Wat is de beste slaaphouding?

De houding die we aannemen om te slapen (of beter gezegd de houdingen), is niet onbelangrijk. Iedereen heeft zijn favoriete houdingen en die helpen ons om beter te slapen.

slaaphouding hondjes

Onze slaaphoudingen vertellen ons ook iets over ons karakter. Zo is bijvoorbeeld de houding die bekendstaat als “houtblok”, waarbij men op één zij slaapt met de armen langs het lichaam, vaak het voorrecht van gezellige, sociale mensen. En op de rug slapen, met de armen langs de zij, is in veel gevallen voorbehouden aan mensen die loyaal en beschermend zijn ten opzichte van hun familie en vrienden. Maar wat zijn de beste slaaphoudingen voor de wervelkolom? En is slapen op je buik goed voor je nek of is het vaak de oorzaak van pijnklachten?

Slaaphoudingen: voor- en nadelen 

Volgens Shelby Harris, een deskundige op het gebied van slaapgeneeskunde, worden slaapstoornissen in de eerste plaats veroorzaakt doordat we geen goede slaaphouding aannemen. Volgens haar is rugpijn een direct gevolg van een slechte houding. En net zoals het ontzettend belangrijk is om te kiezen voor een goede, comfortabele matras die is aangepast aan jouw morfologie, is het essentieel om ook je slaaphouding, hoofdkussen en voedingspatroon onder de loep te nemen. Hypnia biedt traagschuim matrassen die zijn aangepast aan het profiel, de morfologie en de gewoonten van elk type slaper.

Slapen op je rug

Dr. Shelby Harris raadt aan om op je rug te slapen. Hoewel deze houding slechts door 8% van de mensen wordt aangenomen, stelt het je lichaam in staat om echt te rusten, vermindert het de druk op de wervelkolom en de nek en voorkomt het bepaalde ongemakken, zoals brandend maagzuur.

Slapen op je rug met je armen langs je zij wordt de “soldatenhouding” genoemd.  Volgens verschillende slaapexperts, waaronder Chris Idzikowski, zijn het vooral stille mensen die op deze manier slapen. En behalve de bovengenoemde voordelen voor rug en buik, beperkt deze houding verrassend genoeg ook rimpelvorming.

Hou er wel rekening mee dat in deze houding de kans op snurken het grootst is. Zorg er dus voor dat het kussen niet te hoog is, maar dat het je hoofd wel voldoende ondersteunt.

>> Lees ook Welk dekbed koop je voor je kind?

Slapen op je zij

Deze houding mag je niet verwarren met de foetushouding (zie hieronder). Op je zij slapen voelt voor veel mensen heel natuurlijk aan. Zwangere vrouwen krijgen zelfs het advies om op hun linkerzij te slapen ter bevordering van een goede bloedcirculatie. Op je zij slapen is ook goed als je snurken of brandend maagzuur wilt vermijden.

Op lange termijn kan het echter leiden tot pijn in de heupen en schouders. Volgens experts is het ook niet ideaal voor je gezicht en borstkas, omdat die in deze slaaphouding na verloop van tijd kunnen uitzakken.

Slapen in de foetushouding

Op het eerste gezicht zou je denken dat dit een van de meest natuurlijke slaaphoudingen is. Want hebben we niet allemaal deze houding aangenomen voordat we werden geboren? Met maar liefst 41% van de mensen die in deze houding slapen, is het veruit de meest populaire. Vrouwen slapen zelfs twee keer zo vaak als mannen in de foetushouding. Volgens Chris Idzikowski zijn mensen die in de foetushouding slapen over het algemeen heel discreet, gevoelig, soms verlegen en emotioneel. Deze slaaphouding kan ook wijzen op een verlangen om terug te keren naar de kindertijd. Maar betekent slapen in deze houding dat je slaapt als een baby? Niet echt, volgens experts.

Slapen met je knieën opgetrokken tot aan je borst en met een gebogen nek is niet erg goed voor je ademhaling en kan de ontwikkeling van artritis bevorderen. Nog verrassender is dat de foetushouding ook rimpelvorming op je gezicht in de hand zou kunnen werken. Dus door in dezelfde houding als een baby in de baarmoeder te slapen, ontstaan er rimpels in het gezicht. Paradoxaal, nietwaar?

Toch kan een goed traagschuim kussen dat de ruimte tussen de nek en de schouders opvult, je slaaphouding verbeteren en rug- en nekproblemen verminderen.

De foetushouding wordt trouwens vaak aanbevolen voor zwangere vrouwen.

>> Lees ook Slaaptips van de expert

Slapen op je buik

Slechts 7% van de bevolking slaapt op de buik, met het hoofd naar links of rechts gedraaid en soms met een hand of onderarm onder het kussen. Deze slaaphouding staat bekend als de “vrije val”. Hoewel deze houding misschien wel natuurlijk lijkt, wordt het niet echt aangeraden. Mensen die deze slaaphouding verkiezen, zouden over het algemeen sociaal, gevoelig en creatief zijn en geen kritiek dulden. 

Op je buik slapen heeft niet echt voordelen, ook al heb je een kwalitatieve traagschuim matras en een geschikt kussen. 

Wanneer je op je buik slaapt, wordt er veel druk uitgeoefend op je spieren en gewrichten, want de ruggengraat ondersteunt het lichaam niet meer. Na verloop van tijd kun je last krijgen van pijn, spanning en gevoelloosheid in de nek en zelfs in de kaak. Bovendien zouden sommige mensen die deze slaaphouding aannemen, tandenknarsen tijdens hun slaap.

In een artikel gepubliceerd in Madame Figaro, waarschuwt osteopaat/fysiotherapeut Samuel Homo voor deze slaaphouding. Deze zou namelijk de fysiologische lordose verhogen, d.w.z. de holte tussen het bekken en de onderkant van de ribben. Dit leidt steevast tot druk op de wervelschijven, de lendenwervels en het heiligbeen. Het hoofd zijwaarts draaien zou ook onnodige druk op de nekwervels zetten.

Omdat deze slaaphouding de ademhaling bemoeilijkt, wordt mensen die lijden aan slaapapneu, sterk afgeraden op hun buik te slapen. Wanneer je op je buik slaapt, open de ribbenkast zich minder makkelijk dan wanneer je bijvoorbeeld op je rug slaapt. De slikspieren komen onder druk te staan, wat op lange termijn kan leiden tot artrose.

Hoewel op je buik slapen volgens experts niet goed voor je is, zijn er wel enkele trucjes om de negatieve effecten te beperken. Zo kunnen een stevige matras en een plat kussen (of nog beter: geen kussen) de kans op nekpijn verminderen. Door een klein, plat kussen ter hoogte van je onderbuik te leggen, kun je ook voorkomen dat je rug te hard doorzakt.

>> Lees ook De pandemie heeft een negatieve impact op de slaapkwaliteit

De beste slaaphouding om beter te slapen

We kunnen dus besluiten dat je slaaphouding een belangrijk effect heeft op je algemene gezondheid. Slapeloosheid, slaapapneu, slaapwandelen en andere slaapstoornissen kunnen worden verergerd door een slechte slaaphouding. Toch moeten we deze soms verontrustende bevindingen temperen door te bedenken dat we ook bewegen terwijl we slapen. Zo vallen we misschien gemakkelijker in slaap op onze zij of buik, maar ontwaken we ’s morgens op onze rug. 

Gun jezelf daarom een traagschuim matras. Dankzij de vragenlijst van Hypnia kom je snel en makkelijk te weten welke matras het best aan je persoonlijke slaapbehoeften voldoet.

>> Lees ook Waarom slapen vrouwen niet zo goed als mannen?

Wat is jouw favoriete slaaphouding?

disclaimer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.