Er zijn marketingacties waar je direct heel blij van wordt, maar ook marketing vaak verpakt als ‘iets anders’ waar je direct de gruwels van krijgt. Kaartjes waarin bijvoorbeeld bloemzaadjes zijn verwerkt, zijn voor mij een instant blijmaker. Een extraatje waar je ook iets mee kunt als je niks met het bericht zelf kunt. Bij gruwelmarketing ligt dit anders, het zijn de boodschappen die inspelen op jouw angsten of juist de hulpvragen waar eigenlijk een sale achter verstopt ligt. Beide werken maar in dit artikel voorbeelden van hoe het wel en niet moet.
Groeipapier is likable
Op een beurs of via direct mail krijg je een leuk kaartje in je brievenbus. Er staat een kortingscode op of een sympathieke uitspraak. Of misschien wel alleen reclame voor een product of dienst waar je niets mee kunt. Maar het papier… dat is anders dan de meeste papieren op je bureau, je ziet het direct: er zijn bloem- of kruidenzaden in verwerkt! Een kaartje gedrukt op groeipapier wil je direct een duimpje geven.
Je gooit dit ook niet zomaar in de papierbak. Afval met aandacht, wanneer je er klaar mee bent. Het gaat in een schaaltje water en aarde of je begraaft het in je tuin of stopt het in de vensterbank in een bloempotje. Dit briefje met de marketingboodschap, daar ga je iets mee doen. En omdat je er iets mee doet, blijft ook de afzender hangen. Zeker wanneer uiteindelijk de zaadjes opkomen en gaan groeien. Zo verhoog je de attentiewaarde van jouw boodschap behoorlijk, want het merkt blijft bijzonder lang onder de aandacht. Zeker wanneer de ontvanger het papiertje op kantoor in de vensterbank verzorgt en doorvertelt over het groeipapier dat nu een plantje is geworden.
Groeipapier of zaadpapier, kun je in allerlei maten krijgen. Van visitekaartjesformaat tot zelfs A3 en bedrukt of onbedrukt. Dat laatste is ook fijn wanneer je bijvoorbeeld een doodle-workshop geeft aan je klanten of zelf goed kunt tekenen of calligraferen.
Voor groeipapier heb je geen groene vingers nodig. Als je groeipapier in aarde gepoot, composteert het en ontkiemen de zaadjes. Welke zaadjes? Meestal is groeipapier voorzien van een vrolijke mix van zomerbloemen, maar bij een webshop als Greengiving kun je ook een bestelling plaatsen met andere zaden, zoals tuinkers, tijm, wortel, slamix, margriet, vergeet-me-niet of klaproos. Hoe leuk is een menukaartje waar later kruiden uit kunnen groeien?
Gruwelmarketing: hulp vragen om te verkopen en inspelen op angst
Vergelijk even de ontvangst van een leuk kaartje met zaadjes met gruwelmarketing. Dat is iets waarbij de ontvanger op een negatieve manier instapt. Het blije gevoel van de klant met zaailingen in zijn kantoorvensterbank zul je bij deze klanten niet snel vinden… Zij hebben na afloop het gevoel dat ze er ‘in zijn gelokt’ en zullen vooral met boosheid aan jouw bedrijf denken.
Het zijn de marketingcampagnes die inspelen op angsten en tekorten. Dan doel ik niet alleen op verzekeringen en veiligheidsproducten, maar juist op verkopers aan de deur waarbij je ‘nu’ een beslissing moet nemen. En ook op de verzadigde markt van coaches die jou laten voelen dat je nu echt nog niet bereikt hebt wat je zou willen bereiken en dat dit zonder hun coaching ook niet gaat gebeuren, om je vervolgens iets te verkopen dat ze niet waarmaken. Zo stapte ik ooit eens in bij Eelco de Boer, waarbij ik veel goede trainingen heb gekregen maar waar heel Eelco nooit bij betrokken was… dus ik voel me ‘bekocht’, want je stapt in omdat je denkt van iemand te kunnen leren en dan… Luister je naar een filmpje waarin ie vertelt dat ie eigenlijk ‘shit all’ weet en daarom alles uitbesteed. En verder vertelt ie overal hoeveel geld hij wel niet verdiend, over jouw rug uiteraard.
Er zijn veel van dit soort coaches en in de belegingswereld heb je ook tal van dit soort trainers die opscheppen over hun inkomen… wat ze eigenlijk over jouw rug verdienen. Omdat ze goed kunnen verkopen, dat is waar. Maar je krijgt er gewoon niet een fijn gevoel van.
Hetzelfde geldt voor de spontane felicitatie op LinkedIn met een verjaardag, die resulteert in een reply met een ‘fantastisch aanbod voor jou omdat ik jarig ben‘. Je goedheid wordt misbruikt: omdat jij aardig bent, wil iemand dat je wat koopt. Dat voelt niet fijn, daarom feliciteer je iemand niet. Ik niet in ieder geval.
Gruwelmarketing zit hem ook vaak in hulpvragen, die eigenlijk een verkapte verkooppoging blijken te zijn. Dit is mij een paar keer overkomen, want ik ben zo iemand die graag aardig gevonden wil worden en dus mensen probeert te helpen als ze daarom vragen. Alsof ik SUKKEL op mijn voorhoofd heb staan. Al weiger ik om geen hulp meer aan te bieden.
Voorbeeldjes? Iemand die een ‘call’ met je wil om ‘de doelgroep helder te krijgen’ en vervolgens einde gesprek een verkooppraatje begint. Ik heb zelfs eens meegemaakt dat iemand heel boos werd toen ik zei daar niet van gediend te zijn, want hij had toch al een uur met me gesproken? Ja. En? Ik dacht jou te helpen met je doelgroep. Niet dat je mij alleen maar wil spreken om mijn portemonnee leeg te trekken.
Een andere hulpvraag was ‘ik zoek originele cases voor mijn boek’. Nu had ik op dat vlak ook echt een inhoudelijk interessante bijdrage, dus ik stuurde een berichtje. De ‘schrijver’ vond het fantastisch. Maarrr… ik moest dan wel even 250 euro betalen om geïnterviewd te worden. Daarvoor huurde hij iemand in die betaald moest worden, want zelf kon ie helemaal niet schrijven. Kortom: hij wil een boek, hij wil interessante input, maar ik mag de rekening betalen omdat hij zelf geen zin heeft om te schrijven en het ook helemaal niet kan. Wat voor een prutser ben je dan? Was in ieder geval mijn oordeel. Maar het zal wel een slimme verkoopmethode zijn, want hij blijkt het al eerder op deze manier aangevlogen te hebben. Zit ik dan met mijn eigen onbetaalde zelfgeschreven boek dat maar steeds niet af komt omdat ik alles zelf wil doen. Het drukte op allerlei pijnpunten en voelt voor mij behoorlijk asociaal.
Heb jij ook zo’n voorbeeld?
Ik heb in ieder geval liever een leuke marketingboodschap op een duurzaam groeipapiertje dat na het lezen nog bijdraagt aan het redden van de bijen. Waar ik naar kan kijken terwijl de plantjes uit de grond ontluiken. Wat mij blijvend een goed gevoel geeft over de afzender. Ditzelfde geldt voor gesponsorde bankjes op een mooi uitkijkplekje in de natuur of gewoon een nuttige pen om mee te schrijven.
Lees ook:
- Whitepaper: als blogger samenwerken met bedrijven, hoe doe je dat?
- Site eigenaren: trap niet in dit soort fake mails!
- Boekweitbier voor biodiversiteit
- Dé Pees-Specialist in Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?
- Ondernemen en ouderschap: haal de bottleneck uit je dag
Welke marketingacties word jij heel blij van?