ZZP Update: een killer e-maillijst, heb ik dat nodig?

Nu mijn bedrijf een aantal maanden bezig is, wordt het tijd om te starten met het aanleggen van een e-maillijst. Dat heb ik nog steeds niet gedaan, en dat is niet zo mooi… Van lezers hoor ik namelijk regelmatig dat ze leuke blogs helemaal gemist hebben omdat Facebook de update niet aan ze laat zien. Ik heb natuurlijk veel abonnees die elke nieuwe blogpost automatisch in hun mailbox krijgen én abonnees die via Bloglovin op de hoogte blijven van de onderwerpen waarover ik schrijf. Maar dat zijn niet alle ruim 800 volgers die ik op Facebook heb. In alle marketingboekjes staat dat een e-mailnieuwsbrief dé tool is om je vaste fans te bereiken, dus ‘daar moet ik wat mee’.

Tenslotte dank ik als blogger mijn bestaansrecht aan jullie bezoekjes! Eerder dit jaar kreeg ik een aanbod van Paypro om me hierbij te helpen, maar die trokken na 1 actie de stekker uit hun bloggerprogramma. Er was dus nog geen start mee gemaakt. Wel heb ik een zeer uitgebreide mailinglist van samenwerkingspartners voor mijn blogs: allemaal pr-bureaus en merken. Ruim 500 zijn het er volgens Mailchimp waar ik dus al wel een account heb. Deze contacten stuurde ik een kerstkaartje met update en heb ik vorige maand geïnformeerd over de flinke stijging in mijn bezoekcijfers: 7.500 unieke bezoekers in juni 2017! Iets waar ik ontzettend trots op ben.

Waarom heb ik dan nog niets opgezet voor mijn lezers?

Tja… ik zie er een beetje tegenop. Herken je dat, dat je iets uitstelt als het lastig is? De technische kennis van het implementeren van een aanmeldknop die heb ik. Dat leerde ik tijdens mijn cursus ‘geld verdienen op internet’. In die nieuwsbrief zelf hoeft geen reclame te staan, maar natuurlijk wel een korte update met inside information. Alleen… zouden mensen zich er wel voor aanmelden? Zelf ben ik geabonneerd op verschillende nieuwsbrieven van bloggers en die zijn altijd erg leuk om door te lezen. Inderdaad klik ik regelmatig door als ik een leuk artikel zie, dat ik helemaal gemist heb. We zitten nu eenmaal niet 24 uur per dag op social media om alles maar in de gaten te houden. Soms ben je gewoon even druk. Zo’n nieuwsbrief zou ik ook niet te vaak uitsturen, dan wordt het irritant. Dat kunnen we niet hebben  😉 .

Afijn, ik had dus al wat voorwerk gedaan en hoefde me alleen nog te verdiepen in het aanmeldformulier. Bij deze:

Ja, stuur me inside information over Marstyle!

* indicates required



Wat is voor mij het voordeel van een mailinglijst?

Voor er social media waren, heb ik al geleerd over de voordelen van een mailinglijst. Lang geleden zo rond het jaar 2000 was dit al ‘hot’ onder marketeers. Het grote voordeel voor mij als blogger, is dat mijn bezoekcijfers kunnen stijgen als ik mijn vaste volgers regelmatig een update geef van de highlights op mijn blog. Dat zie ik namelijk ook gebeuren als ik mijn adverteerderslijst een mailtje heb gestuurd, inclusief de link naar de Marstyle mediakit. Als 10% van de ontvangers klikt, zijn dat toch weer 50 bezoekers extra op een dag! En die interesseren zich meestal maar voor 1 pagina, maar mijn echte ‘fans’ om het zo maar even te noemen, willen juist wel weten of er weer nieuw speelgoed op de markt is, hoe de nieuwste kledingcollecties vallen, of er nog ergens korting te scoren valt en welke winacties en winnaars er zoal online staan. Ook zou ik voor nieuwe volgers af en toe een wat ouder artikel onder de aandacht kunnen brengen, een stuk dat leuk blijft zelfs een paar jaar later. Dan ben ik niet meer zo afhankelijk van wat bijvoorbeeld Facebook wel of niet wil laten zien.

Hoe kun je als blogger snel een grote e-maillijst krijgen?

Bij mijn kleine blog zal het vast zo’n vaart niet lopen, maar Megan van Newsletter2Go stuurde me een stappenplan toe waarmee je in theorie heel snel je mailinglijst van 0 naar 1000 kunt laten groeien. Deze uitgebreide whitepaper gaat niet zozeer in op de techniek van hoe je nieuwsbrief aanmeldknoppen embed op je website, maar meer over de gedachten erachter. Eigenlijk zou ik mijn lezers een ‘freebie’ moeten aanbieden bij het inschrijven, dat schijnt als een tierelier te werken. Als ik een vormgever was geweest, zou ik bijvoorbeeld een leuke printable automatisch kunnen laten toesturen. Dat ben ik dan weer niet, maar ik heb wel een toffe whitepapier voor bloggers op de plank liggen waarmee ik dit nog een keer wil doen. De vaste volgers van mijn blog zijn echter zelf geen blogger, dus die schieten daar niet direct iets mee op. Hier moet ik dus nog even over nadenken!

Vooral de voorbeelden uit de whitepaper vond ik erg aansprekend. Als je een webshop of een blog hebt, zou ik hem dan ook zeker even downloaden om door te bladeren. Dat is gratis. Er staan allerlei tips en to do’s in om over na te denken en natuurlijk te implementeren. Ik heb zoals jullie hierboven zien eindelijk voor het eerst het aanmeldformulier gedeeld en zal er echt mee aan de slag gaan. Dankjewel Megan voor de virtuele schop onder de kont, of beter gezegd het duwtje in de rug dat ik nodig had! Met alles wat ik door de whitepaper geleerd heb, kom ik vast een stuk verder met mijn bedrijf. Na november vervalt mijn startersregeling uitkering en moet ik financieel op eigen benen staan. Een goede mailinglijst ook voor mijn lezers is daarbij het middel om mijn bezoekcijfers te laten stijgen. Ik ga natuurlijk voor de 10.000 per maand op 31 december 2017!

Wat denken jullie ga ik dat halen? Neem je een abonnement op mijn nieuwsbrief? 

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

disclaimer

Comments

  1. Wendy v V says:

    Heel logisch en ik gun het je ook wel. Maar ik hou juist niet van al die nieuwsbrieven, ik vink dat altijd uit. Je wordt ermee dood gegooid. Ik hou het wel bij de social media.

  2. Het voordeel dat je noemt dat je in de nieuwsbrief niet zo publiekelijk informatie hoeft te zetten als op Facebook spreekt me wel aan.

  3. Ik lees ook altijd dat je er eentje moet hebben, maar ik vind ze spuugvervelend! En ik schrijf me ook nooit in voor nieuwsbrieven. Want ik ervaar ze als spam.

  4. Kevin says:

    Ik hoop dat je de 10.000 gaat halen! Zou super fijn! Ik zelf gebruik zo’n mail niet voor m’n blog. Ik ben ook op niemand geabonneerd krijg al heel wat mailtjes 😉

  5. MC Kleuver says:

    Heel goed dat je gaat beginnen met een eigen nieuwsbrief. Het is toch een nieuw inkijkje dat mensen kunnen krijgen.

  6. Bianca says:

    Twee jaar terug heb ik ooit zo’n nieuwsbrief geprobeerd, maar vond het totaal niet werken of handig …misschien moet ik het nog eens opnieuw proberen x

  7. MamaPlaneet says:

    Ik moet heel eerlijk zijn dat ik dat ook niet heb. Ik hoop dat je de toffe whitepaper wel plaats want je hebt mij heel nieuwsgierig gemaakt.

  8. Manon says:

    Ik vind het altijd wel leuk om een nieuwsbrief of dergelijke te kijken. Ik zou het echt eens doen voor je blog geeft toch dat extra

  9. Renata says:

    Ik hou er zelf niet van als ik te veel mails van hetzelfde krijg – dus doe ik het ook niet – maar mijn blog is wel aan mijn Gmail gekoppeld en de mensen kunnen mij volgen en lezen als ze zin hebben 🙂

  10. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken… Veel mensen hebben dat precies niet graag en ervaren het al spam!

  11. Merel says:

    Ontzettend handig! Ik ben ook van plan een goede nieuwsbrief op te zetten en ga dit zeker eens bekijken. Nu krijgt iedereen die zich bij me inschrijft dagelijks een update en dat vind ik persoonlijk eigenlijk te veel. Beter zou het zijn om een overzicht te kunnen maken dat je wekelijks of maandelijks stuurt. Denk dat mensen dat ook als prettiger ervaren.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge