Voor het eerst naar een speeldag voor hoogbegaafde kinderen

Afgelopen zaterdag bezochten mijn dochters en ik voor het eerst een speeldag voor hoogbegaafde kinderen, de HBZH Speeldag op de Goede Herder School in Bodegraven. Wat was het heerlijk om me er eens een keer niet voor te hoeven schamen dat ik slimme kinderen heb en verhalen met de andere ouders uit te kunnen wisselen. Maar vooral: wat was het genieten om mijn kinderen door de school te zien huppelen! Huppelen! Omdat het zo leuk was.

speeldag hoogbegaafde kinderen

Op mijn blog schrijf ik er eigenlijk niet vaak over. Dat komt omdat het algemeen geaccepteerd is als je kinderen achterlopen of ergens moeite mee hebben. Of als ze juist heel goed zijn in sport. Maar als je kinderen hersenen hebben met een zesde versnelling en hun leerhonger afwijkt van de norm, dan is dat niet algemeen geaccepteerd. Dan geven mensen je graag het gevoel dat je een opschepper bent. Dan moet je met bewijzen komen om te staven dat het echt zo is. Anders ben je een pushmoeder.

Kijk maar eens naar hoe weinig likes deze post op Instagram kreeg, omdat ik de hashtag #hoogbegaafd er aan mee gaf:

Zonder testje niet hoogbegaafd?

Mijn kinderen zijn dus niet officieel getest. Dat is namelijk heel erg duur. Daarover schreef ik al eens dat ‘hoogbegaafdheid iets is voor rijke kindjes‘. De juffen bij ons op school zeiden echter dat een test echt niet nodig is. Zouden mijn kinderen zonder test ineens niet meer hoogbegaafd zijn? De oudste is al eens versneld en haalt ook nu weer (nu de stress van de scheiding uit haar systeem is) hele hoge cijfers. Thuis vraagt zij extra input. Afijn er waren andere ouders aanwezig en die zeiden precies hetzelfde: wat is de meerwaarde van een test? Ik begreep van enkele ‘ervaringsdeskundigen’ dat een test pas belangrijk is wanneer ze naar de middelbare school gaan, omdat die scholen dat ‘eisen’. Weet er het fijne niet vanaf, maar ze hebben natuurlijk wel gelijk: waarom zou ik bewijs moeten leveren dat mijn kinderen slim zijn? Ik vind het zelf vrij duidelijk en vrij zichtbaar dat het zo is. 

Dyslexie en hoogbegaafd?

Bij de jongste vermoed ik dyslexie in combinatie met hoogbegaafdheid. Ik hoop uiteraard dat het niet zo is. Niet hardop kunnen lezen op het gewenste tempo betekent dat een versnelling voor haar er niet in zit. Het is ook een heel ander kind, met andere talenten vooral op Bèta-gebied. Als dit echt zo is, gaan we met haar waarschijnlijk wel een ‘traject’ in want een gewone dyslexie test (waar het nu nog te vroeg voor is) werkt niet bij hoogbegaafde kinderen. Daarom scoort ze op schriftelijke toetsen wel goed en mondeling niet. Om een in dyslexie gespecialiseerde HB-specialist in te kunnen zetten, is er mogelijk wel eerst een intelligentietest nodig. Afijn, ik ga af op mijn eigen moedergevoel dus het hoeft allemaal niet zo te zijn. Sterker nog, ik hoop niet dat ze dyslexie heeft. Want dat zou veel deuren dichtgooien waar het uitdagende lesstof betreft.

In ieder geval: ze voelt zich nu al beperkt en voelt zich regelmatig ongelukkig en als moeder vind ik dat erg naar. Dit kind leeft op als ze logisch kan denken, als ze kan experimenteren met proefjes en de natuur en ze filosofeert graag over onderwerpen die ver voorbij alle lesstof die ik ooit gehad heb gaan…

“Goede vraag lieverd, mama heeft geen idee maar wat mooi dat je daar over nadenkt. Misschien kunnen we het eens Googlen?”

Uitdagend speelmateriaal

Daarom was het op de HBZH Speeldag zo fijn om haar intens gelukkig te zien rondhuppelen en spelen met andere kinderen. Ik had er letterlijk tranen van in mijn ogen, pfff… Terwijl ik de workshop van Sherpa voor ouders over Prikkelgevoeligheid volgde, konden de meisjes lekker hun eigen ding doen in de verschillende lokalen. En dat viel goed in de smaak!

  • Er was een knutsellokaal vol met heel veel soorten materiaal.
  • Een lokaal met denkspellen van het Denkspellenparadijs.
  • Een ontprikkelruimte met boekjes.
  • 2 verschillende bouwlokalen met verschillende uitdagende constructiematerialen en technisch speelmateriaal.
  • In de kleutergymzaal kon je een potje Weerwolven van Wakkerdam spelen.
  • Een lokaal waar je kon leren schaken (of gewoon kon spelen wanneer de regels al bekend waren) door Schaakclub Woerden.
  • Workshops voor kinderen: de ‘KRAGT-training’ door Lichter Kindercoaching waar we konden knippen en plakken: een mooi dier en plaatjes eromheen waar je gelukkig van wordt.
  • En in de aula stonden gezonde snacks en kon je lekker koffie drinken en kletsen.

We hebben deze middag van alles gedaan en geprobeerd en dat was heerlijk. Eerst gingen we aan de slag met denkspelletjes, ik speelde Monster Brunch met de jongste waarbij de tafelschikking van wie naast wie wilde zitten en wat ze dan persé wilden eten het spelconcept was.

Haar grote zus speelde ondertussen met een ander meisje een ingewikkeld ogend spel Dr. Beaker met scheikundige materialen. Het bleek een competitie te zijn waarbij je met een roerstaafje alle balletjes zo snel mogelijk in het juiste patroon moest puzzelen. Lekker de hersens laten kraken, beide spellen waren erg leuk.

Daarna ging de oudste knutselen terwijl ik met haar zusje een kinderworkshop deed. De ogen van de jongste begonnen te glunderen toen ze het schaaklokaal in de gaten kreeg. Dit wil ze dolgraag beter leren spelen. Ondertussen deed ik de ouderworkshop over welk effect prikkels kunnen hebben, op welke manieren je daar gevoelig voor kunt zijn en vooral hoe hiermee om te gaan. Bij zintuiglijke gevoeligheid kun je bijvoorbeeld de labeltjes uit kleding knippen, om een klein voorbeeldje te noemen.

Toen ik na afloop even een kopje koffie dronk, vlogen mijn kinderen voorbij met de vraag of ik bij hun bouwwerk wilde kijken. Ze vertelden me honderduit over welke leuke dingen ze allemaal hadden gedaan. We gingen nog even knutselen in het knutsellokaal en daarna weer bouwen. Of eigenlijk: zij speelden lekker met andere kinderen en ik kon even kletsen met andere ouders. Om 5 uur wilden ze helemaal niet mee naar huis. Het was ontzettend leuk, lekker dichtbij in onze eigen school en kostte slechts 3,50 euro per persoon. 

Op de facebookpagina van de HBZH Speeldag kun je in de gaten houden wanneer het weer is. Deze editie was echter razendsnel uitverkocht, dus zorg dat je je tijdig aanmeldt.

Hoe stimuleer je kinderen thuis?

Als hoogbegaafde heb je veel input nodig op verschillende gebieden (tenminste dat is bij ons zo, er zijn er ook die juist op 1 gebied focus leggen) en die kon je hier naar eigen smaak zeker vinden. Ben je voor thuis nieuwsgierig naar hoe je zeer leergierige peuters kunt stimuleren, lees dan zeker mijn artikel over uitdagend speelgoed. Verder heb ik een complete rubriek op mijn blog met reviews van uitdagend speelmateriaal. Ik wissel zelf de input af: tactiel, iets leren over een onderwerp, creatief, taal, denkspelletjes… Afhankelijk van de behoeftes van de kinderen en wat er op ons pad komt.

Nu mijn kinderen op school ‘in het vizier‘ zijn en ze daar door gepersonaliseerd leren ook prima in de eigen klas op hun eigen tempo kunnen werken, scheelt dat thuis veel. Toch blijf ik geregeld zorgen (naast af en toe bankhangdagjes) voor ‘stof tot nadenken’ omdat intellectuele onderprikkeling nu niet bepaald zorgt voor ‘gezellige’ kinderen. Gelukkig ben ik blogger en komt die input daardoor als vanzelf op mijn pad. Tijdens de workshops op de Speeldag tipten ze NEMO (waar ik nog niet met de kinderen geweest ben), maar mijn persoonlijke aanraders zijn bijvoorbeeld het Generation Discover Festival in Den Haag en Villa Zebra in Rotterdam. Musea zijn sowieso heel interactief en leuk voor kinderen tegenwoordig.

Onze basisschool (Goede Herder) is volgens mij in Bodegraven de enige die het aanbod (met gepersonaliseerd leren en ervaringsdeskundigen in het lerarenteam) ook op hoogbegaafde kinderen afstemt. Zo was er deze Speeldag en neemt de school binnenkort deel aan het Mad Science programma, waar ik erg benieuwd naar ben.

Dan nog blijft het als ouder altijd alert zijn om te zien of je kind niet onderpresteert om meer bij ‘de rest van de klas’ te passen. En dat de hersens op standje turbo werken, wil niet zeggen dat ze geen uitleg en begeleiding nodig hebben. Als iets ze interesseert, gaan ze alleen sneller door de stof heen. Ook hoogbegaafde kinderen hebben recht op passend onderwijs. En dat is eigenlijk niet iets waarvoor ik me als ouder hoef te schamen. Op de HBZH Speeldag zag ik ook dat we niet de enigen zijn en kwam ik zelfs een paar bekenden tegen. 

Ik faciliteer intellectuele prikkelgevoeligheid

Ik push mijn kinderen niet, ik faciliteer hun ‘intellectuele prikkelgevoeligheid’ (DAT leerde ik in de workshop van Sherpa) en probeer ze het beste uit zichzelf te laten halen. Het verdriet dat ik zelf vroeger op de basisschool NIET de kennis op mocht slurpen die ik zo graag wilde, zit nog hoog. Dat wil ik kostte wat kost bij mijn eigen kinderen voorkomen. Daarom weet ik ook heel goed hoe ik dat aan moet pakken.

Nu ik op de blogs van verschillende mama’s zonder hoogbegaafde kinderen ineens stukken lees over dit onderwerp die voor mijn gevoel ook niet altijd helemaal kloppen, stak het me dat ik het zelf niet durfde. En ik HEB notabene hoogbegaafde kinderen. Alleen zonder officieel stempeltje. Dus bij deze een heel verhaal. Met dank aan de ouders die ik op de Speeldag heb gesproken, wat me net dat zetje in de rug gaf om het te delen.

Voor mijn kinderen werkte deze Speelmiddag. Mede-blogger Lisette bezocht vorige week een andere speelmiddag voor hoogbegaafde kinderen en dat liep minder soepel (het blijven kinderen), maar toch vond ze er veel herkenbaarheid. 

Nou organisatie, bedankt voor een geweldig leuke middag. Wij komen zeker nog een keer!

Heb jij ook HB kinderen en ben je al eens naar een speelmiddag geweest? Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Welke activiteiten of workshops werden er aangeboden?

Comments

  1. Else says:

    Leuk zo’n speelmiddag! Een fijne aansluiting is belangrijk. Even een tegen geluid wat betreft de dure testen, wij hebben alles vergoed gekregen. Onze oudste volgt kwadraat onderwijs en school heeft een ondergrens wat betreft IQ, dus “moesten” we testen. Al z’n klasgenoten hebben het ook vergoed gekregen. Dus mocht je het willen, kan het ook zonder ervoor te betalen.

    1. Marguerita says:

      Ha Else, wat fijn dat jullie alles vergoed hebben gekregen. Op de meeste scholen zijn ze helaas niet zo happig om hun budget daarvoor in te zetten, die bewaren het liever voor de ‘echte probleemgevallen’. Er wordt pas getest als kinderen probleemgedrag vertonen en anders moet je het zelf betalen.

  2. Kreanimo says:

    Bij onze HB zoon zijn lateralisatie problemen vastgesteld, lijkt verdacht veel op dyslexie en kan met Mesker therapie worden behandeld…

    Komt vaak bij HB kids voor.

  3. […] Middags gingen we naar school waar er een speeldag voor hoogbegaafde kinderen werd georganiseerd. Dit was een groot succes, de meisjes vonden het geweldig en ook voor mama was […]

  4. […] niet altijd. Onze school heeft gelukkig het gepersonaliseerd leren ingevoerd en er was onlangs een HB-speelmiddag met uitdagende materialen. De Bijlesmeester was niet direct iets waar ik voor deze doelgroep zelf […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.