WebJuffie in Ondernemen waar liggen jouw kansen?

‘Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?’ is een rubriek op Marstyle.nl waarbij ik mijn expertise zichtbaar maak voor jou als lezer. Mijn roots liggen in het marketingcommunicatie vakgebied en ik vind het heerlijk om te brainstormen over dit soort vraagstukken. Aangezien jullie heel graag artikelen over ondernemen lezen, komt in deze rubriek steeds een andere ondernemer in de spotlights te staan die ik op weg help met nieuwe invalshoeken. Deze week Esther Methorst van Webjuffie. Waar liggen haar kansen?

Webjuffie website & online academie

Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

Mijn naam is Esther Methorst en mijn bedrijf heet Webjuffie. Webjuffie helpt ondernemers bij het bouwen van websites en online leeromgevingen.

Hoe en waarom is Webjuffie gestart? 

Ik ben 3 jaar geleden begonnen als Virtual Assistant. Toen merkte ik dat ik alleen maar opdrachten kreeg om websites en online academies te bouwen. Als jong meisje hield ik me al bezig met bouwen en ICT. Virtual Assistant paste niet bij mij, daarom ben ik met hulp van een coach gaan nadenken over wat wel zou passen. Zo is per januari 2019 Webjuffie ontstaan.

Webjuffie website & online academie

Waar help jij mensen mee?

Ik red ondernemers van de technische ondergang 😊. Dat wil zeggen dat ik ze help bij de bouw van hun WordPress-website en/of online leeromgeving. Daarnaast zijn er ook ondernemers die het wel graag zelf willen leren en dan geef ik training hierin. Ik zorg dan wel dat het technische stuk al helemaal klaar staat voor ze aan de training beginnen.

Webjuffie website & online academie

Wat is het tofste project dat je hebt gedaan? Waarom was dit zo gaaf? 

Ik heb een 3-in-1 website mogen bouwen. Dat was voor mij helemaal nieuw dus een flinke uitdaging. Maar dat gaf mij zoveel energie en ik had een super fijne samenwerking met de klant waar ik voor werkte. Het was echt ons project.

Heb je daar zichtbaarheid aan gegeven? Hoe?

Jazeker, ik heb het gedeeld op social media.

Webjuffie website & online academie

Welke marketingcommunicatie tools zet jij zoal in voor je bedrijf? Wat zou je daar nog aan toe willen voegen en waarom? 

Tot op heden post ik alleen wat op social media (Facebook, Instagram, LinkedIn). En zit ik op Facebook in zoveel mogelijk groepen.

Zit daar een visie, strategie of doelstelling achter?

Ik heb zelf niet zo heel veel verstand van online zichtbaar worden en je moet vaak veel geld investeren. Tot op heden heb ik het geld voor andere zaken nodig. Dus probeer ik het op eigen kracht.

Waar loop je tegenaan? Waar wil je kansen zien? Zijn er dingen die je wilt proberen maar je weet niet hoe? Waar wil je van mij advies over krijgen? 

Er zijn natuurlijk heel veel webdesigners/webbouwers dus is het lastig om hier bovenuit te steken. Ik probeer daarom ook mij te focussen op het bouwen van online academies en de trainingen hierin. Ik heb een tekstschrijfster die blogs voor me schrijft, zij heeft mijn SEO-teksten geschreven voor de website en ik doe aan linkbuilding. Maar ik zou meer zichtbaar willen zijn. Ik merk wel dat ik meer klanten krijg, vaak door middel van mijn website achterlaten in FB-groepen. Maar ik ben niet zichtbaar genoeg en weet niet hoe ik wel zichtbaar kan zijn of interessant genoeg kan worden.

MARSTYLES ADVIES

Ha Esther,

Leuk om te lezen, die online trainingen dat is wel booming business inderdaad. Ik zie steeds meer ondernemers zich daarop richten, maar de techniek is vaak wel een dingetje. Heb zelf ook al naar de mogelijkheden gekeken van hoe ik dat eventueel in zou kunnen zetten bij mijn eigen cheerleadingtraject.

Zichtbaarheid

Zichtbaarheid blijft voor alle ondernemers een thema. Je wilt met je bedrijf op de juiste momenten bij de juiste doelgroep onder de aandacht komen. Wat je nu al doet is werken aan de content op je website middels je blogs, visuele inspiratie op Instagram en je publiceert op LinkedIn. Ik zie dat je heel gestructureerd bent, dan kan een contentkalender helpen bij het bepalen van de onderwerpen die aan bod komen en wanneer je deze op welk kanaal wilt inplannen om zichtbaar te zijn. Met die zichtbaarheid ben je er echter nog niet. In jouw geval heb je een expertise waar veel behoefte aan is en waar veel ondernemers graag meer over willen weten. Dát zou ik inzetten als ik jou was, je epert rol pakken.

Webinars

Je geeft trainingen en weet veel van een onderwerp waar ondernemers kennis over zoeken. Via webinars zou je een online lezing kunnen geven, of een Q & A kunnen doen en op die manier meer zichtbaar zijn. Via bijvoorbeeld je nieuwsbrief, een aankondiging op instagram en LinkedIn of facebookadvertenties kun je deelnemers werven. 

Spreken

Spreken over online leeromgevingen kun je ook op andere plekken dan online doen. Op verschillende events zoeken ze relevante sprekers en je kunt altijd met een paar collega’s uit andere vakgebieden zelf iets opzetten in een zaaltje bij jullie in de buurt. Of informeer bij ondernemersverenigingen of je daar een keer een workshop mag geven. Zelf ben ik lid van een zzp-vereniging, maar hier lokaal zijn er ook nog de vereniging van winkelondernemers, een vereniging van ondernemers met personeel en de clubs (veelal bestaande uit ondernemers en directieleden) die zich inzetten voor goede doelen. 

Nieuwsbrief

Een tool die je samen met je tekstschrijver in zou kunnen zetten is de nieuwsbrief. Begin met af en toe een tip of weetje voor je bestaande klanten. Je fanbase uitbreiden kun je door bijvoorbeeld een ‘cheatsheet’ downloadable op je website beschikbaar te stellen, waarbij downloaden alleen mogelijk is als je je inschrijft voor deze nieuwsbrief.

En verder zijn zakelijke events waar je kunt netwerken met mede-ondernemers natuurlijk altijd interessant. Met deze tips ben je in ieder geval geen torenhoog advertentiebudget kwijt!

Hopelijk heb je zo voldoende inspiratie om verder te kunnen, Esther?

Marguerita

Lees ook:

Onderneem jij ook? Wil je meedoen aan ‘waar liggen jouw marketingkansen?’ Stuur een mailtje naar info@marstyle.nl voor de vragenlijst en gratis marketingcommunicatie advies. Misschien kan ik jou ook verder helpen?

Je kunt mij inhuren voor losse brainstorms over een (content)planning, Marketing of PR-plan, hulp bij een (media) event, het voorbereiden van een business call of als je ‘gewoon’ even vastloopt en een ‘out of the box’ inzicht nodig hebt, vind ik ontzettend leuk om te doen!

Binnenkort wil ik starten met het Van Strategie tot Actie programma waarbij ik zzp-ers en kleine ondernemingen coach in het zelf opstellen en uitvoeren van hun marketingcommunicatie plannen. We starten bij 5 deelnemers. Mail me voor een afspraak op info@marstyle.nl.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.