Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd, zeggen ze. Je kunt dan beter focus houden op je werk, omdat er geen afleiding is. Veel bedrijven hanteren een clean desk policy: door opgeruimde werkplekken kan de schoonmaak z’n werk goed doen én het wekt de indruk dat de medewerkers alles onder controle hebben. Hoe doe je dat thuis?
Maak allereerst eens alles leeg en haal een schoonmaakdoekje over het bureau. Gebruik voor je laptop een speciaal doekje voor beeldschermen en vergeet vooral je toetsenbord niet (waar je de hele dag met je vingers aan zit).
Zet een lege doos klaar voor oud papier en doe een schoon vuilniszakje in ‘het ronde archief’ (oftewel je prullenbak). Nu je bureau schoon en leeg is en de voorbereidingen getroffen, kun je echt aan de slag.
- Sorteer je papieren: gebruik insteekhoezen en multomaps voor belangrijke zaken, sorteerbakken voor je to do stapels, verplaats losse briefjes naar een notitieblok en tijdschrifthouders voor losse folders waar je nog ‘iets mee moet’. Wat weg kan, doe je uiteraard meteen in de oud papierbak.
- Losse spulletjes zoals plakband, lijm, visitekaartjes, pennen en scharen stop je in een pennenbak en losse bakjes. Zo ligt alles bij elkaar. Pennen die niet meer schrijven, gooi je uiteraard meteen weg, net als andere overbodige zaken. Gebruik een apart bakje voor alle losse usb-sticks en zet deze eventueel in een la in je bureau.
- Last van een snoeren wirwar? Met tie wraps oftewel kabelbinders maak je ze aan elkaar vast zodat ze niet over het hele bureau heen zwerven, zo kun je bovendien makkelijker een doekje over het bureau halen.
- Schoon meteen ook je prikbord of whiteboard even op nu je toch bezig bent. Is wat er op staat nog actueel?
- Vul je printerinkt bij en ook je voorraad printerpapier.
- Haal je lades leeg, doekje er doorheen en richt ze opnieuw in. Kijk ook hier wat weg kan aan papieren en andere spulletjes. Moet dit echt in het bureau blijven of kan het bijvoorbeeld naar zolder?
- Gebruik afgesloten dozen die je op een plank kunt zetten voor grotere spullen die je niet continu nodig hebt, wanneer ze niet in een lade passen. Daar doe je bijvoorbeeld de koptelefoon in, je powerbanks, lege notitieblokken, de nietmachine en lineaal.
Wat je ook nog kunt doen om chaos op je bureau te voorkomen? Af en toe eens staand werken. Hiervoor zijn speciale tools beschikbaar zoals bijvoorbeeld de Upstaa.
Lees ook:
- Mijn zolder opruimen met opruimcoach Galit van Eigen Huis en Tuin
- Interieurplan voor mijn kantoor
- Lekker bezig in de tuin werkplek!
- Fleur je werkplek op met planten
- Zo creëer je een prettige én stijlvolle thuiswerkplek
Hoe opgeruimd is jouw werkplek? Heb jij nog handige foefjes waar anderen wellicht iets mee kunnen?