Studio Tekst & Zo in Ondernemen: waar liggen jouw marketingkansen?

‘Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?’ is een nieuwe rubriek op Marstyle.nl. Mijn roots liggen in het marketingcommunicatie vakgebied en ik vind het heerlijk om te brainstormen over dit soort vraagstukken. Aangezien jullie heel graag artikelen over ondernemen lezen, komt in deze rubriek steeds een andere ondernemer in de spotlights te staan die ik op weg help met nieuwe invalshoeken. We trappen af met Sandra de Jong van Studio Tekst & Zo. Waar loopt zij tegenaan?

sandra de jong

Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

Mijn naam is Sandra de Jong, tekstschrijver en de eigenaresse van Studio Tekst & Zo. Ondernemers kunnen bij mij terecht voor interviews, teksten en redactiewerk.

Hoe is Studio Tekst & Zo ontstaan?

Uit een loopbaantraject (gratis voor 45-plussers) dat ik begin dit jaar volgde, kwam de leuke conclusie dat ik – naast mijn baan als secretaresse – wel voor mezelf kon beginnen. Het advies was een onderneming te starten op het gebied waar mijn passie ligt: tekst en taal! Op 10 juli heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en op 7 september werden mijn bedrijf en website gelanceerd via social media.

Waar help jij mensen mee?

Ik help kleine, groeiende ondernemingen (liefst maatschappelijk verantwoorde ondernemingen) met pakkende teksten hun (potentiële) klanten te prikkelen, inspireren en overtuigen. Om daarmee hun doelgroep te bereiken, meer klanten te krijgen en hun omzet te verhogen.

Wat is de tofste klus die je hebt gedaan? 

Aangezien ik nog maar net bezig ben, heb ik nog geen betaalde opdrachten. Wel een vrijwillige opdracht die ik graag doe omdat de opbrengst naar een goed doel gaat. Deze levert me reclame op en is een mooie aanvulling op mijn portfolio. Ik ga de tekst controleren van een taartenbakboek gemaakt door mensen met het Syndroom van Down.

Heb je daar zichtbaarheid aan gegeven? Hoe?

Hieraan wordt zichtbaarheid gegeven door vermelding van Studio Tekst & Zo in het boek. De uitgever plaatst bovendien artikelen over mijn bedrijf op social media gerelateerd aan het boek. Ook mijn eigen social media ga ik hiervoor gebruiken.

Welke marketingcommunicatie tools zet jij zoal in voor je bedrijf? Wat zou je daar nog aan toe willen voegen en waarom? 

Tot nu toe heb ik een website met blogs, LinkedIn, Instagram en Facebook ingezet. Verder voer ik veel netwerkgesprekken en bezoek ik netwerkbijeenkomsten. Ik wil graag nog een nieuwsbrief gaan maken.

Zit daar een visie, strategie of doelstelling achter?

Het doel is naamsbekendheid en het werven van klanten.

Waar loop je tegenaan? Zijn er dingen die je wilt proberen maar je weet niet hoe? Waar wil je van mij advies over krijgen?

Waar ik tegenaan loop is het bedenken van onderwerpen om zeer regelmatig te kunnen posten op social media. Ik zou graag een planning met onderwerpen voor de komende maanden willen hebben. Daar hoort de fotografie bij. Het zou fijn zijn een heel stel foto’s te hebben die ik hiervoor in kan zetten.

sandra de jong

Marstyles advies

Ha Sandra, wat leuk dat je echt nèt bent gestart met je bedrijf en dat dit door een loopbaanadvies op je pad kwam. Mooi eerste project ga je aanpakken, ik verwacht dat dit veel voldoening zal geven omdat je daarmee én ervaring opdoet én je ook nog eens een goed doel steunt. 

Wat jij zoekt is een goedgevulde contentkalender. Je hebt daar papieren versies van, zoals Mijn Social Media Plan van Kim Buining (lees hier mijn ervaring ermee). Toen ik voor bedrijven de zakelijke twitters, linkedins en nieuwsbrieven deed, hield ik het bij in Excel. Maar een tabelletje in Word of in je agenda kan natuurlijk ook.

Bepaal eerst voor jezelf hoe vaak je op welk kanaal iets zou willen posten (en waarom dat voor jouw zichtbaarheid belangrijk is). Je kunt dit ook in je digitale of papieren agenda opschrijven als taak. 

Nu je de planning hebt bepaald, ga je naar de inhoud. Doe daarvoor een uitgebreide brainstorm op een groot leeg vel papier. Schrijf alles op! Schrappen kan altijd nog, het gaat nu om goede ideeën.

Je kunt hiervoor eventueel categorieën bedenken. De items waarover je een blogartikel wilt schrijven, zijn natuurlijk anders dan de beelden die je voor Instagram gaat gebruiken. Wil je (bijvoorbeeld in Canva) quotes vormgeven van beroemdheden? Wordt al veel gedaan, maar beter goed gejat dan slecht bedacht.

Wat staat er in je werkagenda dat je kunt gebruiken? Ik zag dat je veel naar netwerkbijeenkomsten gaat. Ideaal voor een social post. Heb je een deadline? Je kunt er ook voor kiezen om iemand een fotoserie van jou in werksetting te maken, die je kunt gebruiken. Brainstorm over content gerelateerd aan het soort werk (bijv de quotes, of het artikel over spellingregels dat al op je website staat, woord van het jaar…) dat je doet, je klanten en werkzaamheden (foto van het taartenboek als je de drukproef controleert, van de launch, …) , je zakelijke agenda (registratie KvK, netwerkbijeenkomst, zakenlunch, vrijwilligerswerk, on the road naar…).

Als ondernemer ben je altijd bezig en daar valt dus ook heel veel over te vertellen. Op een medium als Facebook kun je overigens ook heel goed de content van anderen delen, een mooi artikel over journalistiek, iets waar je het roerend mee eens bent (of juist helemaal niet), krantenartikel over de boeklancering van het Taartenboek.

Na je brainstorm ga je ermee aan de slag om je contentkalender in te vullen. Als je dit elke maand even doet, kun je er zo mee verder. Je kunt dit altijd bijstellen naar aanleiding van wat goed voelt en wat werkt. Sommige mensen kiezen er zelfs voor om bepaalde posts 1 op 1 te herhalen of opnieuw te delen. Zo deel ik zelf ook regelmatig blogartikelen op facebook die ik bijvoorbeeld in 2015 al heb geschreven.

Hopelijk heb je zo voldoende inspiratie om verder te kunnen, Sandra?

Heel veel succes in ieder geval, ik vond het erg leuk om met jouw vraagstuk aan de slag te gaan.

Marguerita

Onderneem jij ook? Wil je meedoen aan ‘waar liggen jouw marketingkansen?’ Stuur een mailtje naar info@marstyle.nl ovv ‘waar loop jij tegenaan?’ voor de vragenlijst en gratis marketingcommunicatie advies. Misschien kan ik jou ook verder helpen?

Je kunt mij ook inhuren voor losse brainstorms, vind ik ontzettend leuk om te doen. En binnenkort wil ik starten met het Van Strategie tot Actie programma waarbij ik zzp-ers en kleine ondernermers coach in het zelf opstellen en uitvoeren van hun marketingcommunicatie plannen.

Portretfoto’s: Wim Roefs en Simone Haneveer

Comments

  1. Yvonne Koop says:

    Mooie nieuwe rubriek en goed verhaal! Ben nog wel benieuwd naar dat gratis loopbaantraject, bij wie of wat kun je dat doen?

  2. […] Lees ook de vorige editie van deze rubriek met Studio Tekst Enzo. […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.