Dé Pees-Specialist in Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?

‘Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?’ is een rubriek op Marstyle.nl waarbij je in een inkijkje krijgt in mijn expertise. Mijn roots liggen in het marketingcommunicatie vakgebied en ik vind het heerlijk om te brainstormen over dit soort vraagstukken. In deze rubriek komt steeds een andere ondernemer in de spotlights te staan die ik op weg help met nieuwe invalshoeken. Deze week Rory van Jaarsveld van Dé Pees-Specialist. Waar liggen zijn kansen?

rory van jaarsveld de pees specialist

WIE BEN JE EN WAT VOOR BEDRIJF HEB JE?

Mijn naam is Rory van Jaarsveld, 32 jaar en ik werk als fysiotherapeut bij Fysiotherapiepraktijk Dé Pees-Specialist in Bodegraven. Het bedrijf ben ik begonnen in 2018 en zoals de naam al zegt specialiseer ik mij in de behandeling van chronische peesklachten.

Hoe is Dé Pees-Specialist ontstaan?

Het bedrijf is gestart vanuit een grote passie voor de vaak ‘lastig op te lossen’ chronische peesklacht. Juist de moeilijkheid rond deze klachten ‘triggerde’ mij om er echt iets mee te gaan doen. Ik dacht: “Het kan toch niet zo zijn dat er niets tegen gedaan kan worden en dat mensen soms jaren met een peesklacht rondlopen?’’ Tijdens mijn studie ben ik de meest actuele literatuur gaan lezen en cursussen / opleidingen gaan volgen in deze richting.

Waar help jij mensen mee?

Mensen kunnen bij mij terecht voor algemene fysiotherapie met in het bijzonder de behandeling van chronische peesklachten zoals o.a. peesplaatontsteking of hielspoor, achillespeesklachten, jumpers knee, runners knee, heupaanhechtingsklachten, tenniselleboog, schouder en nekklachten.

Eerst stel ik een diagnose, dit doe ik meestal met echografie. Dit is dezelfde echografie als waarmee je een kindje kunt zien in de buik van een aanstaande moeder, alleen dan voor spieren en pezen 😊.

Daarna behandel ik de klacht door oefeningen mee te geven en eventueel door shockwavetherapie (trillingen die het weefsel aanzetten tot herstel) en Epte (therapie met een naaldje) in te zetten. Deze behandelingen zijn soms wat gevoelig maar over het algemeen pijnloos. Daarbij is het een veilige en goed onderzochte effectieve therapie. Op mijn website staat uitleg over deze behandelmethodes.

Wat is de tofste opdracht die je gedaan hebt?

Als ik een complexe klacht weet op te lossen, ben ik trots. Wat ik vaak zie is dat mensen met een bepaalde klacht komen en dat daar de focus op ligt. Tijdens het gesprek en de behandeling, stel ik vragen stellen over lifestyle, andere medische klachten en leer ik iemand beter kennen. Dan kom ik er vaak achter dat de klacht waar iemand mee kwam, niet de oorzaak maar het gevolg is van een andere klacht. Als ik daar achter weet te komen en iemand van zijn of haar klacht(en) afhelp, heb ik het gevoel van toegevoegde waarde te zijn in het vak!

Welke marketingcommunicatie tools zet jij zoal in voor je bedrijf?

Mijn grootste ‘marketingtool‘ is simpelweg de mond tot mondreclame. Ik ben er van overtuigd dat als je oprechte interesse toont voor iemands situatie en vanuit de persoon zelf oplossingen aanreikt die bij die persoon passen dat dat je beste marketing is. Daarbij heb ik natuurlijk een website en een facebook pagina.

WAAR LOOP JE TEGENAAN? ZIJN ER DINGEN DIE JE WILT PROBEREN MAAR JE WEET NIET HOE? WAAR WIL JE VAN MIJ ADVIES OVER KRIJGEN? 

Door de administratieve last in mijn werk, is het vaak lastig om tijd te vinden om iets aan marketing te doen. De facebook pagina en website worden al beheerd en up-to-date gehouden. Dat heb ik uitbesteed en daar wordt elke week een leuk stukje voor geschreven en foto’s gepost. Waar ik tegen aan loop is het vinden van de juiste marketingkanalen. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn boodschap (fysiotherapie voor de behandeling van chronische peesklachten) bij de juiste doelgroep aankomt?

Marstyles advies

Als fysiotherapeut wil je vooral mensen bereiken in jouw woonplaats en de directe omgeving daarvan. In dit geval is het werkgebied dus voornamelijk Bodegraven, Reeuwijk, Nieuwerbrug, Zwammerdam en Boskoop. Mogelijk zelfs een iets grotere omtrek indien er verder geen specialisten op het gebied van chronische peesklachten actief zijn.

Zoekwoordenonderzoek voor de SEO van je website

Laten we beginnen bij wat er al is: de website. Een grote groep mensen met klachten, gooit deze allereerst in een zoekmachine voordat er actie wordt ondernomen. Dat zullen ze doen met een zoekterm in combinatie met hun woonplaats óf met een algemenere zoekterm. Als je de SEO van je website op orde hebt, kun je hier veel mogelijke klanten naar je site trekken. 

Je hebt al een aantal pagina’s op je website staan over Shockwave therapie, verschillende soorten fysiotherapie die je aanbiedt, soorten pijnklachten die je behandeld en de vergoedingen. Mijn advies is om meer content toe te voegen, zodat je eerder gevonden wordt. Voeg bijvoorbeeld testimonials toe: klant X had klacht Y en de pijn is afgenomen of verdwenen door behandeling Z in A weken. Ook kun je de pijnklachten die je kunt behandelen wat uitgebreider omschrijven, dat is waar mensen op zoeken.

Je zou met zoekwoordenonderzoek kunnen ontdekken wat mensen intikken en welke woorden dus op jouw website terug moeten komen. Mijn zoekwoordentool adviseert bij de zoekterm ‘chronische peesklachten’ bijvoorbeeld ook:

  • doorbloeding pezen verbeteren
  • pezen sterker maken
  • herstel pezen bevorderen
  • peesontsteking behandeling
  • aanhechtingspijn elleboog
  • ervaringen echografie fysiotherapie
  • shockwave therapie Bodegraven

Dat zijn er een paar die je kunt verwerken op je website. Bovendien kun je deze zoektermen ook weer gebruiken als onderwerp voor de content op je facebookpagina.

Flyers op de juiste plek

Je geeft aan dat de meeste mensen jouw praktijk weten te vinden door een verwijzing van een bekende. Ik kom zelf regelmatig langs voor Shockwave op mijn schouder, waar meer mensen met een kantoorbaan last van zullen hebben en heb je op het schoolplein al een paar keer genoemd voor fysiotherapie bij kinderen. Dat helpt, maar je wilt ook zijn op de plek waar mensen klachten krijgen of komen met klachten.

Zo ken ik jou zelf via mijn sportschool. Ik denk dat het handig is als je flyers neerlegt of korte lijntjes hebt met de sportscholen en sportverenigingen in Bodegraven, waar mensen hun blessure oplopen. Als ze niet rechtstreeks naar een fysiotherapeut gaan met hun klacht, bezoeken ze vaak eerst de huisarts. In veel wachtkamers liggen allerlei flyers met nuttige informatie. 

Voorlichting

Je geeft aan heel druk te zijn, maar wat je kan helpen is zo nu en dan voorlichting geven over wat je doet om de lokale naamsbekendheid te vergroten.

  • Dat kan in samenwerking met HR-afdelingen van grote bedrijven in je werkgebied. Vaak draaien die eens per jaar een arbo-campagne en dan zijn tips tegen bijvoorbeeld de muisarm en over een goede werkhouding of in company oefeningen een leuke aanvulling. Of bijvoorbeeld bij de lokale ondernemersverenigingen die actief informatie avonden organiseren, zoals Platform Z of de BOV.
  • Met sportverenigingen over specifieke klachten, bijvoorbeeld als kort extraatje tijdens een ledenvergadering is dat interessant. Tennissen en de tenniselleboog, voetbal gerelateerde klachten, verenigingen genoeg om eens contact mee te leggen.
  • Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld ouderen gevoelig zijn voor peesklachten. Hiertoe kun je bijvoorbeeld een vragenuurtje doen in bejaardencentra als Rijngaarde en Vijverhof of een aanvulling bieden op bijvoorbeeld voorlichtingsavonden over ‘veilig met je scootmobiel’ of ‘hoe gebruik ik een rollator’, om iets te noemen. Zou zomaar kunnen dat dit soort voorlichtingen ook via zorgverzekeraars kan lopen, dus mogelijk interessant om daar eens te informeren.

Voor en na een dergelijke presentatie kun je hierover de lokale media berichten en natuurlijk je facebookvolgers. Je kunt ook vragen of je mee kunt met een korte tip in hun nieuwsbrief, kost je minder tijd. Met voorlichting bereik je in 1x een grotere groep mensen en het kost je minder geld dan adverteren.

Hopelijk heb je zo voldoende inspiratie om verder te kunnen, Rory?

Marguerita

Lees ook:

Onderneem jij ook? Wil je meedoen aan ‘waar liggen jouw marketingkansen?’ Stuur een mailtje naar info@marstyle.nl ovv ‘waar loop jij tegenaan?’ voor de vragenlijst met marketingcommunicatie advies. Misschien kan ik jou ook verder helpen?

Je kunt mij inhuren voor losse brainstorms over een (content)planning, PR-plan, hulp bij een (media) event of als je ‘gewoon’ even vastloopt en een ‘out of the box’ inzicht nodig hebt qua marketingcommunicatie, vind ik ontzettend leuk om te doen!

disclaimer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.