Wat doe ik in de sportschool?

Wekelijks bezoek ik de sportschool voor een krachttraining in combinatie met cardio. Dat lezen jullie natuurlijk elke keer in mijn weekoverzichten, maar wat doe ik dan precies? Tussen verschillende sportscholen en hun aanbod is er veel verschil. Wat je in de sportschool daadwerkelijk doet, heeft te maken met het doel waarvoor je er naartoe gaat. Bij mij is dat doel ‘lijf soepel houden’, ‘niet continu buiten adem zijn’ en ‘het gevoel dat ik goed bezig ben voor mijn lijf’.

myofx

Bijkomend doel is dan nog de factor gezelligheid oftewel socializen. Niet altijd, maar even een praatje maken is wel fijn. In mijn woonplaats heb ik verschillende sportscholen bezocht sinds mijn studietijd. Ik ben geen sportief type, maar wil wel gezond blijven zonder al te veel vet en voorkomen dat ik sneller aftakel dan gewenst. Ik heb nooit op sportclubs gezeten behalve in mijn kindertijd op gym en dat was qua motoriek en lenigheid gewoon niet mijn ding. 

Fitness vind ik fijn, want dan zit je niet per se vast aan elke week dezelfde tijd of hetzelfde sportclubje. In het verleden heb ik wel groepslessen als zumba, body pump en pilates gedaan. Was leuk om te doen, maar vaste momenten werken voor mij niet zo. Net zoals de sportschool waar ik met een vriendin – als we al gingen – een kwartier op de crosstrainer ging, om vervolgens lekker samen thee te drinken.

Wat ik nu doe tijdens een training?

In mijn huidige sportschool Personal Fit ondervang ik dat. Ik kan er alleen terecht op afspraak (wel onbeperkt) dus ik moet gaan. En als ik niet kom of even niet ben geweest, dan word ik gebeld om te kijken hoe het gaat en wanneer ik weer kom. Dat werkt voor mij beter dan de vrijblijvendheid bij andere sportscholen waar ik lid ben geweest. Deze sportschool is kleinschalig en dus persoonlijk.

Bij elke training worden de oefeningen uitgelegd, de fitness apparaten ingesteld en checken ze of ik de beweging wel goed doe. Mijn schema bestaat uit 2 of 3 verschillende trainingen die ik om en om doe. Eigenlijk gebaseerd op 2 of 3x per week sporten dus, maar ik kom chronisch tijd tekort dus ik ga 1x per week.

Op dit moment heb ik een schema met onder meer de deadlift, verschillende oefeningen met dumbells, crunches en schuine crunches, squats en de step up. Tussendoor moet ik 250 meter roeien voor de conditie. Voor en na de training ga ik het liefst op de loopband met een stevige pas voor de warming up en cooling down.

Het schema dat ik nu heb is leuk, maar behoorlijk pittig! Moet met alles eigenlijk 4 rondjes van 20 herhalingen doen. Bij langere schema’s was dat 3 rondjes. Oefeningen met de touwen vind ik ook altijd wel leuk, behalve de battle ropes. Dat is echt afschuwelijk, haha. Maar goed, je moet al je spiergroepen natuurlijk meepakken.

EMS training

In de toekomst zie ik mezelf wel vaker naar de sportschool gaan, als ze bijvoorbeeld EMS trainingen gaan aanbieden. Of als er een personal trainer met de benodigde apparatuur aan huis komt. Dan ben je met 20 minuten klaar. Nu ben ik langer bezig, ook omdat ik tussendoor graag een praatje maak met de andere sporters, maar toch.

Ik stond afgelopen weekend op de Fitfair in een EMS pak van MyoFX druk mensen te vertellen dat je met elektrische spierstimulatie veel effectiever traint en hoe het is in te zetten voor zowel revalidatie, fysio als het trainen van topatleten… Met een snelle en toch effectieve training is het misschien makkelijker om 2 of 3 keer per week naar de sportschool te gaan. Hoewel, makkelijk is zo’n training niet, je bent net zo kapot als na een training van 1,5 uur. Maakt wel de strakkere buik een haalbaarder doel.

Wat doe jij in de sportschool? Groepstrainingen? Krachttraining? Cardio? EMS?

disclaimer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.