De nieuwe Peugeot 308 benzine, hybride of automaat?

Een bijzonder gaaf kleurtje had de nieuwe Peugeot 308 die ik onlangs een week mocht lenen: Vert Olivine. Een opvallande olijfgroene kleur en deze is dus standaard, wanneer je dit model besteld. Ik had er veel bekijks mee op de persreizen die ik maakte naar Kasteel Rosendael en Roompot Eksel in België. Deze nieuwe 308 is pas nèt op de Nederlandse markt en trekt met zijn sexy looks zeker de aandacht!

kasteel rosendael peugeot 308
Mooi met dat nieuwe logo op de grille. Op de achtergrond zie je Kasteel Rosendael.

Van mijn dochters – 11 en 9 jaar as we speak – moest ik dat nog even als belangrijkste reviewpunt benoemen: dat de auto er zo mooi uitziet! En op de achterbank zit ie ook heerlijk (kids kunnen hun telefoon met een usb-kabel inpluggen, das belangrijk). Het fijne van de nieuwe 308 is de wat hogere zit, al had ik met mijn 1.67 toch wat moeit om over de gehele motorkap heen te kijken. Deze auto is toch best een maatje groter dan de 208 die ik nu rijdt. 

kasteel rosendael peugeot 308

Welk type 308 mocht ik proefrijden?

Uit de perspoule kreeg ik de nieuwe 308 Allure Pack Business Berline (dus gewoon wat wij graag rijden met 5 deuren en een kofferbak maar niet een te lange auto) 1.2 PureTech mee maarrrrr… deze bleek wel handgeschakeld met maar liefst 6 versnellingen. Ai. Dat was voor mij als verstokt (ja ja ik rijd alweer sinds 2019 automaat, went heel snel hoor) automaat-rijder even schrikken en wennen. Gelukkig moest ik de nodige kilometers maken en dan kom je er op een gegeven moment wel weer in, maar file rijden met een handgeschakelde auto… nou daar werd ik niet heel vrolijk van. Sterker nog, ik werd zo nerveus van het handmatig schakelen dat ik niet meer wist hoe je daarin ook alweer wegrijdt en dat de auto bij een rotonde afsloeg. Gah, de shame!

nieuwe peugeot 308 ervaring

Grappig dat ik verschillende lezeressen sprak die juist opgelucht adem haalden toen ik vertelde dat mijn mooie 308 ‘gewoon’ met de hand schakelde. Wie geen automaat gewend is, wordt van die gedachte juist bloednerveus. Afijn, ik kan iedereen gerust stellen: de nieuwe 308 is nu dus al handgeschakeld verkrijgbaar, later dit jaar kun je hem ook als plug in hybrid bestellen en ook een volledig elektrische variant is mogelijk. En die laatste 2 types zijn sowieso een automaat.

roompot eksel
De sportieve groene look komt in Roompot Eksel goed tot z’n recht.

Hoe werkt plug in hybrid dan, wat is dat?

Voordat ik je vertel hoe fijn en mooi ik deze auto vond, zal ik eerst zeggen dat ik afgelopen week bij mijn eigen Peugeot dealer wat offertes heb opgevraagd van onder andere de plug in hybrid 308. Het is echt een mooie auto die heerlijk rijdt (wanneer je niet hoeft te schakelen, hahaha) en die ik dus – zeker na mijn rij ervaring – serieus overweeg. Benzine is alleen achterlijk duur op dit moment (ik lees net in de krant dat de benzineprijs per liter in Duitsland 50 cent lager ligt dan in Nederland) en elektrisch rijden vind ik  best relaxt.

nieuwe peugeot 308 ervaring

Soms moet ik echter lange afstanden rijden op 1 dag (rondje Nederland) of naar het buitenland en dan is het best tricky of je tijdig een laadpaal vindt en of de FastNed stations nog wel een plekje vrij hebben. Ik maak regelmatig mee dat ergens geen paal is en met eerdere elektrische rijervaringen stonden alle snellaadstations langs de snelweg best vaak compleet vol. Dan moet je dus 20 minuten wachten voordat jij aan de paal kunt.

nieuwe peugeot 308 ervaring

Hèt alternatief hiervoor is de plug in hybride auto: bij Peugeot kan deze 308 variant tot zo’n 100 kilometer op elektriciteit rijden en maximaal 300 kilometer op benzine. Dit is nog niet op alle modellen verkrijgbaar. Je kunt deze dus aan de laadpaal hangen (NIET aan de snellader!) en je kunt bij de benzinepomp terecht. Het is een tussenvorm, je kunt op benzine niet zo ver als een gewone benzine auto en je kunt elektrisch niet zo ver als een volledig elektrische auto.

nieuwe peugeot 308 ervaring

Wanneer je zoals ik vaak korte stukken (onder de 100 kilometer) rijdt – in de Randstad bereik je dan het meeste wel en weer terug – is dit een heel interessante optie. De meeste ritten (kinderen naar school, even naar de stad, familiebezoek) kun je volledig elektrisch doen, waarbij je dus lekker goedkoop uit bent. Moet je toch een enkele keer verder, zoals die rit naar het buitenland of naar een locatie zonder laadpaal? Dan kun je – als je elektrische kilometers op zijn – het schuifje omzetten en verder rijden op benzine. Best of both worlds dus, maar je kunt op beide varianten wat minder ver. 

Wel een verschilletje in prijs uiteraard. De Peugeot 308 handgeschakeld (benzine) die ik heb getest is 34.590 euro rijklaar. De offerte voor het automatische hybride model dat ik graag zou willen (met business pack: verwarmde voorstoelen en verwarmde voorruit) komt uit op 40.529 euro. Deze prijzen zijn geschat, want autodealers geven tegenwoordig geen vaste prijzen meer af. Mocht er iets ingrijpends gebeuren waardoor onderdelen heel duur worden, kan de uiteindelijke prijs dus iets hoger uitkomen.

nieuwe peugeot 308 ervaring

Mijn rijervaring met deze auto

Naast de bewondering die andere mensen uitspraken voor ‘mijn’ auto, vind ik ‘m zelf ook heel mooi. De ietwat hoekige vormen die overal terugkomen, het nieuwe logo van Peugeot, het kekke groene kleurtje. Echt gaaf! Een tegenvaller vond ik het grote navigatiescherm, omdat het nogal besmettelijk is: je ziet al je vingers er op en blijft dus poetsen. Wel fijn dat het scherm zo groot is, daardoor kun je het tijdens het rijden ook goed zien. En de achteruitrij camera’s geven een goed beeld. De bediening werkt net even iets anders dan bij oudere modellen. Oh en je telefoon kan draadloos opladen als je hem op het juiste vakje legt, altijd handig.

nieuwe peugeot 308 ervaring

Ik heb niet alle functies van de auto geprobeerd, omdat ik – als gezegd – het handmatige schakelen al spannend genoeg vond. Zeker in combinatie met alle andere lichtsignalen die op je dashboard (oftewel i-cockpit) zorgen dat je bij de les blijft, zat ik in beginsel even hoog in het stresslevel. Het wende na een tijdje wel weer hoor, maar toch. De kinderen hadden achterin veel ruimte en ik genoot van de luxe dat je op de snelweg met lichtsignalen in je spiegel ziet of je wordt ingehaald of al voorbij een andere auto bent.

roompot eksel
Wederom een stralende dag bij Roompot in Eksel, België.

Assistentie om in je baan te blijven

Dan de ‘lane positioning assist‘, ik heb het nu bij verschillende Peugeot’s ervaren en ik twijfel nog wat ik ervan moet vinden. Bij deze 308 leidde het me erg af omdat ik al zo moest wennen aan het schakelen. Misschien moet ik eerst even uitleggen wat het is? De auto assisteert je bij deze optie om in je baan te blijven. Dat wil zeggen dat als jij geen richting aangeeft en van de snelweg af wilt of – bij werkzaamheden – van de normale baan wilt afwijken… de auto tegenstuurt. Je moet dus ofwel alsnog even snel je richting aangeven ofwel met wat meer kracht de kant opsturen waar je naartoe wilt.

Bovendien – en dat was eigenlijk het lastigste er aan – gaat er in je i-cockpit een lampje knipperen als er een auto te dicht op je zit. Houd je echter (ik reed in de file) de gewenste afstand om ervoor te zorgen dat het lampje niet knippert, dan piepen er steeds auto’s tussen. En gaat ie nog meer knipperen en signaleren omdat deze auto nog korter op jouw bumper zit. Ik houd zeker niet van bumperklevers, dus heel goed dat er in de techniek iets aan gedaan kan worden, maar ik denk dat dit misschien iets anders ingesteld moet worden. Ik schrok er nu steeds van. Waardoor ik uiteraard een hele alerte chauffeur was, maar tegelijk ook stress ervaarde. Gelukkig is het een optie en hoef je dit dus niet persé te nemen bij de auto.

peugeot 308 review

We konden achterin genoeg bagage kwijt voor het weekendje weg naar België. Sterker nog, ik hield plek over. Je hebt  dus zeker meer ruimte in de kofferbak dan bij een 208. Zoals je op de foto ziet is de kofferbak een goed stuk hoger en iets dieper dan bij de 208, waardoor in ons geval de boodschappenkrat prima op de rolkoffer paste en de kleine koelbox er nog voor kon. Ideaal!

Op de website van Peugeot lees je er meer over. In ieder geval een hele fijne en vooral ook erg mooie auto om te zien, hij won niet voor niets de Womens Car of the Year Award 2022. En nu moet ik dus kiezen… blijft het een 208 of ga ik over naar de 308 plugin hybrid of toch naar een elektrische SUV met de e2008?

Zou jouw volgende auto een benzine of dieselvariant worden, elektrisch of lijkt hybride rijden jou ook wel wat?

nieuwe peugeot 308 ervaring

 

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.