Wat doe je als mystery shopper?

De vaste lezers van mijn blog weten dat ik vorig jaar via een vriendin ben begonnen als mystery shopper. Gewoon voor de leuk. En als manier om geld te besparen toen ik in de WW zat. Veel levert het niet perse op, want de vergoeding is meer een onkostenregeling voor je verplichten aankopen en een paar euro extra voor het uitgebreid invullen van de vragenlijst. Maar toch. Als je dit regelmatig doet is het wel een erg leuk extraatje!

Ik moet eigenlijk nog even aan mijn boekhouder vragen of ik deze ‘inkomsten uit overige bron’ moet opgeven aan de belastingdienst. Je krijgt namelijk alleen uitbetaald als je de kassabon upload. En ik geef zelf eigenlijk altijd meer uit dan de verplichte aankoop… Een van mijn lezers die het weet? En hoe zit het met cashback acties, moet je die inkomsten opgeven? Volgens mij niet toch, omdat het eigenlijk een korting op het product is die je pas na aankoop krijgt.

Hoe werkt mystery shopping?

Indien je aangemeld bent bij een mystery shopping organisatie, kun je je inschrijven voor bepaalde opdrachten. Je leest daarbij eerst de briefing om te zien of je aan de criteria van de benodigde ‘klant’ voldoet en of je de opdracht ziet zitten. Zo ja, dan kun je je aanmelden en hopen dat jij wordt uitgekozen voor dit bezoekje. De shopper die gekozen wordt krijgt een uitgebreide briefing waar hij op moet letten, welke vragen hij moet stellen, hoe het bezoek moet verlopen. Na afloop vul je een verslag in en beantwoord je een vragenlijst. Hoe beter je de briefing hebt gevolgd en hoe netter het verslag is ingevuld, hoe meer punten je krijgt. Een hoge score betekent dat je eerder wordt uitgekozen voor een volgende opdracht.

Dit is de 'buit' van deze week. De zonnebril zie ik als mijn beloning. Het medicijn, de deodorant en de shampoo kreeg ik vergoed. Zoals je ziet: een leuk extraatje maar geen vetpot. Wel heel leuk om te doen!
Dit is de ‘buit’ van deze week. De zonnebril zie ik als mijn beloning. Het medicijn, de deodorant en de shampoo kreeg ik vergoed. Zoals je ziet: een leuk extraatje maar geen vetpot. Wel heel leuk om te doen!

Waar let je dan op?

Winkelketens maken vaak reclame over de service die ze bieden. Of ze willen zich onderscheiden met hun altijd vrolijke medewerkers. Of ze willen zich gewoon aan de wet houden en controleren of hun medewerkers bepaalde verplichte vragen stellen aan een klant. Er is mij overigens nog niet gevraagd om erop te letten dat ik geen plastic tasje mee krijg. Wel moet ik komende week nog een bezoekje afleggen en ben ik eerder deze week al bij een drogist geweest en vorige week zoals jullie lazen bij weer een andere drogist. Wat willen eigenlijk alle winkelketens weten?

  1. Of hun winkel schoon is en soms ook hun toilet.
  2. Of hun winkel er netjes uitziet, met begaanbare gangpaden, goed zichtbare prijzen, duidelijk zichtbare aanbiedingen.
  3. Hoe vriendelijk en behulpzaam de medewerkers zijn. Soms moet je een adviesgesprek aangaan, soms beoordeel je de persoon achter de kassa.
  4. Of er extra service geleverd wordt, dus mensen die net even extra attent zijn voor jou als klant.
  5. Hoe druk het in de winkel was op het moment dat jij deze bezocht.

Lijkt het je wel wat om zo een klein zakcentje bij te verdienen of een mooie korting op aankopen die je toch al wilde doen te krijgen? Let wel op, je bent vaak erg lang bezig met het verslag! Zie het dus echt als een extraatje en een manier om anders te shoppen. Op dit moment werft EuroClix voor een mystery shop organisatie, ik ben wel nieuwsgierig en heb me zojuist aangemeld.

Misschien is het ook iets voor jou?

Comments

  1. Marian Zw. says:

    Je moet die inkomsten inderdaad nij overige inkomsten opgeven. Je kosten mag je ook opgeven en die worden er dan afgetrokken. Verdien je daarnaast elders nog iets wordt daar je belastbaar saldo lager en betaal je dus een paar euro minder belasting. Je moet wel bijhouden wanneer je waar geweest bent en wat je kosten zijn. Het bedrijf wat jij opgeeft doet die vooral bezoeken aan autobedrijven? Dat vind ik als vrouw minder leuk dan een gewone winkel….

    1. Marguerita78 says:

      Ik ook, maar bij het inschrijven zag ik dat ze ook voor banken en verzekeraars opdrachten doen. En ze betalen heel erg goed!

  2. Nathalie says:

    Lijkt me leuk. Toen ik bij een fastfoodketen werkte hadden we wel eens door of een bezoeker een Mysteryshopper was of niet. Bestelde vaak aardig wat nam een paar hapjes en koekeloert overal naar. En vroeg natuurlijk om een bonnetje, wat niet vaak voorkomt in een fastfoodketen. Haha.

    1. Marguerita78 says:

      Wat grappig, ik ben ook weleens betrapt, tenminste, dat denk ik… werd er helemaal nerveus van

  3. Nathalie says:

    Hé wat leuk! Ken het principe wel uit de tijd dat ik ooit achter de kassa zat en van wat horeca werk ivm de leeftijd voor alcohol maar verder natuurlijk nooit de ‘andere kant’ dus van de mysterie shopper zelf!

  4. Christa l says:

    Kreeg er ook de zenuwen van als mysterie shopper en als mijn verslag niet goed was en teveel spelfouten bezat kreeg ik niets terug. Ik moest heb opgeven maar de vier x dat ik het gedaan had heb ik mooi verzwegen. Die mij maar de geld terug acties. Levert me minder stress op ?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.