10 manieren om te ontspannen als moeder

Ken je dat? Rennen en vliegen naar school, sportclubjes, vriendjes en vriendinnetjes. Dan komt ook het huishouden nog om de hoek kijken, je eigen werk, je relatie, je sociale contacten en al die andere belangrijke zaken die er nog kunnen spelen. Het valt als moeder zijnde niet altijd mee om te ontspannen. Toch is het belangrijk dit af en toe wel te doen. Ik ontspan persoonlijk het beste door lekker te bloggen voor mijn blog MamaKletst. Maar buiten dat heb ik mezelf de afgelopen tijd ook nog wat andere manieren aangeleerd om de boel soms even lekker de boel te laten.

Gastblog door Joyce van den Eijnden van Mamakletst

1. Spreek af met vriendinnen

Wat ik zelf heb gemerkt, is dat ik het soms moeilijk kan vinden om me thuis volledig te ontspannen. Daarom spreek ik heel graag af met vrienden of vriendinnen. Bij elkaar op de koffie gaan, samen naar de bioscoop of een concert. Of gewoon een terrasje pakken als het lekker weer is. Zeker wanneer we zonder kinderen zijn kunnen we even ongestoord kletsen over belangrijke en minder belangrijke zaken in het leven. En daarnaast is het natuurlijk ook heel fijn en goed om elkaar af en toe in levende lijven te zien, zonder dat er een telefoon tussen zit waarmee we contact houden via Whatsapp. Er is zelfs een Nationale Vriendinnendag in het leven geroepen om dit soort momenten te stimuleren. Super leuk!

2. Kijk een leuke serie of film

Ik kan me volledig laten bevangen door een goede serie of film, maar neem er stiekem veel te weinig tijd voor om er echt even voor te gaan zitten. Sinds ik 2 avonden per week met mezelf heb afgesproken dit wel te doen, vind ik het heerlijk om mijn favoriete serie aan te zetten via een van de streaming services. Mijn favoriete series zijn Orange is the new Black, La Casa de Papel, maar ook zit ik inmiddels helemaal in de serie Mocro Maffia. Lekker met een kleedje, een warme kop thee of een koud glas wijn en wat lekkers op de bank. Ik kan me bijna geen betere avonden wensen. En wist je dat je via vpngids toegang tot veel meer Netflix series en films hebt? Daarmee komt een avondje met een leuke serie of film dus wel goed!

3. Neem een lange warme douche

Deze tip werkt vooral als de kinderen slapen. En zeker op de koude herfst of winteravonden vind ik het heerlijk om na een drukke dag ’s avonds even te ontstressen onder de douche. De boel even bijwerken met een scheermes, mezelf insmeren met een lekkere scrub en natuurlijk een fijne douchegel. En dan net de temperatuur van het water steeds een tikje warmer zetten. Ik vind het heerlijk om de avond op die manier te beginnen. En natuurlijk is het dan extra fijn om warme en zachte kleren aan te trekken daarna.

4. Doe iets creatiefs

Je hoofd leegmaken is goed te doen als je iets creatiefs doet. Leer jezelf haken door middel van YouTube filmpjes, pak er eens een kleurboek voor volwassenen bij of doe iets anders wat je leuk vindt. Het is fijn om ’s avonds een beetje te fröbelen. Op die manier kun je echt tijd voor jezelf nemen en even nergens anders meer aan denken.

5. Leg kleding klaar voor de volgende dag

Is de ochtendspits veel te druk geweest ’s morgens en wil je dit liever op een andere manier aanpakken? Leg dan voordat je naar bed gaat, of voordat de kinderen naar bed gaan, alvast de kleding klaar voor de volgende dag. Op die manier zul je zien dat je de ochtendspits een stuk relaxter in gaat en jezelf er misschien zelfs wel op betrapt dat er zelfs voor school tijd is voor een ontspan momentje met een kop koffie. Wat ook goed helpt is om de lunchboxen alvast te vullen en klaar te zetten in de koelkast. Het zijn net de kleine dingen die de start van je dag een stuk rustiger maken.

6. Regel oppas

Weet je soms echt even niet meer waar je het zoeken moet door alle drukte? Regel dan eens oppas voor de kinderen. Als de kinderen een nachtje ergens kunnen logeren, bijvoorbeeld bij opa en oma, kun je zelf je tijd indelen, op tijd naar bed zonder bang te zijn voor een huilbaby in de nacht. En zelfs de volgende ochtend lekker uitslapen. Je zal zien dat je er enorm van opknapt en door zulke avonden te plannen ook echt weer een leukere moeder voor je kinderen kunt zijn.

7. Shop till you drop!

Heb je even een moment zonder de kinderen? Ga dan lekker winkelen. En probeer echt iets voor jezelf te kopen in plaats van alleen iets voor de kinderen. Zoek een nieuwe outfit voor jezelf uit, waarin je je mooi voelt. Verwen jezelf met een nieuwe tas of ga lekker naar de kapper. Je zal zien dat het je goed doet.

8. Pak in de ochtend een momentje voor jezelf

Dit is bijna onmogelijk als je kinderen echt heel erg vroeg wakker zijn, maar stel dat ze op een leuke tijd (niet voor 7 uur) wakker worden, zet dan je wekker eens wat eerder. Lees een boek, ga even alleen op de bank zitten, stap onder de douche of ga een half uurtje yoga doen. Je zal zien dat je het de rest van de dag allemaal een stuk beter volhoudt.

9. Kook iets lekkers

Moeders onder elkaar kennen het allemaal wel. De kinderen lusten maar weinig, er is weinig tijd om uitgebreid te koken, alles moet snel snel snel en is daardoor helaas niet altijd even gezond. Maar het is zo heerlijk om bijvoorbeeld 1 dag in de week wel uitgebreid te koken. Tenzij je natuurlijk niet van koken houdt. Er zijn heel veel fijne recepten te vinden op het wereld wijde web, waarmee iedereen de lekkerste gerechten op tafel kan zetten. Neem je tijd in de keuken en dek de tafel eens op een bijzondere manier. Je zal zien dat het een feestmaaltijd wordt, waarbij zelfs de kinderen wel het een en ander eten.

10. Wees eerlijk

Trek je het moederschap soms slecht? Kun je je kinderen regelmatig achter het behang plakken en betrap je jezelf erop dat je vaker tegen de kinderen schreeuwt dan je lief is? Wees dan eerlijk naar je omgeving. Hou de schone schijn niet op, maar uit het naar vrienden en familie. Je zal zien dat er veel mensen bereid zijn om je te helpen af en toe even de kinderen van je over te nemen. Zo kun jij een momentje voor jezelf nemen en weer opladen voor een volgende drukke week. Je zal zien dat je het daarmee veel beter volhoudt.

Hoe kun jij het beste ontspannen?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

disclaimer

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.