Review gezinsauto Peugeot 508GT Stationwagon

“Ik ga nooit in een stationwagen rijden”, zei ik altijd. Maar anno 2022 kom ik daar op terug na het rijden in de nieuwe Peugeot 508GT SW. Waarbij de SW dus staat voor stationwagon, maar dat zie je niet direct aan de buitenkant. Oerdegelijke stations vond ik nooit heel sexy, maar deze enorme bak is dat zeker wel. Je zit sportief laag in het lichtgrijze leer, de buren complimenteren je enthousiast over de nieuwe aanwinst met kenmerkende leeuwenkrassen én de fiets van je groep 8 kind in de achterbak is geen enkel probleem. Lees mijn ervaringen in dit artikel.

peugeot 508 review

Dat deze 508 wel een paar maatjes groter is dan mijn eigen 208, viel diverse buren direct op. Jup, D-segment. In de 2 weken dat ik deze auto van Peugeot mocht lenen, kreeg ik van zeker 6 buren complimenten over de mooie auto. Mensen wilden graag even aan de binnenkant kijken en de “zo buuf, das wel een paar maatjes groter ineens hè?” waren niet van de lucht. Ik vind dat dus heel leuk, ik houd van mooie auto’s en met de kleur Rouge Elixir past ie ook nog eens bij mijn nieuwe handtas. Detail, maar toch leuk. Al net zo leuk: op de A12 een mede 508SW rijder inhalen en vriendelijk naar elkaar zwaaien omdat ze dezelfde mooie auto rijden.

ervaring roompot qurios gulpen
Wij reviewden niet alleen het vakantiepark, maar ook deze grote Peugeot 508GT stationwagen voor wie de heuvels geen enkel probleem vormden.

Specificaties van deze auto

Deze auto is 4,79 meter lang en met de lederen bekleding type Claudio Guerande á 2000 euro voelt hij erg luxe aan als je er in zit. Zeker dankzij de stoelverwarming waar ik met de koude februari-dagen erg van genoot. Het enige luxe snufje dat ontbrak was de massagefunctie, die je er dus optioneel wel bij kunt bestellen. Tip! Met zo’n ruime gezinsauto kun je als ouder wel wat ontspanning gebruiken tijdens het rijden tenslotte. Hoewel ik daar niet over klaag, want achterin plugden mijn dochters gewoon hun telefoontjes in de USB-opladers en deden ze het tafeltje in het midden omlaag om hun eigen plek af te bakenen, snoepjes te bewaren en een spelletje te doen.

Onze 508 uit de perspoule was de Allure Pack Business SW | 1.2 PureTech 130 EAT8 Automaat. Een benzine auto die rijklaar 41.420 euro kost, maar met opties zoals het mooie leer, de rode kleur etc uitkomt op 46.057 euro. Fijn foefje dat er ook op zit is de handsfree kofferbak bediening: openschoppen aan de onderkant of gewoon met het knopje op je autosleutel openen en sluiten is ideaal als je met het gezin op pad gaat.

peugeot508SW GT
Zie dat portier: het glas sluit naadloos op de auto aan voor een extra modern uiterlijk.

Kijkje binnenin de 508

Ik heb het volgende filmpje opgenomen over het interieur en de functies van deze auto, zoals de flippers op het stuur waarmee je handmatig kunt schakelen, dan kun je even zien waar alles zit.

Onze ervaring met deze 508 GT SW

We zijn onder meer vanuit Zuid-Holland naar Roompot Qurios Gulpen in Zuid-Limburg gereden met deze auto. Daarnaast deed ik de nodige andere ritten waaronder het naar school halen en brengen van de kinderen. Het was in ieder geval fijn dat er DAB+ radio ontvangst in de auto zit, want normaal verspringt zo’n radio als je richting het zuiden van het land rijdt steeds van zender. Net als bij een elektrische auto, stop je geen sleutel in het contact van deze 508 maar gebruik je een start-stop knop.

Verder rijdt deze benzine automaat zoals ik gewend ben, maar dan net ff een paar tikkies luxer. Zo heeft deze auto 8 versnellingen, heel relaxt. Omdat je zo laag zit en echt wegzakt in het lichte leer – superchill – had ik wel wat moeite met uit de auto komen. In mijn ‘gewone’ 208 is de zit iets hoger en wat rechter op. Bij deze 508 moest ik echt naar voren hangen om over het stuur heen te gluren voor de exacte snelheid. Het pianotoetsensysteem van het navigatiescherm werkt erg prettig, het scherm zelf is ook gewoon met touch te bedienen.

ervaring roompot qurios gulpen

Hoor je de stem van de navigatie niet? Check dan even of er een profiel is geselecteerd. Het fijne is dat ook in de cockpit achter je stuur de navigatie instructies verschijnen. Optrekken doet ie lekker vlot, nog vlotter wanneer je de rij-modus naar de sportstand zet maar ik vind het fijner om in eco stand te rijden. Iets met benzineprijzen die best hoog zijn.

Love that lampje

Wat ik ontzettend fijn vond, zeker gezien de lengte van deze auto, is het oranje lampje in de spiegels. Haal je in of word je ingehaald? Dan brandt dit stipje in je spiegel. Overigens corrigeert de auto je ook wanneer je teveel richting de lijn van je rijbaan rijdt zonder richting aan te geven. Blijven opletten! Fijn voor de kinders achterin zijn de getinte ramen, en voor jezelf ook trouwens wanneer je in het donker rijdt verblinden er geen koplampen via de achteruitkijkspiegel je zicht. De dames moesten ook lachen toen ze het ‘skivakje’ ontdekten: een kleine opening waardoor je in de kofferbak kunt kijken. 

Inparkeren is geen enkel probleem. Je kunt dit automatisch door de auto laten doen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat helemaal niet heb geprobeerd. Met de achteruitrij camera’s kun je namelijk perfect sturen en in je parkeervak navigeren. Wanneer je moet fileparkeren in een drukke stad zal dat wellicht anders zijn, maar in ons dorp, op het vakantiepark en alle plekken waar ik geweest ben, heb ik geen hinder van de stationwagen lengte ondervonden.

peugeot 508GT sw

Sterker nog: een speeldate van mijn groep-8-er kon prima meerijden omdat haar hele fiets (okee met hulp van een vader, ik ben niet zo’n tilwonder) prima in de achterbak paste. Hiervoor moesten overigens wel de achterbanken plat en dat doe je in een handomdraai. Qua vakantiebagage hadden we alle ruimte, wat een spul kun je kwijt! Er had makkelijk nog iemand mee kunnen gaan. Rolkoffers, tassen, boodschappenkrat, koelbox, step… en nog bleef er ruim plek over in de achterbak.

Eyecatcher: over de details

De Peugeot 508GT is een echte eyecatcher en verbruikt zo’n 6 liter brandstof per 100 kilometer. Ik vond het leuk om ermee gezien te worden. Naast de sportieve neus, getinte ramen achter, stoere leeuwenkrassen en het lichte leer had ie nog een paar fraaie details. De lichtmetalen velgen bijvoorbeeld en de ramen in de voorportieren zonder frame maken het uiterlijk heel sportief. Weet niet hoe praktisch dat bij strenge vorst is, maar ziet er gaaf uit!

Als je rijdt zie je het niet, maar de pedalen zijn van aluminium. En in het donker gaat de GT sfeerverlichting – lichtblauwe randen in de auto – aan als interne eyecatcher. Vinden mijn kinderen leuk. Ik ook.

peugeot 508GT sw

De achterklep kun je overigens ook handsfree bedienen door tegen de onderkant te schoppen, mocht je geen zin hebben om op het knopje van je sleutel te drukken. Je smartphone laadt draadloos op in het verstopte plekje onder de pook. Oh en… niet gebruikt maar wel tof: de 508 GT heeft ‘Night Vision’ waardoor je levende wezens tot zo’n 200 meter buiten het bereik van je koplampen kunt waarnemen op je navigatiescherm.

Voor het inleveren reed ik nog even door de carwash en bedacht me toen: hey, geen antenne! Die is weggewerkt in het dak. Kortom, het is een heel comfortabele auto met ontzettend veel ruimte maar toch een sportief uiterlijk. Je zit ook sportief laag, maar ik word daar eigenlijk iets te oud voor: je komt er wat moeilijk uit omdat je zo relaxt wegzakt in het leer en je rug heerlijk warm is door de stoelverwarming. Ideaal als je in een dorp woont (met ruime parkeerplekken) en je vaak met het gezin op pad gaat, inclusief kinderwagens, fietsjes en wat al niet meer. Er kan veel in én toch heeft ie sexy looks! 

peugeot508SW GT
Adembenemend uitzicht vanuit ons Roompot huisje.

Kijk voor meer informatie op Peugeot.nl.

Lees ook:

Wat vind jij van deze auto? Heb je al eens in een 508 gereden?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.