ZZP-update: hoe ik Google bezoekers omzet in Facebook fans

De Invisible Optin plugin, ken jij die al? In een aantal bloggroepjes merkte ik dat het voor veel mensen nog onbekend terrein is. Niet dat ik zo’n enorme expert ben, maar ik ga wel met jullie delen waarom ik zo blij ben met deze plugin en hoe deze mijn bezoekers via Google op Facebook bereikt. Verder wil ik mijn business omvormen en weet ik nog niet precies hoe ik dat ga doen. Maar ik ga het wel doen. Nieuwsgierig? Lees dan deze zzp-update!

Wat ik wel blijf doen is anderen op ideeën brengen. Dus vind jij mijn artikelen leuk? Blijf me dan volgen en pik er voor je business of je privé-leven lekker uit waar je iets mee kunt. Je kunt rechts (als je via desktop kijkt) je mailadres invullen, dan mis je geen enkel artikel meer.

Invisible Optin plugin

Goed: uitleg over de Invisible Optin plugin. De website van de ontwikkelaars van deze plugin is offline, maar op mijn website werkt hij verder prima. Er zijn overigens ook andere plugins die hetzelfde truukje doen als deze, het is namelijk een ‘Remarketing Plugin’. Heb jij net als ik veel traffic op je pagina via zoekmachines? En zou je het leuk vinden om die bezoekers wat meer aan je te binden door ze ‘fan’ te maken op Facebook?

Dat is dus precies wat een Remarketing Plugin voor je doet. Veel webshops gebruiken dit soort tools bijvoorbeeld ook om hun sales een boost te geven en een breder publiek te bereiken. Ik heb deze plugin in gebruik na mijn deelname aan een cursus geld verdienen via internet.

Wat doet zo’n plugin precies?

Je hebt om er gebruik van te kunnen maken de Facebook pixel nodig op je website. Deze pixel kun je voor jouw pagina in je Facebook advertentie instellingen vinden. Je installeert deze middels een ‘remarketing plugin’ op jouw website. En dan is het bijna klaar.
De pixel gaat ‘bekijken’ wat voor type mensen jouw website bezoeken. Denk aan demografische kenmerken: man/vrouw, locatie, leeftijd, mobiel of via desktop… Dat soort dingen. Als je cookies gebruikt is dit allemaal heel makkelijk te vinden voor die pixel. Na 24 uur heeft de pixel genoeg data verzameld om ermee aan de slag te kunnen op Facebook.

invisible optin

Adverteren op Facebook

Je kunt nu gebruik maken van de data die deze pixel heeft verzameld op Facebook. Advertenties kosten natuurlijk geld, maar doordat je nu de doelgroep kunt ‘targeten’ die toch al interesse heeft getoond in wat jij te bieden hebt, ben je voordeliger uit. Voorheen moest je zelf sleutelen aan de instellingen van je doelgroep in het advertentiebeheer op Facebook. Dat hoeft nu niet meer, dus het scheelt je een hoop tijd bij het opstellen van je advertenties dan toen je deze pixel niet gebruikte. Je hoeft nu – om de mensen die jouw website al eens hebben bezocht te bereiken met je advertentie – alleen maar als doelgroep de Facebook pixel te gebruiken. Je kunt daarbij instellen of je alleen die specifieke mensen wilt bereiken of ook mensen die daar op lijken. Er zijn opties met 1-2% afwijkend profiel van mensen die jouw site bezoeken en 2-5% bijvoorbeeld. Ook kun je de locatie nog even specifiek selecteren, in mijn geval Nederland en België.

facebook pixel
Je kunt hier in facebook zien wat de pixel heeft gemeten op jouw website.
facebook pixel
En als je doorklikt krijg je meer gedetailleerde informatie.

Wat heb ik zelf bereikt met de Facebook Pixel?

Ik heb de pixel al sinds 2017 op mijn site staan, maar ik was niet zo met adverteren via Facebook bezig. Af en toe paste ik hem toe wanneer ik een bericht wilde promoten. Pas het afgelopen jaar ben ik bewust gaan inzetten op het promoten van mijn Facebookpagina om meer volgers te krijgen. Ik wil heel graag groeien, maar dan wel met volgers die ook echt zitten te wachten op de dingen die ik deel en regelmatig eens op ‘vind ik leuk’ zullen drukken en doorklikken naar mijn site. Nepvolgers kopen daar heb je niets aan, want die profielen gaan geen hogere bezoekcijfers opleveren. Mijn pagina had begin 2018 zo’n 800 volgers, inmiddels zijn dit er ruim 1300. Ik ben dus nog niet heel groot, maar door sinds 143 dagen standaard een pagina promotie aan te hebben met een budget van 1 euro per dag heb ik zo’n 220 volgers erbij gekregen.

resultaat advertentie
Even een detailfoto van mijn doelgroep: ik heb de facebookpixel geselecteerd en alle hokjes met lookalike profielen een kruisje gegeven. Je kunt er mee spelen door bijvoorbeeld 2-5% uit te zetten en gerichter je advertentie te tonen als je doelgroep heel specifiek is.

In het begin liep het allemaal nog niet zo hard, Facebook leert namelijk van jouw advertentiecampagne wat wel of niet werkt. Als je advertentie een tijdje loopt, krijgt dit sociale medium steeds beter in de gaten welk soort profielen inderdaad na het zien van je advertentie jouw pagina gaan volgen. Soortgelijke mensen krijgen dus vaker je advertentie te zien en er volgen meer pagina likes. Als ik harder wil groeien, zou ik bijvoorbeeld de 2-5% afwijkende profielen uit kunnen zetten en meer budget pompen in het bereiken van een wat nauwer afgebakende doelgroep. Om mee te beginnen had ik het allemaal wat ‘breed ingezet’.

Is dat wel legaal?
Even aanvullend naar aanleiding van mensen die op Facebook totaal in paniek reageren dat dit allemaal illegaal zou zijn en tegen de AVG en de privacy van mensen etc… Je hoeft niet te panieken. Dit mag allemaal gewoon lees het maar even na bij expert Charlotte van Charlottes Law.

Hopelijk heb ik hiermee de vragen beantwoord van de website eigenaren en bloggers die hier graag meer over wilde weten? Zo nee, stel me gerust een vraag in de reacties hieronder.

Hoe gaat het verder met mijn bedrijf?

Januari is voor mij echt een opstartmaand. Ik heb bedacht dat ik het komende jaar mijn omzet minimaal wil verdubbelen en dat betekent dat ik anders moet ondernemen dan hoe het nu ging. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg tenslotte. Daarom ben ik me aan het verdiepen in het fenomeen ‘business coaches’. Die zijn een stok achter de deur en laten je op een andere manier over ondernemen nadenken. Ik volg er nu een aantal op socials en in nieuwsbrieven en wil mezelf het komende jaar een coach cadeau doen om te kunnen groeien met mijn bedrijf.

Daarnaast wil ik mijn eigen ‘sprankelende persoonlijkheid’ meer gaan inzetten. Tot nu doe deed ik dat vooral met tekst op mijn blog en achter de schermen via mails en belletjes. Terwijl ik juist vaak hoor dat mijn aanwezigheid iets teweeg brengt. Maar ja… ‘je aanwezigheid inzetten’ is doodeng en tegelijkertijd rijst de vraag: hoe dan? En ‘kan ik dat wel’? Ik ben dus een beetje aan het experimenteren op dit gebied met filmpjes waarin ik kan laten zien dat het inderdaad de moeite waard is om mij ‘te zien’ in plaats van alleen mijn teksten te lezen. Dan kun je namelijk ook veel beter bedenken dat ik niet alles even serieus bedoel, je kunt zien dat ik daadwerkelijk enthousiast ben en op sommige gebieden brengt het ‘zien’ beter een boodschap over dan alleen ‘lezen’.

>> lees hier meer zzp-updates

Zo heb ik nu een video met salespitch toegevoegd aan mijn mediakit. Deze video is verre van perfect, want opgenomen met de laptop en ik heb me niet verdiept in het bewerken van filmpjes. Maar het is volgens mij vernieuwend in blogland en het past bij me. Bovendien is mijn mediakit nog altijd één van mijn best gelezen pagina’s én ik haal er business uit, dus hoe beter hij is hoe meer deze pagina mij helpt om te groeien met mijn bedrijf.

>> lees hier meer blogtips

Oh en komen jullie allemaal naar Blogger by Nature 3? De eerste goodies voor de goodiebag werden afgelopen week bezorgd. Leuk!

Hoe probeer jij jezelf als ondernemer te vernieuwen?

Comments

  1. Gera says:

    Thanks voor de uitleg over de plug-in icm de Facebook pixel. We hadden het er een tijdje geleden al eens over en ik zet hem nu gelijk op mijn to-do lijstje. Tijd voor actie!
    Gera onlangs geplaatst…Sharenting | De uitspraak van een rechter over online privacyMy Profile

  2. […] briljant is, of het stomste dat ik ooit heb kunnen doen. Al een paar keer heb ik aangegeven dat ik mijn business wil omvormen. De afgelopen weken heb ik mij laten inspireren door verschillende business coaches. […]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.