Puntsgewijs in Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?

‘Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?’ is een nieuwe rubriek op Marstyle.nl. Mijn roots liggen in het marketingcommunicatie vakgebied en ik vind het heerlijk om te brainstormen over dit soort vraagstukken. Aangezien jullie heel graag artikelen over ondernemen lezen, komt in deze rubriek steeds een andere ondernemer in de spotlights te staan die ik op weg help met nieuwe invalshoeken. Deze week Marieke Flikweert van Puntsgewijs. Waar liggen haar marketingkansen?

marieke flikweert

Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

Mijn naam is Marieke Flikweert, ik ben getrouwd met Arjan en ik heb twee kinderen, Elin (meisje, oktober 2013) en Joas (jongen, oktober 2015). Mijn bedrijf heet Puntsgewijs en de diensten die ik aanbied zijn heel divers. Zo vul ik webwinkels met nieuwe producten en schrijf ik daar teksten bij, of ik laat anderen juist weer deze teksten schrijven. Ik schrijf blogs voor diverse blogsites. Ik help bedrijven met social media en het benaderen van bloggers, en nog veel meer. Daarnaast redigeer ik zo af en toe nog een manuscript.

En … op mijn website vind je ook een blog waarop ik voornamelijk reviews/recensies plaats van prachtige producten en boeken. Maar dat laatste is meer hobbymatig dan dat ik er mijn brood mee verdien. Ik vind het gewoon superleuk om deze blog te hebben, maar ik zou het stiekem wel heel leuk vinden als mijn blog groeit. Het mag voor mij nog wel ietsje harder gaan.

Hoe is Puntsgewijs ontstaan?

Ik heb bijna 10 jaar lang in het onderwijs gewerkt. Door de werkdruk in combinatie met een gezin liep ik meer en meer vast. Ik liep constant achter de feiten aan en raakte mijn passie voor het onderwijs kwijt. In november 2016 zei ik het hardop: ‘het liefst wil ik stoppen met lesgeven en iets heel anders gaan doen.’ Van mijn toenmalige werkgever mocht ik direct stoppen met lesgeven en kreeg ik een aantal maanden de tijd om – samen met een fantastische loopbaancoach – te kijken wat ik dan zou willen. Wat ik in ieder geval wilde is dat ik zelf mijn kinderen kan brengen en halen van school, dat ik zelf met ze naar zwemles, de huisarts, de tandarts, etc. kan gaan en dat ik mij niet in allerlei bochten zou moeten wringen als een van de kinderen ziek is.

In april 2017 is Puntsgewijs een feit geworden. Sindsdien zijn de werkzaamheden die ik dacht te gaan doen uitgegroeid tot iets veel groters en breder. In plaats van alleen maar teksten schrijven en redigeren ben ik nu meer een Vitual Assistant van andere ondernemers, veelal zzp-ers.

Waar help jij mensen mee?

Kort gezegd help ik andere zelfstandig ondernemers door hen allerlei taken uit handen te nemen. Vaak omdat zij niet in hun eentje alle ballen in de lucht kunnen houden om hun bedrijf draaiende te houden.

Wat is de tofste klus die je hebt gedaan? 

Eigenlijk heb ik niet een tofste klus. De verschillende opdrachtgevers, die allen weer op een ander gebied mijn hulp inschakelen, maken mijn werk zeer veelzijdig en ontzettend leuk! En het leuke is dat je al in enkele maanden helemaal ‘in’ een ander bedrijf kan zitten dat het bijna lijkt alsof het jouw bedrijf is 😉

Hoe heb je hier zichtbaarheid aan gegeven?

Marieke heeft deze vraag doorgekrast. Maar het is een belangrijke om bij je doelgroep in beeld te komen en te blijven. Dus sta hier voor jezelf even bij stil. Hoe weten jouw (potentiële) klanten van jouw successen?

Welke marketingcommunicatie tools zet jij zoal in voor je bedrijf? Wat zou je daar nog aan toe willen voegen en waarom?

Mijn bedrijf is best heel snel gegroeid tot het niveau waar ik nu ben. Op dit moment is het voor mij ook nog heel goed te combineren met mijn gezin.
Ik heb eventjes geadverteerd via Google en dat leverde mij al een aantal nieuwe opdrachtgevers op. Toen ik in het begin nieuwe opdrachtgevers zocht was ik voornamelijk op LinkedIn actief.

Om mijn blog te promoten gebruik ik Facebook en LinkedIn. Nu ben ik mijn blogs aan het delen via Pinterest en op Instagram, al mag ik die laatste wel wat actiever gaan gebruiken.

Ik vind het onwijs leuk dat mijn blog al is uitgegroeid tot echt iets leuks en dat bedrijven mij interessant genoeg vinden om een samenwerking mee aan te gaan. Al moet ik zeggen dat ik nog wel klein ben in vergelijking met andere bloggers als het gaat om unieke bezoekersaantallen. Ik zou het wel ontzettend leuk vinden als mijn blog nog wat groter groeit wat die aantallen betreft.

En natuurlijk heb ik een website. Mijn website heb in de afgelopen weken wat veranderd door er iets minder bedrijf en iets meer blog van te maken.

Zit daar een visie, strategie of doelstelling achter?

Mijn doel is om aan de wereld te laten zien dat ik er ben.

Waar loop je tegenaan? Zijn er dingen die je wilt proberen maar je weet niet hoe? Waar wil je van mij advies over krijgen? 

Ik heb een aantal opdrachtgevers waar ik doorlopend opdrachten voor doe tegen een maandelijks vast tarief. Zij benaderen mij dan via mail met opdrachten en of ik het wil oppakken. Wat ik natuurlijk graag doe. Het probleem is dat je je dan ook in zo’n opdracht kunt verliezen en dat je dan stiekem veel te veel uren aan het werk bent ten opzichte van het maandtarief. Ik vind het 1) lastig om dit aan te geven naar de opdrachtgever, 2) lastig om zelf mijn tijd in de gaten te houden en grenzen te stellen wanneer de tijd “op” is. Nu kijk ik echt niet op een uurtje meer of een uurtje minder. Soms is het de ene maand wat meer en de andere maand wat minder en is het maandelijks tarief gemiddeld prima. Maar soms is de verhouding ook echt zoek.

MARSTYLES ADVIES

Ha Marieke, wat heb je een enorm veelzijdig bedrijf met veel verschillende diensten die je levert. Ik denk dat Virtual Assistent voor veel van mijn lezers een interessant beroep is om wat meer over te lezen, dus dankjewel voor dit leuke kijkje in de keuken!

Afstoten?

Ik heb zelf ook geworsteld met het probleem dat bepaalde bedrijfsactiviteiten mij in verhouding heel veel tijd kostten en te weinig opleverden, zowel wat betreft waardering van de klant als financiële vergoeding. Dat was een enorme spagaat, want je bent natuurlijk dienstverlenend ingesteld en wilt een ander graag helpen… maar in mijn geval ging dit ten kostte van mijzelf en werd er zelfs misbruik van gemaakt. Not funny. Al helemaal niet als alleenverdienende single mom. Deze bedrijfsactiviteiten en sommige zakenrelaties heb ik afgestoten. Ik wil mij gewoon niet meer in die positie bevinden. Sommige andere bedrijfsactiviteiten ben ik anders aan het vormgeven, zodat ik mijn klanten en relaties beter kan helpen en iedereen er een tevreden gevoel aan overhoud. Kijk even kritisch naar de grote hoeveelheid activiteiten die je doet en klanten en blogrelaties die je bediend: dingen die in verhouding niets tot weinig opleveren en wel veel tijd kosten, kun je beter afstoten. Dan houd je meer tijd over voor de klussen waar je energie van krijgt en kun je dus uiteindelijk die opdrachten ook beter doen.

Strippenkaart

Verder werk je met vaste maandbedragen. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar wat ik je zou willen adviseren is om in een bestandje of op een kladblok een tabelletje te maken met een ‘strippenkaart’. Elk vakje staat voor een bepaald tijdsbestek, een kwartier bijvoorbeeld. Je kunt dit eventueel ook in Google Docs in een spreadsheet bijhouden waar ook je klant inzage in heeft. Dan kan deze direct zien hoeveel ‘ruimte’ er nog is. Voor elke kleine klus, kleur je een vakje in. Als je dat op papier doet met een kleurpotlood, voelt het ook nog eens heel bevredigend. (Ik ben gek op dingen afvinken en lijstjes.)

Laagdrempelig via de app

De meeste virtuele assistenten hebben korte lijntjes met hun opdrachtgevers. En daarmee bedoel ik: je krijgt de opdracht via Whatsapp omdat het even snel moet gebeuren. Heel eenvoudig om jouw mooie strippenkaart met afgevinkte vakje even snel te fotograferen en mee te appen wanneer je de klus geklaard hebt. Een laagdrempelige manier om je klanten visueel inzage te geven in de hoeveelheid tijd die opgebruikt is. Zo voelt het voor jezelf ook niet vervelend om een grens aan te geven: jij hebt de klant tijdens de hele maand steeds netjes appjes gestuurd met het ingekleurde balkje. Volgens mij ben jij ook een heel creatief type, dus als je het extra vrolijk wilt maken krijgt elke strip een ander kleurtje of patroontje. Net als bij het spel Patchwork Doodle van 999 Games. Of je gaat natuurlijk voor de balkjes vullen met puntjes, om je bedrijfsnaam Puntsgewijs eer aan te doen.

Je kunt dit systeem eenvoudig aan het begin van een nieuwe maand invoeren. Zo went de klant er aan en kan het een leuk, vriendelijk contactmoment zijn. Voor de klant is het logisch dat er een nieuwe factuur volgt als de strippenkaart vol is. En neemt jouw klant direct 3 strippenkaarten af? Dan krijgt hij 6 bonusvakjes van het huis. Upsell ook direct gerealiseerd.

Hopelijk heb je zo voldoende inspiratie om verder te kunnen, Marieke?

Marguerita

Lees ook de vorige editie van deze rubriek met Studio Tekst Enzo.

Onderneem jij ook? Wil je meedoen aan ‘waar liggen jouw marketingkansen?’ Stuur een mailtje naar info@marstyle.nl ovv ‘waar loop jij tegenaan?’ voor de vragenlijst en gratis marketingcommunicatie advies. Misschien kan ik jou ook verder helpen?

Je kunt mij ook inhuren voor losse brainstorms, vind ik ontzettend leuk om te doen. En binnenkort wil ik starten met het Van Strategie tot Actie programma waarbij ik zzp-ers en kleine ondernermers coach in het zelf opstellen en uitvoeren van hun marketingcommunicatie plannen.

Portretfoto: Patricia Munster

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.