Last aan je gewrichten? Dit is wat je moet doen

Soms kan het zetten van één kleine stap al pijnlijk zijn. De meeste mensen onder ons zijn zich nog niet bewust van de grote problemen op lange termijn. Sommige mensen werken dagelijks hun lichaam kapot tijdens het uitvoeren van hun functie, tijdens het uitoefenen van de hobby en noem maar op.

Artrose, oftewel reuma in de volksmond, staat bekend als slijtage. Hoewel artrose meestal alleen geassocieerd wordt met gewrichtsslijtage en kraakbeenslijtage, is er bij dit ziektebeeld zeker ook sprake van een ontsteking, die een direct gevolg is van de ontstane schade.

synofit gewrichten

In dit artikel een aantal tips om artrose klachten te verminderen.

Probeer af te vallen

Elk extra gewicht betekent meer druk op het gewricht. Als je te veel weegt in verhouding tot je lengte, dan kan dit invloed hebben op het welzijn van je gewrichten. Op jonge leeftijd merk je wellicht bijna niks hiervan, maar als je eenmaal rond de 50 bent, dan kunnen de eerste artrose klachten ontstaan. Nu heb ik zelf als veertiger artrose in mijn handen, daar heeft je gewicht uiteraard geen invloed op.

Heb je een BMI boven de 25? Dan zal het zeker lonen om een dieet te volgen waardoor het lichaamsgewicht weer op een natuurlijke en normale gewicht lengte verhouding terecht komt. 

Maak gebruik van voedingssupplementen

Een voedingssupplement is een voedingsmiddel dat bedoeld is als aanvulling op de normale voeding. Het is volgens de definitie een geconcentreerde bron van één of meerdere vitaminen, mineralen of andere nutriënten met een voedingskundig of fysiologisch effect. Het gebruiken van gecertificeerde voedingssupplementen zoals ribes nigrum en astaxanthine kunnen je gewrichten helpen ontspannen. Zelf heb ik van de huisarts speciale magnesiumtabletten voorgeschreven gekregen.

Beweeg voldoende

De meeste artsen roepen dat 1 uur wandelen het minimum is om gezond te blijven. Echter, is dit doel pas haalbaar als er consistent wordt bewogen. Consistentie is dé factor voor een gezond leefstijl. 

Het consistent bewegen kent ook het voordeel dat je lichaam een bepaald tempo begint te leren. Het bewegen hoeft niet alleen maar een wandeling te zijn, maar het kan ook cardio bevatten. En daarmee wordt het verhogen van je hartslag bedoeld: dus in iets steviger tempo wandelen, hardlopen, doorfietsen, roeien, touwtje springen (niet zo lekker voor je knieën, overigens), skeeleren… net wat je zelf graag doet.

Zelf heb ik het advies gekregen om regelmatig knijpoefeningen te doen. Maar dat doet zeer en ik heb nog geen knijpers aangeschaft. Mijn leeftijd is tijdens dit gezondheidsevent bepaald op die van een 65-jarige qua knijpkracht. Onlangs in het ziekenhuis dezelfde test, zelfde conclusie. Maar goed, zolang ik niet meer voor mijn werk achter de vuilniswagen hoef te hangen, gaat het goed. (Ik had daar ooit een communicatie-functie en ging dan weleens mee, erg leuk om te doen!) Gewoon kantoorwerk achter de laptop gaat prima.

Heb jij speciale foefjes of tips bij artrose?

disclaimer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.