‘Ondernemen, waar liggen jouw marketingkansen?’ is een rubriek op Marstyle.nl waarbij ik mijn expertise voor jullie als lezer meer zichtbaar maak. Mijn roots liggen in het marketingcommunicatie vakgebied en ik vind het heerlijk om te brainstormen over dit soort vraagstukken. Aangezien jullie heel graag artikelen over ondernemen lezen, komt in deze rubriek steeds een andere ondernemer in de spotlights te staan die ik op weg help met nieuwe invalshoeken. Deze week Michiel Snoek van HemdvoorHem.nl. Waar liggen zijn kansen?
Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?
Ik ben Michiel Snoek de directeur en eigenaar van HemdVoorHem.nl. Bij deze gestaag groeiende organisatie zijn op dit moment 26 medewerkers (Fte’s) in dienst.
HemdVoorHem.nl is dé webshop voor mannen waar zij niet alleen hun (strijkvrije) overhemden bestellen, maar met hetzelfde gemak ook ondergoed, sokken, truien, polo’s en accessoires aan hun online bestelling toevoegen. In 2010 begonnen als de typische zolderkamer start-up is deze webshop met zowel zijn wortels als zijn fysieke aanwezigheid, uitgegroeid tot een volwassen speler op de online markt voor herenkleding.
Met een groot magazijn waarvandaan iedere dag een groot aantal bestellingen hun weg vinden naar tevreden klanten en een eigen visie en invulling van het concept ‘webshop’ is HemdVoorHem.nl een vertrouwd online adres geworden voor een groot deel van Nederland. Door alles in eigen hand te houden voeren wij zelf de regie, stellen onze eigen hoge eisen aan ons kwaliteitsniveau en streven we ernaar om al onze klanten tevreden te stellen. Kijkend naar het lage retourpercentage en de hoeveelheid terugkerende klanten onderscheidt HemdVoorHem.nl zich daarin zeker van zijn branchegenoten.
Hoe is HemdvoorHem.nl ontstaan?
Ik ben HemdVoorHem.nl begonnen uit de behoefte aan overhemden met extra lange mouwen. Dit was in de fysieke winkels bijna niet verkrijgbaar op de geijkte kleuren wit, blauw en zwart na. Dit gemis in combinatie met mijn passie voor marketing, zijn waarom ik HemdVoorHem.nl ben begonnen. Inmiddels is bestaat het assortiment uit veel meer dan alleen overhemden met extra lange mouwen en is dit een klein onderdeel geworden. Wel zorgen we er nog altijd voor dat we de allergrootste collectie hebben van Nederland in overhemden met extra lange mouwen. HemdVoorHem.nl bestaat nu bijna 10 jaar, dat gaan we volgend jaar mei groot vieren!
Waar help jij mensen mee?
HemdVoorHem.nl streeft niet alleen naar 100% tevredenheid bij klanten, maar ook bij zijn medewerkers. Een betrokken team dat nauw met elkaar samenwerkt, samen nadenkt over verbeteringen en die ook met elkaar doorvoeren daar ligt de kracht van HemdVoorHem.nl. Vooruitgang, verbeteringen, samenwerken in een hecht team, maar ook een goede band met onze leveranciers zijn allemaal factoren die bijdragen aan een fijne sfeer, blije mensen en tevreden klanten. Want daar gaat het uiteindelijk om!
Wat is het tofste project dat je hebt gedaan?
Waar ik echt trots op ben is dat we 1,5 jaar geleden ons gehele proces van bestellingen, voorraadbeheer en retouren hebben omgebouwd tot een geautomatiseerd systeem dat exact aansluit op onze behoeften. Het voelt aan alsof we niet alleen in de tijd volwassen zijn geworden maar het in de praktijk ook echt zijn. We hebben nu een foutmarge van nog maar 0,1 procent en zijn in staat veel meer orders op een dag te verwerken. Een ingrijpend proces wat altijd net wat meer haken en ogen heeft dan vooraf bedacht en wat dan ook altijd wat meer nachtrust kost dan wenselijk is. Maar daarna is de voldoening dat het allemaal vlekkeloos loopt natuurlijk des te groter.
Heb je daar zichtbaarheid aan gegeven? Hoe?
Dit hebben we intern gevierd, en hebben een interview afgegeven aan een vakblad. Daarnaast hebben we dit gedeeld met een bericht op Linkedin.
Welke marketingcommunicatie tools zet jij zoal in voor je bedrijf? Wat zou je daar nog aan toe willen voegen en waarom?
Wij zetten voornamelijk online kanalen in voor onze marketing. We hebben een maandelijks budget gereserveerd voor Google Adwords. Daarnaast zijn Facebook en Instagram twee belangrijke kanalen voor ons. We hebben 1x per jaar een periode van 7 weken een spot op de radio (BNR), in december staan we 2 weken lang op diverse Billboards, we staan op beurzen en we zijn binnenkort zichtbaar op vrachtwagens!
Zit daar een visie, strategie of doelstelling achter?
Zeker we willen graag groeien en we willen de beste zijn! Hoe wij dat meten? Het nog dagelijks toenemend aantal bestellingen dat ons pand in Hoofddorp verlaat is een goede graadmeter. Maar ook beoordelingen van onze klanten, de bedankjes die wij ontvangen via de klantenservice zijn bevestiging dat wij op het goede pad zitten
Waar loop je tegenaan? Waar wil je kansen zien? Zijn er dingen die je wilt proberen maar je weet niet hoe? Waar wil je van mij advies over krijgen?
Wij werken online, dat betekend dat we heel veel content moeten creëren om overal zichtbaar te zijn en te blijven. Dit is al sinds het begin een uitdaging en als je groeit wordt deze uitdaging alleen maar groter om altijd voldoende content te blijven creëren.
Marstyles advies
Ha Michiel, wat mooi om te lezen hoe je bedrijf is ontstaan en wat is het de laatste jaren ontzettend hard gegroeid! Voor mijn ex vond ik destijds de samenwerkingen erg prettig omdat hij strijkvrije overhemden voor de gespierde man nodig had en je dat in de meeste winkels inderdaad niet kunt vinden. Dan is het heel prettig om online op 1 adres de garderobe te kunnen aanvullen.
Afdeling opzetten of uitbesteden?
Ik kan me voorstellen dat je op een bepaald moment het overzicht een beetje kwijtraakt, er zijn zoveel kanalen om bij te houden, wat is waar al gepost, moeten we op een bepaalde trend inhaken en wat is nu handig om waar te plaatsen? Daarnaast hebben jullie ook heel regelmatig samenwerkingen met bloggers lopen, wat je natuurlijk ook allemaal wilt monitoren. Als je zo hard groeit en marketing zo belangrijk is voor je business, sta je voor de keuze: een communicatieafdeling opzetten óf zaken uitbesteden aan een bureau dat je alles uit handen neemt.
Als recruiter heb ik in het verleden bedrijven geadviseerd die voor deze stap stonden. Sommige taken kun je makkelijk uitbesteden aan freelancers, maar er moet een overkoepelende visie zijn én iemand die dat alles monitort. Ik zou marketingcommunicatie langzaamaan uitbouwen binnen jullie organisatie en dit laten groeien naar een complete afdeling met een marketing manager die het voor je coördineert en met jou als marketingminded directeur de strategie bepaalt en uitrolt.
Eerst marketingplan
Wat ik dus eigenlijk adviseer is om niet direct naar ‘creatieve content’ te kijken, maar om een stapje terug te doen. Je noemt nu vooral ‘de beste wilen zijn’ als strategie, maar daar komt meer bij kijken. Kan zijn dat je dat voor nu hebt weggelaten omdat ik dit artikel natuurlijk openbaar post, maar het kan ook zijn dat het er nog niet van gekomen is om dat wat gedetailleerder uit te werken vanwege de harde groei.
Eerst in een marketingplan de visuele identiteit bepalen die in die uiteindelijke content moet terugkomen, je groeitargets te bepalen, de USPs verder uit te werken etc. Nou, als marketeer ken je het hele SWOT-analyse verhaal vast wel maar heb je het als directeur gewoon waanzinnig druk met het runnen van je business. Laat je marketing manager (of een bureau wanneer je kiest voor uitbesteden) een overkoepelend plan maken om op terug te vallen, met een extra subplan voor het feestelijke jubileumjaar (gefeliciteerd, wat een mijlpaal!).
Hoe ziet zo’n afdeling er uit?
Als dit staat, kun je het opsplitsen in wat er nodig is. In het begin kunnen verschillende taken wellicht door één persoon worden gedaan, maar bij verdere groei ga je op zoek naar specialisten (freelance of in vaste dienst) die aangestuurd worden door jouw Marketing Manager.
Ik denk dan aan:
- iemand voor de interne communicatie (personeelsnieuwsbrief)
- e-mailmarketeer die mailfunnels inricht en eventueel database marketing op zich kan nemen (database marketeers zijn extreem schaars, dus intern opleiden is het handigst)
- social media manager / content creator die de visuele identiteit bewaakt en creatieve content maakt en post
- online marketeer voor je adwords campagnes en SEO
- deze persoon kan eventueel ook je influencer marketing campagnes coördineren, of je belegt dit apart
- marketingcommunicatie medewerker voor aansturen fotografen en reclamebureau’s, public relations, events, updaten van je website
Creatieve content
Als je strategie (en eventueel je afdeling of pool van externe specialisten) staat, dan vertaalt die zich vanzelf in criteria waar de look en feel van jouw content aan moet voldoen om eenheid in de communicatie over alle kanalen te realiseren. De Marketing Manager bepaalt per kwartaal de acties binnen het gestelde budget en alles wordt op elkaar afgestemd middels een een planning en de daaruit voortvloeiende contentkalender.
Hoe je zo’n contentkalender maakt, heb ik uitgelegd in het advies voor Studio Tekst Enzo. Deze vul je in met de details. In jullie geval komen daar voor 2020 de acties in voor het jubileumjaar, de acties die je rondom bepaalde feestdagen zoals Sinterklaas, Kerstmis, Valentijn, Black Friday en Vaderdag uitrolt en dan aangevuld met het creatieve stuk. Jullie kunnen hier inzoomen op onderwerpen als fashion (trends, flatlays, shop the look, wedding, office), actualiteiten (bijv kinderarbeidvrij productieproces, GOTS…), waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf en hoe je een overhemd mooi houd…
Verder kijk je natuurlijk welk soort content bij welk kanaal past. Artikelen die door anderen over HemdvoorHem.nl geschreven zijn kun je heel goed delen op Facebook en LinkedIn of reposten op Instagram stories. De foto feed op Instagram houd je het liefst clean en dedicated aan je merk. Als jullie een waanzinnig op elkaar ingespeeld team hebben dat ervan houd om samen te lachen, zou je nog kunnen overwegen om tijdens je wekelijkse vrijdagmiddagborrel samen TikTokjes op te nemen of Boomerangs voor de Insta stories, bijvoorbeeld met je eigen catwalkparade. En misschien werkt het om als kledingsponsor met een tv-programma of persoonlijkheid een samenwerking op te zetten en dat samen uit te bouwen? Kijk in dat geval goed naar “wie is de beste in …” want dat matcht met jouw merk!
Hopelijk heb je zo voldoende inspiratie om verder te kunnen, Michiel?
Marguerita
Lees ook:
- Marketingkansen voor Studio Tekst Enzo.
- Marketingkansen voor Puntsgewijs.
- Marketingkansen voor LOVY.
Onderneem jij ook? Wil je meedoen aan ‘waar liggen jouw marketingkansen?’ Stuur een mailtje naar info@marstyle.nl ovv ‘waar loop jij tegenaan?’ voor de vragenlijst en gratis marketingcommunicatie advies. Misschien kan ik jou ook verder helpen?
Je kunt mij inhuren voor losse brainstorms over een (content)planning, PR-plan, hulp bij een (media) event, het voorbereiden van een business call of als je ‘gewoon’ even vastloopt en een ‘out of the box’ inzicht nodig hebt, vind ik ontzettend leuk om te doen!
Binnenkort wil ik starten met het Van Strategie tot Actie programma waarbij ik zzp-ers en kleine ondernemingen coach in het zelf opstellen en uitvoeren van hun marketingcommunicatie plannen. We starten bij 5 deelnemers. Mail me voor een afspraak op info@marstyle.nl.
Reacties
Superleuk zeg om meer te lezen over dit bedrijf voor wie ik ook al een aantal keer een artikel heb mogen reviewen!