Onlangs was ik uitgenodigd bij The Manifest, een event van Build Your Dreams oftewel BYD. Dit is de grootste fabrikant van geëlektrificeerde auto’s ter wereld, maar ik kende het merk nog helemaal niet… Wat niet heel gek is, want het startte in 1995 met het maken van telefoonbatterijen. Daarna vond het zichzelf steeds opnieuw uit – in coronatijd gingen de fabricagelijnen tijdelijk over op mondkapjes in plaats van autobatterijen – en nu was daar dan het eerste officiële ‘launch event’ van dit Chinese automerk in Nederland. Ik was erbij en het was anders dan anders, dus leuk om jou er iets over te vertellen!
Grappig om te horen hoe het merk omgaat met veranderingen. Ondernemen is jezelf steeds opnieuw uitvinden en BYD bouwt duidelijk echt op deze manier aan hun droom. De ontvangst alleen al was surrealistisch: een dag na de heftige storm waarbij we duidelijk de schade zagen in het Noorderpark in Amsterdam waar het event plaatsvond.
Je dromen waarmaken – op sjiek
Eerst mocht ik in een donkere ruimte vol rook plaatsnemen in een relaxte stoel. Voetjes omhoog, koptelefoon op en ogen dicht. Tijd voor een oppeppende meditatie. Relaxte muziek en een stem die vertelt over het waarmaken van je dromen, groots dromen en niet opgeven.
Daarna door naar een smokey (koud ijs) cocktail (alcoholvrij voor mij) in een enorme ruimte in het Transformatorhuis waar ik een een gigantisch lange tafel ontwaar.
Er hangen enorme schermen, dj’s draaien muziek en achterin de ruimte pronken de mooie elektrische bolides van BYD. Ik loop er direct naartoe om ze van dichtbij te bekijken. Zo gaaf. Eén auto is aan een sfeervolle vloerlamp gekoppeld, om te laten zien dat je ook stroom kunt aftappen van je elektrische auto indien gewenst.
BYD launcht in Nederland onder de vlag van het bekende Louwman (je kent ze misschien ook van het automuseum) en na de autopers waren er nu influencers als ikzelf uitgenodigd. Denk dat het tiktokfilmpje dat ik maakte het beste beeld geeft van de auto’s. Je kent me, ik ben direct overal even achter het stuur gekropen en er kwamen andere aanwezigen bij zitten waarmee ik lekker over auto’s en andere dingen kon kletsen.
In de BYD modellen zitten leuke design grapjes, de lampen aan de buitenkant zijn opvallend maar in één van de auto’s vond ik een portier opbergruimte die meer op een gitaar leek. De lederen bekleding, de verschillende vormen van de ‘versnellingspook’ een auto met een verstopte microfoon om als omroeper in je eigen auto verslag te doen van… Nee geintje, ik gebruikte ‘m direct voor de karaoke toen we eenmaal door de Chinese menufuncties genavigeerd waren. Dit model is nog niet uit op de Europese markt en alle karaoke software was dus Chinees omdat hij was ingevlogen uit het land van herkomst.
Chinees merk
Wat Marguerita? Laat jij je trakteren op een luxe etentje door een Chinees merk? Jazeker. En na al het gedoe rondom merken als Shein heb ik netjes vooraf gecheckt hoe men met de medewerkers in de fabriek omgaat enzo. Keurig. BYD hangt niet voor niets onder de Louwman paraplu, die ik als een prima keurmerk beschouw. En hoewel je jouw karaoke prestaties in de auto ook kunt opnemen, maak ik me als TikTok-gebruiker er verder niet druk om of die opnames van mijn niet al te zuivere klanken door spionagediensten afgedraaid zullen worden in Chinese conferentiecentra of whatever. Oh, en ik heb van de week ook babi pangang gehaald omdat ik dat gewoon lekker vind. Just sayin…
Vegan food van Chef Pepijn
Op het BYD launch event kregen we overigens een vegan maaltijd voorgeschoteld van Chef Pepijn. Chef Pepijn komt uit de Hoeksche Waard en maakt duurzame gerechten van groenten, granen en peulvruchten. Duurzaamheid is ook waar BYD voor staat, daarom hadden ze hem en zijn Food Line-Up ingehuurd. We kregen een gerookte en geroosterde spitskool, vooraf gegaard in Japanse amazake met risotto van bloemkool en boekweit en een jus van miso en gefermenteerde druif. Smaakte verrassend lekker!
Het nagerecht was naakte haver panna cotta met een knapperige haverkoek en compôte van rabarber en gemarineerde aardbeien. Eveneens zalig en tongstrelend zacht.
Geluk is niet maakbaar, maar je gelukkig voelen is wel een keuze
Tijdens de maaltijd werd er kort iets verteld over BYD, maar lang ging het niet over auto’s. Spreker Thijs Lindhout (bekend van van ‘hoe de fuck vind ik geluk‘) was ingehuurd voor een inspirerend verhaal over je dromen waarmaken. En natuurlijk om ons uit de doeken te doen dat geluk niet maakbaar is, hoe graag je het ook zou willen manifesteren. Geluk is een keuze, die je keer op keer maakt door hoe je zelf met bepaalde situaties omgaat. Als longcovid ervaringsdeskundige weet ik daar alles van en denk ik dat het mij verbazend goed lukt om dat geluksgevoel te ervaren, zelfs – of misschien zelfst JUIST – wanneer de omstandigheden daar niet echt naar zijn. Als alles je altijd meezit, dan zal het lastiger zijn te genieten dan wanneer je ervaren hebt dat het ook allemaal anders kan. Dan weet je ‘geluk’ of ‘het moment’ meer op waarde te schatten.
Voorafgaand aan het event moesten we onze dromen insturen. Deze waren op grote schermen uitgelicht en Thijs pikte enkele van mijn dromen eruit om nog even extra te benoemen. Tijd voor mij nu om ze waar te gaan maken. Zonder terug te schieten in angsten die wellicht niet eens relevant zijn en me juist in de weg zitten. Oh en hij zette de sfeer door ons wat gekke beweegoefeningen te laten doen. Naderhand gaf hij ook nog een leuke drumshow weg. Mooie avond om mee te maken!
Kun je ook nog iets vertellen over BYD en die elektrische auto’s?
Ja, ik kan ook nog iets inhoudelijks vertellen over BYD. Opgericht in 1995 toen ze innovatieve batterijtechnologie ontwikkelden en inmiddels een wereldwijd toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen. BYD staat voor ‘Build Your Dreams’ en wil de wereld minder afhankelijk maken van fossiele brandstoffen door een compleet ecosysteem voor schone energie te creëren. Het uiteindelijke doel is om de wereld met één graad af te koelen. Dit merk, BYD is de grootste fabrikant van geëlektrificeerde auto’s (elektrisch en hybride dus) ter wereld en ontwikkelt daarnaast andere technologische producten zoals zonnepanelen en skytrains. Wat cijfertjes: 290.000 medewerkers, meer dan 70 (productie-)vestigingen en in meer dan 70 landen rijden voertuigen van BYD (in Nederland nu zo’n 800, maar het is ook pas sinds juli 2022 in ons land verkrijgbaar).
Welke modellen heeft BYD Nederland?
BYD is verkrijgbaar via de vestigingen van de Louwman Group. Op de website van BYD Nederland kun je eventueel meer ins en outs vinden, maar er zijn 5 modellen van dit merk die ik dus allemaal heb mogen bewonderen. De BYD ATTO 3, TANG en HAN rijden al rond, maar in 2023 worden daar de BYD DOLPHIN en SEAL aan toegevoegd. De SEAL is mijn persoonlijke favoriet, niet alleen vanwege de meegeleverde karaoke maar vooral door de sportieve looks. Instapmodelletje vanaf nog geen 30.000 euro is de DOLPHIN. Met die prijsstelling streeft BYD ernaar om aansprekend, hightech en intelligent elektrisch rijden bereikbaarder en toegankelijker te maken voor Europese automobilisten.
BYD ATTO 3 (C-segment SUV)BYD HAN (E-segment sedan)BYD TANG (E-segment SUV)BYD DOLPHIN (C-segment hatchback, instapmodel)BYD SEAL (D-segment sedan)
Met de BYD DOLPHIN en de BYD SEAL introduceert BYD de eerste modellen voor Europa die gebruik maken van het ‘Ocean Aesthetics’ designconcept. Ze zijn beide gebaseerd op het geavanceerde BYD e-Platform 3.0. De voorwielaangedreven BYD DOLPHIN heeft een 60 kWh Lithium-ijzerfosfaat BYD Blade batterij. De BYD SEAL – die leverbaar is met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving – beschikt over een 82 kWh Lithium-ijzerfosfaat BYD Blade Battery.
Bij de BYD SEAL is sprake van Cell-to-Body technologie: de batterij is geïntegreerd in de carrosserievloer. Zo ontstaat een sandwich-structuur waarin de batterij en de baterijhouder zijn geïntegreerd. Dit heeft verschillende voordelen. Zo is een lagere carrosserie mogelijk, voor een betere stroomlijn en efficiency. Bovendien verbetert de Cell-to-Body technologie de stijfheid van de carrosserie, wat weer bijdraagt aan een hoog veiligheidsniveau. Het relatief compacte batterijvolume leidt bovendien tot veel interieurruimte. DE BYD SEAL (AWD) heeft een 8 in 1-elektrische aandrijflijn met twee motoren en een systeemvermogen van 230 kW/313 pk of 390 kW/531 pk.
@marstyle78 #byd #cartok #automerk #carkaraoke #uitgenodigd #launchparty ♬ Eurythmics-Sweet Dreams – AJIMUSTANG
Kortom, een interessant merk om in de gaten te houden. Ben heel benieuwd hoe deze prijsvechter het gaat doen na de introductie van de nieuwste modellen. Erg mooi design in ieder geval. Dat dromen waarmaken past er helemaal bij en ik doe met jullie mee BYD!
Heb jij al een BYD auto op de Nederlandse wegen voorbij zien rijden?
Lees ook:
De mooiste elektrische autos van 2022 op een rijManifesteren: resultaat van mijn cycling lijstje5 spirituele uitgaven die dit jaar op je verlanglijstje staanShow me some Xiaomi!Elektrisch rijden ervaring: Peugeot e-2008 GT SUV en Citroën ëC4 C-klasse