Keek op mijn Leven: Aurora hunt en Mechelen

Blijven genieten van het leven is, mijn voornaamste goede voornemen voor 2023. Ik heb mega spierpijn! Sporten stond niet op mijn lijstje, maar door kniediepe sneeuw ploegen op jacht naar mooie Aurora’s, prachtige sneeuwplaatjes in Abisko National Park en 523 treden omhoog de Rombout Toren in Mechelen beklimmen… (en ik moest ook weer omlaag). Dat zijn toch flinke workouts geweest waarmee ik het nieuwe jaar ben gestart!

Foto: Oliver Wright, Lights over Lapland

Mijn afgelopen week was kortom een aaneenschakeling van mooie momenten. Voor vertrek waren onze koffers voor Mechelen en Abisko al gepakt, zodat alles klaarstond voor de verschillende reisjes.

Warme winteravonden Dierenpark Amersfoort

dierenpark amersfoort

Donderdag reden we naar Dierenpark Amersfoort voor de Warme Winteravonden. Superleuk, al was het weer een beetje druilerig. De dierentuin versierd met lampjes, er was live muziek en een paar leuke lichtshows. Niet alles was toegankelijk in verband met de vogelgriep, maar het waren heerlijke momenten met de kinderen.

Lekker een boerenkoolstamppotje met gehaktbal gegeten in het restaurant. De dino’s in het donker waren extra spannend. We giebelden wat in de lichtjestrein. En natuurlijk zagen we de nodige dieren en maakten we gezonde wandelmeters. Een heel fijn uitstapje samen!

Aurora’s spotten in Abisko National Park

Vrijdag vertrok ik al vroeg naar Schiphol om mijn reisgenoten te ontmoeten en gezellig in de rij te staan voor het inchecken van de bagage en de security. Geen dramatische toestanden, wel lang wachten. Op beiden zo’n 45 minuten gok ik.

aurora vanuit vliegtuig
De piloot van SAS wees ons op deze prachtige aurora en op ons verzoek dimde de stewardess alle lichten zodat ik deze foto kon maken. Heel bijzonder! Kon ‘m al afvinken van de bucketlist nog voor we waren geland.

Voor het eerst in mijn leven heb ik ook de luxe kunnen ervaren van het wachten in airline lounges. Zalig! Je kunt daar gewoon eten en drinken pakken, je devices opladen en chill zitten tot je naar de gate loopt. Ik voelde me al een VIP omdat ik onverwachts meemocht, maar dit was nog even de overtreffende trap. Mijn Indische reisgenoten kunnen bovendien heerlijk koken (wel spicy, haha) en maakten op onze bestemming ook steeds lekkere warme chocomel. Mensen uit India zijn the best hosts. Voelde me net een prinsesje, zeker omdat á la Cinderella het ook regelmatig nodig was om elkaar te helpen met de snowboots en de ijspick overschoenen of hoe je dat ook noemt.

Ik sta daar rechts! Foto: Oliver Wright, Lights over Lapland

Komt uiteraard nog een uitgebreide review over online, maar het was dus een exclusieve gepersonaliseerde reis met Lights over Lapland. We vlogen hiervoor naar Stockholm met SAS en stapten daar over naar Kiruna. Vanaf Kiruna was het nog zo’n 1,5 uur rijden naar Abisko, waar wij een bungalow hadden met alles er op en er aan. Ook al het eten was al in huis. Ik had mijn eigen snowboots mee, maar je kon ze ook lenen van de reisorganisatie. Sowieso kregen we van die lampjes voor op je voorhoofd en een warme overall voor over je skibroek en winterjas om warm te blijven.

abisko national park selfie
Deze selfie vind ik best goed gelukt.

Ga je aurora’s kijken? Zorg dan dat je minimaal een trip van 4 dagen boekt, zodat je het fenomeen zeker weten een keer zult zien. Wij waren met 2 van de luckiest people on earth (waaronder ikzelf dus) en hebben 3 van de 4 avonden de meest prachtige lichtshows in de lucht kunnen zien.

aurora abisko national park zweden
Zoveel prachtige aurora’s gezien! We hebben echt geluk gehad deze reis.

Onze gids – de bekende natuurfotograaf Oliver Wright – bracht ons naar de mooiste plekjes in the middle of nowhere om van het natuurschoon in Abisko te kunnen genieten. Werkelijk fenomenale views hadden we, van het Noorderlicht, van de besneeuwde bergen, het sneeuwlandschap en alle verse voetsporen van het lokale wildlife. In het wild hebben we rendieren en een sneeuwvalk gespot. En de extreem zeldzame voetsporen van een Lynx. Ik houd van de natuur en alle weetjes hierover, dus mijn innergeek was thrilled to the max.

voetsporen lynx in de sneeuw
Eén van de highlights: verse voetsporen in de sneeuw. Deze van de lynx zijn super zeldzaam!

Kan het verder niet anders omschrijven dan lifechanging, wonderschoon, bijzonder en indrukwekkend.

Abisko National Park Aurora
Joe, groetjes uit de poolstorm aan het eind van de wereld! Foto: Oliver Wright, Lights over Lapland

Oh en koud! We hebben in een poolstorm op droge zandbanken in een meer gelopen. De ongerepte natuurgebieden waar we ‘wandelden’ hadden vaak kniehoog sneeuw. Er is niks en niemand in de buurt. Een waanzinnig en onvergetelijk avontuur.

Foto: Oliver Wright, Lights over Lapland

De plekjes waar we in de avond wachten op het natuurverschijnsel van de aurora borealis, daar konden we even opwarmen in een tipi of yurt bij een kacheltje waar onze gids dan lingonberry juice opwarmde.

Abisko National Park Aurora

Een aaneenschakeling van dingen die ik nooit eerder meemaakte. Mijn broer had me ooit eens verteld over het maken van een sneeuwengeltje op een wintervakantie na een sauna moment, dat wilde ik dus ook graag afstrepen. Niet in mijn blote kont, maar gewoon in bikini. Dat vond ik al spannend genoeg, haha. De eerste keer lag er te weinig sneeuw voor en trakteerde ik mezelf op een sneeuwdouche, maar een andere avond kon het wel. Aanrader! Geeft zo’n kick! Net als dat ijsbad dat ik ooit eens nam maar dan anders.

opwarmen in de sauna
Met mijn – voor de blog – gesigneerde boek van Michael Pilarczyk getiteld Master your Mindset over hoe je jouw mooiste leven kunt leven. De bikini is trouwens door Protest gesponsord.

Ik heb waanzinnige foto’s kunnen maken. En er zijn ook prachtige plaatjes van mij geschoten door mijn reisgenoten en door Oliver, waarvan ik er een aantal met jullie mag delen. Hij doet overigens alleen de tailor made excursies bij Lights over Lapland, dus dan weet je dat als je gaat boeken.

bungalow lights over lapland abisko
Ons comfortabele vakantiehuis in Abisko, Zweden. Fleecetrui en skibroek van Protest, mijn warme wintersneakers van Skechers kwamen heel goed van pas.

Verder lag ik dagelijks uitgeteld op de bank. Mijn conditie is niet heel top, haha, maar goed genoeg gelukkig voor deze prachtige reis. Veel gelachen en ik heb de oer-Hollandse spelletjestraditie kunnen doorgeven. Had Qwixx en Qwirkle mee op reis en die spellen vielen in de smaak.

woonkamer bungalow abisko
Uitgeteld Netflixen op de bank, ik keek Ancient Apocalypse.

Terug reden we nog langs het ijshotel bij Kiruna om daar even binnen te gluren. Elk jaar opnieuw wordt dit opgebouwd en het was net een paar weken open dus nog netjes. Heel tof om te zien en uiteraard ging ik even van de ijsglijbaan!

ijshotel kiruna
Beanie, skijas, skibroek komen van Protest. Wintersneakers van Skechers bleken perfect (veel grip, warm en waterdicht). Deze handschoenen zijn van Bever (ik had ook een warmer paar mee van Protest).

Op Kiruna Airport begon er een sneeuwstorm tijdens ons wachten voor security. De sneeuwschuivers hadden er een flinke kluif aan om de startbaan sneeuwvrij te krijgen. Ook ons toestel moest ‘ontijst’ worden. We hadden dus zo’n 40 minuten vertraging, precies de tijd die we nodig hadden om op Stockholm over te stappen… dat was even rennen dus, but we made it! En de koffers gelukkig ook.

Mijn allereerste wintervakantie was al met al onvergetelijk en zo ontzettend gaaf…

Citytrip naar Mechelen

No rest for the wicked, zouden ze in de UK zeggen. De kids werden met mijn thuiskomst snel afgedropt, want de volgende ochtend vertrokken we alweer vroeg naar het mooie Mechelen in België. Dat is zo’n 1,5 uur met de auto vanuit het Groene Hart. Heel goed te doen dus. Er was alleen een foutje waardoor ik het verkeerde hotel had doorgekregen en we nog een kwartier moesten lopen met onze bagage. Wel konden we daardoor gratis parkeren in Parking Keerdok. Visit Mechelen heeft echt een toffe trip voor ons geregeld!

citytrip Mechelen met kinderen
Tot 15 januari parkeer je gratis in Parking Keerdok.

Ons hotel bleek vroeger een kerk! WAUW! Hoe bijzonder is dat? Wil je iets speciaals voor je citytrip dan kan ik Hotel Martin’s Patershof zeker aanraden. Glas-in-lood ramen, gewelven, zeer eclectisch interieur… dit 4-sterrenhotel is op zich al een ervaring en ligt in het centrum vlakbij alle leuke winkels. Hier kun je de roomtour bekijken.

Hotel Martin’s Patershof is een oude kerk!

Visit Mechelen had voor ons een druk programma samengesteld met behoorlijk wat wandelmeters, maar gelukkig zijn mijn kinderen al iets ouder en was het te doen. Jammer van het druilerige weer, het was flink doorlopen nu en dan maar we hebben ook hier geweldige herinneringen gemaakt. Lunch bij het sfeervolle Lief, daarna nog even snel de Flying Tiger shop in want die is zo leuk!

citytrip Mechelen met kinderen
Kathedraal in de spotlights, deze Rombout Toren hebben wij beklommen.

Vervolgens naar de fotogenieke kathedraal die we snel van binnen bekeken om daarna onze tickets te gebruiken voor het beklimmen van de Rombout Toren. Door de harde wind en regen durfden de kinderen niet helemaal door naar boven. Ik zelf ging natuurlijk wel, want we hadden die tickets voor mijn blog gekregen dus spierpijn of niet je zet door en klimt die 523 treden omhoog!

Made it!

Daarna wandelden we naar Museum Hof van Busleyden dat momenteel wordt verbouwd. Je kunt de Parels tentoonstelling wel bezoeken en daarbij ook de audiotour luisteren. De kinderen kregen een koffertje mee voor hun eigen speurtocht. De parels waren werkelijk pronkstukken! Ik vond de door nonnen gemaakte huisjes met bloemen en wat al niet meer het mooist. Zeker als het regent leuk om even te bekijken.

citytrip Mechelen met kinderen
Mijn favoriet uit deze tentoonstelling.

Die avond aten we in de Vleeshalle, wat vroeger een overdekte vleesmarkt was. Nu vind je hier allerlei leuke eetstands met exotische keukens. Je gaat zitten en besteld allemaal wat je zelf lekker vindt uit de keuken van jouw keuze. Een ontzettend leuk concept! Ik ging voor een Spaans tomatenbrood, we aten pizza (zonder kaas was geen enkel probleem, werd vers gemaakt), een kipburger, potato wedges, haalden drankjes bij de bar en als toetje gingen we natuurlijk even bij een ijsstalletje in de rij. De cadeaukaarten die we van Visit Mechelen hadden gekregen waren in no time leeg, haha.

Eten in de Vleeshalle, ze hebben er uit elke cuisine wel iets!

Daarna snel badderen in het bubbelbad van Patershof en ik nam er een patersbiertje bij. De minibar van dit hotel is inclusief. Ze hadden ons ook een paraplu geleend trouwens. En de volgende ochtend ontbijt bij de vroegere kansel.

Super sfeervol!

De kinderen hadden waanzinnig veel zin in de Escape Room van De Gouden Kooi die voor ons was gereserveerd. We deden een kindvriendelijke Meesterdief escaperoom, echt zo onwijs tof om te doen! Gelukkig kregen we hier en daar een hint van de spelbegeleiding en zo wisten we dankzij gezamenlijke inzet precies op tijd te ontsnappen met nog 44 seconden op de klok. Geeft een kick hoor!

Ontsnapt!

Nog even lekker geshopt want Mechelen barst van de leuke winkels en gezellige koffietentjes. Ik wil hier zeker nog eens terug, wat een leuke en kindvriendelijke stad is dit. Hoewel ook zeer romantisch als je het met een date zou doen.

citytrip Mechelen met kinderen
Hier bij Lief kun je heerlijk lunchen!

En nu?

En nu wil ik gewoon even rust. En mooie artikelen schrijven terwijl ik hier aan terugdenk want mijn god, wat is dit jaar ongelooflijk bijzonder gestart! Volgens mij had ik voor 2022 het voornemen om meer te reizen, dat is het afgelopen jaar zeker gelukt en zet ik dus in de turbo voor 2023… Meer bewegen wil ik ook, al zegt mijn telefoon nu al dat de wandelmeters van 2023 een flinke trendbreker ten goede zijn. Zal niet zo blijven, ik moet nu echt even op de rem trappen. Wel een fijne start zo!

Meer lezen?

Doe jij aan goede voornemens dit jaar? Of ga je gewoon net als ik altijd je leukste leven leven?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle