Kinderen gezond laten eten in de vakantie?

Dus. Kinderen en gezond eten. Ik vind het zelf ontzettend lastig om te bedenken wat nu de juiste manier is om hiermee om te gaan, terwijl ik een gruwelijke hekel heb aan in de keuken staan voor kinderen die toch niets lusten. Speciaal voor moeders zoals ik – die het wel belangrijk vinden maar geen idee hebben hoe en wat – is er het boek ‘Wegwijs in de Voedingsjungle’. De schrijvers van dit boek gaven me bovendien handige tips om ze tijdens vakanties gezond te laten eten. En ik ben benieuwd: hoe pak jij dit aan? Perfecte mama stijl, lazy loedermoeder like me of iets er tussenin?

voedingsjungle

Tijdens de vakantie kan het best lastig zijn om je kinderen gezond te laten eten. Je zit net even in een ander ritme. Of de dagplanning loopt anders omdat jullie met z’n allen uitslapen. De kinderen willen graag ijsjes, de barbecue of het gourmetstel gaat aan, en op vakantie en in pretparken is het een uitdaging om iets gezonds te vinden. Michelle en Manon, auteurs van het boek Wegwijs in de voedingsjungle, geven 5 praktische tips om ook tijdens de vakantie je kinderen op een makkelijke manier toch gezond te laten eten.

1) Houd je vaste eetritme aan

Het is tijdens de vakantie heel verleidelijk om een ander eetritme aan te nemen. Maar hou juist het ritme vast zoals in de schoolweken. Dus ontbijt, lunch en avondeten met daarbij 2 of 3 keer iets tussendoor. Door regelmatig te eten voorkom je de lekkere trek en een hoop gejengel en gezeur.

Wist je trouwens dat diepvries groenten goedkoper zijn dan verse en net zo gezond, zo niet gezonder?

2) Lekkere (zomer)drankjes

Met warm weer zijn dorstlessers erg belangrijk. Maar in veel drankjes zitten (verborgen) suikers. Vul daarom zelf een mooie kan met water, fruit en kruiden. Bijvoorbeeld aardbei, komkommer en basilicum. Het ziet er niet alleen leuk uit, het is ook lekker en scheelt een hoop suiker.

3) Doseer de porties 

Leg voor de kinderen kleinere porties op de barbecue. Koop bijvoorbeeld de ‘mini’-varianten die je in de winkel vindt, of maak van één hamburger twee kleine burgers. Aan twee mini-varianten (ca. 50 gram) hebben kinderen echt genoeg. En met snackgroente en fruit (bijv. watermeloen of aardbeien) aan leuke prikkers hebben kinderen een zomerse en gezonde snack om van te smullen tijdens de barbecue. In de herfstvakantie kun je dit met bijvoorbeeld paprika, komkommer en snoeptomaatjes doen.

4) Met een plan het pretpark in 

In de pretparken vliegen de ongezonde verleidingen jou en de kinderen om de oren. Maak daarom van te voren een plan. Neem je iets gezonds mee van huis – zoals water, fruit en een gezonde lunch – of kies je er juist voor om te genieten van een lekkere lunch daar? Als je een plan hebt, dan ben je veel weerbaarder voor eventuele verleidingen.

5) Geef zelf het goede voorbeeld

Heb je de neiging meer te snoepen tijdens de vakantie? Dan is de kans groot dat je kind dat ook wil. Kies tussendoor daarom voor een gezonde snack, zoals ongezouten noten, groenten of fruit, en drink er vooral water bij. Zo snoept je kind verantwoord mee. Tussendoor liever een ijsje? Een waterijsje is een prima portie voor een kind. Kies je voor roomijs, dan is één bolletje meer dan voldoende.

Wegwijs in de voedingsjungle

Behoefte aan meer van deze tips? In het boek ‘Wegwijs in de voedingsjungle’ beantwoorden voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden veelvoorkomende vragen van ouders over voeding voor kinderen van 0 tot 9 jaar. Op basis van wetenschappelijke inzichten geven zij tips, adviezen en praktische overzichten die je snel wegwijs maken in de voedingsjungle. Ook vind je in het boek makkelijke (en lekkere) recepten voor gezonde maaltijden en tussendoortjes voor kinderen.

Ik vond dit een lekker luchtig boek vol verrassende informatie, dat ik eigenlijk eerder had moeten hebben. Per leeftijdscategorie staan er namelijk allerlei handige weetjes in en de achtergronden daarvan. Ook voor het eetpatroon van mijn eigen kritische eters vond ik in het boek nuttige tips en feitjes. Alles wordt gestaafd met onderzoek: van borstvoeding tot eerste hapjes en van peuter tot basisschoolkind. En ze zeggen het ook gewoon heel eerlijk als bepaalde ‘adviezen’ in de media je reinste onzin zijn. Heerlijk vind ik dat! Je koopt het boek bijvoorbeeld hier.

Wegwijs in de voedingsjungle | Gewoon gezonde voeding voor kinderen van 0 tot 9 | Michelle van Roost en Manon van Eijsden | ISBN 9789021567495 | € 20,- 

Heb jij nog een plan van aanpak in de vakantie? Erg benieuwd naar jouw gouden tips!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.