Thuis sporten, hoe doe jij dat?

Ik heb veel bewondering voor het doorzettingsvermogen van sportieve types. Zelf gun ik mezelf vaak alleen de tijd voor een uurtje sporten als ik een afspraak heb in de sportschool. Een tijdje terug schreef ik wat ik zoal doe in de sportschool en waarom het mij helpt om echt een afspraak te hebben. Nu komt het echter op discipline thuis aan… Hoe doe je dat?

elastiek schouders

Als workaholic alias zzp-er voel ik me continu schuldig wanneer ik niet achter de laptop zit. Niet werken = geen inkomen. Daarom heb ik een schoonmaakster (die nu even niet komt) om mijn huis fris te houden, moet ik heel bewust tijd vrij maken voor mijn kinderen en nadenken over in beweging blijven. Ik vind dat echt heel lastig. Gun mezelf die tijd ook vaak niet omdat er… een artikel geschreven moet worden, het huis een troep is, huishoudelijke klusjes moeten gebeuren, kinderen aandacht behoeven… En zo heb ik nog 1001 smoesjes.

Ooit, in ons eerste flatje hadden wij een hometrainer fiets en een roeiapparaat met het idee om lekker thuis te sporten. Soms zat ik daar inderdaad even op. Meestal sportte ik niet.  

Mijn lijf gaat dan echter vast zitten, omdat ik zoveel achter de computer zit. In beweging blijven is dus een must. Van de fysio heb ik een sport elastiek gekocht waarmee ik de schouderbladen kan trainen. Die pak ik er regelmatig bij, vooral als ik merk dat mijn schouders pijn gaan doen. Wat ik – met mooi weer – fijn vind, is een rondje wandelen over de rondweg vlakbij mijn huis. Je kijkt dan over de weilanden en maakt je hoofd leeg, terwijl je in beweging bent.

hardlopen
Hardlopen als gymles, het was er mooi weer voor.

Sportief thuis

Nu in deze thuisblijftijden, is mijn sportschool digitaal gegaan. Ze gaan elke dag ‘live’ op facebook. Wekelijks krijg ik een nieuw sportschema voor thuis toegestuurd. Waar ik best zenuwachtig van wordt, want ik heb nog amper tijd gemaakt voor de eerste oefeningen…
Gelukkig zijn mijn kinderen een goede motivatie, want ik wil dat zij regelmatig bewegen. Afgelopen week hebben we dus een ‘sportrondje’ gedaan met fitness muziek van youtube aan. We werkten ons aardig in het zweet. Of nou ja… voor zover ze er zin in hadden.
Op de familie app kwam een leuke foto voorbij van mijn nichtje op de crosstrainer en mijn ouders hebben tijdelijk een loopband in huis.  Ideaal als je zo’n sportapparaat in huis hebt. Zelf heb ik (toen er niet zo’n snijdende koude wind stond) hardgelopen op de rondweg met de kids. Dat vonden ze leuk en kunnen we dus vaker doen. In de ochtend kom je daar bijna niemand tegen en zo halen we toch een frisse neus. Ook kwam ik wat grappige gym challenges tegen, zoals sokken in een emmer gooien. Op youtube staan allerlei leuke danslessen van bijvoorbeeld Kinderen voor Kinderen (want Bewegen Is Gezond).

sokkenchallenge
We doen de #sokkenchallenge

Moet eerlijk bekennen dat bewegen dus niet mijn hoogste prioriteit heeft, maar dat ik er wel aandacht aan besteed. Iets is beter dan niets. Nu je niet heen en weer naar school en andere afspraken hoeft, ben je toch minder in beweging en dat kan zijn weerslag hebben op je lichaam.
Het goede nieuws is, dat het niet zo vaak op pad zijn een positieve invloed heeft op mijn gewicht. Ik eet veel gezonder nu ik minder vaak boodschappen doe en ben dus wat gewicht kwijt. (Tenzij het natuurlijk spiermassa betreft dan is het niet zo positief, maar ik denk even in mijn voordeel.)

Hoe blijf jij gezond qua beweging en voeding nu je meer thuis bent?

disclaimer

Comments

  1. MarjonS says:

    Wij wandelen ( of fietsen) nu elke dag. En dan ook echt een uur.
    Verder probeer ik 1x per week een thuis workshop-out te doen.

    Sinds januari al gestopt met de extra chips, snoepjes en cola. Dus qua voeding goed.

    1. Marguerita says:

      Wauw wat goed! Heel knap dat dit je lukt, gelukkig is het wel heel mooi weer om buiten actief te zijn

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.