Wat heb ik geleerd bij Meet the Blogger 2016?

Begin deze maand was het Meet the Blogger congres, ik bezocht het dit jaar voor het eerst. Op vrijdag deed ik de Green InstaWalk waar ik over heb geplogd, maar zaterdag kwam het echte werk! Dat ik veel andere bloggers heb ontmoet en gesproken was natuurlijk ontzettend gezellig én leerzaam. Je wisselt onderling toch allerlei tips & tricks uit, maar wat het ik geleerd van de sprekers? Vandaag mijn verslag met de highlights.

meet the blogger snacksAllereerst sprak ik met mijn ‘maatjes’ van de groene wandeling, heel erg leuk omdat ik zo mooie nieuwe blogs heb ontdekt die ik graag blijf volgen in een andere niche dan mamablogland. Daarom deel ik deze visuele pareltjes graag met jullie, het gaat om het artsy blog met veel interviews en prachtige foto’s Visual Strands van Yvonne en Stijlidee van Winnie, die interieuradviezen geeft en mooie interieurtrends en ideeën deelt op het bijbehorende blog. Daarnaast ben ik veel opgetrokken met mijn mamablogkennissen, wat erg gezellig was! En wat was de ruimte met versnaperingen ontzettend leuk gestyled: snoeperige items van Rice DK en Brabantia en de foodstyling… in één woord WAUW.

Het thema van dit congres: CREATE - CELEBRATE - COLLABORATE

Keynote Holly Becker – over content (fotografie en woorden) maken voor blogs en instagram

De eerste spreker van het event was ook direct degene die mij het meest heeft geïnspireerd die dag: Holly Becker van Decor8. Zij is bevriend met Ali Edwards, vertelde ze, één van mijn idolen uit mijn scrapbookperiode. Daar win je natuurlijk al wat mee, haha. Maar in alle eerlijkheid had deze in Duitsland wonende Amerikaanse gewoon een ontzettend verfrissende manier van presenteren én gaf ze nuttige tips!

keynote holly becker van decor8

Ik leerde van Holly:

  • Scanners en scrollers doen niets voor je sales. Zorg dat je echte binding hebt met je lezers.
  • Write about what you love, schrijf over waar je hart ligt.
  • Pak steeds één punt dat je vooruit gaat helpen in plaats van alles tegelijk te willen.
  • Jouw droombaan bestaat niet, die moet je zelf maken! (Working on it!)
  • Freelance ain’t free. Dit kwam bij meer sprekers terug. Werk niet gratis, daar komt het op neer. Anders kun je én je hypotheek niet betalen én nemen mensen je later minder serieus als het wel op facturen sturen aankomt.
  • Jij bent je bedrijf. Wees authentiek en wees jezelf. (Gelukkig, hiermee zit ik goed. Check de aanbevelingen op mijn LinkedIn-profiel maar.)
  • Fotografie draait om geur en smaak: krijg je er een goed gevoel van?
  • En een hele mooie: “wear your soul”

Breakout sessie Maurits Versteeg – over bezoekers naar je website trekken & je publiek betrokken houden

De titel klonk zo mooi. Maar deze sessie was niet wat ik ervan verwacht en gehoopt had. Wie mijn maandelijkse bloggersupdates leest, weet dat ik er hard aan werk om meer bezoekers te trekken. Ik had gehoopt om hier wat trafficboosters op te snuiven. De presentatie was interessant, maar ging vooral over Google advertenties. Toch was er zeker nuttige info.

snacks meet the blogger

Ik leerde van Maurits:

  • Om mijn URL te checken via testmysite.thinkwithgoogle.com. (Zo blijkt mijn website zeer mobielvriendelijk, maar scoort hij een 0 wat betreft snelheid op desktops! OMG! Killing om je bezoekers op je blog te houden. Gelukkig sturen ze je desgewenst gratis een rapport met verbeterpunten.)
  • Om wat bij te verdienen kun je eventueel de Adsense plugin installeren. (Nog niet gedaan, shame on me.)
  • Goede content die lezers aantrekt valt in één van deze 3 categoriën: evergreens (altijd relevant), in-depth (gaat de diepte in omtrent een onderwerp) en trending (speelt in op actualiteiten). (En het is natuurlijk zaak om hier een mooie mix van te hebben.)
  • Google heeft een speciale trends tool waarin je keywords kunt opzoeken. Zo zie je welke zoektermen op een bepaald moment goed scoren. Interessant voor mensen die puur gericht op zoekwoorden bloggen. (Ik ben daar niet zo mee bezig, zoekwoorden bewust in blogs verwerken om daar verkeer uit te trekken.)
  • De blog best practices zijn: regelmatig posten, aantrekkelijke snippets (intro’s) en een duidelijke call to action (aanzet tot actie, bijvoorbeeld ‘koop nu dit boek via mijn affiliatelinkje’). (Die laatste zou ik nog vaker kunnen toepassen, ik deel vooral informatie maar zou ook kunnen aangeven wat mijn lezers daarmee moeten of kunnen doen. Als ze dat willen.)
  • Native ads zijn advertenties die passen bij je content, niet alleen qua onderwerp maar ook visueel. Dit zijn de advertenties die sommige bloggers middenin hun tekst plaatsen.
  • Ik zou zelf advertentieruimte kunnen gaan verkopen op mijn blog via Google AdExchange. (Moet ik nog even onderzoeken.)

brabantia

Breakout sessie Carlotte Mos – over het belang van je visuele identiteit

Carlotte Mos van Ocher zette ons aan het denken over de visuele identiteit van onze blogs. Vormgeving was een belangrijk onderdeel van mijn opleiding Communicatie, maar al mijn kennis is inmiddels wel wat weggezakt en bovendien nog niet heel erg hard toegepast op mijn blog. Heel goed én vooral ook leuk om hier over na te denken. We kregen tijdens deze workshop ook een invulformulier om de vragen concreet voor ons eigen blog te beantwoorden. Centraal stonden de 5 Why’s: waarom doe je iets? En op het antwoord dan nog 4 keer waarom doorvragen aan jezelf, zodat je echt tot de kern doordringt.

rice dk

Ik leerde van Carlotte:

  • Dat je de verwachtingen van je lezers moet scheppen. Wees duidelijk: wat beloof jij je lezers? Wat maakt jou anders dan de rest?
  • Doe vooral ook wat je belooft!
  • Werk vanuit een visie. Merken worden in het hoofd gecreëerd. Vraag jezelf daarom af: waarom ben ik er en waar word ik enthousiast van? Wat is je droom? Werk daar naartoe. En de 5 why’s zijn hét ingrediënt voor je visie.
  • Blijf aan je merk bouwen.
  • Sta ergens voor. Maak een keuze, heb een mening en bedenk goed waar je dan precies voor staat.
  • Wat beloof je? Denk na over wat je te bieden hebt aan je lezers. Hoe kun je ze helpen en wat hebben ze nodig?
  • Dat het voor bloggers slim kan zijn om een Pinterest Moodboard te maken met plaatjes om de look & feel van je blog weer te geven. Denk aan het kleurenpallet, lettertypes die erbij passen, lifestyle en atmosfeer plaatjes, stijlrichtingen, woorden. (Ik ben hier nog niet aan begonnen, maar het is echt een mooie tip! Je kunt me wel volgen op Pinterest.)
Van de keynote speakers en blog talkshow werd een live drawing gemaakt, heel leuk!
Van de keynote speakers en blog talkshow werd een live drawing gemaakt, heel leuk!

Keynote speaker Anne de Buck – over van bloggen je werk maken

Met ruim 200.000 unieke bezoekers per maand is yourlittleblackbook van Anne de Buck écht een groot blog. Tweetalig heb je ook een groter publiek dat je kunt bereiken natuurlijk en Anne schrijft over dé hotspots in Amsterdam, de rest van Nederland en zelfs de rest van de wereld. En de locaties waarover ze schrijft bezoekt ze ook zelf. Restaurantrecensies laat ze nooit sponsoren om objectief te blijven, haar tarieven voor overige onderwerpen… tja, die zijn om van te dromen (toen ze de 100k per maand bereikte rekende ze 2000 euro en bij 50k bezoekers per maand was dit 1750 euro). Maar daar heeft ze dan ook het bereik naar én die vliegtickets en reisjes zijn natuurlijk niet goedkoop! Anne vertelde ons hoe ze dit bereikt heeft en wanneer ze precies haar baan heeft opgezegd om fulltime blogger te worden. Ze zorgde er wel voor dat ze flink wat spaargeld achter de hand had, om dit het eerste half jaar te kunnen bekostigen. Nu verdient ze een hele fijne boterham met haar blog, haar boeken én haar eigen app. Anne blijft ook continu investeren in het verder uitbouwen van haar merk.

anne de buck als keynote bij meet the blogger

Ik leerde van Anne:

  • Bepaal je niche!
  • Los een probleem voor je lezers op, bijvoorbeeld doordat je mensen die niet zo creatief zijn inspireert of doordat ze tijd besparen omdat ze niet zelf op zoek hoeven naar bepaalde informatie. Als je content waardevol is, komen lezers terug.
  • Maak een merk van je blog, zo kun je ook inkomsten uit andere bronnen genereren.
  • Voordat je de stap maakt, moet je er zeker van zijn dat je een ondernemer bent. En gedraag je ook als onderneming! Reserveer tijd voor je blog, maak meer content en zorg voor meer volgers op je blog en social media. Wed hierbij niet op één paard, maar zet meerdere kanalen in.
  • Wees een consistent merk, maar zorg wel af en toe voor een restyling. Vind jezelf steeds opnieuw uit.
  • Maak een goede mediakit en verstuur die regelmatig naar je contacten, zodat men aan de budgetten gewend raakt.
  • Bouw aan je blognetwerk. (Zie ook mijn eigen workshop netwerken voor bloggers.)
  • Bedenk goed waar je free publicity inzet en welk deel je gesponsord wilt hebben.
  • Maak een plan!
  • Verken verschillende financiële opties en toon advertenties op je blog.
  • Maak cases en stuur die naar de shortlist van bedrijven waar je echt graag mee wilt samenwerken.
  • Spread the word dat bloggen je baan is, dat je hiervan leeft! Als mensen dat weten, snappen ze dat een barterdeal niet volstaat.
  • Focus op je blog!
  • Werk nooit gratis! (Dat punt maakte Holly ook al, belangrijk dus.) Maar doe wel af en toe iets extra voor je klanten.

Jullie snappen dat ik compleet geïnspireerd thuiskwam. Uiteraard na eerst even gezellig (alcoholvrij voor mij) borrelen met leuke medebloggers 😎  Na afloop kregen we een fijne goodiebag mee naar huis. Omdat ik een blauw schriftje had gevonden, mocht ik bovendien een mooie plant uitzoeken. Ik koos de grootste Anthurium die ik kon vinden, zo mooi!

Ik ben zo blij met mijn Anthurium <3
Ik ben zo blij met mijn Anthurium <3

En nu is het dus zaak om echt aan de slag te gaan met al deze tips! Ik bruis van de ideeën, maar wil eerst focussen op mijn blog waar ik dagelijks een nieuw artikel plaats. Hard aan de bak dus 🙂

Laat ik afsluiten met een ‘call to action’: vond je deze blog interessant? Deel hem dan vooral via één van de share knoppen hieronder! Of koop via mijn affiliatelinkjes hieronder één van de boeken die op dit congres werden gepromoot :mrgreen:

Wat vond jij de grootste eye-opener?

#MTBAMS

Comments

  1. Nathalie H says:

    Zo wat een schat aan informatie! Heel interessant maar even over Reclame.. Een a twee banners op de homepage vind ik nog gaan maar sommige blogs puilen uit van reclamebanners waardoor die blog er dan weer zo rommelig uit ziet en niet uitnodigend is om weer te bezoeken. Die hebben dan banners XXL formaat, sommige kun je niet weg klikken.. zo zonde! Ik zou zelf ook graag eens zo’n bloggermeeting bijwonen en ben heel benieuwd naar de meeting die jij misschien gaat organiseren.
    Nathalie H onlangs geplaatst…Lieve Sinterklaas.. papa en mama wensen dit jaar een aantal leuke gadgetsMy Profile

  2. Romy says:

    Veel waardevolle info, dank daarvoor. Klinkt als een super interessant congres en die boeken op je lijst ga ik ook eens bekijken!

  3. Ik kan me voorstellen dat je bruiste van de energie! Zo’n bijeenkomst met mensen die zich met hetzelfde bezighouden is ontzettend leuk.
    Mooie foto’s heb je er bij. Ik zal je tips nog eens herlezen, er waren voor mij ook wel wat bruikbare bij. Hoewel ik niet als doel heb om van bloggen mijn werk te maken, steek ik er wel veel tijd in en dan is het wel leuk als daar wat tegenover staat.
    Anita Willems onlangs geplaatst…De basis van een simpeler levenMy Profile

  4. Wat leuk om te lezen. Ik ken het niet maar als er een volgende editie komt lijkt me dat erg leuk.

  5. Jacqueline says:

    Wat een hoop tips! Lijkt me ook superinteressant om eens zo’n congres mee te maken.

  6. Wat een mooie samenvatting zeg! Deze blog ga ik even bewaren, handig!

  7. Marjolein says:

    Waardevolle tips! Lijkt me leuk om zoiets ook een x bij te wonen 🙂

  8. […] daarna kunnen we nog even op de bank uitpuffen met Netflix. Geregeld wordt het ook later dan dat. Dedicate your time, zeiden ze bij Meet the Blogger en overdag is dat toch lastiger dan […]

  9. Jenny says:

    Leuke tips! Een aantal ligt natuurlijk heel erg voor de hand, maar er is niks mis mee die nog een keer te horen.

    Het regelmatig sturen van tarieven klinkt als een mooie. Hoe vaak denken bedrijven wel niet dat je voor niks wilt werken?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge