ZZP update: over Blogger by Nature

De kijkcijfers vertellen mij dat jullie graag meelezen over mijn werk als blogger en de vorderingen die ik maak als zelfstandige zonder personeel. Ik nam jullie vorig jaar al mee in mijn wens dat ik graag mijn werk van het bloggen wilde maken. Als klein microblogje wist ik echter niet hoe snel ik dat waar zou kunnen maken. Om bij te leren bezocht ik een kennisevent voor bloggers, waar de ene spreker zeer inspirerend was en een ander mij enorm tegenviel (meer een commercieel praatje dan over het onderwerp waar ik voor kwam). Zo ontstond het idee om iets soortgelijks te organiseren, maar dan in het Nederlands…

Ik vond al snel gelijkgestemden die met me mee wilden denken. Zo kreeg ik feedback op mijn ideeën en dingen als de toegangsprijs. Voor mijzelf was 1 ding vooraf duidelijk: NIET in Amsterdam en gratis parkeren. Veruit de meeste blogevents zijn namelijk in Amsterdam, waar het parkeren gruwelijk duur is, wat niet centraal in Nederland ligt en waar vaak files staan. Bovendien mag de traditionele media en het gros van de beautybloggers dan uit Amsterdam komen, veel andere bloggers komen uit de rest van Nederland. Een centrale plaats die goed toegankelijk is vanuit het hele land en misschien zelfs België, leek me een stuk vriendelijker en vooral prettig voor mijn doelgroep: Nederlandstalige bloggers.

Hier en daar gooide ik een balletje op en ik sprak af met Esmée van Website4Mama die met hetzelfde idee rondliep, later bleek ook Joyce van Mamsatwork soortgelijke plannen te hebben. De krachten werden dus gebundeld en dat is fijn. Met z’n 3-en ben je toch een stuk daadkrachtiger dan alleen, bovendien hadden we een event van formaat in gedachten. Een dagprogramma vol sprekers waar je wijzer van wordt voor een stuk of 100 bloggers. Dat was het plan. De naam? Blogger by Nature!

We wilden graag iets ‘groens’, iets dat iedere blogger aan zou spreken en vooral een naam waarbij we meer konden met het logo dan alleen het event. Een eigen t-shirt leek ons namelijk wel wat. En een shirt met daarop ‘Blogger by Nature’ wilden we alle drie ook wel graag hebben. Dat namen we dus direct mee in ons plan: de aanwezige bloggers een hip t-shirt meegeven, waarin we zelf ook gezien willen worden. Hieronder zie je hoe het geworden is. Stoer he?

blogger by nature

Wat gaan we doen met Blogger by Nature?

Joyce en Esmée hebben plannen om er een breder kennisplatform van te maken, maar voor nu gaan we van start met een event gericht op de ambitieuze blogger die verder wil komen met haar blog. Die meer wil. Kunnen overigens ook mannen zijn natuurlijk  😉  Als het evenement geslaagd is, gaan we dit jaarlijks herhalen. De eerste aanmeldingen van sprekers voor volgend jaar hebben we al binnen. Maar goed, voor nu is het de eerste keer dat we een event op deze schaal organiseren. Dus laten we kijken hoe het loopt. We zijn ontzettend druk met de voorbereidingen en de website is onlangs live gegaan. Nu druppelen dus de inschrijvingen binnen, superleuk!

We zijn in januari gestart met een eerste brainstorm, waarbij Esmée de planning van de dag heeft opgezet. Wat voor soort sprekers zouden we zelf interessant vinden? Over welke onderwerpen willen we graag meer weten om ons blog te laten groeien? Dat wisten we al snel:

  • Hoe kun je meer inkomsten uit je blog halen als dit je werk is of als je er je baan van wilt maken?
  • Hoe zit het nu precies met SEO? Wanneer scoor je nu goed in een zoekmachine?
  • Moet je nu wel of niet gaan adverteren op Facebook, Instagram of Twitter?
  • En als je dat wilt doen, hoe pak je dat aan?
  • Hoe groei je op een natuurlijke manier je aantal volgers?
  • Hoe zorg je ervoor dat je foto’s aantrekkelijk zijn?
  • En hoe kom ik in contact met interessante samenwerkingspartners?

Bij deze thema’s zijn we sprekers gaan zoeken. Hierbij vonden we het uitermate belangrijk dat het geen reclamepraatjes zouden zijn, je kunt ten slotte maar één keer een eerste indruk achterlaten met je event. Deelnemers investeren in hun toegangskaartje, dus daar willen ze wel iets voor terug! Ik opperde zelf dat een spreker van Yoast echt wel iets zou zijn, waardoor ik zelf een kaartje zou kopen. Hoe gaaf dat het Joyce gelukt is om Annelieke, de CMO van Yoast, bereid te vinden om op ons event te vertellen over SEO voor gevorderden. Wat we zelf als ervaren bloggers boeiend zouden vinden, was echt ons uitgangspunt.

Afijn, Esmée coördineerde het programma en stemde dingen af met de sprekers, regelde een logo, de T-shirts en nog veel meer. Joyce bouwde de website en zorgde ervoor dat dingen als de betaalmodule werkend zijn. Ikzelf ben druk geweest met het zoeken van interessante partners voor ons netwerkplein. Hier kun jij als blogger mooie contacten opdoen voor toekomstige samenwerkingen én zij zorgen ervoor dat je toegangskaartje betaalbaar blijft (exclusief BTW betaal je 69 euro als early bird, inclusief t-shirt). Daarnaast ben ik door verschillende bloggers al de goodiebag queen genoemd en ga ik deze zomer ervoor zorgen dat op 2 september alle 100 deelnemende bloggers naar huis gaan met een blogwaardig gevulde tas!

Superleuk om te doen allemaal! Maar wel heel veel werk, want we willen echt iets moois neerzetten. Een geschikte, fotogenieke locatie zoeken was hierbij van levensbelang. Liefst in het ‘groen’ vanwege de naam Blogger by Nature. Na een moeilijke speurtocht kwamen we uit bij Stayokay, die we eigenlijk vooral kennen als hostel en een leuke bestemming voor een weekendje weg. Midden in de beboste omgeving van Soest, ligt echter het onlangs verbouwde Stayokay waar dit event gaat plaatsvinden. Echt hele mooie vergaderzalen, een sfeervolle moderne binnentuin terwijl je buiten juist onder de bomen zeer fotogenieke groene plekjes kunt vinden. Intiem opgezet deze locatie, we kunnen dus ook maar maximaal 100 bloggers kwijt. Maar zooooo mooi! Tijdens ons bezoek waren we direct om én Stayokay is gek op bloggers, zij werden één van onze hoofdsponsors samen met het bekende Bol.com.

Win je geld terug

We hebben al heel veel werk verzet, maar we zijn er nog niet. Nu moeten de tickets worden verkocht! Kom jij ook? Op onze facebookpagina hebben we een leuke actie lopen voor iedereen die zich voor eind juli inschrijft. Twee mensen gaan uiteindelijk hun inschrijfgeld terugkrijgen! Iedereen die zich aanmeldt loot automatisch mee, maar je maakt extra kans als je reclame voor ons maakt bijvoorbeeld door over Blogger by Nature te bloggen. Alle ins en outs van deze actie kun je op Facebook terugvinden. Ik houd van winacties, dus ik vind het leuk :mrgreen: .

Heel spannend allemaal, zo’n evenement organiseren. Ook wel echt meteen een vuurdoop om het zo grootschalig aan te pakken, maar goed je hebt een droom en die ga je uitvoeren. Ik ben heel blij dat ik 2 ondernemende partners in crime heb. Ontzettend fijn om het samen te doen. Er moet nog veel gedaan worden voordat het 2 september is, maar we hebben er zin in!

Schrijf je snel in op Blogger by Nature. Zie ik je daar?

Heb jij ervaring met het organiseren van evenementen? Wat zijn dingen waar ik op de dag zelf écht op moet letten om het soepel te laten verlopen? Heb je nog leuke tips om er een topevent van te maken?

Comments

  1. Esmée says:

    Leuk stuk Marguerita. Blij dat jij mijn partner in crime bent 😉

  2. Wat een leuk initiatief voor jullie. En ook veel werk. Stoer dat jullie je schouders hier onder gaan zetten.

  3. Caroline says:

    Oh, wat ontzettend tof! Ik ben nog aan het twijfelen (dat komt mede doordat op dezelfde dag WordCamp Nijmegen is, een conferentie gericht op WordPress).

    Even terugkomend op de vraag die je stelde onderaan je blog: Heb jij ervaring met het organiseren van evenementen? Ja! Ik heb tijdens mijn studie de minor evenementenmanagement gedaan en heb een stuk of vijf evenementen in mijn studententijd georganiseerd en daarna ook het een en ander georganiseerd. De belangrijkste dingen:
    – Variatie in eten én genoeg (ik kwam eens op een evenement waar er niets vega was en een ander evenement waar er te weinig eten was. Alhoewel, met jullie thema lijkt me dit niet snel te gebeuren)
    – Mocht je vrijwilligers hebben: brief ze op tijd. Niets zo belangrijk als je vrijwilligers laten weten dat ze ook écht nodig zijn.
    – Wegwijzers/duidelijk programmaboekje.
    – Herkenbare aanspreekpunten gedurende het evenement.

    Ik kan wel even doorgaan, maar van wat ik lees, hebben jullie het prima in orde en merk ik dat ik nu al enthousiast ben. Mocht je toch vragen hebben, wellicht kan ik helpen! 🙂

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.