Bloggen is nu alweer ruim een jaar mijn baan en daar schrijf ik regelmatig over (artikelen vind je terug in de tag zzp), maar je inkomen verdienen met Youtube is weer een hele andere tak van sport. Tijdens het Influencers Behind The Scenes event in Museum COMM in Den Haag liet ik me bijpraten in de presentatie van Youtubers Ronald met 600.000 abonnees en Vincent van TheDutchTerms met bijna 400.000 abonnees. Het eerste kanaal maakt vooral entertainmentfilmpjes over games met grappige montages, de tweede focust vooral op Fortnite. Zij waren ontzettend open over alle ins en ook zeker de outs van een carrière als YouTuber. Wil jouw kind hier later z’n baan van maken? Lees dan even verder.
Aangezien mijn dochters vooral MeisjeDjamila, Bibi en OnneDi volgen, kende ik ze nog niet. Maar Ronald en Vincent zijn ontzettend sympathieke jonge gasten (begin 20) die heel eerlijk waren over de nare kanten van hun vak, hoe het werkt als je er geld mee wilt verdienen en vooral uitgebreid de tijd maakten voor alle vragen van hun fans in de zaal. De komende weken komen er nog veel meer YouTubers naar COMM in Den Haag, dus houdt dit zeker in de gaten als je kinderen meer over dit onderwerp willen horen uit de mond van hun eigen grote helden. #IBTS duurt nog zeker tot half januari en hier kun je het programma vinden.
Onzekerheid uitvergroot door nare reacties
Een meisje in de zaal had het ontzettend moeilijk met haar eigen onzekerheid en kreeg spontaan een dikke knuffel van allebei en het advies om er vooral over te praten met bijvoorbeeld haar vriendinnen of haar ouders. Op Youtube krijg je al snel een hoop shit over je heen in de vorm van nare reacties die vaak anoniem worden geplaatst. Meestal zijn het jonge kinderen die dit doen, dus bij deze de oproep aan de ouders: HOUD IN DE GATEN WAT JE KIND ONLINE UITKRAAMT. Digitaal pesten is niet ok. Zelf krijg ik ook weleens nare reacties, maar ik heb maar één echte rotopmerking gehad in de ruim 3,5 jaar dat ik nu blog. Als blogger trek je dan gewoon het ip-adres even na en zo kwam ik achter de bron: iemand uit mijn ex-schoonfamilie. Die ik er vervolgens op heb aangesproken. YouTubers kunnen dit niet. Terwijl vervelende opmerkingen bij deze jonge mensen wel heel hard binnenkomen. Zo vertelde Ronald dat hij door nare opmerkingen onder zijn video’s nu zijn tanden laat bleken… Best heftig! Terwijl beide YouTubers aangaven dat er een spamfilter op hun reacties wordt toegepast om scheldcomments met bepaalde ziektes sowieso te blokkeren. En er zitten moderators op om de mensen achter het kanaal (en hun volgers) te beschermen tegen al te nare reacties.
Hoe blijf je in the picture?
Net als bij bloggen is het voor een YouTuber uitermate belangrijk om vernieuwend te blijven en anders dan anderen. Waarom moeten mensen nu juist jou volgen? Wat maakt jou anders? Waar ik enkele uren bezig ben met het maken van een blogpost, foto’s, promotie etc, steken de YouTubers vaak heel veel tijd in het editen van hun filmpjes. Zeker als je er veel leuke effecten met beeld of geluid in wilt stoppen, kan één enkel filmpje van bijvoorbeeld 10 minuten al snel een uur of 6 werk kosten.
Als blogger haal ik mijn opdrachten (naast mijn inbox) bijvoorbeeld van influencer marktplaatsen. Bij grote YouTubers komen de opdrachten via speciale mediabureaus die de belangen van een grote groep relevante YouTubers behartigen; in YouTube-land staan deze bekend onder de term MCN. Vincent en Ronald benaderen zelf ook weleens bedrijven als ze een tof idee hebben om verder uit te werken met een bepaald merk, zoals bloggers dit natuurlijk ook doen. Verder werken ze veel met elkaar samen en dat gaat op een heel andere manier dan in blogland, wat ik interessant vond om te horen: zij nodigen elkaar uit om gezamenlijk een filmpje in elkaar te draaien en maken daar dan als ze bijvoorbeeld met z’n vieren zijn ook 4 versies van. Zo komen ze onder de aandacht bij een nieuwe doelgroep en kunnen ze elkaar versterken.
Als ik een YouTuber zou zijn (mijn kanaal is met 33 abonnees echt een erbij dingetje ter ondersteuning van mijn blog) en meer bekendheid zou willen, zou ik bijvoorbeeld deze jongens kunnen mailen met een tof idee: “Hoe goed kun je gamen terwijl ik met mijn Nerf blaster los ga op je controller?” Of: “Laat al je gamevrienden een mamablogger uitzoeken en die coachen tijdens een gamebattle. Voorwaarde dat de mamablogger in kwestie geen gameconsole thuis heeft. Wie zijn mamablogger wint?” Of je daagt natuurlijk iemand uit met een make-up challenge, op de kartbaan, in een escape room, survivalparcours, freakshake challenge… of wat dan ook. Is het idee origineel genoeg en zal het hun kijkers boeien (idee 1 zal meer kans maken dan idee 2), dan heb je kans dat ze enthousiast raken en jij een leuke samenwerking kunt aangaan met iemand waarmee je kunt sparren op YouTube-gebied. Als het (nieuwe) kijkers trekt, is het een ‘win’ voor allebei.
Hoe ga jij om met schermtijd?
De jeugd van nu zit al vanaf zeer jonge leeftijd achter ‘schermpjes’. Vroeger was er gewoon bijna niks op tv voor kinderen en een personal computer (zo noemde je dat toen) kregen wij toen ik in de hogere klassen van de basisschool zat. En dat was heel bijzonder. Internet? Rond mijn eindexamenjaar op het VWO. Mijn eigen dochters zitten sinds hun 2e levensjaar op de iPad achter allerlei apps, in de babytijd plantte ik ze op huildagen in de Nuna Leaf achter een dvd van Bumba. De oudste gebruikt een oude smartphone van mij en de jongste kocht van haar zakcentjes een Kurio. Schermtijd inperken en hier regels voor opstellen is belangrijk, maar hoe dan? Van mij mogen ze niet onbegeleid YouTube filmpjes kijken, dus die zet ik op het tv-scherm aan via mijn AppleTV. Zelfde geldt voor muziekvideo’s. De oudste heeft op school al eens haar eigen naam in een zoekmachine getikt, nadat ze bij het verkeerd intoetsen van één van haar helden op een fout filmpje terecht kwam. Ik hoef jullie ook niet te vertellen welke plaatjes je kunt vinden als je op zoek gaat naar bijvoorbeeld ‘Poesjes’. We hebben zelf geen vaste schermtijd regels, maar ik probeer het wel af te laten wisselen met ‘gewoon’ spelen en knutselen of op stap gaan. Wel krijg ik regelmatig het verwijt: “Mama, waarom mag jij zelf wel de hele dag achter een scherm zitten?” Hier gaat het dus vooral ‘op gevoel’ en op basis van hoe druk een week is geweest. Want soms moeten ze gewoon even uitpuffen en dan is een dagje bankhangen heerlijk. Ze hebben de beschikking over meer schermen dan ik zelf vroeger, maar qua invulling en prikkels is hun leven veel drukker dan toen ik zelf kind was. Wie weet hang ik er wel vaste tijden aan als ze groter zijn. Hoe gaat dat bij jou?
Met korting naar het #IBTS event
Ronald en Vincent hebben nog veel meer interessante dingen over hun YouTube-wereld verteld en er staan nog meer leuke presentaties in de agenda van Museum Comm in Den Haag. Wil jij hier naartoe?
Gebruik dan de kortingscode:
IBTSBLOG25
Hiermee krijg jij als mijn volger 25% korting op je tickets voor het Influencers Behind The Scenes event. Als je tieners hebt, is dit event echt een aanrader! Ontzettend leerzaam.
Informatie over het programma en de bereikbaarheid van het museum vind je op de website van COMM.
Wij hebben na de presentatie nog een rondje door het museum gedaan, waar we leuke selfies maakten, op de foto gingen met Sinterklaas voor een green screen en de meisjes vonden vooral het versturen van de ouderwetse buizenpost heel erg tof.
Lees ook:
- Les aan groep 6 over YouTube
- Ik kreeg en sextortion mail
- Digitale opvoeding, hoe doe je dat?
- Schermtijd managen
- Je kind op Tinder? Niet doen!
- Minder gamen, beter voor de ogen
Zijn jouw kinderen druk met een eigen YouTube-kanaal of hebben ze aspiraties op dat gebied?