LOVY in Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?

‘Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?’ is een rubriek op Marstyle.nl waarbij ik mijn expertise voor jullie als lezer meer zichtbaar maak. Mijn roots liggen in het marketingcommunicatie vakgebied en ik vind het heerlijk om te brainstormen over dit soort vraagstukken. Aangezien jullie heel graag artikelen over ondernemen lezen, komt in deze rubriek steeds een andere ondernemer in de spotlights te staan die ik op weg help met nieuwe invalshoeken. Deze week Laura van den Brink van LOVY. Waar liggen haar kansen?

laura van lovy

Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

Ik ben Laura van den Brink en ik run sinds 2008 een luxe sieradenmerk voor moeders en kinderen: LOVY. De naam is een samenvoeging van lovely en lucky. Ik wilde sieraden maken die mooi waren én een speciale betekenis hebben. Mijn sieraden maak ik stuk voor stuk zelf en ik verkoop ze via mijn eigen webshop.

lovy

Hoe is LOVY ontstaan? 

In de begindagen van Marktplaats – zo’n 15 jaar geleden – was ik een enthousiaste verkoper van tweedehands kindermerkkleding. Het hogere segment, zoals Burberry, Dior, Armani… daar was zoveel vraag naar dat ik zelf een webshop begon. Op een bepaald moment nam de kleding zoveel plek in huis in beslag, dat ik een keuze moest maken: stoppen of een opslag regelen?

Uiteindelijk ben ik me gaan focussen op een bijproduct uit mijn collectie: mijn zelfgemaakte luxe kindersieraden. Die namen veel minder plek in beslag en ik kon een ontwerp één keer fotograferen en meerdere malen verkopen. Dit in tegenstelling tot de kledingstukken die telkens per stuk op de foto moesten. Dat was heel veel werk.

Dat heb ik een aantal jaar gedaan, naast mijn baan als communicatieadviseur. Uiteindelijk liep LOVY zo goed, dat ik mijn baan heb opgezegd en een studio ben gaan huren.  Zo run ik mijn bedrijf nu al een jaar of 7 en ik zou niets anders meer willen!

lovy

Waar help jij mensen mee?

Ik help mijn klanten om belangrijke momenten met hun kindje(s) te bewaren. Ze kunnen met een zilveren baby armbandje in één klap terugkijken naar het moment dat hun eerste kindje in hun armen lag. De armbandjes zijn niet alleen mooi om te dragen, maar ook echt een aandenken voor later. En wat dacht je van een parelkettinkje waar een jong meisje later mooie herinneringen aan heeft omdat ze het droeg bij het huwelijk van haar ouders? Dit zijn allemaal momenten die we graag willen bewaren voor later. Net als foto’s, een soort souvenirs die je nog steeds elke dag bij je kan dragen.

lovy

Wat is de tofste klus die je hebt gedaan? 

Voor de bruiloft van mijn beste vriendin mocht ik de bruidssieraden maken, voor haarzelf en voor haar dochters. Het was zó bijzonder om dat samen te bedenken en te mogen maken. Van de tekst op de hangers tot de bedels en de pareltjes… Het was helemaal op maat gemaakt. De meisjes wisten van niks en kregen hun ketting tijdens de ceremonie om, dat was zo’n mooi moment. Tranen! Dit waren de meest persoonlijke sieraden dat ik ooit heb mogen maken.

Heb je daar zichtbaarheid aan gegeven? Hoe?

Nee, ik heb daar eigenlijk geen ruchtbaarheid aan gegeven. Vooraf niet omdat het een verrassing moest blijven. En achteraf eigenlijk ook niet. Het was meer een privé kwestie en die wilde ik niet commercieel inzetten.

Welke marketingcommunicatie tools zet jij zoal in voor je bedrijf? Wat zou je daar nog aan toe willen voegen en waarom? 

Ik doe het liefst alles tegelijk: ik heb een blog, een nieuwsbrief, Instagram, Facebook, samenwerkingen met bloggers etc. Wat ik niet doe is betaalde advertenties. Daar heb ik geen goede ervaringen mee. En ik vind het ook een uitdaging om via deze ‘gratis’ kanalen mijn klanten binnen te halen.

Vaak is het toch ook mond-tot-mond reclame waardoor klanten mij vinden. Ik koop zelf ook liever bij een webshop die een vriendin mij aanraadt, dan bij een website waarvan ik een advertentie in een magazine zie staan.

Zit daar een visie, strategie of doelstelling achter?

Ik ben een fan van doe-het-zelf-marketing. Ik weet niet of je dat een strategie kan noemen, maar ik houd graag alles zelf in de hand. Dat gaat prima, ik vind het ontzettend leuk om te doen en ik denk dat je als kleine ondernemer het beste jezelf kan zijn. Dat dat veel beter aanslaat bij je doelgroep dan je groter voordoen dan je werkelijk bent.

Met jezelf zijn trek je ook eerder klanten aan die bij je passen. Mijn sieraden zijn bijvoorbeeld niet goedkoop. Ik richt me meer op de kwaliteit van de onderdelen (alles is door en door zilver) en op de uitstraling / verpakking, dan op ‘de goedkoopste in de markt’ zijn. Die klanten zoek ik ook niet.

Gelukkig heb ik in de afgelopen 10 jaar een groot klantenbestand opgebouwd. En nog steeds komen mensen jaar na jaar bij me terug voor nieuwe sieraden. Bijvoorbeeld wanneer ze een kraamcadeautje nodig hebben, of als er een kindje is bijgekomen en ze een nieuwe naambedel aan hun armband willen. Een goed teken dat ze terugkomen, denk ik dan maar.

Waar loop je tegenaan? Zijn er dingen die je wilt proberen maar je weet niet hoe? Waar wil je van mij advies over krijgen? 

Waar ik tegenaan loop? Ik wil alles doen en heb maar 24 uur in een dag. Soms vind ik het lastig om prioriteiten te stellen. Doordat er dan zo’n lange todo-lijst is, blijven sommige dingen langer liggen dan ik zou willen.

Inmiddels ben ik mijn oudste dochter aan het inwerken om bepaalde taken van me over te nemen. Bijvoorbeeld met het inplannen van social media, hashtag onderzoek etc. Heel leerzaam voor haar en superleuk om zo te kunnen samenwerken. Ik heb er ook echt heel veel aan. En omdat zij alvast het voorwerk doet, is het voor mij makkelijker om af te maken. Dat helpt al heel veel.

Uiteindelijk blijf ik maar in mijn eentje en heb niet de ambitie om personeel in dienst te nemen. Dus groeien kan ik tot een bepaalde hoogte. Tien keer zoveel klanten bedienen als ik nu heb, zou ik niet eens aan kunnen. Rondom de feestdagen en Moederdag is het al zo druk dat ik elke dag en elke avond werk. Dat is prima voor een korte periode, maar niet iets dat ik voor een langere tijd  ambieer.

Mijn vraag: hoe zorg je ervoor dat je een logische volgorde krijgt van alle dingen die je wil doen (bv nieuwe collectie ontwerpen, teksten aanpassen in de webshop, nieuwe vormgeving van bepaalde dingen, fotoshoot, social media etc etc)? Op korte en op lange termijn? En dat je je daar ook aan houdt?

Marstyles advies

Ha Laura, wat leuk om te horen hoe je bedrijf is ontstaan en zich heeft ontwikkeld van de kinderkleding naar handcrafting. Wij kennen elkaar door zo’n bloggersamenwerking en zowel de kettinkjes als de verpakking waar ze inzaten zijn echte ‘keepsakes’. Iets om te bewaren in een ‘memory box’ voor later. Ik vind jouw instagramfeed en de stijl van je website met lieve zachte kleuren en foto’s echt prachtig! Heel erg mooi die eenheid en daardoor herkenbaarheid.

Plantools

Interessante vraag stel je over de planning. Dat is iets waar veel ondernemers mee worstelen: er moet zoveel gebeuren op allerlei vlakken, hoe houd ik het overzicht? Ik ga daar wat tips voor geven maar het punt ‘zorgen dat je je ook echt aan je eigen planning houdt’, is lastiger. Als zzp-er is dat vooral aan jou alleen en dus een kwestie van discipline. Ténzij je natuurlijk voor die fotoshoot een afspraak hebt staan met een fotograaf, of deadline van je boekhouder, afspraak met je vormgever… En ervoor wilt zorgen dat die ook verder kunnen. 

Ik ben zelf zo iemand met een chaotisch bureau en een georganiseerd brein. Overal zie ik planningen en stappenplannen, maar… omdat ik net als jij met zoveel facetten van ondernemen bezig ben, is het zaak die uit mijn hoofd te krijgen. Het moet op papier komen of digitaal. Of allebei. Anders ben ik het overzicht kwijt. Vooral omdat er bij ons creatieve mensen altijd allerlei nieuwe ideeën opborrelen.

Apps

Je zou gebruik kunnen maken van todo-list apps. In dit artikel bespreken ze 18 bekende apps hiervoor. Moet zeggen dat ik ooit wel Wunderlist (ook heel handig met je gezin) en Trello (handig als je met anderen samenwerkt) heb geprobeerd, maar dat ik zelf toch liever met papier werk. En met Excel. Al zou voor het puntje ‘hoe houd ik mij er aan’ voor mij waarschijnlijk een app als Habitica wel werken, want het ziet er vrolijk en speels uit.

Tools

Ik gebruik zelf graag tools zoals Google Docs om samen aan documenten of spreadsheets te werken met iemand anders. Als een soort virtual assistent heb ik in in het verleden planningen gemaakt (en gemonitord) in (betaalde) tools als Basecamp waar je taken in lijstjes én in agenda’s zet (en makkelijk data kunt verschuiven in de kalender als bijvoorbeeld de drukker uitloopt). De inhoudelijke redactieplanning van de magazines hielden we bij in Zoho, een spreadsheet programma dat we met elkaar bijhielden waar bijvoorbeeld de onderwerpen van interviews en e-mailadressen van geïnterviewden en fotografen stonden. Ook hield ik daarin bij of een artikel al binnen was, geredigeerd en of de drukproef ervan al ter inzage was gelegd. Een hoop dittemedatjes. Als je een digitale agenda hebt die meldingen op je telefoon geeft, kan dat ook handig zijn.

Planner

Om het wat minder een ver-van-mijn-bed-show te maken, met al die apps waarvoor je moet betalen, zijn er ook laagdrempelige hulpmiddelen zoals een agenda of planner. Op dit moment ben ik zelf bezig met het reviewen van de Purpuz Planner. Hiervoor had ik de Milly Pie, maar de Purpuz Planner maakt het ondernemen nog nét even meer inzichtelijk. 

Er staat een plan van aanpak in om je doelen helder te krijgen en tools om dit op te delen in een concreet stappenplan. Per doel adviseren ze je om de stappen daarvoor in een tijdspad uit te schrijven. Bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van je nieuwe collectie: x uur voor de brainstorm, x uur voor het visualisatie proces, x uur voor het kiezen en bestellen van de materialen, x uur voor productie, x uur fotografie, … Elk onderdeel hak je op in tijd en vervolgens blok je die tijd in je agenda.

Er staat ook bij hoe je hiervoor je deadlines bepaald en de maandplanning helder krijgt.  Na elke maand staan er bepaalde vragen om voor jezelf te beantwoorden, een maandoverzicht om alles even kort in te zetten om het daarna uitgebreider in de agendaweken te noteren en plannen. 

Ik ben dus nog bezig met de review van de Purpuz Planner, maar wat ik zelf heel fijn vind zijn de weekindelingen. Elke week staat er een inspirerende quote. Je kunt je weekdoel noteren, er staan wat handige acties in die je kunt uitvoeren, er is ruimte om je dagelijkse groei of overwinning te noteren in een dagreflectie en onderin – dat is nog het mooiste – kun je week todo’s noteren en is er creatieve ruimte om te doodlen. Ik vind vooral de week todo’s heel prettig omdat sommige acties niet op een bepaalde dag hangen. Ik vind het een heerlijke planner en kan hem aanraden ook al maak ik er nog niet optimaal gebruik van, omdat ik mezelf die rust en tijd nog niet heb gegund. Dat betekent dus dat ik er nog veel meer uit zou kunnen halen dan dat ik nu al doe! Mits ik alle stappen volg. (Moet ik natuurlijk nog wel even doen om een goede review te kunnen schrijven.)

Virtual Assistent

Een andere hele goede optie om het overzicht in al je deeltaken te bewaren, stipte ik al kort aan: de Virtual Assistent! Sommige mensen (zoals ikzelf dus) zijn gek op planningen, dingen regelen en anderen ondersteunen. Vroeger was een ‘personal assistent’ iets voor high level functionarissen in het bedrijfsleven, tegenwoordig is het veel meer ingeburgerd omdat het ook digitaal kan. Dit is een soort secretaresse op afstand.

Elke VA (virtual assistent dus) heeft haar eigen expertise. De één houdt van mailfunnels inrichten voor je nieuwsbrief, een ander kan je ondersteunen bij updates voor je webshop of social media beheer, maar de meesten vinden het heerlijk om voor jou je planning bij te houden. Je bespreekt met de VA wat er moet gebeuren en hoeveel tijd dat kost (zoals ook bij de Purpuz Planner) en zij giet het in een agenda. Vervolgens appt, belt of mailt ze je een vriendelijke herinnering, of een dagplanning. Net wat je hebt afgesproken. Ze kan je mailbox filteren, met je meedenken over je bedrijf, telefoontjes voor je plegen en verkopers voor je afpoeieren. Net wat jij nodig hebt. De meeste Virtual Assistents werken met een vast maandtarief. Je kunt ze gewoon voor een paar uurtjes per week inhuren en zit niet met dienstverbanden en dat soort ingewikkelde personeelszaken. VA’s zijn als zzp-er net zo ondernemend als jij.

Hopelijk heb je zo voldoende inspiratie om verder te kunnen, Laura?

Marguerita

Lees ook:

Onderneem jij ook? Wil je meedoen aan ‘waar liggen jouw marketingkansen?’ Stuur een mailtje naar info@marstyle.nl ovv ‘waar loop jij tegenaan?’ voor de vragenlijst en gratis marketingcommunicatie advies. Misschien kan ik jou ook verder helpen?

Je kunt mij inhuren voor losse brainstorms over een (content)planning, PR-plan, hulp bij een (media) event of als je ‘gewoon’ even vastloopt en een ‘out of the box’ inzicht nodig hebt, vind ik ontzettend leuk om te doen!
Binnenkort wil ik starten met het Van Strategie tot Actie programma waarbij ik zzp-ers en kleine ondernemingen coach in het zelf opstellen en uitvoeren van hun marketingcommunicatie plannen. We starten bij 5 deelnemers. Mail me voor een afspraak op info@marstyle.nl.

Foto’s: Sandra Aartman

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.