Elektrisch rijden is met de huidige benzineprijzen én het oog op de toekomst van de planeet een goede keuze. De meeste merken hebben echter nog niet de actieradius om dat voor lange afstanden aantrekkelijk te maken. Voor kortere afstanden kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat het zeer comfortabel is! De kinderen zeuren niet over wagenziekte, stroom is veel goedkoper dan fossiele brandstoffen en elektrische auto’s zijn over het algemeen goed uitgerust met snufjes die het autorijden veraangenamen. Zeker in de file: dan laadt namelijk je motor op door het langzame rijden en kun je net wat meer kilometers maken. Ik reed onlangs in zowel een Peugeot e-2008 GT als een Citroën ëC4 en vertel je graag over mijn ervaring.
Voor een uitgebreide review van de Peugeot e-2008 SUV lees je dit artikel. De GT versie van deze auto is net wat rijker uitgerust en een stuk luxer. Het glazen dak dat automatisch opent en sluit vonden wij heel gaaf. Het grappige is dat deze auto kwalificeert als SUV maar dat de C-klasse auto Citroën ëC4 die ik ook mocht lenen, qua kofferbakruimte net een slagje groter is. Qua hoogte overigens ook: bij de carwash bleek ik te klein om de antenne er weer op te schroeven. Bij de e-2008 was dat geen probleem.
Als je veel interesse hebt in een vergelijk van alle technische snufjes, verwijs ik je graag door naar sites als TopGear. De ëC4 die ik mee kreeg was toe aan een technische update waardoor ik hem niet goed heb kunnen testen. De experts hebben daar bovendien meer verstand van dan ik.
Ik heb zowel de Peugeot e-2008GT als de ëC4 gebruikt om een vakantiepark te bezoeken met mijn kinderen. Het ging ons met name om het uiterlijk van de auto, de rij ervaring, het comfort voor de bestuurder en de inzittenden en de hoeveelheid bagage die mee kan.
Dakraam
Hoewel ik als bestuurder in de GT – ook dankzij het dakraam en het feit dat alles werkte – het meeste comfort hebben ervaren, trok de ëC4 met zijn looks het meeste bekijks: we werden onderweg door carspotters gefotografeerd omdat er nog niet veel rondrijden. Je hebt bij de 2008GT voor mijn gevoel een iets hogere zit en de SUV uitstraling – zeker met de hoge, gekleurde grille – zorgt ervoor dat andere weggebruikers graag afstand van je houden. Geen gebumperkleef dus, wat prettig is.
>> Lees ook Zo stoer: de elektrische Peugeot 208 GT
Geheime opening
De lederen bekleding (met stoelverwarming) van de ëC4 en het glazen paneeltje dat boven het dashboard omhoog komt voor de navigatie zorgen daar voor een luxe rijervaring. In beide auto’s konden de kinderen achterin hun usb-kabeltjes pluggen en dus uitgebreid op hun telefoon spelen tijdens de lange rit. Ze hadden veel ruimte, geen last van een trillende benzinemotor omdat elektrisch heel stabiel rijdt en daardoor een relaxte rit. Wanneer je langwerpige zaken vervoert, zoals bijvoorbeeld ski’s, latten of bezems heeft de ëC4 een vernuftige opening in het midden van de achterbank waardoor je niet een volledige bank naar voren hoeft te klappen. Heel handig!
Autocorrect
Waar ik steeds aan moet wennen is het correctiesysteem van de Peugeot 2008, dat tegenstuurt wanneer je uit je rijbaan dreigt te rijden. Soms handig om alert te blijven tijdens het rijden, maar niet wanneer je juist op een relaxte manier van baan wilt wisselen. De Peugeot waarschuwt ook voor auto’s die te dicht op de jouwe zitten, of dat nu voor, achter of aan de zijkant is. Opletten dus bij het inhalen van vrachtwagens. Wanneer je vermoeid bent of afgeleid door de achterbank, is het wel erg handig. Je schrikt er toch steeds van en dat maakt je direct alert.
Prijsvergelijking?
Qua formaat zijn beide auto’s vergelijkbaar, al is de Peugeot dan een SUV bakbeest en de Citroën een uit de kluiten gewassen C-klasse auto en dus meer gestroomlijnd maar wel flink (en hoger). Ik kon iets meer bagage kwijt achterin de Citroën, maar deze had dan weer geen dakraam. De prijzen liggen net zo dicht op elkaar als het formaat. De vanafprijzen zijn 40.740 euro voor de eC4 en 40.930 voor de e2008 (de GT is volgens mij wel iets duurder). Het ligt dus niet aan de prijs, maar aan je persoonlijke smaak waar je voor kiest: robuust en stoer dan kies je de Peugeot, stijlvol gestroomlijnd dan neem je een eC4.
Lang rijden met deze actieradius?
De actieradius van beide auto’s is met zo’n 320 kilometer voor mij persoonlijk nog een dingetje. Met één van de auto’s moest ik een ‘rondje Nederland’ op 1 dag en dat is vervelend omdat je zo vaak moet stoppen om op te laden. Mijn rondje was Ees, Drenthe – Almere, Flevoland waar ik gelukkig het thuisladen kon proberen bij gebrek aan laadpalen in de omgeving. Dat is wel echt een dingetje, als je een lange rit moet en laadpalen ontbreken zit je flink in de stress. Daarna reed ik Almere, Flevoland – Ees, Drenthe – Bodegraven, Zuid-Holland. Al met al een kilometertje of 1000.
Als je dat op 1 dag doet, gaat er veel tijd verloren aan het bijladen van de auto en geven de teruglopende kilometers in de actieradius erg veel extra stress. Bovendien ‘greep ik mis’ door een vol snellaadstation langs de snelweg. Zoals gezegd: bij elke 250 kilometer moet je laden, ervanuit gaande dat je überhaupt een volledig volle accu had bij de start.
Met de andere auto had ik een vakantiepark op slechts 1 uur rijden in Noord-Brabant en had ik die stress dus niet (maar wel de stress van een niet werkend navigatie systeem, vanwege een mislukte software update voor ik de auto mee kreeg). Daar werd ik bij Shell met een defecte laadpaal geconfronteerd, gelukkig een beschikbare paal ernaast maar vervolgens staan andere elektrische rijders in je nek te hijgen…
Ik ben iemand die graag dingen vooruit plant, maar best een stresskip als ik niet weet of ik mijn rit kan voltooien en ik kan er ook niet goed tegen als er mensen staan te wachten tot er een laadpaal vrij komt. Onderweg stoppen en een kopje koffie bestellen of met de kinderen een ijsje eten, beviel me verder prima.
Ik zou de elektrische auto vooral aanraden als je meestal korte ritten maakt, van maximaal 1,5 uur of 200 kilometer. Dan is het ideaal. Voor een rondje Nederland of als je verre afstanden naar het buitenland rijdt, is vanwege de beperkte actieradius en het tussendoor laden een benzine of diesel auto helaas anno 2021 nog de beste keus. Hopelijk vinden ze daar iets op en kunnen we ook daar een milieubewuste vervoerskeuze maken. En elektrisch rijdt gewoon wel ECHT LEKKER en relaxt… zeker in de comfortabele e-2008 GT en de ëC4!
Ben jij net zo’n zenuwpees als ik in de auto als je de tank leeg ziet raken?
Reacties
Hoi Mars,
Fijne review van deze prachtige wagens. Leuk om de vrouwelijke kijk op auto’s te lezen. Keep up the good work !
Dankjewel Robert 🙂
Heb jij beide auto’s ook al gereden?