Er kwam weer een interessant onderzoekje binnen, dit keer over vliegreizen. Energieleverancier Zonneplan interviewde 2000 Nederlanders over het aantal vliegreizen dat ze maken. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders minstens 1x per jaar het vliegtuig pakt? Dit en enkele andere relevante persberichten gekoppeld in dit trendartikel.
De helft van de vliegers houdt het bij één keer per jaar, de andere helft vliegt vaker. Gemiddeld genomen maken we op jaarbasis 0,75 vluchten per persoon. Vooral twintigers vliegen er lustig op los, maar minstens zo opvallend is het grote verschil tussen mannen en vrouwen. Op regionaal niveau valt op dat inwoners van Flevoland twee keer zo vaak vliegen als Overijsselaren. Dit blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan.
Met hulp van veldwerkbureau Panel Inzicht vroeg Zonneplan 2000 Nederlanders naar hun vlieggedrag. De grootste groep, 43,6%, geeft aan zelden tot nooit te vliegen. Van de ‘wel-vliegers’ gaat het in het gros van de gevallen om een jaarlijkse vakantievlucht. Eén op de vijftig Nederlanders vliegt vijf keer per jaar of vaker. Wow!
Je kunt bijvoorbeeld vaker naar Peru vliegen
Waar we dan heen willen vliegen? Peru wint aan populariteit, want de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia gaat de vliegcapaciteit tussen Spanje en Peru vergroten met een verdubbling van het aantal vluchten. Met tien wekelijke vluchten tussen Madrid en Lima betekent dit voor reizigers uit Nederland meer keuzes in verbindingen en routes naar Peru. Ook andere airlines, waaronder Emirates en Qatar Airways hebben interesse in directe verbindingen naar de Peruaanse hoofdstad Lima.
Of vaker naar Canada
Air Transat, steeg tussen mei en eind oktober dit jaar dagelijks op vanuit Amsterdam (naar Toronto en Montreal) en drie keer per week vanuit Brussel (naar Montreal). Ook hier zijn dus meer verbindingen voor de Nederlandse reiziger. Ideaal voor wie zich wil onderdompelen in de Canadese natuur, want die ziet er tijdens het voorjaar en de zomer adembenemend uit. Wie toch liever ’s winters reist, vertrekt vanuit Parijs CDG dankzij het Train+Air-aanbod. Van daaruit vliegt Air Transat het hele jaar door naar Montreal en Québec Stad. Vanaf mei 2023 voegde ook KLM een vierde directe vlucht naar Edmonton International Airport toe aan het vluchtschema.
Vertrek vanaf Düsseldorf airport
Vervoerde Düsseldorf Airport in 2022 nog 16 miljoen passagiers, naar verwachting zal dit aantal dit jaar oplopen tot zo’n 20 miljoen passagiers. Die groei komt mede doordat ook steeds meer Nederlanders de grootste luchthaven van Noordrijn-Westfalen gebruiken. Bedroeg het aandeel Nederlanders voor de Covid jaren minder dan 5 procent, afgelopen jaar steeg dit naar 7 procent en naar verwachting bedraagt dit aantal eind van dit jaar tussen de 8 en 10 procent van alle vertrekkende passagiers. “Vooral tijdens vakantieperiodes is één blik op de vele gele Nederlandse kentekenplaten op onze parkeerplaatsen voldoende om te constateren dat de luchthaven van Düssseldorf bij Nederlanders steeds populairder wordt", aldus CEO van Flughafen Düsseldorf GmbH Lars Redeligx. Als reden hiervoor geeft hij onder meer aan de uitstekende treinverbindingen, prima snelwegen, goedkope parkeerfaciliteiten, een breed aanbod aan vluchten en bestemmingen, vooral naar de traditonele vakantiebestemmingen en dit jaar nog meer service en comfort voor passagiers. Tips en nuttige informatie in het Nederlands zijn te vinden op: Dus.com/reisinformatie
Mannen en jongeren vliegen veel vaker
In die laatste categorieën zijn mannen duidelijk oververtegenwoordigd. Zij vliegen bijna de helft vaker dan vrouwen (0,89 om 0,62 keer per jaar). Zonneplan vermoedt dat dit met name zakenvluchten zijn, waaruit dus duidelijk naar voren komt dat met name mannen de dienst uitmaken in de top van het bedrijfsleven. Dat kan ik beamen, ik ken best veel mannen die voor hun werk regelmatig in het vliegtuig stappen en maar een enkele vrouw bij wie dit het geval is.
Verder valt op dat het aantal vluchten per jaar afneemt naarmate we ouder worden. Twintigers vliegen gemiddeld 1,10 keer per jaar, zeventigplussers 0,43 keer. De voor de hand liggende drang naar avontuur van de jongere generatie zou dit verschil kunnen verklaren, zegt het persbericht. Zelf denk ik dat het voor mensen met een gezin te duur of te lastig plannen is en je er op een bepaalde leeftijd ook geen behoefte meer aan hebt en liever minder of op een andere manier reist: lekker vaak weg met de camper bijvoorbeeld of wat minder vaak maar dan wel een paar tandjes luxer en comfortabeler buiten het seizoen. Denk jij dat ook?
Flevoland de vliegprovincie
Uit het onderzoek van Zonneplan blijkt verder dat de komst van Lelystad Airport geen overbodige luxe zou zijn. Flevoland is namelijk de provincie waar inwoners het meest vliegen, gemiddeld 0,87 keer per jaar. Dat is net iets meer dan Noord- en Zuid-Hollanders. Het verschil met Overijssel is een stuk groter. Flevolanders blijken namelijk twee keer zo vaak te vliegen als inwoners van Overijssel (0,44 keer per jaar). Naast ruim de helft van de Overijsselaren geeft ook meer dan 50 procent van de Friezen en Drenten aan (bijna) nooit te vliegen.
Ik gok zelf dat dit komt omdat in Almere en Lelystad relatief veel expats wonen en consultants die bij grote IT-bedrijven in de provincies Utrecht en Noord-Holland (Amsterdam en omstreken) werken. Dat zijn de goed betaalde frequent flyers die kozen voor een grote woning in een minder dure woonplaats. Maar goed, dat is mijn interpretatie, ik kan het natuurlijk mis hebben.
Hilton kwam met een parkeer, slaap en vlieg arrangement
Voor de mensen die wat verder van Schiphol wonen, kwam hotelketen Hilton dit jaar met een Park, Sleep & Fly arrangement bij het Hilton Amsterdam Airport Schiphol. Zo begint je reis al op de dag voor vertrek. Alle tijd om rustig te genieten van dit heerlijke hotel en je stapt na een goede nachtrust de volgende dag uitgerust het vliegtuig in. Bovendien ervaar je op de vertrekdag geen stress over files of vertraagd openbaar vervoer. Hilton Amsterdam Airport Schiphol ligt namelijk vlak naast de vertrekhal. Je loopt binnen een paar minuten naar de incheckbalie.
Minder vliegen uit milieubewustzijn
Zonneplan vroeg het panel van 2000 Nederlanders onlangs ook in hoeverre zij in het dagelijks leven rekening houden met het milieu. Een kruisverband met het vlieggedrag, leidt tot interessante inzichten. Zo blijkt de groep die aangeeft eigenlijk nooit rekening te houden met het milieu veruit het meest te vliegen: 1,56 keer per jaar. Dat is bijna tweeënhalf keer zo vaak als de groepen die s oms, regelmatig, vaak of zelfs altijd rekening zeggen te houden met de milieu-impact van hun dagelijks handelen. Deze cijfers lijken aan te tonen dat (enige vorm van) milieubewustzijn leidt tot minder vliegen. De echte die-hard milieufanaten vliegen echter weer niet aantoonbaar minder dan Nederlanders die zo nu en dan het klimaat in ogenschouw nemen bij het nemen van beslissingen.
Zelf ging ik dit jaar voor mijn doen relatief vaak met het vliegtuig: 1x terug uit Abisko Zweden en 1x op persreis naar Luberon in Frankrijk.
Hoe vaak heb jij dit jaar het vliegtuig gepakt?
Lees ook: