Welke PR zet je in voor content creators?

Public Relations is het communicatievak van publieke relaties positief beïnvloeden. Onderdeel hiervan is het signaleren wat er speelt in de samenleving opdat het bedrijf hiernaar kan handelen.

PR is vaak een taak van de Communicatie-afdeling bij grote bedrijven. Soms hebben ze er een aparte afdeling voor, meestal schakelt men een gespecialiseerd bureau in. Het is namelijk nogal wat… het complete medialandschap kennen en bedienen.

soorten PR

PR bestaat uit verschillende onderdelen zoals we bij overheden bijvoorbeeld publieksvoorlichting veel zien (denk aan de afvalkalender en de rubriek in de plaatselijke krant).

Je hebt public affairs dat meer op het politieke lobby traject is gericht (of je als bedrijf mee mag dingen als energieleverancier of op een 5G netwerk, de hoogte van accijnzen op tabak, je beroepsgroep eerder laten vaccineren dan de overheid van plan was).

Woordvoerders die vragen van journalisten beantwoorden (zo heb ik zelf binnen TNT Post moeten navragen welke brievenbussen er in een bepaalde regio zouden verdwijnen) en inspringen op crisiscommunicatie bij een calamiteit (ongeluk, grote brand, stukje glas in een potje babyvoeding).

De meeste PR-professionals – en vooral diegenen die werkzaam zijn bij een pr-bureau – zijn gericht op het onderhouden van positieve relaties met de media, in de hoop dat zij een positief bericht schrijven waarmee de naamsbekendheid wordt vergroot en een merk of product – via de media – onder de aandacht komt. En het terug rapporteren van wat er zoal in de media te lezen valt over de eigen organisatie, over concurrenten en over het vakgebied. Zo kunnen trends eruit worden gepikt waardoor het bedrijf iets innovatiefs kan neerzetten met haar product of dienst.

Om deze media aandacht te kunnen sturen, gaan pr-professionals vanuit de inhoud aan de slag. Dat heet content PR en is nauw verweven met marketingcommunicatie en marketing PR.

Huh?

Ja, het zijn nogal wat vaktermen hè?

Een voorbeeldje:

Marketing PR: bedrijf stuurt een persbericht naar content creators over de nieuwe haarmousse met flamingo geur. Je kunt een sample opvragen.

Content PR: bedrijf stuurt een persbericht naar de media over een onderzoek naar hoofdhuidstress, waaruit blijkt dat 55% van de werkenden hier last van heeft maar dat bepaalde zaken de klachten doen afnemen. Waaronder de nieuwe haarmousse met flamingo geur. Je kunt een sample aanvragen, een interview aanvragen met de directeur of de meegestuurde foto plaatsen van bekende zangers Troelala die er waanzinnig enthousiast over is. 

Of wat simpeler: de 10 beste tips van beroemde haarstylist Pony om met de flamingo haarmousse waanzinnige kapsels te maken. Inclusief een videocursus, zie het linkje in het persbericht of onze tiktok.

Soms wordt er ook specifiek gepitcht: arbeidsintensief, maar vaak wel zeer de moeite waard. Je belt dan een selectie van redacties op en geeft aan eentje een scoop (een primeur) of wat exclusievere materie waarmee een verhaal of content gemaakt kan worden. Zo wist ik zelf ooit (ik werkte toen bij een PR-bureau) een heel gaaf interview in spread (2 pagina’s dus) met de topman van Henkel in vakblad de Marketing Tribune te krijgen.

van strategie tot actie

Samenvatting: verschil marketing PR en content PR

Marketing PR is waar van oudsher de budgetten vandaan komen. We plaatsen een advertentie in magazine Y en willen dan met ons product in de shoppingrubriek. Plaatje en prijs. Dat is het. Zeer geschikt voor media waar het alleen om een plaatje met heel kort praatje gaat, zoals instagram. Marketing PR is zeer gericht op het stimuleren van de verkoop.

– Gekoppeld aan het marketingplan met lanceringen en bijzondere data zoals beurzen.

Content PR doet iets meer voor een merk. Het gaat de diepte in. Biedt een medium vrijheid om creatief met het aangeboden nieuws om te gaan. Je leert er iets van of het biedt bepaalde achtergronden. Je gaat hierbij zelf op zoek naar mooie invalshoeken om inhoud rondom jouw verhaal te maken. Je maakt dus een tutorial (uitleg), een whitepaper (uitbreid verslag vol relevante informatie, in de IT heel gebruikelijk – dit vraagt om extra duiding en uitleg), je organiseert een evenement dat zich ervoor leent om over te schrijven of andere content te maken (foto’s, video’s, social posts, nieuwsberichten), je doet een (markt)onderzoek om over de uitkomsten te kunnen communiceren, je maakt een top X, je schrijft een blog op jouw website, je biedt een exclusieve ervaring, je geeft een interview…

In ieder geval: je verzint iets bijzonders waar elk medium (traditioneel of influencer) z’n eigen authentieke draai aan kan geven om er nieuws van te maken voor de lezers / kijkers / luisteraars. Je voegt iets toe of faciliteert een medium om zelf iets toe te voegen. Gericht op vergroten van de naamsbekendheid en versterken van je merkwaarden (hoe mensen jouw merk zien).

– Niet gebonden aan het marketingplan, tijdloos, afgestemd op het medium waarmee je samenwerkt.

Er zijn:

  • Earned media (traditionele media, je krijgt redactionele aandacht)
  • Owned media (media van content creators en influencers, zoals mijn blog)
  • Paid media (wanneer je betaalt voor het maken van content, een product toestuurt of een ervaring biedt – heel gebruikelijk bij nieuwe media omdat hier geen advertentieblokken kunnen worden ingekocht)

Het gaat natuurlijk allemaal nog een paar stappen verder dan dit om er resultaat uit te halen.

Belangrijkste is: zorg dat er een bijzonder verhaal of een bijzondere ervaring voor de journalist, het medium, de influencer of blogger mogelijk is. Die vertellen hun lezers graag iets nieuws en met de inzet van PR help jij ze als bedrijf daarmee én vergroot je de kans dat er over je geschreven wordt. Dat ze over je schrijven heeft voordelen. Iets met de P van Promotie uit de marketingmix.

Ontvang jij persberichten en had je zelf in de gaten dat er een verschil is tussen de verschillende soorten berichten in je mailbox? (Dan heb ik het hier dus nog niet over de linkbuilding aanvragen, dat is weer iets anders.)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.