7 minuten per dag me-time, ook voor kids

Of ik mijn leven wilde omgooien in 7 minuten per dag? Minder stress ervaren en werken aan mijn gezondheid, geluk en het welzijn van mijn kinderen. Aan de dagelijkse sleur ontsnappen en weer in contact komen met mezelf. Uhm… nou, dat vond ik dus wel interessant klinken. Ik zit een beetje tegen overspannen aan en kom moeilijk tot rust, voel me opgejaagd. Mijn oudste dochter heeft daar ook last van, ze piekert veel en slaapt slecht. Tijd om dit aan te pakken dus!

De meest populaire mindfullness app in Duitsland is sinds kort ook in Nederland beschikbaar. Nu nog alleen op de iPhone, maar vanaf februari ook voor Android toestellen. Deze app heet 7Mind en ik mag hem een jaar uitproberen voor mijn blog. Sowieso kan iedereen gratis de basiscursus van 7 lessen doen, dus als jij ook wat meer rust in je leven kunt gebruiken is dit misschien een idee voor jou?

Ontsnap even aan de dagelijkse sleur en kom weer in contact met jezelf: de 7Mind app biedt toegang tot no-nonsense meditatie oefeningen voor iedereen. 7Mind leert je stapsgewijs hoe je de oude techniek van meditatie op een moderne manier, in slechts 7 minuten per dag kunt beoefenen. Je kunt kiezen uit meditatiedoelen als: geluk, gezondheid, persoonlijke ontwikkeling zoals creativiteit en leidinggeven en kids.

Mijn ervaring met 7Mind tot nu toe

Ik ben begonnen met de basiscursus en wissel deze af met ‘kids’. In dit weekoverzicht konden jullie al wat bevindingen lezen. Dus meestal rond 2 uur in de middag, maar soms ook op andere tijdstippen ga ik even op de bank zitten en zet ik de app aan. Daarbij probeer ik ook als de kinderen naar bed gaan of vlak daarvoor nog extra tot rust te komen door een bad of douche te nemen. Dan kan ik daarna weer verder werken met frisse energie. Nu mijn dochter ziek thuis is, hebben we zojuist even samen op de bank gezeten met een kids-meditatie.

Ik merk dat ik het na 2 weken testen wel prettig vind en probeer om er tijd voor vrij te maken: even niets doen en alleen naar de stem in de app luisteren met je ogen dicht. Zodra ik mij gespannen voel, weet ik dat het tijd is om ‘mijn 7 minuten te pakken’. Mijn dochter heeft er meer moeite mee. Ze zit wel graag tegen me aan, maar ogen dicht houden, stil zitten, niet snel even speelgoed pakken… daar heeft ze moeite mee. Eén avond ging het wel goed, omdat ik de app toen heb aangezet toen ze naar beneden kwam vanwege een nachtmerrie. Het bewust ademen bracht haar goed tot rust en met een glimlach legde ik haar weer terug in bed. Heb ook verder niets tegen haar gezegd, alleen samen op de bank met de app. Dat werkt dus beter dan midden op de dag mediteren voor mijn kind.

Voor zowel mijn eigen welzijn als het welzijn van mijn dochter, ga ik dus graag door met het gebruik van deze app. Ook al is het best een beetje gek om stil op de bank te zitten met je ogen dicht en niets te doen behalve ademen en luisteren naar de rustgevende stem. In mijn weekoverzichten zal mijn ervaring regelmatig terugkomen. Nadeel vind ik alleen dat de app wel onthoud waar je gebleven bent als je 1 cursus doet, maar omdat ik zelf switch tussen de basis cursus en de cursus voor kids moet ik het zelf onthouden. Dat is dus nog een verbeterpuntje. Verder vind ik het tot nu toe erg fijn werken allemaal, prettige stem, die 7 minuten per dag is goed te doen en het helpt me om weer even uit een stressvolle werksituatie terug te keren naar mezelf zo midden op de dag.

7mind app

Over de 7Mind app

Alle 7Mind meditaties zijn ontwikkeld in samenwerking met Prof. Dr. Tobias Esch, een expert op het gebied van body & mind geneeskunde aan de Duitse Universiteit van Witten-Herdecke en voormalig professor aan de Universiteit van Harvard. Ze volgen het principe van ‘mindfulness’, een concept dat voor het eerst opgericht was door prof. Jon-Kabat Zinn, die in 1979 de medische en psychologische effecten van meditatie ontdekte. Zijn programma “Mindfulness-Based Stress Reduction” (MBSR) vormt de basis voor moderne mindfulness. De Nederlandse meditaties zijn samen met de Nederlandse Brigitte van Baren gecreëerd, zij is de oprichtster van Inner Sense.

Mindfulness

De term ‘mindfulness’ beschrijft technieken waarmee je al je aandacht kunt richten op het hier en nu, zonder het te beoordelen. Door regelmatig te oefenen, leren de hersenen makkelijker te focussen en worden ze minder vatbaar voor afleiding. In onze moderne wereld is meditatie de meest effectieve manier om mindfulness te oefenen en meer rust en balans te vinden. Met eenvoudige oefeningen, zoals het concentreren op je ademhaling, kun je je aandacht naar binnen richten en je beter ontspannen. Hierdoor kun je beter herkennen wat jouw eigen behoeftes nu echt zijn. Regelmatig mediteren vermindert stress, verbetert de concentratie, versterkt het zelfbewustzijn en verhoogt je algehele gevoel van welzijn. Drukke mama’s kunnen er dus zeker baat bij hebben, dat heb ik zelf al mogen ervaren.

Hoe meditatie je brein verandert

In het persbericht las ik dat er meer dan 10.000 studies zijn gedaan die de positieve effecten van mindfulness-meditatie bewijzen op concentratie, slaap, stressmanagement, creativiteit, welzijn en gezondheid. Door regelmatig te mediteren, zouden je hersenen nieuwe verbindingen en zelfs nieuwe grijze massa vormen. Hierdoor kunnen mensen die regelmatig mediteren zich veel beter concentreren. Je kan net als bij een spier de controle over gedachten en gevoelens trainen. Door het trainen wordt bijvoorbeeld stress vermindert en stijgen je gevoelens van geluk, en dat dus al met een paar minuten meditatie per dag. Meditatie vermindert ook het risico op een beroerte en hartaanval, leidt tot een diepe slaap en beter lichaamsbewustzijn.  💡  Dan zijn die 7 minuten me-time per dag dus nog veel vruchtbaarder dan ik dacht!

Kosten van de de 7Mind app

Wat kost nou zo’n app? Ik ben zelf gek op gratis en de basiscursus van 7 sessies is voor iedereen gratis beschikbaar, evenals enkele losse meditaties. Voor toegang tot alle programma’s moet je een abonnement afsluiten en dat kost € 11,99 per maand of € 59,99 voor 1 jaar. Levenslange toegang is beschikbaar voor een éénmalige betaling van € 189,99. De 7Mind app is te downloaden voor iOs en in februari ook beschikbaar voor Android toestellen. Ik mag 4 toegangscodes voor een maand verloten onderaan deze blog, dus lees vooral even verder!

mediteren met 7mind

Hebben kinderen baat bij meditatie en mindfulness?

Mindfulness betekent bewust leven in het hier en nu zonder het huidige moment te evalueren. Veel kinderen gedragen zich van nature volgens dit principe: eerlijk en onbevooroordeeld ontmoeten ze de wereld, terwijl het gevoel voor persoonlijke grenzen, empathie en lichaamsbewustzijn zich langzaam ontwikkelt. Dit is precies waar de mindfulnesstraining begint. Deze helpt de eigen gevoelens en emoties beter waar te nemen en te reguleren en versterkt de emotionele intelligentie, wat ook tot beter samenwerken leidt. Deze kwaliteiten spelen een belangrijke rol in het dagelijkse schoolleven. Ik vond zelf dat de stem in de 7Mind app wel moeilijke termen gebruikt voor kinderen, die mijn dames van 5 en 6 nog niet snappen, maar het belangrijkste is misschien juist de intonatie van de stem?

Uitdaging voor kinderen

Voor kinderen kan het een uitdaging zijn om langere tijd stil te blijven zitten en zich te concentreren op hun adem. Dat zag ik ook bij mijn kinderen: de jongste vindt het complete onzin, irritant zelfs. De oudste wil wel, maar lukt het niet. Volgens 7Mind is dat geen probleem. Met aanvankelijk zeer korte en geleidelijk langere meditatiesessies, wordt er langzaamaan kennis gemaakt met mindfulness en kinderen leren al snel hoeveel goed deze momenten van rust hen doen. Vooral tieners profiteren van de positieve effecten van regelmatige meditatie. Door meditatie kunnen studenten leren hun aandacht te richten op wat op dit moment belangrijk is, afleiding voorkomen en zelfs in hectische situaties rustig blijven. Met regelmatige training kunnen de kinderen ook impulsief gedrag tegengaan, podiumangst of examenzenuwen overwinnen, hun eigen lichaam accepteren en beter omgaan met prestatiedruk en verwachtingen van buitenaf. Met al die social media is het gevoel onrust bij velen van hen (bij mij ook trouwens) zo ingebed, dat dit echt kan helpen.

Wat je over meditatie aan je kinderen kunt vertellen 

Meditatie lijkt een beetje op een ontdekkingstocht. Het spannende eraan is dat je niet naar de wereld om je heen kijkt, maar naar de wereld binnen in jou. Als je mediteert, zie je wat er in je hoofd en lichaam gebeurt. Zo kun je veel dingen ontdekken, bijvoorbeeld hoe het in je been kietelt of hoe opgewonden je bent omdat je later iets met vrienden gaat doen. Het fijne aan meditatie is dat deze ontdekkingen en observaties niet alleen leuk zijn, maar je ook zullen helpen in het dagelijks leven. Want soms kan er veel gebeuren in je leven: misschien heb je ruzie gehad met een vriend of je ouders, of misschien ben je een beetje bang voor de volgende test op school. Als er iets te veel voor jou wordt, kun je mediteren en jezelf onderdompelen in de wereld van je gedachten en observeren hoe je op dit moment te werk gaat. Dit kan je helpen te kalmeren als je boos bent of weer goedgemutst te worden als je verdrietig bent. Meditatie is daarom niet alleen een spannende ontdekkingsreis naar je innerlijke wereld toe, maar ook je persoonlijke helper!

Situaties waarin meditatie een kind kan helpen

  1. Heeft je kind problemen zich te concentreren over een langere periode, zoals een heel lesuur? Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een gebrek aan slaap of beweging, of in zeldzame gevallen ziekten zoals ADHD. Meditatie kan je kind hierbij helpen, want door meditatie leert hij of zij bewust aandacht te besteden aan wat belangrijk is en storende gedachten of afleidingen te vermijden.
  2. Heeft je kind weinig vrienden op school of problemen met pesten? In onze samenleving zijn sociale angsten al op jonge leeftijd alomtegenwoordig. Sociale netwerken en het materialisme dat erin leeft maken het steeds moeilijker om aan de druk van vrienden of collega’s te ontsnappen en geven ons het gevoel dat we op alle vlakken ‘bij’ moeten blijven. Maar wie in een groep gerespecteerd wil worden, moet ook leren zichzelf te respecteren. Door meditatie kan je kind zichzelf en de mensen om hem heen beter leren begrijpen. Mediteren helpt je kind dus om zijn of haar eigen gevoelens en emoties beter te begrijpen en te accepteren, en dat bevordert op zijn beurt zijn inzicht in hoe mensen zich gedragen.
  3. Heeft je kind de neiging om impulsief of zelfs agressief te reageren op vrienden, klasgenoten of zelfs ouders en leerkrachten en heeft het moeite met zijn of haar emoties? Met meditatie leert je kind zijn emoties beter te beheersen en bewust ruimte te creëren voor zijn reactie, zodat hij heel bewust – en niet zomaar blind – kan reageren op moeilijkheden.
  4. Heeft je kind voortdurend het gevoel dat hij of zij niet kan voldoen aan de verwachtingen van zijn of haar omgeving (docenten, ouders, sportinstructeurs, enz.)? Zelfs jongeren moeten dagelijks heel veel uitdagingen aangaan. Het is niet ongewoon dat typische stresssymptomen al op jonge leeftijd optreden, zoals in het geval van volwassen werknemers, wat op de lange termijn ook tot lichamelijke problemen kan leiden. Meditatie kan helpen bij het omgaan met stress of druk om beter te presteren door momenten van rust en ontspanning te bieden en je kind te helpen om deze rust ook in stressvolle momenten te bewaren.
  5. Is je kind regelmatig bang voor belangrijke spreekbeurten of lezingen, of heeft het moeite om onder spanning dingen te onthouden? Dergelijke zogenaamde “black-outs” of paniekaanvallen zijn een beschermingsmechanisme van het lichaam tegen een bepaalde dreiging, maar in tegenstelling tot de mens uit het stenen tijdperk, hoeft uw kind niet van alles weg te lopen. Vaak helpt het om simpelweg 10 keer diep te ademen en zich te concentreren op de adem zodat de gedachten weer bewust kunnen worden geleid. Op lange termijn kan meditatie je kind helpen zijn of haar eigen angsten beter te accepteren en te beheersen. Je kind kan dan zelfs in momenten van paniek of angst met ademhalingsoefeningen tot rust komen!
  6. Heeft je kind het gevoel dat zijn of haar lichaam de laatste tijd veel veranderd is en is het daar niet gelukkig mee? Door meditatie leert hij of zij fysieke veranderingen te accepteren als iets natuurlijks – het is zoals het is en dat is een goede zaak.
  7. Is je kind vaak ontevreden? Meditatie kan je kind helpen zichzelf beter te begrijpen, en te begrijpen waar bepaalde gevoelens en verwachtingen vandaan komen en waarom ze soms onbevredigd blijven. Dit kan je kind helpen om beter om te gaan met ontevredenheid en negatieve gedachten.

Over de 7Mind Kids cursus

De 7Mind Kids cursus werd ontwikkeld met de steun van lerares en school-mindfulnessexpert Vera Kaltwasser en Paul Kohtes, zen- en meditatieleraar. De kinderen maken op een speelse manier kennis met de basisprincipes van meditatie, met speciale aandacht voor bewust ademhalen en lichaamsbeleving. Alle meditaties zijn gebaseerd op de visuele verbeelding van kinderen. Zo wordt bijvoorbeeld het overwinnen van negatieve gevoelens en het omgaan met afleidende gedachten met veel fantasie, plezier en gevoel dichter bij de kinderen gebracht. Op deze manier leren kinderen meditatie op een eigentijdse en coole manier kennen.

 Winactie 7Mind

Zo, heel verhaal allemaal maar er valt ook veel over te vertellen. Ik denk dat deze app iets is waar zowel jullie (mijn lezers) als je kinderen baat bij kunnen hebben. Voor mijzelf was het in ieder geval goed om met deze tool voor mindfulness aan de slag te gaan in een periode van hectiek, stress, onrust en onzekerheid. Als je de gratis app hebt gedownload en er langer mee aan de slag wilt, laat het mij dan in een reactie hieronder weten. Ik mag 4 van mijn lezers blij maken met een code van 7Mind voor een maand onbeperkt gebruik! Doe je mee? 

De winnaars zijn geworden: Iris, Liesbeth, Marja en Karin. Gefeliciteerd! Ik ga jullie mailen.

Was jij al bekend met mindfulness? Wat doe jijzelf om tot rust te komen als je gespannen bent? 

Comments

  1. Wendy v V says:

    Ik doe graag mee, af en toe een rustmomentje is hard nodig.

  2. Anja says:

    In ons hectische gezin kunnen we ook wel een momentje rust gebruiken. Gelijk de gratis app gedownload, ben benieuwd!

  3. karin says:

    ik heb een Android toestel, maar in februari ga ik het zeker proberen!

  4. Anita te Gussinklo says:

    Ik heb net een week griep achter de rug en vandaag voor het eerst weer een halve dag gewerkt.
    vanavond zat ik op de bank en voelde me zo ontzettend moe, ik deed een paar minuten mijn ogen dicht (eigenlijk automatisch er even aan toe geven) en voelde me daarna een stuk beter. Ik sta hier wel voor open en zou het zeker een kans willen geven.

  5. Nancy van Heck says:

    Het lijkt mij erg heerlijk om zo een rust momentje te krijgen ik loot graag mee.

  6. Marja says:

    Door alle gebeurtenissen in ons gezin de afgelopen twee jaar kan ik wel extra hulp gebruiken mijn rust te vinden. En dit geld eigenlijk ook voor de kinderen al zullen ze dat nog niet toe willen geven

  7. Liesbeth says:

    Jaaaa!! Ik ben benieuwd! Een lange tijd yoga gedaan. Was ook heel fijn. Nu dit misschien?

  8. Iris says:

    Voordat ik in maart met mijn nieuwe baan start, heb ik in februari een maandje vrij 🙂 de kids gaan gewoon naar de opvang, dus ik zou graag aan de slag gaan met deze app

  9. Iris says:

    Nice, gewonnen! Dankjewel voor deze mij op het lijf geschreven actie

  10. […] laatste lekker makkelijke tip om jezelf een boost te geven is de Mindfullness app. Ik heb vorig jaar de 7Mind app getest en met 7 minuten me-time per dag schijn je jouw lichaam en […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.