Mijn ervaring met elektrisch rijden in de Peugeot e-2008 SUV

In 2020 werden er meer elektrische auto’s verkocht dan op fossiele brandstoffen. Nederland is hier ook al goed op ingericht met de vele laadpalen en speciale sneltankstations voor elektrische rijders. Peugeot gaf mij de kans om het elektrisch rijden eens te ervaren in hun ruime SUV de e-2008, waarvan het nieuwste model sinds dit jaar verkrijgbaar is. Ik vond dat best heel spannend, zou het heel anders zijn? En hoe zit dat met die actieradius?

peugeot e2008 review

Al jaren rijdt ik op benzine. Van mijn allereerste Opel Kadett 1.6 TDI zonder stuurbekrachtiging (daar betaalde ik 750 GULDEN voor, jawel), tot mijn huidige comfortabele Peugeot 208 Tech Edition 1.2 automaat. Aan het rijden met een automaat was ik snel gewend. Zou dat met elektrisch rijden net zo snel wennen? En is zo’n SUV niet heel erg lastig met parkeren?

peugeot e2008 review
Dubbele bodem in de ruime kofferbak: het speelkleed onderin bij de laadkabel, de rest er bovenop.

Elektrisch rijden went snel

Nou, ik kan je vertellen: het went gelukkig heel snel! Peugeot vertelde mij dat elektrisch rijden vooral voor de relaxte rijder is. Als je op je gemakje overal heen rijdt. Bij langere routes eventueel nog even stoppen langs de snelweg, waar je auto aan de laadpaal gaat terwijl jij rustig een bakje koffie drinkt en wat belletjes afhandelt. Na elke rit aan de lader, is het devies. Tenzij je vooral korte stukjes rijdt. Met mijn huidige benzine auto kan ik op een volle tank zo’n 500 kilometer rijden. Is ie bijna leeg, dan kun je vaak nog wel een stukje. Bij een elektrische auto is de actieradius een stuk kleiner. De e-2008 gaf voor vertrek 326 kilometer aan. Dat is overigens wel heel praktisch, je kunt onderweg precies volgen hoeveel kilometer je nog ongeveer kunt rijden. Maar pas op! Voor je accu is het niet zo best als die actieradius in het rood komt. Daarom moet je als het even kan tijdig bijladen.

Hoe werkt een laadpaal?

Bijtanken met je snoer aan een elektrische laadpaal is ontzettend makkelijk. Pasje langs de paal halen, kleine stekker in de paal pluggen, grote stekker in je auto en kijken of de lampjes correct branden. Bij blauw laadt de auto goed op. Moet je weer vertrekken? Pasje weer langs de laadpaal, stekker uit de paal, stekker uit de auto en kabel in de kofferbak. Via de app van je laadpasje kunt je laadpalen vinden op je route, maar ook het navigatiescherm geeft laadpalen in de nabijheid aan. De paal bij mijn ex in de buurt (de kids wisten m te vinden) stond er overigens niet op. Er komen steeds meer laadpalen bij. Wat het precies kost op een volle accu, weet ik niet omdat Peugeot mijn brandstof heeft betaald.

Kwam ik dan direct weggereden?

Na alle uitleg over de auto en de hypermoderne cockpit, mocht ik op pad. Aan het kleine lederen stuur van Peugeot was ik al gewend, vrouwvriendelijk en rijdt ook in mijn 208 heerlijk. Fijn dat het navigatiescherm iets naar je staat toegedraaid, zodat je het goed kunt zien. Ook op het 3D dashboard wordt overigens je route in het klein getoond met pijltjes wanneer je een afslag moet nemen. Gaaf snufje vond ik zelf dat je in 3D de afstand tot je voorganger ziet. En met zo’n grote SUV is het ook heel prettig dat de auto aan alle kanten camera’s heeft, voor zicht tijdens het inparkeren. Voelt erg luxe.

peugeot e2008 review
Wat een hoge auto zo’n SUV!

Alleen die versnellingspook is dus iets anders bij een elektrische auto. Dus het lukte mij als n00b niet om weg te rijden… Ik dacht dat het een kwestie van ‘de startknop indrukken en gaan’ zou zijn. En de auto deed niets. Wat blijkt? Net als in mijn eigen automaat moet je het miniversnellingspookje eerst nog even in zijn ‘drive’ zetten… Dat had ik natuurlijk kunnen weten! Oeps. Ik was zo onder de indruk van het enorme formaat van de auto, het flitsende 3D dashboard en de piano achtige knopjes onder het schuine navigatiescherm dat ik nooit had stilgestaan bij dit basic automaatrijder weetje. Alle elektrische auto’s zijn automaten, je hoeft niet te schakelen en het rijdt heel comfortabel. De auto schakelt zelf afhankelijk van je rijstijl over naar eco of sport toerental.

peugeot e2008 review
Heel fijn die i-cockpit: je ziet in 3D de auto voor je, je leest de navigatierichting af en het navigatiescherm zelf staat iets naar je toe gedraaid. Hoe mooi zijn ook de piano achtige bedieningstoetsen? Foto gemaakt in het groene vakantiepark Landal De Lommerbergen, waar uiteraard laadpalen te vinden zijn.

Over mijn rij ervaring

Eenmaal on the road was het heerlijk om in de e-2008 te rijden. Ik voelde me toch wel een beetje koningin van de weg in die stoere SUV. Met hetzelfde parelmoer witte kleurtje als mijn eigen auto, de meegespoten grill in deze lakkleur en de hoge, comfortabele zit met alle luxe snufjes in de cockpit, was dat niet moeilijk. En stil! Je hoort geen motor, dus kunt relaxt naar je radio luisteren of verstaanbaar bellen via je gekoppelde telefoon. Dat koppelen werkt met iphones supersimpel via de bluetooth. Voordeel is ook het speciale telefoonvakje in deze SUV waarin mijn iPhone 12 pro draadloos kan opladen. Geen gedoe meer met snoertjes!

peugeot e2008 review

Het rijdt ontzettend relaxt. Peugeot wil de actieve zithouding promoten, en heeft alles zo ingericht dat je stoel rechtop moet staan voor een rijervaring waarbij je alsnog heel prettig zit en goed overzicht hebt in je cockpit én op de weg. Omdat je geen motor hebt, trilt de auto minder: mijn kinderen klaagden dit keer niet over wagenziekte. De enige mogelijke stressfactor is je leeglopende actieradius onderweg.

peugeot e2008 review
Fijn die hoge rechte zit.

Ik reed deze Peugeot e-2008 vanuit het Groene Hart van Zuid-Holland naar Landal De Lommerbergen in Limburg en weer terug. Volgeladen met bagage om met mijn kinderen dit vakantiepark te reviewen. In de 2008 zijn isofix bevestigingspunten aanwezig voor een drietal kinderzitjes, maar ons zitje zet je eenvoudigweg met een autogordel vast. De kinderen waren blij met de extra beenruimte achterin ten opzichte van de 208. Achter de voorstoelen konden ze tijdschriftjes in de opbergzakken stoppen. In de kofferbak kon ik makkelijk onze rolkoffers en weekendtassen kwijt. Het KidzImpulz speelkleed stopte ik onder het de extra draagplank in de kofferbak naast de laadkabel. Handig, zo’n extra plankje! Overigens kun je er deze ook uit halen als je dat zou willen, net als de hoedenplank. Onder de armleuning naast de voorstoelen is ruimte genoeg voor een flesje drinken.

peugeot e2008 review
Genoeg plek op de bijrijdersstoel voor nog een boodschappenkrat, een reistrolley en mijn handtas.

Niet trekken, maar cruisen

Wel belangrijk om te weten is dat een elektrische auto niet zoveel trekkracht heeft. Een caravan kun je er dus niet achter hangen. Een fietsendrager gaat nog wel. Hoe zwaarder beladen je auto, hoe sneller de actieradius leeg is. Dat geldt ook voor de snelheid: hoe hoger je toerental, hoe sneller de actieradius leegloopt. Van Zuid-Holland naar Limburg had ik uiteindelijk nog zo’n 90 kilometer actieradius over, omdat ik vanwege drukte op de weg wat langzamer moest rijden (bij zo’n 80 km/u laadt de accu zichzelf op en blijft je actieradius gelijk) en sowieso niet harder mocht dan 100. Op de terugweg zondagavond was het rustig on the road. Bovendien kon ik na 19 uur het gas wat verder intrappen. Dat zie je direct terug in de actieradius die bij thuiskomst nog maar een schamele 46 kilometer aangaf. Hoe meer je kunt cruisen, hoe zuiniger je met je beschikbare kilometers omgaat.

Sexy look: het oog wil ook wat

Ik houd van stoere auto’s en voel me prettig als ik voor mijn gevoel in een sexy auto rijdt. Net als bij mijn kleding, wil het oog ook wat bij mijn vervoermiddel. In Tinderchats check ik ook vaak in wat voor auto iemand rijdt, een stationwagen vind ik gewoon niet aantrekkelijk. Sorry, not sorry en ik hoef ook geen kinderwagens meer mee maar zie de auto als een verlengstuk van hoe ik er zelf bij loop. Van SUV’s deinsde ik echter altijd een beetje terug, ik vind dat redelijk imponerend en was zenuwachtig dat het inparkeren wellicht niet zou lukken. Daar ben ik toch wat onzekerder over. Gelukkig woon ik in een dorp met over het algemeen ruime parkeervakken op de plekken die ik regelmatig aandoe. Een uitgebreide proefrit met de e-2008 durfde ik daarom wel aan. Hij heeft voor van die sexy leeuwenstrepen met verlichting, dat heeft mijn oudere 208 nog niet, maar vinden mijn kinderen en ik echt een toffe toevoeging aan het uiterlijk van de Peugeots. Het leeuwenbeeldmerk past er nu nog beter bij! In de achterlichten is dit effect ook doorgevoerd met 3 streepjes licht in de rode lichtkast. Onderscheidend is bovendien de grote grille vooraan die is meegespoten in de lakkleur bij de nieuwste editie, heel tof. Op het dak zitten zwarte sierranden. Over de aantrekkelijke cockpit heb ik al van alles geroepen, ik miste al die snufjes en vooral het schuine navigatiescherm direct toen ik mijn eigen 208 weer terug had. Ook de achteruitrijcamera’s vond ik bijzonder prettig. De Peugeot e-2008 heeft een sportieve stoere look en ik ben er zeer van gecharmeerd.

peugeot e2008 review
Meegespoten grille.

Conclusie

Kortom, fijne auto om in te rijden. Duurzaam omdat je elektrisch rijdt. Lekker groot en comfortabel cruisen, met alle gemakken voor de bestuurder en een luxe uitstraling van binnen en buiten. Je kunt op de website van Peugeot meer lezen over deze SUV. De uitvoering die ik mee had, met stoelverwarming, keyless entry (de auto opent automatisch als je in de buurt komt) en lichtmetalen velgen is de meest luxe versie GT Pack en verkrijgbaar vanaf 34.660 euro rijklaar. De 2008 zelf is verkrijgbaar vanaf 26.660 voor het basis model Active.

Je hebt dan wel een benzine variant. Ruil je een benzine auto in voor een elektrische auto, dan kun je daar nog zo’n 4.000 overheidssubsidie op krijgen. Het onderhoud van de auto schijnt zo’n 30% goedkoper te zijn ook. Er zit 8 jaar garantie op elektrische auto’s (bij benzine auto’s is dat meestal 2 of 3 jaar). Ik heb voor mijn volgende Landal vakantie wederom een grote Peugeot gereserveerd omdat het voor een lange rit mét veel vakantiebagage erg comfortabel was en deze keten op elk vakantiepark laadpalen beschikbaar heeft.

Heb jij al eens een ritje gemaakt in een elektrische auto? En zou je het aandurven in zo’n SUV? Wat voor auto rijd je nu?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.