Site eigenaren: trap niet in dit soort fake mails!

Lieve mensen met een website, trap er niet in! Ik krijg al meer dan een half jaar vanuit buitenlandse mailadressen vanuit tientallen zogenaamde ‘digital marketing experts’ , Senior ook nog eens (want ja als je jezelf maar een stoere naam geeft komt het echter over) nepmailtjes omdat mijn website compleet zou zuigen als ik niet even 100 dollar overmaak om het te laten fiksen… Ik leg in dit artikel graag even kort uit waarom het fake is en je er dus niet op moet reageren. Technische tips dus!

Ik zal eerst even zo’n mailtje aan je laten zien. Ze zijn eigenlijk vrijwel allemaal op deze manier opgebouwd, met gebruik van verschillende lettertypes en hier en daar een kleine variatie met ‘belangrijke verbeterpunten’ die ze zogenaamd uit ahrefs of semrush zouden hebben getrokken. Als je dit niet oplost gaat niemand je site vinden, is basically de strekking van het verhaal. Lees en huiver:

Dear marstyle.nl Owner,

Hope you are doing well !

I’m a senior digital marketing expert with 10+ years of experience.

I went through your website and found that your website has lots of broken links as well as technical errors which break the rules of Google algorithm.

Some of your error on the website: marstyle.nl

  • 4 pages with harmful broken links.
  •      No meta tag & title tag.
  •      Your website doesn’t have a canonical tag.
  •      All your JavaScript and CSS files are not minified.
  •      Your website doesn’t have a updated sitemap.
  • Google bot is not able to Crawl Your Website.
  •      Your website does not have a webmaster tool.

Warning :

Frankly speaking if we don’t fix these errors then it will create a very bad impact on your website visibility. It affects the reputation of the domain. As a result google will remove your expensive website from the search engine because your website didn’t follow the algorithms of google.

Let me know if you’re interested in fixing the error on your website marstyle.nl . Then I will assign a digital marketing manager to send you all your website errors with a full analysis report & help you to fix all these errors.

I’m waiting for your positive reply to help your website to make it’s search engine friendly.

Best regards,

Mack Garcia

Senior Digital Marketing Expert

_________________________________________________________

( Error Fixation Cost : $100 One Time To Fix All The Errors Of Your Website & Make Its Search Engine Friendly.)

( N.B : If you are really interested in fixing all the errors then reply to me. Because I am not telling any fake things or doing any spam. I want to help your organization. )

Dus. Dit soort mails irriteert mij inmiddels mateloos.

Waarom dit niet klopt?

Ik denk altijd dat ik niet heel technisch ben, maar dat ben ik dus wel. Deze flapdrol met meer dan 10 jaar ervaring… heeft het hier tegen iemand die op school gewoon netjes HTML heeft geleerd. Dat was rond het jaar 1999 gok ik, zo in het 2e of 3e leerjaar HBO. Tijdens mijn stage bij een uitgeverij heb ik destijds geheel in HTML (niks geen dreamweavershit) de nieuwe website van het blad Database Magazine gebouwd. Handmatig coderen dus.

En daarmee kom ik in het rijtje ‘meer dan 20 jaar ervaring’. Niet met digitale marketing overigens, daar heeft een site bouwen en de techniek er achter helemaal niets mee te maken. Is een compleet ander vakgebied! Digitale marketing is meestal – ik ben recruiter geweest – iemand die met advertentiebudgetten kan smijten in zoekmachines of op social media, iemand die bannertjes ontwerpt en handig is met vormgevingsprogramma’s, iemand die statistiekjes kan uitlezen in voorraadbeheerprogramma’s van webshops en dit kan koppelen aan heatmaps van muisbewegingen en klikgedrag van bezoekers (oftewel database marketing).

Afijn, heel kort door de bocht. Komt er in ieder geval op neer dat het mailtje helemaal niet gaat over het marketing vakgebied, maar over webtechnieken en development van websites. Das dus fout nummer 1.

Lees ook: Ondernemen: waar liggen jouw marketingkansen?

Dan de rest van het gezeik en how to fix it

Mijn site zou superveel gebroken links hebben en daarmee het algoritme van google slopen. Tuurlijk joh. Een gebroken linkje sloopt helemaal niks. Je wilt het natuurlijk wel voorkomen, want hoe meer werkende links hoe beter voor de zoekmachine maar vooral ook voor je lezers. Hiervoor heb ik geen hulp nodig van zo’n nepper en jij ook niet. Wat je doet: installeer de Broken Link Checker plugin

Over de Broken Link Checker plugin

Die plugin is gratis. Ik heb ‘m al jaren. Daarin zie ik dat ik geen 4 maar een stuk of 60 gebroken links heb, die niet allemaal daadwerkelijk gebroken zijn. Een paar keer per week check ik er een paar en verwijder ik ze als een site niet in onderhoud is. Daarbij heb ik ruim 900 pagina’s á 30 linkjes met een redirect, oftewel een omleiding. Dat kunnen affiliatelinkjes zijn, sites waar ik lang voordat er SSL certificaten waren naar heb gelinkt en die nog even een s-je ertussen moeten krijgen, maar ook sites zoals youtube die voor elk filmpje waarnaar je verwijst in dit lijstje verschijnt. Hiertussen staan ook sites van bloggers die niet meer bloggen, mensen die een reactie hebben achtergelaten en een fake website hebben ingevuld, pagina’s die zijn verplaatst omdat een site van structuur is veranderd, producten uit webshops die niet meer leverbaar zijn… En nog veel meer. Niks geen 4 gebroken linkjes dus. Dit is een gebed zonder end, waar ik elke week een uurtje aan besteed met hulp van mijn plugin. Kun jij ook!

Geen meta tag of titel tag?

No meta tag & title tag, lees ik verder in de mail. Onzin. Dat heb ik allemaal netjes ingesteld in plugin Yoast voor elk artikel dat op de blog verschijnt. Je titel tag is de H1 kop boven je stuk. Op de homepage is het wellicht net even anders omdat deze in Elementor is gemaakt door een webdeveloper, maar dat heeft geen enkel effect op mijn vindbaarheid hoor. Wat een onzin. En de meta tag? Die kun je dus in Yoast ook per bericht aanpassen. In het begin van de blogtijd heb ik dit niet gedaan, voor weekoverzichten vul ik het ook niet in. Vroeger gebruikten mensen deze meta tag (niet zichtbaar voor lezers, wel voor zoekmachines of crawlers – dus bots – om wat specifieker te zijn) om vol te proppen met keywords oftewel zoekwoorden. Tegenwoordig doen we dat niet meer omdat het funest is. Belangrijker om een goede meta tag per artikel te hebben dan voor de homepage. En daar is ’t gewoon voor ingesteld.

Geen canonical tag?

Your website doesn’t have a canonical tag, zeggen ze verder. Nee natuurlijk niet! Een canonical tag stel je in als jouw site niet de originele bron van content is. Dus om door te verwijzen naar de echte auteur van een artikel. De content op Marstyle is gewoon origineel. Daar is dus ook geen canonical tag voor nodig, tenzij ik één van mijn artikelen als bron zou willen aanduiden om die pagina meer belang te geven. 

Ik ben niet helemaal thuis in de kanonieke toestanden, maar voor zover mijn kennis rijkt is het wederom een bullshit argument met moeilijke termen om niet-technische mensen schrik aan te jagen. 

Oh nee! Javascript en CSS is niet minified

Dan het volgende bullshit puntje met onzinnige ingewikkelde termen om jou vooral heel bang te maken. Mijn JavaScript en CSS zijn niet minified… dit is dus wel heel belangrijk voor de snelheid van je website. Maar… ik gebruik geen ingewikkelde applicaties op mijn website waarvoor je javascript zou kunnen gebruiken. Java vertraagt en is al een paar jaar uit de gratie qua websnelheid. 

Daarbij maak ik gebruik van de plugin WP Rocket. Dit is een betaalde plugin. Hierbij heb ik aangevinkt dat al mijn CSS en javascript en nog veel meer dittemedatjes worden ge-‘minified’. Oftewel verkleind. Deze plugin is speciaal bedoeld om je site sneller te maken. Ik heb daarin ook dingen aangevinkt als lazy load voor plaatjes en nog veel meer instellingen die de boel versnellen. Ooit werde deze plugin in combinatie met Cloudflare geadviseerd, maar daarmee ging de site dus wel kapot dus die combinatie werkt niet. Nooit cloudflare installeren als je WP Rocket gebruikt. Voordeel van deze plugin is dat je eenvoudig een oudere versie van de plugin kunt terugzetten als een update ervoor zorgt dat andere plugins het niet meer doen. In het verleden was de combi met de broken link checker ook niet heel soepeltjes bijvoorbeeld.

Mijn sitemap is verouderd?

Gaan we verder met de bullshit. Het lijstje zegt dat mijn sitemap niet is geupdate. Nu heb ik de Premium versie van de Yoast plugin. Eén van de voordelen van deze SEO-booster is de automatische sitemap, die bovendien een update stuurt naar zoekmachines (een zogenaamde ‘ping’) elke keer als ik iets nieuws publiceer. In Google Search Console kun je dat ook checken.

Soms glipt er iets tussendoor en wordt een nieuwe pagina wel gevonden maar niet geïndexeerd in de zoekmachine. Dat fiks je handmatig in Search Console. Hiervoor ga je naar ‘Dekking’ en daar vink je ‘uitgesloten’ aan. Vervolgens kijk je naar de oorzaak van een uitsluiting en is vooral de categorie ‘Gevonden – momenteel niet geïndexeerd’ belangrijk. Deze klik je dus aan en de relevante artikelen kun je inspecteren. Klik hiervoor het betreffende artikel aan en dan op ‘inspecteren’, daarna kun je een ‘indexering aanvragen’. Na enkele dagen zou het opgelost moeten zijn. Wat je nog extra kunt doen is ‘verweesde content’ voorkomen: maak even een linkje naar dit stuk vanuit een andere pagina.

Bijvoorbeeld, lees ook Wat is precies het verschil tussen een inboedel- en opstalverzekering? 

Het handige van Search Console is trouwens dat je de zoekwoorden kunt vinden waarop jouw site wordt gevonden en hun positie in de ranglijst. Alles binnen de top 10 is heel fijn. 

De Google bot kan je site niet crawlen

Volgende onzinpunt zou zijn dat de Google bot mijn site niet kan crawlen. En daardoor kom ik niet op de juiste posities in de zoekmachine. Complete onzin dit, waar halen ze het vandaan? Mijn site is registreert dagelijks de nodige traffic in Google Analytics. Voor de statistieken heb ik zelfs – sinds ik het zware Jetpack heb verwijderd – de Google Site Kit als plugin in gebruik om de bezoekcijfers makkelijk in te kunnen zien. Maandelijks wordt mijn site door zo’n 80.000 bots gecrawld zegt dit programma. Van Google zelf dus en niet van flapdrollie de senior marketing blabla bullshitter. 

En ja, ik zou heel graag weer mijn oude rankings met het bijbehorende traffic terugkrijgen in Google, maar naast de techniek moet je dat toch echt doen met gewoon goede content. Artikelen die lezers informatie geven over een bepaald onderwerp. Zoals zelf een website maken, hoe doe je dat? Of een stuk met uitleg over hoe ik Google bezoekers omzet in Facebook fans. Overigens adverteer ik niet meer op Facebook vanwege het algoritme dat zelfs als je ervoor betaalt je posts niet aan je bestaande volgers laat zien, maar dat is een ander verhaal.

Geen webmaster tool

Tot slot zou ik geen webmaster tool hebben. Nou lieve kijkbuislezers, dat Google Search Console waar ik het net over had en Google Analytics… dat zijn dus webmaster tools. En die gebruik ik. Ze werken ook nog eens. Hoewel het hele nieuwe G4 oftewel de volgende generatie van Google Analytics wel dusdanig ingewikkeld is dat ik niet de output kan terugvinden die ik altijd zo graag in de oude versie bekijk. Wel zijn de bezoekcijfers daar veel gunstiger dan in de vorige versie. Then again moet ik toegeven dat ik geen webmaster tools heb aangemaakt voor zoekmachines als Bing enzo. Omdat ik al druk zat ben en het meeste verkeer sowieso vanuit de marktleider komt. Best gek trouwens, vroeger was ik groot fan van zoekmachines Ilse, Altavista en Yahoo, daar hoor je nu nooit meer iets van…

Lees ook: LOVY in Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?

Dat gaan ze repareren?

Goed alle onzin op een rijtje maar dan komt het slotstuk. Dat ze dit voor je gaan repareren. Of nee… ze zetten er een digitale account manager op die jou helpt om het zelf te repareren. Ze kunnen dit namelijk niet voor je fiksen. Tenzij je ze administrator rechten geeft op je website. En dan ben je ‘m kwijt, kun je donder op zeggen met dit soort onbetrouwbare afzenders. Beheer van je site doe je het beste zelf, of je huurt er een betrouwbaar Nederlands bedrijf voor in. Dat ook aan de Nederlandse jurisprudentie moet voldoen enzo wat handig is mocht er ooit een conflict ontstaan en bla bla ingewikkeld maar je snapt het.

Weet je wat het mooie is? Een site als Ahrefs – waar je ook een gratis account kunt hebben – doet dit soort analyses standaard. En geeft dan ook direct de verbeterpunten aan plus een indicatie van hoe het op te lossen.

Zo heb ik daar – na een grove fout van mijn kant – een excelbestand gedownload met de 500 pagina’s die een dubbele H1 tag hebben. Had ik ooit – na een tip van iemand die er blijkbaar niks vanaf wist – eens in mijn best bezochte artikelen aangepast… Ai! Big mistake. Veel hoge rankings in de zoekmachines permanent kwijt en ik heb slechts 150 pagina’s al verbeterd uit die lijst. Mijn gebrek aan verkeer zit hem dus vooral daarin en dat moet handmatig verbeterd worden. Dan check ik ook meteen of de afbeeldingen goed zijn overgezet vanuit mijn eerdere gratis website (zo ben ik ooit gestart), of de Bol.com affiliatelinkjes goed staan (had ik ooit een plugin voor die crapcode heeft achtergelaten toen Bol hem besloot uit de ‘handel’ te halen.

Lees ook: Whitepaper: als blogger samenwerken met bedrijven, hoe doe je dat?

Afijn en zo zijn er nog duizenden kleine verbeterpuntjes. Waar je er elke week maar een paar van kunt oppakken omdat mijn site inmiddels heel erg groot geworden is en uit duizenden pagina’s bestaat. Ik vind mezelf dus geen technisch expert, maar ik weet er wel veel van.

Hopelijk ben jij na het lezen van dit artikel een flink stuk wijzer geworden en motiveert het je om eens in de techniek van je website te duiken? Heb je er iets aan gehad? Ben jij wel expert en heb je aanvullingen op dit stuk?

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.