Reis naar Rovaniemi, Finland gewonnen

Wat er ook misloopt in je leven, er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. De allerallergrootste zegening van afgelopen tijd, was de persreis voor 2 die ik won naar Rovaniemi in Finland. Het was werkelijk fantastisch! Samen met mijn jongste dochter heb ik de mooiste herinneringen gemaakt, dankzij Visit Rovaniemi. Werkelijk alles was voor ons geregeld, ik hoefde alleen de consumpties op de luchthavens en souvenirs te betalen. Echt zo tot in de puntjes verzorgd worden is zeldzaam. Ik neem je even mee in ons geluk.

sieriporo rovaniemi
Best heel zwaar zo’n gewei! Niet gek dat de kop van een dier scheef hangt, wanneer er eentje afvalt en de andere kant nog blijft zitten.

Vooraf slapen lukte me door de stress niet, dochterlief gelukkig wel dus die bleef goed wakker. Onze eerste vlucht zou om 23.10 naar Istanbul gaan. Vriendlief moest onverwachts werken, dus mijn vader bracht ons weg. Mijn vriend was toen net klaar met werk (op Schiphol) en kwam nog even dag zeggen, voor we achter de douane verdwenen. Pas vanaf 14 jaar mag je kind de zelfscanner voor paspoorten op Schiphol gebruiken, dus we moesten in de lange rij. Het gereserveerde tijdsslot voor de security hadden we niet nodig: er stond geen rij.

vliegtuig
Hallo, we zitten in het eerste vliegtuig. Ik heb mijn bril op vanwege de nachtvlucht.

Omweg via Istanbul met Turkish Airlines

We kregen op verschillende punten wel vragen over onze gekke omweg naar Finland, maar goed. Een reis gewonnen, werd gelukkig geaccepteerd als uitleg. Het eten aan boord vluchten van Turkish Airlines is altijd erg goed, bovendien heb je aan boord je eigen videoscherm met nieuwe films als entertainment. Ik had een boek mee en we hebben geprobeerd wat te slapen op weg naar Istanbul. In Turkije bleek alleen dat ik vergeten was om mijn dochter haar roaming uit te zetten…

Kregen we van Ben een alert dat ze ver boven haar bundel zat (terwijl ik alleen voor mezelf een uurtje wifi via de gratis kiosk op de airport had geregeld, dacht dat zij toch niets kon). Yikes. Een telefoonrekening van 60 euro in plaats van 9 euro… Let er dus vooraf op of je roaming uit staat in Turkije!

Ik dommelde wat weg achterover gezakt in een stoel, terwijl dochterlief een boek wilde shoppen voor haar zus. Zo zelfstandig zijn ze al met bijna 12 jaar… shoppen in het Engels en betalen met Turkse Liras in je uppie op zo’n mega grote luchthaven, geen probleem. Om half 7 in de ochtend konden we lezen naar welke gate we moesten en om 8 gingen we de lucht in richting Helsinki. Onderweg naar de gate toch even een croissant en koffie gehaald, want na een nachtje wakker ben je behoorlijk brak.

ontbijt istanbul luchthaven
Toch nog even een soort van ontbijtje gescoord op de luchthaven van Istanbul onderweg naar de gate.

In Helsinki hadden we wederom een lange transfertijd en dat bleek maar goed ook. We dachten met alleen handbagage sneller te zijn, maar in Finland mag je geen vloeistoffen in je handbagage hebben. Om niet de complete toilettas weg te hoeven gooien, moesten we dus via de douane bij arrivals er uit en daarna weer via de departures door de security check. Nou ja, konden we nog even langs de Burger King die een stuk goedkoper is dan wat er achter de security te vinden is.

luchthaven Helsinki
Tijdens de transfer op Helsinki begon de kerstsfeer al een beetje.

Op de terugweg hebben we voor de vlucht van Rovaniemi naar Helsinki daarom ook de trolleys ingecheckt als ruimbagage, nu waren we voorbereid op het geen vloeistoffenbeleid. In Turkije en in Finland lopen ze overigens een uurtje op ons voor qua tijdsverschil.

luchthaven rovaniemi
Meteen in de kerst stemming bij de bagageband op Rovaniemi Airport. Hier kan je alleen maar blij van worden toch, als je uit het vliegtuig stapt?

Santa’s Hotel Santa Claus

Op de luchthaven van Rovaniemi kom je bij de bagageband al direct in de kerstsfeer! Helemaal in stijl gedecoreerd, erg leuk. De taxichauffeur hield een bordje met onze namen omhoog en om 18.00 uur kwamen we aan in het hotel. Snel een roomtour opgenomen en staan juichen bij het zien van de badkamer: 2 douches en een sauna! Ook hadden we een zithoek, kerstpantoffels en badjassen.

Ruime suite met zithoek, een tasje vol cadeaus en een draaibaar televisiescherm dat we niet gebruikt hebben: veel te druk met leuke dingen doen.

Het was echt awesome, we hadden niet zomaar een hotelkamer maar een suite in Santa’s Hotel Santa Claus! Er stond bovendien een cadeautasje voor ons klaar met informatie, onze Culture Pass én heerlijke Finse chocolade. Eerst sprongen we echter tegelijk onder ieder onze eigen douche, want om 19.00 uur werden we verwacht in het hotelrestaurant Gaissa. Na een nacht en dag lang reizen, was dit heerlijk. Zeger met de lingonberry doucheproducten die voor ons klaar lagen in de badkamer, gelukkig ook een crèmespoeling voor onze lange haren (want die had ik niet mee).

Schoon en fris zochten we het restaurant op. De lift bedien je enkel met een kamerpasje, zodat er geen ongenode gasten ronddolen. Het gezellig ingerichte restaurant keek uit op Lordi Square (net als onze hotelkamer trouwens) waar door het mooie weer veel mensen een terrasje opzochten. Middernachtszon betekent genieten van lange avonden buiten.

eten restaurant gaissa
Wat hebben we heerlijk en luxe gegeten in het hotel! Zalig na al dat fastfood en vliegtuigeten.

We kregen een 3-gangen menu naar onze eigen keuze, met voor mij een lekkere Shiraz wijn. Het eten was bijzonder smaakvol, mijn dochter en ik genoten ervan. Zelfs het begeleidende brood vonden we bijzonder en ons voorgerecht alleen al zag er heel erg mooi uit.

steak
Mijn hoofdgerecht, loved it. Zoveel smaken…

Ik had iets met rendiervlees, dochterlief ging voor vis. Daarna een hoofdgerecht, voor mij een steak met smeltende kruidenboter er bovenop en lekkere groenten. Echt waanzinnig lekker allemaal! Nog een toetje om het af te sluiten en toen vielen we om van de slaap. Wat was dit genieten.

badkamer santashotel
Even juichen, 2 douches in onze suite!

Naar de rendierboerderij

De wekker ging vroeg zodat we om 8 uur aan het ontbijt konden zitten. Uitgebreid buffet met zoet en hartig. Ik roosterde wat broodjes voor een English breakfast met ei en bonen in tomatensaus, terwijl mijn dochter beslag in het wafelijzer goot en haar eigen verse wafel bakte.

ontbijtbuffet santashotel
Zelf je wafel bakken.

Even voor 9 uur stond er een transfer voor ons klaar van Sieriporo Reindeer Farm. Deze rendierboerderij ligt aan het Sieri meer, iets ten zuidwesten van Rovaniemi. De meeste rendieren en hun kalfjes leven momenteel in de bossen. Onze gids was een hele nacht op geweest om rendierkalfjes van een oormerk te voorzien bij een bevriende rendierboerderij. Bij Sieriporo was 1 kalfje met moeder aanwezig, achter een hek omdat het met de moeder niet zo goed gaat. Verder was er een flinke kudde (voornamelijk gecastreerde) rendieren. Dit zijn de dieren die in de winter de sledes met toeristen trekken.

@marstyle78 #funny #rendier #voeren #feedingtime #sieriporo #rovaniemi #midnightsunlapland #finland @visitrovaniemi #grappig ♬ Here I Am – Bryan Adams

Wat een serene rust zo in de prachtige, groene Finse natuur. Bomen, water, rendieren… We kregen uitgebreide uitleg over het leven met de rendieren, die ontzettend vriendelijk zijn. Gewapend met een grote zak mos, mochten we ze voeren.

reindeer farm

Nu in de zomer groeit hun gewei, dat is dus extreem goed doorbloed, heel gevoelig en superzacht om te aaien. Al die geweien vonden we best spannend, maar bij de lichtste aanraking trekken de dieren direct hun hoofd terug. Ze zijn heel nieuwsgierig en eten het mos zo uit je hand. Aan de inkepingen in hun oor, kun je herkennen wie de eigenaar is (als je alle verschillende kent uiteraard, dat is nog een hele studie waarover we uitleg kregen).

In de bossen zijn best wat muggen, dus ik was blij dat we een vestje mee hadden om onze armen te bedekken. Na het voeren van de rendieren mochten we een houten yurt in waar een kampvuur was gemaakt. Hier kregen we kerstkoekjes en koffie (mijn dochter thee) en zaten we op rendierhuiden te luisteren naar onze gids en al zijn verhalen over het oormerken van rendieren en hoe het leven met de seizoenen verandert. Het allergrootste gewei ooit, mochten we even vasthouden: best heel zwaar! Toen dit rendier één kant verloor, liep hij best een tijdje met een schuin hoofd door het gewicht tot ook de ander afviel.

sieriporo rovaniemi
Bij het kampvuur met koffie en koekjes, luisteren naar het leven op een rendierboerderij en hoe dit met de seizoenen verschilt.

Gewei door de douane?

We namen ook een kijkje in de eetzaal, waar je met een grote groep een diner tussen de rendieren kunt reserveren. Hier zochten we een mooi stuk gewei uit als souvenir. Kan dat wel mee door de douane en in het vliegtuig dan? Ja, rendieren zijn geen beschermde diersoort en een gewei wordt niet als wapen gezien. Wikkel het in een kledingstuk en het mag gewoon in je handbagage mee.

Santa Claus Village

Het begon te regenen toen we naar Santa Claus Village werden gebracht. Dit is hét kerstdorp waar je het hele jaar door kerstmis kunt vieren. Alles ademt hier kerstmis, zeker de vele souvenirwinkeltjes. We roetsen eerst nog even van de glijbaan in de speeltuin, maar zochten toen liever een wat droger onderkomen en hebben uitgebreid souvenirs bekeken in de winkels.

santas village

Hier binnen heb je overigens ook speelgelegenheid voor de kinderen en natuurlijk toiletten. Wij trokken een sprintje (het regende heel erg hard) richting de overkapping bij het kantoor van de Kerstman, zodat we nog even snel wat foto’s konden maken van de Poolcirkel die op het plein op de grond te vinden is. Grappig om zo’n stukje wereldbol te zien in de vorm van een witte streep, waar je overheen kunt springen.

poolcirkel santas village

We besloten meteen maar in de rij te gaan voor een bezoek aan de Kerstman. Was niet heel druk op dat moment (maar later kwam er een flinke buslading Franse toeristen aan), dat is het voordeel van in de zomer naar Rovaniemi gaan. In de winter is het er ontzettend druk en heb je echt niet dezelfde relaxte ervaring als wij. Vooraf maakt een elf een kort praatje met je en brieft dan snel de kerstman als je aan de beurt bent. Zo gebeurde het dat de Kerstman ons in het Nederlands begroette!

Hoe leuk! Hij nam ook echt rustig de tijd voor een gezellig gesprekje met grappige kerstmananekdotes. Erg de moeite waard. Na afloop ontvang je een code waarmee je foto’s en een filmpje kunt bestellen. Als prijswinnaars zat dit er voor ons al bij in, yay!

@marstyle78 #santasvillage #visitrovaniemi #christmas #midnightsunlapland #persreis @visitrovaniemi ♬ Jingle Bell Rock – Glee Cast

We kochten daarna nog even een kaartje en postzegel om te versturen naar mijn dochter haar papa en zus. Je kunt dan kiezen of het met kerst bezorgd gaat worden of zo snel mogelijk.

kerstman brievenbus

Dat kan meteen na je bezoek aan de Kerstman, maar je kunt uiteraard ook op je gemakje brieven schrijven in het officiële postkantoor van de Kerstman aan de overkant. Bij dit postkantoor kun je ook doosjes kopen voor je kerstaankopen en het naar je huisadres verzenden, wederom met de keuze ‘meteen’ of ‘rond kerst’. In dit postkantoor met grote open haard en schrijftafels kun je ook alle brieven gericht aan de Kerstman vinden, verzonden uit alle landen ter wereld en verzameld per land. Vanzelfsprekend hebben ze er naast kaarten, doosjes en postzegels ook tal van souvenirs zoals kerstballen en nog veel meer.

santas village
Even een grappige foto maken, dat kan op veel plekken in Santa’s Village. En yes, ik weet het, ik lijk sprekend op mijn vader op deze foto, hahaha.

Lunchen bij Santamus

Lunchen mochten we bij restaurant Santamus in de frisse buitenlucht. Gelukkig wel overdekt tussen de regenbuien. Dit restaurant is een soort openluchtmuseum waar je ook kunt eten. Je ziet er bijvoorbeeld muggenhutten, huisjes van vroeger en een grote wereldbol. Ik had wrapjes met elandenvlees en een Fins biertje (dat is best prijzig). Een erg leuke plek om lekker om je heen te kijken naar bijvoorbeeld de buiten barbecue.

santamus

Wij ontdekten vlakbij de uitgang een plek waar je goud kunt zoeken, een soort waterput met afdakje waardoor we droog stonden. Bij de kiosk kun je een potje en een schaal ophalen, heel erg leuk. En dan kun je aan de slag!

@marstyle78 #santamus #restaurant #uitgenodigd #rovaniemi #midnightsunlapland #visitrovaniemi #finland #santasvillage @visitrovaniemi ♬ High On Life – Martin Garrix feat. Bonn

Als je wilt komt er een medewerker mee om je uit te leggen hoe je het beste kunt zeven, zodat het vuil weggaat en het zwaardere goud achterblijft. Per zakje zitten 1 of 2 vlokjes goud verstopt, dus je moet ontzettend goed kijken en het vervolgens heel voorzichtig met je vinger in je potje water stoppen. Een mooi souvenir en nog een leuke activiteit ook. Mijn dochter vond het prachtig en daardoor genoot ik ook.

santamus
Goud zoeken in het restaurant, erg leuke activiteit en nog leerzaam ook.

Even chillen in de sauna

Na nog wat souvenirwinkels bezocht te hebben vanwege de regen, stond onze taxi alweer klaar om ons naar het hotel te brengen. We hadden nu een paar uurtjes vrij om de stad te verkennen, maar aangezien het goot van de regen besloten we de hotelkamer te benutten. Ideaal om even lekker met een boek de sauna in te duiken! Wat is Scandinavië tenslotte zonder saunabezoek?

ontmoeting met de kerstman
Onze ontmoeting met de Kerstman, die ook een paar woordjes Nederlands spreekt. Een gezellige gesprekspartner die het hele jaar door klaar staat voor zijn fans.

Aangezien we in onze suite een eigen sauna hadden, kon dat perfect. Ding aan, water opgieten, handdoekje, waterfles mee en mijn nieuwe boek (gekregen van BoekenVoordeel op de Blogboot) stond garant voor een uurtje genieten. Daarna lekker afdouchen en eindelijk scheen buiten ook de zon!

streetart rovaniemi
Mooie streetart onder een parkeergarage.

Street Food bij Roka

Heerlijk dus om op ons gemak te wandelen naar een leuk streetfood restaurantje. Op Lordi’s Square maakten we nog even een paar foto’s van de handafdrukken van deze Hardrock Hallelujah band. Via het overdekte winkelcentrum met fotogeniek bloemetjeshart, liepen we door naar Bistro Roka een klein stukje verderop.

rovaniemi shoppingcenter
Fotogeniek plekje in het overdekte winkelcentrum hartje Rovaniemi.

Een heel leuk klein eettentje met een gewone en een streetfood kaart. Je kunt er ook voor kiezen om aan het barretje met zicht op de straat te eten, of zoals wij aan een tafeltje. Wij namen een heerlijk broodje vlees met patatjes erbij en een salade. De salade was voorzien van een overheerlijke citroenachtige dressing, wat het zeer smaakvol maakte. Meestal zijn streetfood maaltijden niet zo groot, maar je krijgt bij Roka een flinke portie die heel goed vult. Ze serveren hier ook cocktails, dus ik bestelde een gin tonic met de voor deze streek kenmerkende lingonberry er in.

streetfood rovaniemi

Wandelen door Rovaniemi

Aan de overkant van de straat viel ons een bijzonder verkeersbord op, dat we even van dichtbij hebben bekeken. Verboden te skaten. Blijkbaar is het trappetje zeer uitnodigend voor skaters. Vonden we grappig om te zien.

niet skaten finland

Onderweg zie je op tal van ‘lelijke’ plekken mooie street art kunstwerken, zoals op muren van parkeergarages en onder bruggen. Dat vind ik altijd een leuke verrassing als je in een stad rondloopt. Een kleine spark of joy!

lordi square
De thermometer op Lordi’s Square, het plein met de handafdrukken van de band die we kennen van ‘Hardrock Hallelujah’.

Mijn dochter voelde zich niet zo lekker en wilde terug naar het hotel. Zij is daar lekker gaan chillen, terwijl ik van de inmiddels stralende zon (yes, middernachtszon dus na 20.00 uur was het ineens prachtig weer) gebruik wilde maken om wat mooie kanten van Rovaniemi te bekijken. Uiteindelijk heb ik ongeveer een uur gewandeld, het was heerlijk zonnig en warm. En dat na een regenachtige frisse dag! Zo bijzonder.

lumberjack bridge
Lumberjack Bridge, een geweldige plek voor een mooie wandeling.

Vanuit Santa’s Hotel liep ik naar de Lumberjack Bridge waar ik eerst even een foto van het houthakkersbeeld maakte. Toen was het genieten van de avondzon en alle bootjes op het water, terwijl ik onder de brug door (street art: check!) langs de rivier liep. Aan de overkant spotte ik een prachtige camper hotspot in het groen aan het water.

camperplaats rovaniemi
Een camperplaats met uitzicht aan de overkant.

Ik liep ook langs een rondvaartboten bedrijf, dus je kunt zelf ook van het water genieten als je zou willen. Heerlijk die rust en dat uitzicht.

onder lumberjack bridge

Uiteindelijk kwam ik bij de volgende brug aan, waar ik richting de bewoonde wereld liep omdat hier een mooie kerk staat. Toevallig was er net iemand bezig op het bordes, dus ik vroeg of ik binnen ook een foto mocht maken.

kerk rovaniemi

Had gehoord dat binnen net zo de moeite waard is als buiten, en zeker de wandschildering is prachtig en de architectuur van deze kerk oogt typisch Scandinavisch. Leuke bezienswaardigheid om even aan te doen!

Rovaniemi bestaat pas 60 jaar, dus de hele stad is nog vrij nieuw en jong. Langs een drukke weg liep ik weer terug richting het hotel, want zo kon ik ook even de Angry Birds speeltuin bekijken.

angry birds playground

Jammer dat mijn dochter niet mee was, want deze speeltuin is leuk voor groot en klein. Een hele grote speeltuin die echt de moeite waard is om te bezoeken wanneer je met kinderen in Rovaniemi bent. Door de middernachtszon was het (in tegenstelling tot de middag) prachtig speelweer ook zo laat in de avond nog.

Naar de Husky Kennel

Terug in het hotel heerlijk geslapen en de volgende ochtend weer vroeg aan het ontbijt. We moesten een stukje lopen naar een nabij gelegen hostel en zagen dus nog iets meer van de stad. Daar werden we opgehaald door Bear Hill Husky! Op naar de husky kennel met bijna 100 honden van de Alaskan husky soort. Bear Hill Husky is nogal lastig bereikbaar en om er (vooral in de winter) zeker van te zijn dat de toegangsweg ook voor hulpdiensten bereikbaar blijft, halen en brengen ze toeristen zelf. Nu, in de zomer, geen honderden toeristen per dag maar alleen wij tweetjes.

hondensledes rovaniemi
Geen sneeuw in de zomer, dus nu even niet in gebruik. Tijd voor onderhoud.

Met 18 graden op de thermometer en zon, was het voor de husky’s behoorlijk warm. Die doen het beter op -10, vertelde onze gids. Het was ontzettend leuk om een uitgebreide rondleiding door de kennel te krijgen en te horen hoe de sledehonden worden getraind om in het drukke winterseizoen sterk genoeg te zijn om hun werk te doen.

bearhill husky rovaniemi
Deel van de training in het losloopgebied: lichaamsbeweging en kijken hoe goed de honden luisteren. Zijn ze geschikt om met toeristen te werken?

Er zijn verschillende soorten sledes, karren en quads om kracht mee op te bouwen en uiteindelijk mee te rijden door de Finse bossen rondom te kennel. Bij de rit er naartoe zagen we al wat een prachtig natuurgebied dit is. Onze gids was ook ietsje later, omdat er rendieren de weg versperden (wij hebben ze helaas onderweg niet gezien).

Onze gids kent elke hond en beschreef de karakters!

We hoorden over de hokken en het onderhoud daarvan, over extra schaduwdoeken en vooral heel veel over de karakters van de verschillende honden die we bezochten. In elk hok hangt ook de naam van het dier en soms 2 omdat ze samen zitten. Ongelooflijk hoe ze van bijna 100 honden zoveel weten!

bearhill husky rovaniemi
Bij Bear Hill deden we bij het kampvuur wat limonade en koekjes terwijl we meer over het leven op de kennel hoorden.

Het uitlaten en verzorgen van zoveel dieren, is best een klus. En alles wordt bijgehouden in een systeem. We liepen langs een paardenmolen die gebruikt wordt voor het uitlaten, heel grappig om te zien. Soms duikt een hond even onder een poortje door om een ander gezelschap te houden. Uiteraard staat er ook een flinke waterbak bij.

Te warm voor een rondje rijden, maar we mochten wel allebei een husky uitlaten. Heel bijzonder voor de honden, zo 1 op 1 aan de lijn.

Dan is er ook nog een natuurveldje waar de honden getraind worden en los mogen lopen. Hier mochten we ook even kijken hoe de honden van de lijn af mochten (of juist er weer aan bij ongewenst gedrag). Ze kijken hier goed welke honden geschikt zijn voor de sledetochten met toeristen en welke niet. De honden worden goed gesocialiseerd, omdat ze na hun ‘pensioen’ bij mensen thuis zullen gaan wonen.

@marstyle78 Ze hebben hier bijna 100 honden! 🐕 #bearhillhusky #bearhill #kennel #husky #visitrovaniemi #midnightsunlapland #rovaniemi @visitrovaniemi @Bearhill Husky ♬ som original – Junior Western

We mochten elk een husky uitlaten, dat was voor deze dieren heel bijzonder. Lopen aan de lijn doen ze bijna nooit, want je kunt niet 100 dieren op deze manier elke dag uitlaten. Supersterk deze honden, en dan zijn ze nu nog niet eens ‘op volle kracht’. Daarna nog even napraten met limonade bij het kampvuur, we kregen een leuk souvenirtje mee (een sjaal en mooie ansichtkaarten) en weer door naar huis.

Overigens als je in de winter een excursie boekt bij Bear Hill Husky: geen zorgen om je kleding. Ze hebben een enorme ruimte met snowboots en sneeuwoveralls in alle soorten en maten! Deze kun je lenen tijdens jouw slederitje door de sneeuw met de Alaskan huskies.

Eén van de huskies moest naar de dierenarts en reed dus met ons mee richting Rovaniemi. Toeval wil dat één van de begeleiders een Nederlandse studente dierenartsassistent bleek te zijn! Bear Hill Husky is altijd op zoek naar stagiaires en deze MBO studente zag zo’n maand in het buitenland wel zitten. Hier leert ze alles over honden. We hebben gezellig gekletst onderweg dus, en mijn dochter luisterde met veel interesse. Misschien wil zij ook wel met dieren werken later.

Met deze karrren worden de honden getraind en rijden ze als er geen sneeuw ligt.

Lunch bij Museum Arktikum

Even opfrissen in onze hotelkamer, verwikkeld raken in een incheckprobleem bij één van de luchtvaartmaatschappijen wat uiteindelijk gelukkig werd opgelost en met Google Maps erbij wandelen naar ons lunchadres. Deze was gereserveerd bij Museum Artkikum, waar we ook Sofia van Visit Rovaniemi zouden ontmoeten. Zij heeft deze trip voor ons geregeld! Fijn om haar in het echt te zien, zeker na al het heen en weer gemail en later geapp.

arktikum

Na een zonnige wandeling kwamen we bij Arktikum aan, waar direct naast de entree het restaurant te vinden is. Hier stond al een bordje met onze namen op een tafeltje en kregen we een snelle rondleiding met uitleg van een medewerkster. Bij dit buffet geen broodjes, maar typisch Finse streekgerechten. Niet helemaal de smaak van mijn dochter, maar het was lekker en vooraf kregen we een heerlijk met bloemen gedecoreerd cakeje. We tapten water met roosmarijn ter verfrissing, ik probeerde nog even snel de boardingpassen te regelen en al snel kwam Sofia aanlopen.

Mega grote amethyst in het Arktikum.

We hebben haar heel hartelijk bedankt voor de mooie reis met geweldige excursies en de goede verzorging. Bij deze persreis was alles echt tot in de puntjes voor ons geregeld! Ze gaf aan dat als we toch een taxi op een later moment nodig hadden dan ons programma aangaf, we altijd even mochten appen. Daarna kregen we uitleg over het museum: hele mooie souvenirwinkel (en ja dat klopt zeker!) dat momenteel voor een deel gesloten is en over de Culture Pass waarmee je 3 musea in Rovaniemi kunt bezoeken op je eigen tempo.

@marstyle78 #arktikum #rovaniemi #visitrovaniemi #museum #persreis #lapland #midnightsunlapland ♬ Feeling Thankful – ARUM DEWI

Ook hier weer vonden we tal van accessoires gemaakt met rendier gewei, handgemaakte items en natuurlijk de knuffels, boeken en kaarten die we in elk museum tegenkomen. Na even snuffelen in de shop, doken we in het verleden van Lapland. Hoe leefde men met de dieren, van visvangst en tijdens de Tweede Wereldoorlog? Interessant ook de opgezette dieren bij deze tentoonstelling, van beer tot eland, van rendier tot vogel. In de bibliotheek bekeken we de vele boeken (de meesten in het Fins) over dit prachtige gebied, daarna was het tijd voor Pilke.

arktikum
Ding, dong, groetjes uit het Arktikum!

Pilke Museum voor kinderen

Museum Pilke zit tegenover het Arktikum, we liepen er dus zo heen. Dit museum is compleet ingericht voor kinderen, je leert hier van alles over houtwinning en bosbeheer in Finland. Bij de entree begon dit al met een machine die omgebouwd is tot computergame, waar mijn dochter kon leren hoe hout te kappen en in stukken zagen.

@marstyle78 #pilke #museum #rovaniemi #visitrovaniemi #finland #persreis #midnightsunlapland #vakantiemetkinderen @visitrovaniemi ♬ as production Upbeat Funk Music – asproductionmusic

Ga je de trap af, dan kom je in het leuke deel: speel met de voertuigen, bouw met de kapla, ga lekker tekenen, doe karaoke of schiet wilde dieren af in het bos. Er zijn allerlei leerzame stellages om je te leren over duurzaam bosbeheer en je kunt op een enorm landbouwvoertuig klimmen, waarin je ook door gamification aan de knoppen mag zitten. Mijn dochter was echt wel even zoet om alles te ontdekken! Een leuke indoor speeltuin, dit museum. Aanrader met kinderen!

pilke rovaniemi
Pilke is een museum en indoor speelparadijs tegelijk.

Roiskelle Waterpark

Nu was het tijd om terug naar ons hotel te lopen en snel de bikini’s aan te doen. Een taxi haalde ons op voor een bezoek aan waterpark Roiskelle en het was hier werkelijk prachtig weer voor! Zonnig, warm en water, wat wens je nog meer? De tiener benoemde Roiskelle als hoogtepunt van onze reis. Na aankomst kregen we surfpakken en zwemvesten uitgereikt, ook hadden ze gelukkig grote badlakens voor ons. We werden naar de kleedruimte verwezen, waar we ons konden omkleden. Zo’n surfpak zorgt er in het water voor dat je lichaam goed op temperatuur blijft. Bij de organisatie kun je je tassen en telefoon veilig achterlaten.

roiskelle rovaniemi
Wetsuit en zwemvest aan en gaan, zie je dat waterparcours!

Snel handdoeken op twee stoelen en – zwemvesten verplicht – door naar het enorme opblaas parcours op het water. Niet geschikt voor kleine kinderen, want deze is behoorlijk uitdagend. Je moet goed kunnen zwemmen, want je valt er regelmatig af. Je zwemt er naartoe en enkele badmeesters varen en suppen continu om het parcours heen om de zwemmers in de gaten te houden.

@marstyle78 #finland #midnightsunlapland #visitrovaniemi #roiskelle #waterpark #vakantie #tieners @visitrovaniemi @Roiskeelle ♬ The Summer Is Magic 2k19 (90S Style Edit Remix) – DJ Combo & DJ Merk

Heel eerlijk bakte ik er niks van op dat platform. Ik ben geen goede zwemmer, geen goede klimmer en heb een butconditie. Mijn dochter daarentegen vond het geweldig! Ze heeft er uren op gespeeld, geklauterd, van de glijbaan gegleden in het water en over de obstakels heen nog een keer.

roiskelle rovaniemi

Na een korte pauze met een ijsje en wat te drinken, kregen we kano’s te leen. Tijd om een stukje over het meer te varen. Bij mij ging het sturen niet zo goed, was al erg lang geleden dat ik in een kano zat dus ik ben na een half uurtje weer omgedraaid. Mijn dochter echter doet dit vaker en vond het geweldig. Ze heeft zich heerlijk vermaakt.

Lekker eten terwijl we naar de watersporters kijken.

En toen ze het zat was, bestelden we eten, genoten we samen van de zon terwijl we naar de wakeboarders keken en ging ze na het eten weer snel terug het opblaasparcours op. Dat kon, want we hadden Sofia geappt met de vraag of de taxi een half uurtje later kon komen. Het was zulk stralend weer en we hebben echt genoten van deze middag/avond aan het water bij Roiskelle. Het eten was overigens ook echt lekker! Gewoon vlees met patat en sla, maar heerlijk zo aan het strand.

Dochterlief ging als een speer over dat parcours, ze vond het geweldig!

Op de parkeerplaats zagen we overigens ook drukbezochte beachvolleybalvelden en mensen die aan het padellen waren. Dus als je meer wilt doen dan puur waterpret, kan dat hier ook. Nadat we onze wetsuits en handdoeken weer ingeleverd hadden, stond de taxi al klaar om ons terug naar het hotel te brengen voor het allerlaatste nachtje in Rovaniemi.

Terug naar Nederland

In Santa’s Hotel konden we wederom tegelijk onder elk onze eigen douche. Daarna spullen zoveel mogelijk inpakken en de wekker om 6 uur zetten. Vanaf 7 uur konden we terecht bij het ontbijtbuffet en om even voor 8 uur stond onze taxi klaar bij de receptie. Vaarwel Rovaniemi en Santa’s Hotel Santa Claus!

rovaniemi santashotel
Fijne badkamer met badjassen en een sauna.

Op Rovaniemi Airport hebben we onze trolleys ingecheckt als ruimbagage bij Finn Air, om te voorkomen dat we onze complete toilettas weg moesten gooien vanwege de vloeistoffen. Onze waterfles konden we na de douane vullen met water bij het toilet. In de zomer is deze luchthaven heel erg rustig met slechts 1 vertrekkende vlucht richting Helsinki per dag, waar je in het drukke winterseizoen ook rechtstreeks vanaf veel buitenlandse steden (zoals Istanbul) kunt vliegen op deze bestemming.

Die badslippers van het hotel zijn zo’n leuk souvenir!

In Helsinki dus wederom door de douane om onze trolleys op te halen. Zo konden we ook nu de stop bij de Burger King maken. En daarna weer in de rij van de security voor onze vlucht naar Istanbul. We hoefden dit keer minder lang te wachten op alle luchthavens. In Istanbul maakten we op de luchthaven nog wel even nieuwe vrienden uit Amerika, een moeder en dochter die op doorreis waren. Daarna snel door richting Nederland!

luchthaven rovaniemi

Bij deze vlucht zaten we op de middelste rij helemaal vooraan (na de toiletten) dus met extra beenruimte. Erg fijn na de eerste 2 vluchten van die dag die toch wat krapjes waren. Wel even lastig met de bagage die elders in het vliegtuig moest, maar dat kwam goed. Wij stappen altijd een beetje als laatste in (als het niet als eerste lukt), omdat je dan niet zo lang hoeft te staan in het gangpad en de andere rijen wat ik vervelend vind.

santa village speeltuin
Speeltuin in Santa’s Village.

Eenmaal terug in Nederland moesten we nog even flink in de rij staan voor de douane, omdat we via Turkije arriveerden en dat ligt buiten Europa. Wanneer je kind 14 jaar of ouder is, kun je net als op andere luchthavens met een zelfscan paspoortpoortje door. Mijn 11-jarige mocht dit dus nog niet, waardoor we in de lange rij terechtkwamen. In Finland kwamen we er zo doorheen, dus ze wist precies hoe het werkt: met je hoofd het beertje volgen, paspoort op de scanner en klaar. Maar goed, in Nederland kan dat dus niet. En de douane wilde nog wel een verklaring waarom we via Turkije vanuit Finland kwamen, gelukkig hoefde ik niet te bewijzen dat we deze prijs hadden gewonnen en kon hij er wel om lachen toen ie het hoorde.

Geen stempels in onze paspoorten, maar wel een fantastische ervaring rijker!

Finland is zeer de moeite waard, de natuur is prachtig, er is zoveel leuks te doen en alles is gewoon in euro’s. Bovendien zijn de mensen heel vriendelijk! We hopen hier zeker nog eens terug te komen. Dankjewel Visit Rovaniemi voor de onvergetelijke herinneringen die we hier mochten maken en vooral voor de geweldige organisatie. Werkelijk alles was tot in de puntjes geregeld op deze persreis, dus we konden echt ontspannen en genieten.

Ben jij al eens in Finland geweest? Heb je ook Rovaniemi bezocht?

Lees ook:

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle