Review van bordspel Pandemic

Samen met je medespelers de mensheid redden? Het coöperatieve bordspel Pandemic stond al voor de pandemie op mijn verlanglijst. Inmiddels zijn mijn kinderen hier oud genoeg voor en kregen we het met het oog op alle vrije dagen toegestuurd van distibuteur Asmodee, zodat we een review kunnen schrijven. Ik was erg benieuwd naar het spelverloop en vooral ook of mijn kinderen en ik het snel onder de knie zouden hebben. Het vraagt even wat voorbereiding (de spelregels lezen), maar dan heb je het inderdaad heel snel door als ervaren board game speler!

pandemic bordspel

Het eerste potje hebben we de beginnersvariant gespeeld (met 4 pandemie kaarten). Het volgende potje speelden we met 5 kaarten én iemand die überhaupt nog nooit een bordspel had gedaan. Wanneer we nog meer uitdaging willen, kunnen we ook 6 pandemie kaarten in het spel stoppen voor extra spanning en sensatie.

spel pandemic review
Ze is de ‘onderzoeker’.

Bordspellen vinden wij ontzettend leuk, zeker als je er een beetje bij na moet denken over strategieën enzo. Dat is fijner dan wanneer het spelverloop puur op de geluksfactor draait, je hebt er zelf invloed op. Pandemic is bovendien een coöperatief spel: je werkt samen met alle spelers om zo medicijnen voor de 4 ziektes in het spel te ontdekken én deze wellicht zelfs helemaal uit te roeien. Dat maakt het leuk: je wint met z’n allen of je verliest met z’n allen. Het is een team effort!

Pandemic is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en natuurlijk voor volwassenen. Je kunt het met 2 tot 4 spelers spelen en een potje duurt ongeveer 45 minuten.

spel pandemic review

Wat is onze ervaring met tiener en twaalver?

Ons testteam bestond uit mijn dochters van 10 en 12 jaar en mijzelf. We vinden het een verslavend leuk spel! Vooraf moesten we wel even flink de spelregels doornemen, dat is altijd irritant want je moet eerst weten hoe het gaat voordat je kunt spelen. Gelukkig waren we er vlot doorheen en hebben we de eerste potjes het regelboekje ernaast gehouden. Elke speler krijgt bovendien een actiekaart, waarop staat welke acties je in je beurt zou kunnen doen.

spel pandemic review
Ja ja, 5 zwarte plaatskaarten: bij een onderzoeksstation kon ik het medicijn ontdekken!

Normaal gesproken kies je vooraf een kleur pion, maar bij Pandemic wordt deze keuze door het toeval gemaakt. Elke speler trekt een karakterkaart – er zijn 7 verschillende – die tijdens het spel speciale eigenschappen heeft. Deze eigenschappen probeer je als team zo goed mogelijk te benutten.

Voor het spel begint trek je kaartjes om te ontdekken waar er bepaalde ziekte uitbraken zijn. Daarna reist elke speler de wereld over om de ziektes te genezen. Maar er komen ondertussen steeds nieuwe uitbraken bij en soms zelfs een epidemie!

Tijdens jouw beurt kun je 4 acties doen, zoals een ziekte behandelen, reizen en dat soort dingen. Daarna trek je 2 speelkaartjes en vervolgens kijk je hoeveel infectiekaarten er getrokken moeten worden en waar er dus nieuwe uitbraken opduiken. Dat houdt het spel tijdens elke beurt spannend. Nu we eenmaal weten hoe het werkt, konden we ook een nieuwe speler er in mee loodsen. Je werkt samen, dus elkaar helpen en gezamenlijk een plan trekken, doe je het hele spel door. Een verslavend leuk spelconcept en geen geruziek vanwege het coöperatieve aspect!

spel pandemic review
Actie: een ziekte blokje verwijderen.

Je kunt Pandemic bij diverse speelgoedwinkels kopen, ook online is het te koop voor ongeveer 39 euro. Lekker veel spelen deze zomervakantie dus en daarna komen de uitbreidingen op de verlanglijst voor de decembermaand.

Ken jij dit leuke bordspel al? Houd je van coöperatieve spellen?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs