Blunderen als blogger: Wat verwachten bedrijven van een review?

Hoe je aan samenwerkingen komt als blogger, daar is al veel over geschreven. Ik heb zelf veel samenwerkingen gedaan beschik over een flinke contactenlijst voor mijn blog. Bij persoonlijke netwerkgesprekken krijg je óók weleens te horen wat de teleurstellingen zijn van bedrijven, na een samenwerking met een blogger. Bedrijven die een product ter beschikking hebben gesteld voor een review. Wat moet je wel of niet doen om een structurele partner te blijven voor bedrijven?

Niet zo heel lang geleden kreeg ik zelf een teleurgestelde mail van een samenwerkingspartner. Ik had producten aangevraagd om mee te koken tijdens een bloggerweekend en door omstandigheden kwam dat er niet van. Het merk heeft wel degelijk exposure gekregen en sommige bloggers hebben er zelfs naderhand in een ander artikel nog aandacht aan besteed. De exposure waarde die ze kregen was daarmee vele malen hoger dan de verkoopwaarde van de toegestuurde producten. Maar het viel tegen omdat dit niet was wat men er van had gehoopt… Dit bedrijf was gelukkig eerlijk en gezien hun verwachtingen zullen ze in de toekomst waarschijnlijk vooral met foodbloggers die recepten delen samenwerken. Maar over het algemeen houdt men zijn mond. Daarom doe ik in dit artikel een boekje open over de manieren waarop je als blogger kunt blunderen.

Op aanvraag van Bloggerslijst.nl heb ik al een artikel geschreven met ’10 tips voor barterdeal samenwerkingen’ oftewel reviews. Dat is een korte samenvatting van de meest genoemde punten vanuit bedrijven. Eigenlijk veel inkoppertjes, maar soms dacht ik zelf ook “oh ja“. Hoe ik aan de feedback van bedrijven kwam? Om mijn artikel te kunnen onderbouwen heb ik een kleine 150 pr-bureaus uit mijn contactenlijst aangeschreven. Aan hen stelde ik de vraag:

“Waar moeten bloggers op letten bij een samenwerking?”

Ik vroeg hierbij specifiek naar hun ervaringen met barterdeals (dan ontvang je als blogger een product om over te schrijven). De antwoorden gingen veelal ook over betaalde samenwerkingen en combinatiedeals. Ik was ook nieuwsgierig hoe zij de verwachtingen van bedrijven managen bij samenwerkingen met online influencers (zo noem je bloggers in vaktaal). (Er volgt nog een whitepaper die nóg meer de diepte in gaat.) Doe er je voordeel mee en deel het gerust! (Graag zelfs! Maar meld je mij erbij als bron?)

Hobby of werk?

Het is mij opgevallen dat sommige merken bij een review eigenlijk verwachten dat je hetzelfde werk levert als een professionele fotograaf. Dit terwijl de meeste bloggers actief zijn voor de hobby. Zij hebben geen fotografie opleiding gedaan, de meesten hebben geen journalistieke achtergrond. Er wordt geblogd voor ‘de leuk’. Of juist om bijvoorbeeld de schrijfvaardigheden of de beheersing van de Nederlandse taal te verbeteren, bloggen voor een stuk persoonlijke ontwikkeling dus. Opvallend is overigens wel dat er ook heel veel bloggers zijn die in het communicatie-vakgebied werkzaam zijn, net als ik. In je blog kun je namelijk alles wat zo leuk is aan dat werk combineren! Een stukje online marketing, het schrijven van teksten, zorgen voor passend beeld, promotie, contacten onderhouden…

Intussen is er sprake van een ommezwaai. In 2016 werden er steeds meer (monetaire, zoals dat heet) inkomsten verworven met blogs. Bij barterdeals is daar natuurlijk geen sprake van (daar kun je de boodschappen niet mee betalen), maar het zegt wel iets over de blogger in kwestie. Heel veel bloggers hebben door toegenomen inkomsten de stap genomen tot een registratie bij de Kamer van Koophandel. Voor een bepaalde groep is de blog hun werk geworden. In 2017 gaat dit aantal toenemen, omdat het betalen van bloggers meer een ingeburgerd wordt, de budgetten worden groter. Van deze professionele bloggers kun je als bedrijf hogere verwachtingen hebben in relatie tot de kwaliteit van de teksten, het niveau van de foto’s en het bereik van de blog. Realiseer je dat als blogger!

Wat verwachten opdrachtgevers van een review?

Ik gaf 10 algemene tips bij Bloggerslijst:

  1. Goed geschreven artikel.
  2. Doe je best op het beeldmateriaal.
  3. Zorg dat je authentiek en eerlijk bent.
  4. Maak duidelijke afspraken.
  5. Pitch jezelf bij de aanvraag: waarom moeten ze met jou samenwerken?
  6. Onderhoud je contacten.
  7. Wees pro-actief.
  8. Ga voor lange termijn contacten.
  9. Wees professioneel.
  10. Bedank altijd na een samenwerking!

Influencer marketing in opmars

Natuurlijk gaat het allemaal veel verder dan dat. Influencermarketing gaat volgens alle trendwatchers een flinke sprong maken in 2017. En dan met name op het gebied van monetaire vergoedingen, geld dus. De budgetten gaan omhoog, er zijn steeds meer bureaus die bemiddelen tussen bloggers en betalende adverteerders en bloggers weten beter wat ze waard zijn, wat ze wel of niet willen en hoe ze deze samenwerkingen moeten aanpakken. Vanwege de backlinkwaarde én hun betrokkenheid met volgers, richten bedrijven zich bovendien het komende jaar vaker op microbloggers (zoals ik).

Wat zijn teleurstellingen na een review?

De grootste teleurstellingen van pr-bureaus?

  • Spelfouten en taalfouten
  • Een slecht geschreven blog
  • Geen link naar een verkoopadres of de website van de sponsor
  • Geen duidelijke mening of resultaat in een review
  • Matige foto’s
  • Een review zonder eigen foto’s
  • Dat het heel lang duurt voor de blog of review online komt
  • Na publicatie geen linkje naar het artikel ontvangen
  • Bloggers die niets van zich laten horen als het product of de dienst tegenvalt

Guilty?

Matige foto’s heb ik helaas ook weleens en daar baal ik van! Soms lukt het gewoon niet qua verlichting of setting. Ik heb veel bewondering voor bloggers met van die prachtige flatlays, maar styling is helaas niet mijn talent. En ik ben guilty as charged wat betreft het laatste punt. Ik ben gewoon té enthousiast over veel dingen en vraag veel aan, zeker als het lijkt dat ik door de ‘voorraad’ reviewspullen heen raak. En dan ineens komt alles tegelijk! Ook dingen waar je niet om gevraagd hebt, of waarvan je niets meer hoorde en denkt dat ze een samenwerking misschien niet zo zitten. Bovendien zijn er ook gewoon momenten met veel persevents, veel introducties en veel aanvragen van betaalde opdrachten. Tja, die laatste gaan altijd voor…  Zeker reviews waar wat werk in gaat zitten om zaken uit te proberen, kosten meer tijd. Sommige producten kun je ook niet in één weekje beoordelen met een – voor de lezers – waardevolle mening. Bij mij duurt het daarom meestal minstens 2 weken, vaak langer, voordat ik een review online heb. Ik blijf mijn best doen om dit pijnpunt op te lossen, maar… er zijn zoveel leuke blogonderwerpen die via persberichten en mailtjes mijn inbox bereiken, het is allemaal té leuk en interessant! Reviews vind ik persoonlijk ontzettend leuk om te schrijven, zeker vanwege de reacties van mijn lezers. Deze week nog kreeg ik 1,5 jaar na publicatie een lief berichtje van een lezeres: de review was blijven hangen en het item was nu gekocht omdat de juiste gelegenheid zich voordeed. En dat gebeurt vaker. Zo fijn vind ik dat!

Wat betekent dit voor bloggers?

Nou ja, net wat je er zelf mee doet natuurlijk. Wil je graag samenwerkingen, dan weet je waar je op kunt letten. Als jij een leuke samenwerkingspartner bent, dan komen partijen graag bij je terug. Misschien had je er nog niet eerder bij stilgestaan dat je je ook hiermee kunt onderscheiden van andere bloggers? Wil je tips om in contact te komen met leuke samenwerkingspartijen? Lees dan mijn artikel met netwerktips voor bloggers.

Enkele bureaus die ik voor hun input wil bedanken zijn: TIM, Linkpizza, Philogirl, RVG Media & Impact, Mediaxplain, Edelman, The X-Factor, HIPPR, Tribal, Havana Orange.

En nu ben ik heel benieuwd aan welke bloggerblunders jullie je schuldig maken! Kreeg je weleens een teleurgestelde reactie? Zaten er eyeopeners tussen? Heb jij zelf vervelende ervaringen gehad bij reviews?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Comments

  1. Armande says:

    Heel interessant om te lezen! Wat goed dat je gewoon die bureaus hebt aangeschreven met vragen. De top 10 is duidelijk, een logische lijst. Als een blogger geen link doet naar de website, dan lijkt me dat heel dom. Is dat dan expres? Gebeurt zoiets vooral als je ongevraagd een product krijgt toegestuurd? (Mij nog nooit gebeurd, dus vandaar dat ik het vraag… 😛 )

    1. Marguerita78 says:

      Ik denk dat het gewoon luiheid is of onwetendheid, maar voor je lezers wel handig om te weten waar je iets kunt kopen natuurlijk.

      1. Armande says:

        Ja dat al helemaal want je schrijft erover. Ik hou dat altijd in mijn achterhoofd en geef linkjes die gewoon handig zijn.

  2. Lisette says:

    Een teleurgestelde winnares van mijn winactie met carnavalskleding. Eerst omdat ze niets hoorde van de winkel en toen omdat de spullen niet tijdig leverbaar waren. Erg vervelend, ook voor mij want ik kon er niets aan doen…

    1. Marguerita78 says:

      Oh ja dat is heel vervelend! Heb ik ook een aantal keer gehad met winacties, dat het niet verstuurd blijkt te zijn heel jaar want je kunt het allemaal nooit controleren…

  3. Kelly Aarts says:

    Leuk en interessant om te lezen! Ik ben alleen een lezer van blogs, maar heb zelf een webshop, dus leuk om er zo iets over te lezen!

  4. Mirjam says:

    Heel interessant om te lezen! Goed om in je achterhoofd te houden bij het schrijven van een review, bedankt!

  5. Roelina says:

    Heel interessant om te lezen, zeker voor een ‘beginnend’, voor de ‘leuk’ blogster als ikzelf. ik doe (nog) niet zo heel veel samenwerkingen, puur door tijdgebrek vanwege mijn full time baan. Wil geen samenwerking aangaan zonder afspraken te kunnen nakomen.

  6. Wat leuk en interessant om het eens van de andere kant te lezen. Een aantal PR bureaus ken ik nog niet. Ik ga vanmiddag even kijken op hun websites welke merken ze vertegenwoordigen. Altijd leuk om weer nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Wat heb je er veel werk van gemaakt Mar, good job!

    1. Marguerita78 says:

      Thanks Nathalie! Ik heb echt een paar weken met een roodgloeiende telefoon gezeten. Ben ook nog steeds niet helemaal klaar met de whitepaper, maar uiteraard kun je die ook nog verwachten.

  7. Jamey says:

    Wat een goed artikel. Ik denk dat veel beginners ook zeker hier veel van kunnen leren.

  8. Bianca says:

    Goede punten laat je voorbij komen! Ik heb gelukkig in 3 jaar tijd alleen nog maar positieve reacties qua samenwerkingen en contacten (even afkloppen haha), maar denk dat er veel mensen zijn die wat aan deze tips hebben x

  9. sabine says:

    Ik heb wel eens gehad dat ik heel teleurgesteld was over een product en ik heb er dan ook heel lang over na gedacht of ik er wel of geen post over moest maken. Ik ga dat PR bureau toch maar even mailen.

    1. Marguerita78 says:

      Good for you! Ze waarderen het heel erg als je dit aangeeft en samen zoekt naar een oplossing.

  10. Rosita says:

    Interessant om te lezen. Ik hem net mijn eerste samenwerking achter de rug, wat heel goed is verlopen. Minder goede foto’s gebeurt mij ook. Ik maak ze altijd met mn mobiel, maar soms vergeet ik gewoon de tijd te nemen om de instellingen goed te zetten en een goede foto te nemen. Wat is bloggerslijst?

    1. Marguerita78 says:

      Klik even door zou ik zeggen. Het is een overzicht van Nederlandse bloggers met bereikcijfers en contactmogelijkheden, je kunt daar dus gevonden worden door samenwerkingspartners. Bovendien staat er een kennisbank op de site met allerlei nuttige artikelen over bloggen, een schat aan informatie.

  11. Manon says:

    Leuk en interessant om te lezen. Ik heb eigenlijk nooit te horen gekregen als een bedrijf teleurgesteld was. Ik zou het wel fijn vinden als ze mij feedback geven als ik bijvoorbeeld spellingsfouten heb of toch niet zulke mooie fotos maar dat hoor ik eigenlijk nooit terug

    1. Marguerita78 says:

      Dat zullen ze je ook niet zo snel vertellen om de relatie goed te houden. Overigens zijn er vaak wel oplettende lezers die je op een spelfoutje durven te wijzen 😉

  12. Sonja says:

    Ik herken het; door veel samenwerkingen krijg ik soms ineens een hele bunch (leuk maar veeel werk kwijt aan foto’s maken nabewerken en bloggen) dat m’n drie weken termijn soms ruim overschreden wordt. Dat wil ik echt beter plannen!

    1. Marguerita78 says:

      Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit ‘luxeprobleem’.

  13. Natalie says:

    Handige tips! Ik heb gelukkig nog geen nare ervaringen met mijn contactpersonen. Ik vraag ook vaak duidelijk wat de verwachtingen zijn, maar dus nog nooit een probleem mee gehad, of toch niet dat ik weet 😉

  14. Fleur says:

    Goed om het eens van de andere kant toe te lichten. Helaas moet ik bekennen dat ik ook wel eens laat ben met een review posten en of vergeet even het linkje door te sturen. Tijd voor verbetering

  15. Handig om te lezen! Samenwerkingen zijn leuk maar ik vind het ook wel belangrijk dat het van beide kanten goed wordt opgepakt 😉 Ik vind namelijk dat bedrijven ook wel eens blunderen. Kapotte producten, gewonnen items die niet worden toegestuurd… Ik ga je netwerk tips even lezen!

  16. […] Blunderen als blogger. Wat verwachten bedrijven van een review? […]

  17. […] De samenvatting van dit hoofdstuk kun je in deze blog lezen: Blunderen als Blogger. […]

  18. […] De samenvatting van dit hoofdstuk kun je in deze blog lezen: Blunderen als Blogger. […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.