Coderen voor kinderen is hot!

Deze papa en mama zijn wel een beetje geeky. Wij zouden het dus zeker toejuichen als onze kinderen op school leren programmeren. Sterker nog, onze 5-jarige leert op dit moment haar eerste programmeerskills met Osmo Coding. Een gaaf spel voor de iPad dat we hebben ontvangen voor een review (die volgt uiteraard snel). Via een persbericht in het kader van de Nederlandse Codeweek die zaterdag start, vernam ik dat wij niet de enige zijn. Maar liefst 83% van de ouders in Nederland vindt het belangrijk dat hun kinderen al op de basisschool leert programmeren.

Op dit moment krijgt één op de 5 kinderen les in deze vaardigheid van de toekomst op de basisschool. In opdracht van CodeWeek heeft bureau Memo² dit onderzoek uitgevoerd onder 276 Nederlandse ouders van schoolgaande kinderen. Vanmiddag, vrijdag 14 oktober zullen 10.000 kinderen van groep 7 en 8 op basisscholen uit het hele land en enkele honderden gastdocenten samen meedoen aan een wereldrecordpoging programmeren. In mijn woonplaats Bodegraven doen de Pax Christi School en ’t Vogelnest mee, succes! Na afloop maakt ZKH Prins Constantijn in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam bekend of de poging is geslaagd. Het huidige record van 9.782 kinderen is van Australië.

Digitale vaardigheden

Ouders vinden programmeren mooi meegenomen ook al gaat hun kind er later niks mee doen (60%) of ze vinden het belangrijk voor het vinden van een toekomstige baan (23%). Margreet de Vries, expert eSkills bij ECP: “Opvallend weinig en daaruit blijkt dat veel ouders geen idee hebben bij hoeveel beroepen programmeerkennis nodig is. Ze denken in de eerste plaats aan beroepen zoals programmeur en gamebouwer. Maar dat het ook van pas komt als je verpleger of journalist wilt worden, is veel minder bekend. We zullen ouders en scholen duidelijk moeten maken dat leren programmeren niet alleen te maken heeft met het opleiden van toekomstige programmeurs. Digitale vaardigheden houden ook in dat je goed kunt zoeken op internet en dat je basale ICT-kennis hebt.”

Mijn dochter is sinds afgelopen weekend verslingerd aan Osmo Coding, een programmeerspel voor kinderen van 5 tot 12 jaar dat wij op dit moment reviewen. Ik hoop je hier snel meer over te vertellen, maar dit speelgoed gaf ons hele gezin een WOW-gevoel!
Mijn dochter is sinds afgelopen weekend verslingerd aan Osmo Coding, een programmeerspel voor kinderen van 5 tot 12 jaar dat wij op dit moment reviewen. Ik hoop je hier snel meer over te vertellen, maar dit speelgoed gaf ons hele gezin een WOW-gevoel!

Ik signaleer een speelgoedtrend

En ook als je mamablogger wilt worden, of een beroemde vlogger is het ontzettend belangrijk om wat codekennis te hebben. Ik spreek uit ervaring, in iedere functie die ik in mijn werkende leven heb gehad (en met 15 jaar werkervaring zijn dat er nogal wat) was kennis van ICT en HTML in het bijzonder een zeer handige skill. Wellicht zijn nog niet alle ouders overtuigd van het belang, de speelgoedbranche heeft deze ontwikkeling wel opgepikt! Als gezegd speelt mijn dochter vol passie Osmo Coding, waarmee ze vooruit leert denken en de stappen die haar poppetje zet te programmeren. Ook voor jongere kinderen is er programmeer speelgoed op de markt, zoals bijvoorbeeld Co de Rups van Fisher-Price. En er zijn ineens allerlei programmeerbare robots op de markt. Bij ons op zolder staat zelfs al een robot klaar die mijn dochters zelf in elkaar moeten bouwen! Het gaat echt razendsnel en 2016 is wat mij betreft echt een jaar dat speelgoed op dit gebied een flinke opmars heeft gemaakt. Hip, hot en trending! En educatief, dat is nog het mooiste van alles.

Co de Rups van Fisher Price: coderen voor peuters!
Co de Rups van Fisher Price: coderen voor peuters!

 

Wie gaat het ze leren ouders of school?

Ouders vinden programmeren vooral een verantwoordelijkheid van het voortgezet onderwijs (66%), gevolgd door het basisonderwijs (50%), ouders zelf (40%), het bedrijfsleven (20%) en het kind zelf (16%). De helft van de ouders vindt daarnaast dat kinderen vanaf de bovenbouw (groep 5-8) van de basisschool met programmeren kennis moeten maken, 9% wil dit het liefst al vanaf de onderbouw. Een derde van de ouders denkt dat dit meer in het voortgezet onderwijs past. Slechts een klein deel van de ouders (5%) vindt programmeren helemaal niet nodig. Voor de 40% die zelf als ouder verantwoordelijkheid wil dragen voor het aanleren van deze vaardigheid, is gelukkig als gezegd heel veel passend speelmateriaal beschikbaar. Voor wat oudere kinderen vanaf een jaar of 8 schijnt het spel Minecraft (met alle merchandise hieromheen) ook een echte aanrader te zijn. Sinterklaas heeft dus in elke leeftijdscategorie voldoende keus uit passend lesmateriaal.

Hightech speelgoed van Wowwee. Speelgoedhond Chip voert na programmeren allerlei kunstjes uit en luistert naar opdrachten zoals zitten, liggen en volgen.
Een ander mooi voorbeeld is het hightech speelgoed van Wowwee. Speelgoedhond Chip voert na programmeren allerlei kunstjes uit en luistert naar opdrachten zoals zitten, liggen en volgen. De zogenaamde MiP kan door middel van de GestureSense-technologie met handgebaren bestuurd worden. Speelgoeddrone Lumi is gemakkelijk te besturen via een app op je telefoon.

Maak als school ouders actief

Ik las dat op dit moment de meeste programmeerlessen worden gegeven door de docent zelf (46%) of door een andere docent op school met meer ICT-affiniteit (27%). Soms schakelt een school een gastdocent in (7%) of een enkele keer een ouder (3%). Dit laatste is opvallend omdat juist een derde van de ouders aangeeft dat scholen ouders meer moeten inschakelen voor hulp bij programmeerlessen. Op dit moment krijgt slechts één op de vijf kinderen programmeerles op school. Waarom dat aantal zo laag is, is niet duidelijk. Een kwart van de ondervraagde ouders geeft aan dat de docenten op school van hun kinderen ICT maar moeilijk en ingewikkeld vinden. De Codeweek moet scholen die nog niet zover zijn over een drempel helpen. Dit initiatief organiseert het hele jaar allerlei programmeeractiviteiten waarvan enkele ook tijdens de Codeweek plaatsvinden, zoals een speciale CoderDojo in Madurodam of drie dagen lang aan de slag met coding, robotica en teamwork.

Een interessante ontwikkeling! Ik volg persberichten op dit gebied nauwgezet omdat ik het een mooie ontwikkeling vindt en er graag meer over deel met jullie, ook in de vorm van speelgoedreviews. Hadden jullie deze trend zelf ook al gesignaleerd?

Navraag leert dat er bij ons op school niet wordt deelgenomen aan de Codeweek, wel zijn er gelukkig steeds meer digitale lesmaterialen beschikbaar. Krijgen jouw kinderen op school les in programmeren? Zo ja, in welke groep zit je kind?

Oh, en ik wens de kinderen van de Pax Christi School en ’t Vogelnest in Bodegraven, die aan deze recordpoging deelnemen, natuurlijk heel erg veel succes vanmiddag!

#nospon

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Comments

  1. Mijn kinderen zitten op de middelbare school en daar is dit geen vak. Maar het lijkt me zeker een nuttige vaardigheid!

  2. Nathalie says:

    Wat interessant dat Osmo concept. Ben benieuwd naar je review!

  3. Daphne says:

    Ja, ik ben ook helemaal voor. Wij kijken nu ook naar de basisscholen, maar ik merk dat het allemaal nog erg onduidelijk is bij de docenten wat ze er mee doen. Al vind ik het zelf wel heel belangrijk. Ook als blogger natuurlijk. Wel grappig dat mijn mini mij straks heel hard gaat inhalen, wanneer de interesse er voor is.

  4. […] gaf jullie pas al een sneakpeek van Osmo in mijn artikel over of kinderen op de basisschool al moeten leren coderen. Zelf hoorde ik er deze zomer voor het eerst over. Een collega vertelde mij dat hij dit in het […]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge