Vinted creditcardfraude: ik trapte er in…

Oplichters worden steeds slimmer. Je weet het. Je bent er ontzettend op gespitst. Je weet best wat van veilig online zijn. En dan toch… trapte ik er in. Want… het was mijn eerste keer op Vinted. Dochterlief kwam er mee en van andere dames had ik er goede verhalen over gehoord. Maar goed, ik ben er ook meteen wel even klaar mee want de schrik zit er goed in. Bij deze een waarschuwing, ook voor jou.

creditcardfraude

Ik heb zoveel kinderkleding staan. Veel al aan mensen met een mindere portemonnee weggegeven. Marktplaats vond ik gevaarlijk dus daar zit ik niet meer op. Toch wil ik graag mijn zolder opruimen en wat zou het fijn zijn als ik toch nog een klein zakcentje aan de te kleine kleertjes zou kunnen verdienen. Zo’n vetpot is het hier ook niet ten slotte. Kunnen we lekker een ijsje gaan halen of iets anders leuks doen, toch?

Mijn eerste poging wat kleertjes te verkopen via een kleedje voor de deur en een bordje ‘crowdfunding voor groep 8 kamp’ (dat kost ook weer 90 euri) leverde om precies te zijn… helemaal niks op. Dus ik dacht, goed: we gaan aan de Vinted.

Een hoop werk: foto’s maken en dan alle producteigenschappen intikken. Bloedheet dus kledingstuk voor kledingstuk aan de slag. De app op mijn foon gezet, inlog aangemaakt en aan de slag. Ik had er net 2 items op staan, toen de app een melding gaf: bericht!

vintedoplichter3

Zo snel al verkocht?

Een felicitatie dat ik een UV zwemshirt in maat 134 van Petit Crabe verkocht had voor de vraagprijs! Wow! Superblij zette ik meteen een ethousiast berichtje in de familieapp. Het was tenslotte mijn dochter die me op Vinted had gewezen.

Verder volgde ik de instructies in het berichtje, want als gezegd was de hele app nog nieuw voor me. Omdat mijn bankrekening gecheckt moest worden qua identiteit, zou het de eerste keer geverifieerd moeten worden, zo las ik. Dat is met meerdere apps en dingen zo, dat je dan 1 cent moet overboeken ter verificatie. Klonk logisch. Ik volgde de link die in de browser opende en kwam in een Vinted klantomgeving met chat waar ik vragen kon stellen. Daarna zou ik dan het verzendadres ontvangen waar het pakje naartoe moest.

Dat deed ik ook, want het lukte niet meteen. Er stond wel iets over bankpassen, maar je kon alleen creditcardgegevens invullen. Dus dat deed ik. De ‘dame’ in de chat vertelde dat ik de verificatie – een gekke serie cijfers eindigend op 0001 en de tekst ZAF in mijn bank app moest bevestigen. Dacht dat dit een speciale code was om je identiteit te bevestigen, maar… I was wrong!

Bijna 700 euro afgeschreven???

Het gekke bedrag bleek namelijk de Zuid-Afrikaanse valuta te zijn… Bijna 700 euro was gereserveerd door een bank in Cape Town. Whut? Vinted is toch een Frans bedrijf? Ik realiseerde me direct dat ik er in was getrapt. Meteen de creditcard in de bank app geblokkeerd. Toen opzoeken wat ik moest doen…

DE STRESS! 

Ik ben altijd ZO alert op gekke links en rare dingen. Maar toch – omdat je nog niet weet hoe die app werkt – er gewoon ingetuind. Bah!

Noodnummer bellen

Afijn, ik moest het Rabobank noodnummer bellen, waar ik hoorde dat ik een half uur in de wacht zou staan. Nog meer stress. Zou ik nog op tijd zijn om de afschrijving te verhinderen? 

Ondertussen ook maar meteen in de familie app opgebiecht dat ik erin was getrapt. Dat ik helemaal niks had verkocht, maar in een scam was gelopen. En dat ik zo snel niet kon ontdekken wat ik op Vinted zelf kon doen richting het account van de fraudeurs. Mijn familie wist dat gelukkig wel, die de ‘i’ boven de chat kun je een gesprek rapporteren. 

Vinted helpt niet

Aangezien ik toch in de wacht stond, heb ik dat gedaan. Gebruiker ook geblokkeerd. Gekeken wat ik nog meer kan, dus een chat gestart met hun Engelse helpdesk. Waar de helpdesk van de scammers gewoon in het Nederlands was, blijk je in Vinted zelf alleen Engels te kunnen communiceren. Weer wat geleerd. En niks opgeschoten, want ik wilde gegevens om aangifte te kunnen doen en die geven ze niet.

Rabobank helpt wel, maar niet genoeg

Uiteindelijk kreeg ik bij de Rabobank ook iemand te spreken. Van de particuliere afdeling, maar mijn kaart is zakelijk dus ze kon niet zoveel voor me en ze zou me doorschakelen. De afdeling die helpt bij fraude met zakelijke creditcards werkt alleen niet in het weekend. Dus na een tijdje kreeg ik haar weer terug aan de lijn. Haar leidinggevende zou proberen of ze in mijn zakelijke account de gereserveerde transactie eruit kon halen. Zolang dat nog op een reservering staat, kunnen ze dat gelukkig. Verder stelde ze me gerust: de kaart is geblokkeerd en omdat ik direct had gebeld, gaat de bank het voor mij oplossen. Mijn geld ben ik dus niet kwijt. Wat een opluchting! 

Na het weekend word ik door de zakelijke afdeling teruggebeld over hoe nu verder. Ze zullen dan een nieuwe creditcard voor me bestellen en me adviseren over het doen van aangifte. Mocht het geld toch afgeschreven zijn, dan zal de bank dit zelf verder uitvechten met de bank in Kaapstad. Ik hoefde me geen zorgen meer te maken. Zo fijn om te horen. Ik stond werkelijk stijf van de stress…

UPDATE: geld kwijt

Even een update: ik heb nog diverse keren gebeld met de Rabobank, maar het mocht niet baten. In een maand dat het toch al ruk ging qua inkomsten, werd dit bedrag afgeschreven en ik kreeg zojuist bericht dat ik het geld kwijt ben… Ik ben mega verdrietig en boos! Had verdomme een nieuwe koelkast kunnen kopen van zoveel geld. Hier de brief die ik van de bank kreeg:

Onlangs heeft u contact met Rabobank opgenomen in verband met een creditcard transactie die door u wordt betwist. Naar aanleiding van uw melding hebben wij onderzoek gedaan naar de betreffende transactie. De uitkomst van dit onderzoek is dat wij uw betwisting afwijzen.       

     

U heeft aangegeven dat u uw creditcard heeft geregistreerd bij de webshop Vinted en verwacht had om EUR 0,01 te betalen , maar er vervolgens een bedrag van EUR 674,75 is afgeschreven. Het bedrag van de transactie is betaald aan PYG*Carry1st0000001.

Uit het onderzoek van de transactie blijkt dat u een betaling heeft gedaan aan een partij die zich waarschijnlijk onterecht heeft voorgedaan als Vinted. Deze partij heeft u tijdens het betaalproces omgeleid naar PYG*Carry1st0000001.   

    

Hier hebben wij als Rabobank geen invloed op. Wij hebben geen betwistingsrechten aangezien PYG*Carry1st0000001 geen partij is in de verplichting tussen de klant en de uiteindelijke begunstigde. Zij kunnen hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden, omdat zij de betaalopdracht verwerken waarvoor opdracht is gegeven.  

   

Wij vinden het vervelend wat u is overkomen, echter is deze transactie met een door u uitgevoerde verificatie goedgekeurd en deze is vervolgens conform opdracht uitgevoerd. Hierdoor is geen sprake van bancaire fraude en is de Rabobank geen partij in dit conflict. Wij hebben geen mogelijkheid om het bedrag voor u terug te vorderen. Helaas kunnen wij als Rabobank hier niets voor u in betekenen, het spijt ons u niet beter te kunnen berichten.     

    

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.  

In kleertjes op Vinted zetten, had ik meteen geen zin meer. Ik hoop de hele zooi toch nog te kunnen verkopen, maar deze domper had me even leeg getrokken qua energie. Ik ben dolblij dat de bank het voor me kan oplossen, maar wel verschrikkelijk geschrokken.

Daarom deze blog. Ben ik het verhaal even kwijt en hopelijk ben jij ook gewaarschuwd. 

Ik ben best heel online savvy en tóch tuinde ik er in…

Gênant.

Jij ook weleens zoiets meegemaakt? Was je op tijd?

Lees ook:

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Reacties

  1. Getver! Ja ken wel iemand die iets soortgelijks had meegemaakt, maar dan via de bankrekening zelf. Ook zij een compleet gebrek aan samenwerking bij Vinted. Waardeloos. Jij wordt bestolen, maar je bent eigenlijk nog een keer de sjaak omdat je geld weg is of je spullen. Ga op m’n lijstje zetten dat ik je bericht met een linkje opneem in mijn artikel.

    1. Marguerita zegt:

      Dankjewel Merel… de Fraudehelpdesk adviseert om aangifte te doen, maar dat kost veel tijd en benzine. Beter hard werken en t snel terugverdienen…

  2. Anita te Gussinklo zegt:

    Pfff, wat vreselijk Marguerita.

    1. Marguerita zegt:

      Thanks, gênant en ik heb er nog steeds wel een beetje buikpijn van hoor

  3. Paul zegt:

    Hoi, mij is vandaag hetzelfde overkomen. Ruim 630e van de rekening en maar afwachten. ik heb geen RABO maar ING; ik ben zo vrij geweest jouw verhaal aan de alarmlijn te vertellen waardoor er nét ff wat beter gereageerd werd. Dank dus voor je blog over fraude!!

    1. Marguerita zegt:

      Ha Paul, wat onwijs vervelend! Ik wilde eerst iets schrijven van ‘graag gedaan’ maar het is natuurlijk gewoon afschuwelijk dat dit soort criminelen überhaupt actief zijn. Wel fijn om te lezen dat ik met mijn ‘ellende’ in ieder geval iemand geholpen heb. Mijn bank is er inmiddels mee bezig, maar het fraudeproces schijnt best wat weken in beslag te nemen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.