Een uurtje voor de klas tijdens de staking, durf ik dat?

Iedereen met schoolgaande kinderen heeft het inmiddels vast vernomen. De leerkrachten gaan staken op dinsdag 27 juni. En terecht, er is een enorm te kort aan leerkrachten en dat aantal gaat nog verder oplopen. Het betaalt namelijk geen drol, leraar zijn. Van blije snoetjes, licht en liefde kun je niet leven (check even dat andere nieuwsbericht over de mevrouw die dacht dat dit wel kon en is gestorven van de honger als je me niet gelooft). De werkdruk loopt ieder jaar verder op en omdat de overheid niets verandert, proberen de leerkrachten dit nu door een staking te bereiken.

Ik volg het allemaal niet precies, weet ook niet de laatste feitjes, ins of outs van het hele gebeuren, maar ik heb ooit wel mijn salaris vergeleken met die van een leerkracht. Waarbij direct ook het plafond gemeld werd. Daar schrok ik wel van. Natuurlijk moet ik het als zzp-er allemaal nog maar weer op peil zien te krijgen, als leerkracht kun je proberen meer te verdienen wat je wilt, maar heeft de eigen inspanning daar geen effect op als je al op het salaris-plafond werkt. Bij mij is het een kwestie van zelf knallen en inspanningen worden beloond wanneer je zelfstandige bent. Eén van de juffen van mijn dochter bijvoorbeeld, komt volgend jaar niet terug op school vanwege bezuinigingen. Terug naar de invalpoule, ondanks dat ze het dit jaar heel goed heeft gedaan… Een hard gelag als je een schooljaar lang je ziel en zaligheid in de leerlingen van je klas hebt geïnvesteerd… Dat kan ik weten, want ik ben al heel vaak mijn baan kwijt geraakt.

De leerkrachten gaan dus staken. In ieder geval die van het basisonderwijs. Weet niet of de middelbare scholen ook meedoen?

Ouders voor de klas

Veel scholen kiezen ervoor om een uur later te beginnen. Onze school pakt dit anders aan en vraagt of er ouders bereid zijn om een uurtje voor de klas te staan. Ondertussen kunnen ouders in de lerarenkamer bijpraten met de stakende leerkrachten die wel aanwezig zijn, maar koffie zullen drinken. Fijn voor werkende ouders, want hierdoor hoef je je niet in rare bochten te wringen voor het vinden van opvang.

Als zzp-mama zou ik dus een uurtje voor de klas kunnen staan en wat later aan mijn werk beginnen. Maar de grote vraag is: durf ik dat wel?

Ik ben helemaal niet pedagogisch onderlegd en met mij de meeste ouders niet. De ouders die wel hun onderwijsbevoegdheid hebben gaan natuurlijk ook staken…

De wil om te helpen is er bij mij wel maar… de durf? Als de klas goed luistert is er geen probleem natuurlijk, maar ik sta momenteel onder heel veel stress en zit niet goed in mijn vel. Krijg je dan een klas met dwarsliggers, dan is er kans dat ik ontplof. Ik verwacht namelijk dat er naar mij geluisterd wordt als ik tijd investeer die ik niet in mijn bedrijf stop op dat moment. En vanwege stressvolle gebeurtenissen heb ik weinig geduld met mensen die zich niet volgens de beschaafdheidsregels gedragen.

Bij het toespreken van een groep volwassenen zou ik me hier absoluut niet druk om maken. Een uurtje voor een groep staan is dan no problemo. Kinderen zijn echter onberekenbaar. En zoals ik vandaag weer in een facebookgroep voor ouders ontdekte, zijn er veel ouders die het niet nodig vinden om hun kinderen fatsoen bij te brengen. Respectloos gedrag van hun kind wordt niet aangepakt, maar als excuus gebruikt. Ik vind dat dit soort ouders aangepakt moet worden en kan me daar heel druk om maken, dit zijn het soort mensen dat ervoor zorgt dat onze dochters niet meer alleen over straat kunnen (artikel van Lisette Schrijft). Aandoeningen en labeltjes zijn het excuus (ja maar mijn kind heeft… blablabla) en dat is de vrijbrief voor asociaal gedrag, met als gevolg dat hun kinderen andere kinderen het ziekenhuis in slaan, of nog erger zoals bij Savannah en Romy… Maar goed, ik dwaal af.

Mijn lesideeën

Ik heb de directrice gevraagd of je een vast programma moet volgen of zelf invulling mag geven aan je eigen les. Daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Zelf denk ik wel boeiende plannen te hebben, wanneer er ruimte is om je eigen les te verzinnen. Want over blogs, vlogs en veilig online zijn, kan ik genoeg vertellen. Ook qua interactiviteit met educatieve waarde zie ik mogelijkheden.

  • Ik zou iets kunnen bedenken over mijn werk als blogger. Daarbij kan ik uitleggen wat social media termen betekenen. De kinderen kunnen dan zelf een blogje schrijven.
  • Of we kunnen het hebben over veiligheid op internet: waar je op moet letten als je filmpjes kijkt? Wat moet je wel of niet doen op social media en whatsapp? En dan natuurlijk interactief.
  • Eventueel kan ik ook Schatgravers (kindercoachingspel) meenemen, maar ik heb dat nooit klassikaal gedaan.
  • Een andere optie is om de proefjes van Dylan Haegens aan te zetten op YouTube. We kunnen dan ook het fenomeen vloggers bespreken en hoe de kinderen denken dat die hun geld verdienen, welke vloggers ze zelf kijken wat er leuk of minder leuk is aan bepaalde vloggers. Voorafgaand aan het kijken van een filmpje krijgen ze dan de opdracht om goed te letten op de plus- en minpunten. Daarna zet ik 3 filmpjes aan en kunnen de kinderen meeschrijven als zijnde een soort jury. Na afloop bespreken we wat de kinderen goed en niet goed vonden en waarom.

Ik heb alleen geen enkele ervaring als docent, weet niet hoe het digibord werk en kan niet kalm blijven als er kinderen dwars liggen of als het een chaos is. Bovendien lijken deze onderwerpen me meer geschikt voor de bovenbouw dan voor de groep 3 en groep 1 van mijn dochters. En ik weet nog niet of je voor de groep van je eigen kinderen moet staan…

Wat vinden jullie van mijn lesideeën? Zou het wat zijn? Zou jij voor de klas durven staan? En hoe vult de school van jouw kinderen de staking in?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Comments

  1. Linda says:

    Ik zou het zo doen maar heb ooit al eens een eerstejaars stage gelopen en jarenlang groepen kinderen begeleid en pedagogische achtergrond. Zou het zelfs leuk vinden. Ook wel goede oplossing dat kinderen inderdaad gewoon kunnen komen. Hier beginnen ze uur later. Sta er ook volledig achter. Succes met beslissen, hoop dat je eigen programma mag bedenken. En anders kring, voorlezen en tekenen en uur is voorbij 😉

    1. Marguerita says:

      Voor de lagere groepen is dat inderdaad ook een goede optie! Ik denk weer veel te moeilijk (als in laat ik iets educatiefs doen)

  2. Liesbeth says:

    Wat een leuke ideeën voor de bovenbouw!!!! Ik denk dat een gastles van jou over deze onderwerpen sowieso welkom is. Vraag gewoon of je het samen met twee anderen mag doen. Ze laten je toch niet alleen voor de groep???

  3. Bodil says:

    Als iemand dit durft, ben jij het wel!
    Leuke onderwerpen! (Tegenwoordig vinden ze het al vroeg interessant hoor!) Nog veel onduidelijk dus waar je terecht komt en hoeveel vrijheid je krijgt… Dat is dan nog even afwachten.
    In ieder geval tof dat je dit gaat doen (wij starten een uurtje later). Alvast veel plezier!

  4. Marijke says:

    Ik sta die dag zelfs voor de klas, maar dat is dan ook een andere situatie 😉
    Dus ik doe mee aan de actie.
    Wel leuke lessen trouwens om te geven als gastles idd in een bovenbouw, maar ook wel aan te passen naar een middenbouw, en zelfs onderbouw als zij vlogs kijken. En dat doen ze niet, de meeste dan.

  5. Ik vind je plannen allemaal fantastisch voor de bovenbouw. Je schreef: ‘Een andere optie is om de proefjes van Dylan Haegens aan te zetten op YouTube.’ Ik denk dat die optie het meest geschikt is in deze situatie. Zo’n les over ‘bloggen’zou je een keer als gastles kunnen geven, dat zouden leerkrachten én leerlingen zeker interessant vinden. Een uur is erg kort en het voordeel van deze les is, dat je hem kunt afbreken en uitbreiden wanneer je maar wilt. Omdat niet elke ouder in de bovenbouw wil ‘invallen’, is de kans groot dat ze je daar plaatsen als je je aanmeldt. (Zeker als je vertelt wat je wilt gaan doen 😉 ) Mocht je echter toch bij de kleuters geplaatst worden, neem dan een leuk voorlees(prenten)boek van je dochters en zoek er een leuk liedje bij -liefst met bewegingen- en start in de kring. Een uur is echt zo voorbij. Je start met ‘Wat voor dag is het vandaag? (en wie weet wat voor dag het gisteren was? en morgen? Misschien eergisteren en overmorgen- even navragen), bedenk een grappige manier om de aanwezigen te controleren (ze zeggen bv. een woord dat met de zomer te maken heeft als hun naam genoemd wordt (na-apen van anderen mag 🙂 ), je laat de jongens tellen en de meisjes en eventueel alle kinderen. Neem een knuffel mee en introduceer hem als vertelknuffel (wie die vast heeft, mag vertellen). Er zijn er altijd wel die iets ‘belangrijks’ te vertellen hebben. (Bij oma gelogeerd enz.) Dan ga je voorlezen. Bekijk eerst met elkaar even de kaft van het boek. Hebben ze een idee waarover het boek gaat? Noem de schrijver/tekenaar eventueel. Na het voorlezen en platen bekijken zing je het liedje voor met bewegingen erbij (goed luisteren en kijken) en dan pas mogen ze zin voor zin mee proberen te zingen. Ik hoop dat je het haalt in een uur. Succes!

    1. Marguerita says:

      Wat een fijne en uitgebreide tips, dankjewel!

  6. Ik heb een keer een techniekles moeten geven op school. Dat was echt drie keer niks. Ik heb die pedagogische vaardigheden gewoonweg niet : ) Het idee van de school vind ik sympathiek, maar ze kunnen niet verwachten dat ouders een lesprogramma gaan doen vind ik. Hoogstens toezicht houden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.