Hoe blog je het beste?

Als je een beginnende blogger bent is het altijd moeilijk om je eerste content te verzinnen. Waar moet je over schrijven? Een tip: kijk eerst naar je doelgroep en bekijk voorbeelden van beïnvloeders van je niche. Niet om dit te kopiëren, maar om je te laten inspireren. Wie zijn de mensen waarvoor je schrijft? En welke artikelen lees je zelf graag en waarom? Zo ontdek je de ideeën die aanslaan bij je doelgroep.

to blog or not to blog
Foto door Suzy Hazelwood via Pexels

Op mijn Pinterest kun je bijvoorbeeld heel veel onderwerpenlijstjes vinden. Tijdens het opzetten van je blog kun je ook spontaan op ideeën komen. Denk hierbij aan het delen van verhalen met je doelgroep, vraag- en antwoordsessies, een reactie op het nieuws van de dag of gewoon een gedachte delen met je publiek. Ik haal veel inspiratie uit de producten die ik gebruik, dingen die ik doe of meemaak en uit de vele persberichten met interessant nieuws waaruit ik onderwerpen pluk.

Goede content

Misschien moet je in opdracht een goede content schrijven, voor een bedrijfsblog of als linkbuilding opdracht voor je eigen site. Wordt er aan je gevraagd content te leveren over bijvoorbeeld een online casino. Hoe pak je dat aan? Stel je voor ze vragen je om te schrijven over www.bet777.be. Hoe bouw je zo’n tekst dan het beste op?

Laten we hier eens wat dieper op in gaan. Het schrijven van goede content is niet voor iedereen even makkelijk. Er komt meer bij kijken dan foutloos taalgebruik. In dit artikel daarom enkele tips, dus lees gauw verder.

Research

Eigenlijk maakt het onderwerp van de site waarnaar je linkt niet zo veel uit. Belangrijk is dat je een leuk pakkend verhaal schrijft. Lees je in over de klant waar je over schrijft. Wees op de hoogte van de topic waar je over moet schrijven. Top-of-mind kennis maakt het schrijven een stuk gemakkelijker. Scan het laatste nieuws over het onderwerp dat je gaat presenteren. Het is belangrijk dat je content up-to-date is. In het geval van de genoemde casino site zijn bijvoorbeeld onlangs de reclameregels aangepast, daar wordt in kranten veel over geschreven omdat politieke figuren er statements over maken. Op jouw blog zou jij daar je eigen mening over kunnen geven. 

Eenvoudige content

Hou je content eenvoudig. Veel lezers gebruiken de mobiele telefoon om content te lezen (dit kun je bijvoorbeeld terugzien in je statistieken op Google Analytics). Hou de zinnen daarom kort. Vermijd jargon oftewel vaktaal, als lezers niet begrijpen wat je schrijft, haken ze al snel af. Ook scannen lezers eerst de tekst die je schrijft, voor ze daadwerkelijk gaan lezen. Hou het daarom pakkend. Hou de aandacht vast en val op. Gebruik van tussenkopjes en bulletpoints houden een tekst bijvoorbeeld leesbaar.

Houd het leuk voor jezelf

Zorg ervoor dat je plezier hebt in wat je doet. Dan houd je het ten eerste langer vol en ten tweede: als je het onderwerp leuk vindt waarover je schrijft, kun je het ook veel interessanter brengen. Enthousiasme is een groot pluspunt. Een grappig voorbeeldje zijn mijn weekoverzichten, je denkt vaak dat je leven eigenlijk niet zo heel spannend is, maar door daar wekelijks over te bloggen en het een beetje spannend op te schrijven blijkt jouw eigen leven toch een mooie soap die voor anderen interessant is om te volgen. 

laptop werken aan de blog
Foto: Pixabay

Visuele content

Visuele content om je teksten te ondersteunen is van cruciaal belang. Het heeft namelijk veel meer effect op de lezers dan de woorden die je schrijft als daar een prachtig veelzeggend plaatje bij staat. Of een mooie foto. Maak er geen stripboek van dat hoeft nu ook weer niet, maar zet bij je tekst leuke unieke visuele content of voeg video’s in. Veel klanten kiezen voor een samenwerking vanwege de foto’s die ik maak bijvoorbeeld. Je website krijgt dan persoonlijkheid en je wordt onder je doelgroep beter herinnert. Ik plaats regelmatig foto’s van mijzelf omdat lezers zich dan meer met mij verbonden voelen, daarom ook geen perfecte plaatjes: ik wil benaderbaar zijn en dat lezers zichzelf in mij herkennen. 

Geinige weetjes

Artikelen eindig je vaak met een uitsmijter, een stukje tekst dat blijft hangen. Daarom nog even twee leuke weetjes:

  • Als je als blogger veel volgers op social media hebt krijg je meer verkeer en vaker terugkerende bezoekers op je site. Volg je Marstyle al op Facebook of Instagram?
  • Op maandag worden verreweg de meeste blogs online gelezen. Een belangrijke tip want dan weet je wat je op zondagavond te doen hebt!

Iedere content schrijver wil het: teksten schrijven die het meeste traffic trekken. Dat gaat dan over vele duizenden bezoekers per jaar bij echt grote blogsites. Goede content breidt je publiek uit, dus je marktwaarde en vergroot vervolgens op verschillende manieren je omzet. Dat is een feit.

Niets houd je tegen om lekker aan de slag te gaan en een geweldige blog te schrijven, dus doe je best en ga ervoor! Alle begin is lastig, maar het is vooral erg belangrijk dat je gewoon begint. Later aanscherpen kan altijd nog. Lees vooral deze leuke blog geschreven door mijn 10-jarige dochter, over een jaar of 5 zul je een duidelijk kwaliteitsverschil zien maar ze is in ieder geval begonnen en ze heeft er plezier in.

 

disclaimer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.