Waar let je op als je wilt gaan samenwerken met bloggers of als blogger met bedrijven? Welke fouten wil je vermijden? Hoe pak je het aan? Nooit eerder gepubliceerd onderzoek onder een groot aantal pr-bureaus. Vandaag dus een whitepaper. Eentje gericht op bloggers en bedrijven die willen samenwerken met bloggers. Geschreven voordat ik (in mei 2017) als zzp-er ben gestart. Longread waarschuwing, bijna 4000 woorden. Dit artikel wordt jaarlijks bijgewerkt.
*over barterdeals, combideals en betaalde opdrachten*
Door: Marguerita van Marstyle.nl
Afbeelding komt van Shutterstock
Inleiding: over het onderzoek
Hoe je aan samenwerkingen komt als blogger, daar is al veel over geschreven, zoals dit overzicht van influencer marktplaatsen. Zelf sta ik in het bloggerwereldje bekend om mijn netwerkskills. Ik heb veel samenwerkingen gedaan en deel samen met een andere blogger een contactenlijst van ruim 300 samenwerkingspartijen, waarmee wij contact hebben.
Deze partijen ‘spreek’ ik via de mail, via de telefoon en soms in real life op een event of beurs. Bij dit soort persoonlijke netwerkgesprekken krijg je óók weleens te horen wat de teleurstellingen zijn van bedrijven. Bedrijven die een product ter beschikking hebben gesteld voor een review. Bedrijven die betaald hebben voor een bepaalde tekst. Bedrijven die beiden gedaan hebben. En ik bezoek veel blogs. Zeker als ik nieuwsgierig ben naar hoe een ander dezelfde review heeft aangepakt, ga ik even kijken. Vaak is dat leuk. Soms is dat pijnlijk. Dan denk je ‘ai, hier zal het bedrijf in kwestie niet heel blij mee zijn’.
Waar hem dat in zit? Spelfouten, kleding reviews met 2 kleine fotootjes vanaf de rug, een review die alleen uit de informatie van het persbericht blijkt te bestaan… Zo zijn er nog veel meer dingen die ook jou als blogger vast wel eens zijn opgevallen. Toch?
Tijdens een meeting met mijn ‘tribe’ zoals dat heet (een groepje bloggers met wie je kennis uitwisselt), heb ik wat feedback van bedrijven met negatieve ervaringen als discussiepunt in de groep gegooid. Daaruit kwam de vraag of ik niet een artikel met tips voor bloggers en samenwerkingen wilde schrijven.
Een goed en leerzaam idee! Maar dan wilde ik dat wel iets meer onderbouwen dan met de beknopte informatie die ik nu had. Daarom heb ik zo’n 150 contacten bij pr-bureaus aangeschreven. Wat zijn hun ervaringen met bloggers? Wat vinden zij prettig in een samenwerking en wat niet? Waar moet je op letten als je een samenwerking aan wilt gaan met een bedrijf of pr-bureau of bedrijf?
Het resultaat van dit onderzoek? Een overvolle mailbox en vele telefoongesprekken. Dit is een onderwerp dat leeft! Zeker ook aan de bureauzijde. Ik heb er zelf heel veel van opgestoken en deel die informatie graag met jou. Doe er je voordeel mee! Dat maakt het werk van pr-bureaus plezieriger én gaat jou zelf vervolgopdrachten opleveren. Want valt een samenwerking tegen? Dan kun je fluiten naar een herhaalde samenwerking.
In dit artikel de do’s en dont’s als je vaker met een partij wilt samenwerken!
Wat zijn de do’s en dont’s voor bloggers die een review aanvragen?
Op aanvraag van Bloggerslijst.nl heb een artikel geschreven met ’10 tips voor barterdeal samenwerkingen’ oftewel reviews. Dat is een korte samenvatting met de basics van dit whitepaper. Voor input stelde ik pr-bureaus de vraag “wat zijn de do’s en dont’s voor bloggers die bij jullie een review item aanvragen?” En hoe managen zij natuurlijk de verwachtingen van hun opdrachtgevers? Hier de uitgebreide achtergrond van dit onderzoek. Doe er je voordeel mee en deel het gerust! (Graag zelfs!)
Hobby of werk?
Het is mij opgevallen dat sommige merken (dit loopt dan niet via een bureau) bij een review eigenlijk verwachten dat je hetzelfde werk levert als een professionele fotograaf. Dit terwijl de meeste bloggers actief zijn voor de hobby. Zij hebben geen fotografie opleiding gedaan, de meesten hebben geen journalistieke achtergrond. Er wordt geblogd voor ‘de leuk’. Of juist om bijvoorbeeld de schrijfvaardigheden of de beheersing van de Nederlandse taal te verbeteren, bloggen voor een stuk persoonlijke ontwikkeling dus. Opvallend is overigens wel dat er ook heel veel bloggers zijn die in het communicatie-vakgebied werkzaam zijn, net als ik. In je blog kun je namelijk alles wat zo leuk is aan dat werk combineren! Een stukje online marketing, het schrijven van teksten, zorgen voor passend beeld, promotie, contacten onderhouden…
Intussen is er sprake van een ommezwaai. In 2016 werden er steeds meer inkomsten verworven met blogs. Bij barterdeals is daar natuurlijk geen sprake van (daar kun je de boodschappen niet mee betalen #voordebakker), maar het zegt wel iets over de blogger in kwestie. Heel veel bloggers hebben door toegenomen inkomsten de stap genomen tot een registratie bij de Kamer van Koophandel. Voor een bepaalde groep is de blog hun werk geworden. Van deze professionele bloggers kunnen bedrijven hogere verwachtingen hebben in relatie tot de kwaliteit van de teksten, het niveau van de foto’s en het bereik van de blog. Realiseer je dat als blogger!
Update: in mei 2017 ben ik zelf zo’n zzp-blogger geworden en inmiddels acquireer ik voor meer dan 40 blogtitels betaalde opdrachten. Dat kan ik doen omdat ik het leuk vind om anderen te helpen, er goed in ben én dankzij alles wat ik door dit onderzoek heb geleerd.Ben je blogger? Lees hier over mijn acquisitie service
Wat verwachten opdrachtgevers van een review?
Hieronder de meningen van enkele reagerende bureaus. Ik wil niet specifiek benoemen wie welke mening verkondigd, dat is niet belangrijk, maar het geeft wel de nuance verschillen aan. De belangrijkste tip die ik bij dit onderzoek kreeg, moet je daarom ook zeker toepassen: vraag om feedback, hoe wil dit bureau graag samenwerken?
De samenvatting van dit hoofdstuk kun je in deze blog lezen: Blunderen als Blogger.
Wat zijn de do’s? Wat moet je vooral wel doen?
Tip1: Eigen productfoto’s
“Wat ik verwacht van een blogger die bij ons iets aanvraagt, is een goede en gedegen review. Dit in de vorm van een gestructureerd, leuk geschreven artikel dat liefst niet te lang is. Wij worden blij van leuke eigen productfoto’s die het product misschien zelfs vanuit een andere hoek belichten. Ook prettig is een feedbackronde met de opdrachtgever, maar dat hoeft niet altijd.”
Tip 2: Blijf jezelf
“Wij vinden het van belang dat een blogger ‘zichzelf blijft’ bij het schrijven van een review. Met andere woorden een eerlijke recensie is belangrijk. Gelukkig is het ons nog niet overkomen, maar we kunnen ons voorstellen dat een reviewproduct totaal niet ‘in de smaak’ valt, tegenvalt of niet werkt. In dat geval zouden wij het wel op prijs stellen om voor publicatie een berichtje te ontvangen. Wie weet kunnen we nog iets herstellen of nagaan wat er mis is. De bottom line van een review is: de blogger deelt zijn of haar eigen ervaringen, goed of slecht. Hopelijk goed!”
Tip 3: Pitch jezelf en wees duidelijk
“Wees helder over wat wel en niet kan op jouw blog en maak duidelijke afspraken. Geef bijvoorbeeld aan hoeveel blogs, social media posts en links je in het artikel zult plaatsen. Wanneer je zelf een review aanvraagt, beschrijf dan in je aanvraag waarom jouw blog en jouw publiek interessant zijn voor het merk. Jij weet dat het beste. Ik vind het ook prettig wanneer je vooraf ter akkoord het stuk toestuurt om te checken op onjuistheden. Stijl en woordkeuze zijn uiteraard aan de blogger.”
Tip 4: Wees pro-actief en eerlijk
“Allereerst wil ik vooropstellen dat we altijd erg blij zijn met proactieve aanvragen! Wel heb ik een aantal tips voor bloggers om het aanvraagproces efficiënt te laten verlopen. Deel bij aanvragen altijd wanneer je verwacht er een blogpost aan te wijden en wat de insteek van je post wordt. Deel ook je bereik. Hoeveel unieke bezoekers per maand trekt je blog? En wat voor bereik (aantal volgers) hebben jouw social media kanalen? Dit maakt het voor ons makkelijker het product voor jou aan te vragen of te bestellen. We waarderen eerlijkheid en feedback enorm. Soms zijn er bloggers die terugkoppelen dat ze hogere verwachtingen van het product hadden en er daarom liever geen artikel aan wijden. Dan is er geen man overboord! Wanneer je dit met rechtvaardige argumenten terugkoppelt, spelen wij die feedback weer door naar onze opdrachtgevers. Zo kunnen zij hun services en producten blijven verbeteren. Stel jezelf ten doel om een lange termijn relatie op te bouwen. Verhoog het aantal contactmomenten met de jou bekende PR-bureaus. Stuur ons eens een mailtje met nieuws over jouw blog, een mijlpaal in het aantal volgers, de best gelezen artikelen van het afgelopen kwartaal of gewoon om te vragen hoe het gaat. Dat vinden wij leuk en zo blijf jij top of mind!”
Bureau let op de vorm, merk let op de inhoud
“Als een blogger iets bij ons aanvraagt, verwacht ik in ieder geval een blogpost. Het zou super zijn als dit ook wordt doorgeplaatst op de social media van de blogger. Wat vooral belangrijk is: is het een eerlijke review met goede foto’s? Hoe zien de blog en de foto’s eruit en hoe goed het artikel geschreven? Daar let ik op. Mijn klanten kijken vaak meer naar de inhoud en hoe de review is: komt het product duidelijk aan bod en is het oordeel positief of negatief? Zowel een bureau als het bedrijf erachter worden heel blij van een uitgebreide, eerlijke review met mooie foto’s (liefst van kinderen/mensen die het product zelf uittesten) en een doorlink naar de website van het bedrijf of een winkel waar het product te koop is.”
Geven en nemen met positieve insteek
“Tot nu gaan de samenwerkingen die we hebben vrij goed met diverse bloggers. Er komen er ook dagelijks veel bij uit een nieuwe hoek. Elke dag kijken we ook zelf naar nieuwe mogelijke samenwerkingen met verschillende partijen om het voor de merken zo interessant mogelijk te maken. Toen het bloggen net opkwam was het voor iedereen zoeken naar een goede manier van samenwerken. Het gaat nu allemaal steeds soepeler. Bij de volwassen merken zien wij een verschil in posten. Als we wat toesturen, staat het vaak dezelfde week al online. Het kan natuurlijk ook aan het product liggen waardoor het soms wat langer duurt, dus we houden daar wel rekening mee. Soms kan het zijn dat een merk toch later een review wil. Dus waar we eerst enthousiast bloggers mailen, moeten we soms een stapje terug doen. Wat natuurlijk niet altijd leuk overkomt. Zo is het een beetje geven en nemen en komen we er altijd wel uit. En over het algemeen geldt hoe minder geroddel, hoe professioneler de houding. We gaan er gewoonweg niet op in als we verhalen van anderen horen. Als er wat is, kun je het beter direct met elkaar afhandelen. Waarom zou je het er met een ander over hebben? Daar schiet niemand wat mee op. We houden van een positieve insteek :-)”
Wat is de echtheid van de volgers?
“Ik vind de – nog wankele – samenwerking tussen PR mensen en bloggers erg interessant. Het lijkt er op dat we er nog lang niet over uit zijn hoe we het beste kunnen samenwerken. In alle eerlijkheid, we hebben elkaar allemaal nodig. Maar toch lijkt er vaak sprake te zijn van weerstand. Ik heb vooral goede ervaringen in samenwerkingen met bloggers. De grootste uitdaging is echter altijd om een balans te vinden in wat je weggeeft en wat je er voor terugkrijgt. Ik ontmoet vaak bloggers die direct om geld vragen terwijl hun bereik bijvoorbeeld niet evenredig is aan wat ze ervoor vragen. Het lijkt hen soms meer te gaan om de omzet dan om de meerwaarde voor hun volgers. In dat verlengde is het voor ons (PR-bureau en merken) ook erg belangrijk dat bloggers inzicht hebben in hun doelgroep, dat helpt ons om er een ‘waarde’ aan te hangen. Daarom vraag ik regelmatig aan bloggers of ze bijvoorbeeld demografische gegevens van hun volgers en website bezoekers kunnen delen, dat geeft direct ook de ‘echtheid’ van de volgers weer.”
Noot: op facebook kun je deze gegevens vinden in je statistieken. Klik onder overzicht op ‘personen’. Marstyle trekt voornamelijk vrouwelijke fans van 25 tot 44 jaar, dit zijn de ‘boodschappers’ die voor marketeers heel belangrijk zijn. In Google Analytics vind je uitgebreide informatie onder de knop ‘demografie’.
Bloggers met verstand van zaken
“Ik heb normaal gesproken hele goede ervaringen met reviews. Als je spullen stuurt naar mensen die verstand van zaken hebben, gaat het heel vaak goed. Dan krijg je een prachtige mening van een expert: die is voor onze opdrachtgever prettig en voor de lezers van het blog waardevol. Ik denk dat het wat dat betreft bij ons als bureau begint. Wij moeten de juiste bloggers zoeken. Mensen die echt wat kunnen met het product. Mensen die verstand hebben van eten, van digitale camera’s of van hardloopschoenen. Alleen die mensen kunnen iets schrijven dat waardevol is voor alle partijen. Als dat ook een mening oplevert die niet zo gunstig is voor onze opdrachtgever, dan is dat zo. Niet iedereen vindt dezelfde chocolade lekker, of dezelfde schoenen fijn lopen. De beste reviews voor ons komen van bloggers die zonder vooroordeel het product bekijken. De journalistieke onpartijdige insteek, die uitloopt in een mening. Als je om te beginnen al vindt dat melkchocolade sec iets voor kinderen is, dan is misschien een review niet de plek om dat te ventileren.”
Plaats waardevolle informatie
“Bedrijven zien in jouw blog en jouw lezers een interessante partner om mee samen te werken. Dat is mooi want dat betekent dat je goed werk levert. Bij een samenwerking horen natuurlijk ook bepaalde verwachtingen. En wees niet bang, je mag bij een review best eerlijk zijn. Een bedrijf verwacht niet dat jij schrijft wat zij hopen. Sterker nog, een eerlijke review zien zij ook als feedback om een product te verbeteren.
Wat zij wel verwachten is dat je waardevolle informatie plaatst over het product. Logisch dus dat een link naar hun website in het artikel staat zodat je lezers er meer over kunnen vinden. Evenals de prijs, specificaties en misschien zelfs een kortingscode voor je lezers. Met andere woorden: een bedrijf verwacht dat bij het plaatsen van een review, er verkeer naar hun website komt. Daarnaast levert een artikel ook een x aantal views op. Het bereik van een blog speelt daarbij dus een grote rol. Het delen via social media mag natuurlijk niet vergeten worden. Maar dat is niets nieuws. Tot slot hoopt een bedrijf en vooral wij als pr-bureau, op een structurele samenwerking. Bureaus en bloggers hebben elkaar veel te bieden! Deze samenwerking mag de komende jaren meer en meer op een creatieve en structurele manier worden versterkt.”
Doe eens gek!
“In principe gebeuren er niet veel gekke dingen in samenwerkingen met bloggers. Dat zou wat ons betreft wel wat meer mogen! De meeste review artikelen bevatten waardevolle informatie en kunnen lezers oprecht informeren of een product al dan niet geschikt is. Zoals gezegd is eerlijkheid daarbij het belangrijkste. Toch zijn wij van mening dat het wel iets creatiever mag. Krijg je speelgoed opgestuurd? Maak dan een video van de crashtest. Review je de nieuwste airfryer? Probeer er dan eens een eitje in te bakken. Moet ik nog iets vertellen over het Chewbacca masker? Bedrijven zien daar, mits de kostprijs geen duizenden euro’s bedraagt, ook wel de humor van in.”
Update: de tip van de crashtest heb ik in dit artikel ter harte genomen. Erg leuk om te doen!
Mail na afloop
“Wat je allemaal vooral wel moet doen? Wees eerlijk. Ben creatief! We vinden het leuk om verrast te worden door jouw verhaal of insteek. Maak gebruik van (bewegend) beeld en vermeld de juiste informatie. Dus waar kunnen lezers meer informatie vinden over het product en wat zijn de kosten? Stuur vóór publicatie een eindversie door voor een final check, daar worden wij heel blij van. Jij behoudt de regie! Stuur bovendien na afloop van de samenwerking gegevens door over het bereik, clicks, views, etc.”
Kortom: zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind het leuk dat de creatieve insteek zo gewaardeerd wordt, maar het mailen van een final check doe ik zelf als blogger liever niet. Meestal laat mijn deadline dit niet toe: ik schrijf de avond ervoor de blog voor de volgende ochtend. Een final check vraagt om vooruit werken. Daarom doe ik dat zelf alleen bij betaalde opdrachten als er specifiek om gevraagd wordt. Wat ik wel altijd doe, is na publicatie de link naar het artikel doormailen. Je hoopt dan dat het door de opdrachtgever wordt gedeeld op social media. Iets dat bij rechtstreekse samenwerkingen vaak wel wordt gedaan, maar bij opdrachten via pr-bureaus niet.
Duidelijk is wel dat zowel bloggers als pr-bureaus het liefst op structurele basis met elkaar samenwerken. Zo kun je echt een relatie met elkaar opbouwen en is het voor beide partijen ook makkelijker om eens een creatief, afwijkend idee aan de ander voor te leggen.
Authenticiteit in je verhaal is niet alleen belangrijk voor jezelf en je lezers, maar dus óók voor de opdrachtgever en het pr-bureau.
Goed, we weten nu waar ze blij van worden. Wat vinden pr-bureaus vervelend of jammer bij een samenwerking?
Wat zijn teleurstellingen na een review?
De reacties die ik ontving, waren voornamelijk positief ingestoken. PR-bureaus vinden het niet zo leuk om te klagen omdat ze hun relatie met bloggers niet in gevaar willen brengen. Toch krijgen ze wel degelijk te maken met teleurstellingen. Hier lees je wat dit zoal zijn, zodat je actie kunt ondernemen om ze te voorkomen.
Dont’s
“Spelfouten, slechte foto’s en bloggers die alleen maar reviewartikelen plaatsen en geen human interest. Waar wij als bureau ook naar kijken is namelijk de geloofwaardigheid van een blog. De kracht van een blog is juist het persoonlijke verhaal waarin lezers zich herkennen. Als een blog alleen maar review-artikelen plaatst geeft het de indruk dat ze enkel uit zijn op commercie. Het gevolg is dat lezers minder interesse tonen en het bereik voor bedrijven dus zal afnemen.”
Duurt lang
“Dat het erg lang duur voordat een blog of review online verschijnt. Slecht geschreven artikel, spelfouten, geen duidelijk resultaat, matige foto’s. Dat zijn wat ons betreft echt teleurstellende ervaringen.”
Geen mening
“Wat voor mij afbrekers zijn? Het schrijven van een blog zonder doel, conclusie of mening. Dan lijkt het echt alsof het de blogger enkel om het gratis product gaat. Ook vind ik het vervelend als een blogger stil blijft wanneer iets anders loopt dan verwacht. Er is over het algemeen veel begrip, vooral als ik bijvoorbeeld al van de blogger zelf hoor dat een blog later online komt, voordat dit mij zelf opvalt.”
Top of mind
“Wanneer een product niet voor reviewmogelijkheden beschikbaar is, laat je dan niet uit het veld slaan en vat dit niet persoonlijk op. Een volgend kwartaal zijn er wellicht meer items beschikbaar, en jouw aanvraag zorgt er in ieder geval voor dat je weer top of mind staat bij het PR bureau!”
Stil blijven
“Een echte don’t is een product aanvragen voor reviewdoeleinden en daarna niets laten horen. Je komt hiermee niet zo professioneel over, en wij als PR bureau zullen aan onze opdrachtgevers moeten verantwoorden waarom een product dat op aanvraag is verzonden niet voor de gewenste output heeft gezorgd.”
Slordigheid
“Wij stoppen er kortom een berg werk in om de juiste mensen voor een review te vinden. Veel zorg en aandacht gaat daar in zitten, ook al is dat leuk om te doen. Dan kan het wel eens frustrerend zijn als iemand de prijs, de website of andere details niet goed heeft vermeld. De professionaliteit moet van twee kanten komen natuurlijk.”
Wat betekent dit voor bloggers?
Wil je tips om in contact te komen met leuke samenwerkingspartijen? Lees dan mijn artikel met netwerktips voor bloggers. Om je een stuk op weg te helpen, maakte ik een overzicht met marktplaatsen voor influencers waar je op opdrachten kunt pitchen (barterdeals en betaalde opdrachten). Emerce linkte naar dit laatste artikel in hun eigen interessante stuk over de Social Media Trends voor 2018.
Interessante artikelen over online influencers:
- We are First – Trends in Influencer Marketing voor 2017
- Marketing Facts – Over Influencer Marketing in het algemeen
- Marketing Facts – Is influencer marketing via vloggers eigenlijk wel effectief?
- CMO.com – Marketers begin to view influencer relationships as strategic
- Traackr – The three R’s of Influencer Outreach
- Stryve Digital Influence – Influencer Marketing isn’t just for B2C companies
- AlleyWatch – How to Identify Influencers That Will Boost Your SEO Efforts
- MediaPost – 80% Of Influencers Report Never Receiving A Negative Comment On Sponsored Content
- Sideqik – Defining a Successful Influencer Program
- CMS Wire – 8 common pitfalls in Influencer Marketing (and how to avoid them)
- Azalle – What micro influencers need to know about blogging today
- Marketing Facts – Download Special Influencer Marketing
Aanvullend over blogsamenwerkingen in 2018
Zoals ik aangaf, heb ik deze whitepaper geschreven begin 2017 en het bijbehorende onderzoek ook in die periode gedaan. Alle beginnende bloggers starten met barterdeals en veelal is dat via een pr-bureau. In mei 2017 werd ik zelf zzp-er met mijn blog. Omdat ik werd gevraagd ook voor anderen de betaalde samenwerkingen op te pakken, heb ik de ontwikkelingen nauwgezet kunnen monitoren vanuit de luxe positie dat ‘hot leads’ naar mij werden doorgestuurd om op te volgen. Dit gaat juist veelal via SEO-bedrijven en marketingafdelingen. Opvallend is de enorme groei die de bloggermarkt heeft doorgemaakt in 2017. Mijn omzet voordat ik een bedrijf werd – de eerste 4 maanden van het jaar bij elkaar – was krap aan de helft van wat ik in november aan opdrachten binnenhaalde (al waren die natuurlijk niet alleen voor mijzelf).
November leek voor alle bloggers een topmaand. Moesten de marketingbudgetten nog even snel op voor het einde van het jaar? De overstapmogelijkheid van zorgverzekeraars werd ook door verschillende partijen goed benut in bloggercampagnes. Verzekeraars hebben volgens mij sowieso het fenomeen bloggers in het 3e kwartaal van 2017 goed omarmd en hier in het 4e kwartaal nog massaler op ingezet. September tot en met november zijn weer dé maanden voor speelgoedmerken en webshops. En nu in december beginnen de vakantiebestemmingen weer op te komen, die natuurlijk ruim voor het boekseizoen hun links op orde willen hebben. Wat zal Valentijn straks gaan doen?
Hoe dan ook ik ben er als kleine blogger (deze maand boven de 10k eindelijk!) erg blij mee dat de kansen gebaseerd op domeinwaarde zoveel groter zijn dan een jaar geleden, toen de focus bij veel bedrijven meer op influence campagnes lag (bereik). En met mij veel anderen die er nooit hun baan van hadden kunnen maken, als deze transitie niet zo massaal door het bedrijfsleven was ingezet. Wat is jouw ervaring? Is het zzp-balletje ook voor jou gaan rollen in 2017? Laat het me weten in de reacties.
Informatie uit dit artikel is bestemd voor jou persoonlijk. Wil je de informatie in een blog gebruiken? Verwijs dan naar deze whitepaper en Marstyle.nl als bron.
Vragen? Mail naar info[at]marstyle.nl
Reacties
Erg waardevolle blog voor mij als startende niche blogger. Ik ga je andere blogs ook eens bekijken. Dank je wel!
Graag gedaan, deel de link gerust met andere bloggers 🙂
Ik ken nog niet zo veel andere bloggers (in het echt). Ik heb aardig wat van je blogs gelezen. Erg leuk om te zien hoe het allemaal werkt.
Helder en informatief artikel, met veel plezier gelezen
Super goed artikel. Ik ben er blij mee!
wat een goed en helder artikel!
Mooi, duidelijk stuk. Heel interessant om te lezen!