Influencers houden van leuke samenwerkingen. In deze rubriek lees je de mooiste ervaringen van bloggers die al even bezig zijn. Voor merken zijn Marketing PR en Content PR perfecte manieren om in de spotlight te komen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat krijgen zij zoal aangeboden en hoe hebben ze dit bereikt? Hebben ze nog tips voor PR-professionals? Leuk en leerzaam voor zowel content creators als merken. Vandaag Kimberly van Kim Shares All.
Hoe lang blog je al, waarom en waar gaat je blog over?
Hai, ik ben Kimberly van Kim Shares All. Ik blog nu een jaar en mijn blog focust zich op een gezonde levensstijl. Dat gaat naar mijn mening veel verder dan gezond eten en veel bewegen. Het gaat namelijk ook om de dingen doen die je leuk vind, zelfzorg en lief voor jezelf zijn. Ik ben de blog begonnen om anderen te inspireren om wat liever voor jezelf te zijn.
Heb je een favoriet social media kanaal? Welke en waarom?
Instagram, omdat het een soort visitekaartje is voor je website. Het is eigenlijk een verlengde voor je website.
Wat vind jij fijne persinformatie om te krijgen? Heb je voorbeelden van echt bijzondere input?
Ik vind het fijn wanneer een bedrijf een document mee stuurt over het product of de dienst. Daar staat dan vaak hun missie, ingrediënten, doelen en dergelijke uitgebreid in beschreven.
Wat is je top 3 van gaafste perspakketten die je kreeg thuisgestuurd?
Ik heb een keer een pakket gekregen vol verse producten en voedingsmiddelen van kleine lokale producenten.
Een pakket wat ik heb gekregen van Teaology skincare, behoort ook tot mijn favorieten.
Verder vind ik het leuk om producten te ontvangen die voor mij onbekend zijn zoals retinol serum of onbekende merken.
Welke events heb je bezocht voor je site?
Vanwege corona ben ik nog niet in staat geweest om een event te bezoeken.
Pro tip: veel bedrijven lasten events af, maar er waren ook online events. Die zijn veel laagdrempeliger om je voor aan te melden, zeker de events waar niet direct een ‘goodie’ aan vast hangt. Zo kun je vast snuffelen aan een merk en de relatie met de PR-afdeling versterken. Hopelijk zien we elkaar eens op de Blogboot!
Hoe heb je jouw blog laten groeien? Hoe kom je in contact met merken? Heb je tips voor de lezers?
Ik ben begonnen met pr-bureaus benaderen, om op die manier ervoor te zorgen dat ik niet teveel geld kwijt was aan het kopen van producten voor content. Daarna ben ik me gaan focussen op mijn social media kanalen. Zoveel mogelijk groeien. Je wordt dan ook aantrekkelijker voor bedrijven om mee samen te werken. Mijn socials zijn het verlengde van mijn website. Pas na een redelijk bereik kun je gaan focussen op betaald bloggen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Linkpizza of Brandbassador.
Pro tip: de meeste bloggers krijgen niet betaald voor hun bereik, maar vooral de opgebouwde waarde van hun domein. Linkbuilding is voor de meesten de grootste inkomstenbron, zie ook dit overzicht met marktplaatsen. Pas wanneer je echt groeit, tot meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand zul je meer voor influencer campagnes (gericht op een groot bereik) worden benaderd. (Tenzij je in een hele specifieke niche zit.) Tot die tijd zijn het wat PR betreft voornamelijk barterdeals.
Welke verbeterpunten zie jij voor PR-professionals?
PR-professionals zouden iets beter kunnen letten op de niche van een blogger of influencer. Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar waar een blogger voor staat, maar vooral wie hun doelgroep is. Je wilt de juiste doelgroep bereiken voor jouw product of dienst.
Je kunt Kim ook volgen op Instagram en via Facebook als zelfzorg een onderwerp is waarover je graag leest.
Dankjewel Kim, leuk om te lezen en Brandbassador kende ik nog niet. Ga me aanmelden via jouw linkje.
Meer Blogtips en andere edities van deze rubriek lees je hier.
Wil jij ook in deze rubriek? Leuk! Klik hier voor de vragenlijst.