Op schoolreis buiten de pixels: kinderen leren over het belang van buitenspelen

Chromebooks, Snappets… ook op de basisschool zitten kinderen regelmatig achter een schermpje. Tel daar het thuisgebruik bij op en sommige kinderen komen in de ‘gevarenzone’. In 2050 zal naar alle waarschijnlijkheid de helft van de wereldbevolking bijziend zijn! Dat blijkt uit onderzoek, maar… voldoende daglicht kan de ontwikkeling van bijziendheid afremmen. Minimaal twee uur buitenspelen per dag is daarom belangrijk en dat hebben wij vandaag met Unit 2 van onze school gedaan op uitnodiging van Pearle Opticiens.

Goed dat een opticien kinderen bewust wil maken van het belang van buitenspelen en ze laat zien hoe leuk dit kan zijn. Pearle heeft een kinderboek laten schrijven door kinderboekenschrijver Marco Kunst, dat kinderen laat ervaren hoe veel er buiten te zien en te beleven is. Met de start van de Kinderboekenweek mochten de kinderen uit groep 4, 5 en 6 van onze basisschool door een levensgrote 3D-versie van het verhaal lopen om het boek te beleven.

TIP: je kunt dit leuke kinderboek GRATIS ophalen bij elke Pearle-vestiging. Kijk hier voor de winkellocaties. Het boek heet ‘Buiten de Pixels’.

‘Buiten de Pixels’

“Haal je ogen van het scherm en neem ze mee naar buiten, daar worden ze blij van.” Dat schrijft Pearle op de achterkant van het boek ‘Buiten de Pixels’ dat je gratis kunt ophalen in de winkels van de opticien. Schrijver Marco Kunst stimuleert kinderen met dit boek om vaker en langer naar buiten te gaan. Er is daar zoveel te zien en te beleven! Het boek is niet alleen leuk, maar ook nog eens gezond voor je ogen: als kinderen meer naar buiten gaan, worden ze meer blootgesteld aan daglicht. Het is de eerste keer dat Pearle een boek uitbrengt.

En het is best spannend. Het begin van het boek werd tijdens de busreis al voorgelezen door de meester. Het gaat over een gamende jongen waarvan de tablet wordt gehackt… Toen het verhaal stopte, zaten de kinderen er helemaal in. De meester kan goed voorlezen en wist de spanning op te bouwen. “Hoe gaat het verder?” “Waarom stopt u nu?” Nou, de rest van het boek gingen we dus in het Amsterdamse Bos beleven.

Belevend leren

De school doet wel vaker aan ‘belevend leren’. Dan doen ze bijvoorbeeld rekenopdrachten op het schoolplein. Of energizers in de klas: zoals de leraar een high five geven bij het inleveren van een opdracht. Buiten doen ze renspelletjes met leesopdrachten. Ook moeten de kinderen weleens met tape dingen uitmeten op de gang. Zo kunnen kinderen de lesstof echt te laten ervaren, zodat het beter blijft hangen. Dat is ook de reden dat wij op 5 oktober (de Dag van de Leraar) de leerkrachten van een bloemetje voorzien, want ze maken het echt leuk voor de kinderen. Deze keer had Pearle de lesstof leuk gemaakt!

pearle schoolreis

Er waren allerlei mooie opdrachten in de groene omgeving van het bos uitgezet, die terugkomen in het kinderboek. De kinderen waren razend enthousiast! Ze renden van opdracht naar opdracht en gingen er vol plezier mee aan de slag. Ogen zoeken in het bos, kleur geven aan het woord kleur, frisbees en tennisballen zo ver mogelijk gooien, met verrekijkers een woord zoeken tussen de bomen, wind maken met een bladblazer, een bloem plukken… en natuurlijk spelen in de speeltuin!

pearle schoolreis

Op televisie

Nog bijzonderder was de aanwezigheid van de cameraploeg van Hart van Nederland die alles heeft gefilmd. Een schoolreis waarbij je op televisie komt, is natuurlijk extra gaaf. Hier kun je het fragment terugzien. Na afloop van de speurtocht door het bos, kregen we limonade en worteltjestaart. Lekker! Alle kinderen kregen een petje van Pearle, het boekje ‘Buiten de Pixels’, een oogmasker (dat in de bus veelvuldig werd gebruikt) en een frisbee of stoepkrijt. Het 45-jarig bestaan van de school kreeg zo een extra feestelijk tintje. In de bus op de terugreis werd er vrolijk ‘Pearle, Pearle, Pearle’ gezongen en op verzoek van de kinderen deden we ook een ‘kijkopdracht’ voor de ouders (bukken en liggen in het gangpad blijft hilarisch).

Bijziendheid en blindheid door gebrek aan daglicht

Recent onderzoek toont aan dat bijziendheid in rap tempo toeneemt. Naar verwachting zal in 2050 de helft van de wereldbevolking bijziend zijn. Bijziendheid zou zelfs de grootste oorzaak van blindheid kunnen worden. Natuurlijk daglicht, of juist het gebrek eraan, is een belangrijke aanjager voor het ontstaan van bijziendheid. Het urenlang turen naar de schermpjes van tablets en smartphones vormt voor deze generatie basisschoolleerlingen een extra risicofactor. Het advies is om kinderen ten minste twee uur per dag buiten te laten spelen. Kinderen die veel buiten zijn, worden namelijk minder vaak bijziend dan leeftijdsgenoten die dat niet doen. Daarnaast wordt aangeraden om iedere 20 minuten het dichtbij en ver weg kijken af te wisselen.

Ook voor mij als beeldschermwerker is dit een risico. Ik heb de laatste tijd veel last van mijn ogen door het intensieve turen naar mijn scherm. Ondanks de drukte probeer ik daarom elke dag even een ommetje buiten te maken. Even snel een stukje wandelen (mits het niet regent) en het hoofd ordenen. Ik ben al bijziend tenslotte en dat wil ik niet verergeren. Bovendien werk ik in de lunchpauzes en avonduren vaak ook door en het geeft mijn ogen inderdaad rust als ik het dichtbij kijken regelmatig even afwissel met ‘gewoon’ kijken naar iets dat geen beeldscherm is. Bij slecht weer is dat de was…  😆

Lees ook:

Goed om in dit digitale tijdperk stil te staan bij het schermgebruik en welke gevolgen gebrek aan daglicht kan hebben op je ogen. Het kinderboek dat je gratis bij Pearle kunt halen is wat mij betreft een aanrader met al die leuke doe-opdrachten. Probeer jij ook 2 uur per dag buiten de pixels te leven?

disclaimer

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.