E-mail funnels… vrijwel iedereen zit er in. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel belangrijk dat je je er bewust van bent. Wanneer zit je in een funnel en wat is dat? Een funnel is niet hetzelfde als een nieuwsbrief ontvangen, hoewel het soms misschien toch zo aanvoelt. Nieuwsbrieven zijn namelijk best prettig om te krijgen, maar van verkoopfunnels krijg ik soms de kriebels.
Heb jij weleens stilgestaan bij hoeveel nieuwsbrieven je op een dag ontvangt? Het zijn zo’n beetje de digitale reclamefolders waar webwinkels eigenlijk niet meer zonder kunnen. Een funnel is net even anders. Dat is een trechter van verschillende mails die op vooraf vastgestelde momenten worden verstuurd. De verzender kan dit nauwgezet instellen in zijn mailingprogramma. Handig voor de zogeheten ‘follow up’ (opvolging) van bepaalde beslismomenten in een aankoopproces.
Heb jij je georiënteerd op een prijsvergelijkingssite? Een offerte aangevraagd? Als de aankoop nog niet gedaan is, kan een verkoper proberen om je alsnog over te halen. Dat kenden we voorheen als een ‘salesfunnel’, maar omdat dit tegenwoordig vaak geautomatiseerd online gebeurt spreken we van een e-mailfunnel. In het geval van de offerte aanvraag, krijg je bijvoorbeeld na 3 dagen een herinnering of je er al uit bent. Reageer je niet? Dan volgt er na 7 dagen een extra aantrekkelijk aanbod, vaak met beperkte beslismarge. En als je eenmaal klant bent, komt er misschien nog een extra mailtje of je ook niet X en Y nodig hebt.
Soms is dat helemaal prima. Erg prettig zelfs, wanneer je dan nog extra korting krijgt. Bij private shopsite VeePee bijvoorbeeld weet ik dat ik alles even in mijn winkelmandje moet laten zitten, omdat ik dan na een paar dagen een kortingscode van 10% ontvang. Scheelt toch weer.
>> Lees ook ZZP Update: een killer e-maillijst, heb ik dat nodig?
De coach funnel is tricky
Vaak ook, krijg je er toch een beetje de kriebels van. Met name bij sommige coaches. Ik ben er natuurlijk zelf een paar keer ingetuind: dure trajecten gedaan, waar ik echt iets van heb opgestoken maar die zeker niet het gevraagde bedrag waard waren. Veel coaches zijn vooral goed in verkopen via marketingfunnels, maar inhoudelijk schuurt het een beetje. Ik dacht laat ik in mezelf investeren, dat geld verdien ik zo terug en hoe meer je betaalt hoe beter zo’n coach zal zijn toch? Nou nee dus. Dat heb ik namelijk wel geleerd van mijn coaches: het is een trend om jezelf zo ‘high end’ mogelijk weg te zetten zodat je meer geld kunt vragen. Mijn ‘probleem’ is echter dat de prijs dan wel lekker high end was, maar de inhoud en begeleiding daarbij voor mijn gevoel achterbleef. Zie je een coach die zijn 5000 euro traject ineens “echt alleen vandaag hoor, voor wie dit nu leest” voor 197 euro aanbiedt? Dan weet je meteen dat die 197 euro het idd wel waard zal zijn, maar die oorspronkelijke 5000 zeker niet. Misschien ligt het aan mijn verwachtingen en had ik gedacht op basis van het verkooppraatje dat ik businessconsultancy zou krijgen en is coaching gewoon wat leger omdat deze mensen goed kunnen aanmoedigen maar niet altijd businesswise op de hoogte zijn?
>> Lees ook Toen kreeg ik een sextortion mailtje…
Hoe kom je in zo’n funnel?
Je komt in zo’n e-mailverkoopfunnel terecht omdat je ergens een presentatie hebt gezien of een artikel hebt gelezen en je dacht “wat interessant, ik ga het genoemde e-book met meer tips downloaden”. Hiertoe laat je je mailadres achter. Ik heb inmiddels aardig wat e-books bekeken en kan je zeggen: slechts enkelen zijn echt goed en interessant. De rest is rommel. Bagger. Staan dingen in die je met een beetje googlen zelf ook kunt vinden, dingen die je wellicht al wist aangevuld met 1 of 2 nieuwe dingetjes en de informatie die je hoopte te lezen… de nieuwe inzichten die je zocht… die staan er niet in. Behalve als je echt een n00b bent, een beginner die van niets weet. Het is vaak je eigen onzekerheid of informatiebehoefte en nieuwsgierigheid waardoor je in een funnel terecht komt. Ze proberen je vaak te verleiden tot een aankoop door in te zoomen op jouw onzekerheid, jouw persoonlijke pijnpunt. Een herkenbaar persoonlijk verhaal over hun vliegreizen, hun kotsende huisdier, de start van hun loopbaan of die anekdote bij de kassa moet jouw sympathie hier winnen. En omdat jij ook weleens een kotsend huisdier hebt, zou je dan de noodzaak moeten voelen om in te gaan op het – altijd tijdelijke en bijzondere – aanbod in de mail.
>> Lees ook Welke PR zet je in voor content creators?
Hoe kom je er weer uit?
Okee, suffe vraag dit. Onderaan elke mail staat een ‘unsubscribe’ button. Een knopje dus waarmee je je kunt uitschrijven. Tenzij je – net als ik – graag uit beroepsinteresse en nieuwsgierigheid in de funnel blijft zitten. Gewoon, om te kijken hoe anderen hun marketing aanpakken. Op welke manier ze daarin origineel zijn. Bedenken hoe je het zelf anders zou kunnen doen (als je ooit een funnel wilde maken). Ik heb heel lang in mailinglijsten op babygebied gestaan bijvoorbeeld, omdat ik graag op de hoogte wilde blijven van de laatste kindermode trends, merkjes en nieuwe producten. Pas als je die dingen niet meer wilt zien, ga je er uit. Dat zijn dan meer nieuwsbrieven dan funnels, maar toch.
>> Lees ook Minty mail van Project 3
Het punt van dit artikel? Zolang je je bewust bent van de intentie van de afzender, is er niets aan de hand: deze persoon wil bij jou graag een aankoopbehoefte opwekken. Sommigen doen dit met ‘gemene’ neuromarketingtruukjes waarin ze je angst aanjagen en het gevoel geven dat je ‘zonder dit exclusieve product nooit succesvol in je leven gaat zijn’. En dat je echt, echt alleen nu deze korting kunt krijgen want ze gebruiken graag de ‘schaarste techniek’. Zolang je dit weet, is er niets aan de hand. Bedenk echter altijd dat het een verkooppraatje betreft en dat alleen jij zelf kunt bepalen of je daadwerkelijk behoefte hebt aan wat er verkocht wordt én of het in je portemonnee past van dat moment. Dan komt het wel goed. En weet dat die ‘schaarste’ of het ‘echt alleen nu aanbod’ eigenlijk altijd onzin zijn.
Zolang je geniet van een funnel omdat je interesse of nieuwsgierigheid is gewekt, zit je goed. Zodra er irritatie bij komt kijken druk je lekker op ‘uitschrijven’. Neem het funnelen met een korreltje zout. Vrijwel alle coaches die ik momenteel volg op socials adviseren hun clièntele om mensen lekker te verleiden met een funnel. De sympathie voor dit middel is er daarom bij mij vanaf. Doe mij graag lekker een gewone informatieve nieuwsbrief waaruit je vakkennis blijkt, dat vind ik mooi.
Kortom, net als bij alles: blijf kritisch. Ben jij ooit ergens in gefunneld terwijl je daar achteraf spijt van had?