Wat kan stress verminderen?

In deze tijd hebben veel mensen last van stress, een heel vervelend verschijnsel wat lastig is te ontlopen. Soms moet er gewoon veel gebeuren. En allemaal tegelijk. Terwijl het toch heel fijn zou zijn als je zonder stress door het leven zou kunnen, daarom is het belangrijk om te weten hoe je stress kunt verminderen. In dit artikel enkele tips die je kunnen helpen tegen dat gevoel van stress!

stress verminderen
Chillex! You’ve got this. Foto: Shutterstock

Alles op een rijtje hebben voor jezelf

Vaak begint stress doordat er veel chaos is in je hoofd. Veel verschillende dingen die in je leven spelen en je kunt het allemaal even niet meer op een rijtje zetten. Heel vervelend natuurlijk maar het beste dat je hiertegen kunt doen, is door structuur in je leven brengen. Onderscheidt hoofd- en bijzaken van elkaar door dingen op te schrijven zodat alles overzichtelijker wordt.

Ik gebruik hiervoor een whiteboard en memoblaadjes, maar overzichtelijker doe je dit bijvoorbeeld met deskplanners van Bekking & Blitz. Hierop kun je afspraken en aantekeningen noteren, zodat je heel duidelijk voor je hebt wat er nog moet gebeuren en wat er nog aan zit te komen. Is iets klaar dan streep je het weg.

Wanneer je veel last hebt van stress moet je ervoor zorgen dat je rust in je hoofd krijgt. Alles duidelijk op papier zetten verlicht al een heleboel stress. Ik vind het fijn om mijn week elke maandag te starten met frisse to-do-lijstjes. Hierdoor zul je ook minder gaan malen wanneer je lekker aan het eind van de dag in je bed gaat liggen, dit komt omdat je alles goed hebt geordend voor jezelf. Het zorgt voor een berg rust in je hoofd. Door dingen goed te plannen en niet je afspraken allemaal op het laatste moment te doen, voel je je minder opgejaagd.

Negatieve invloeden vermijden

Een andere grote stressfactor zijn negatieve invloeden. Dit kan bijvoorbeeld door social media zijn maar ook door mensen uit je naaste omgeving. Deze mensen kunnen voor veel negatieve invloed zorgen in je leven en dat is iets wat je wilt vermijden. Ga voornamelijk met mensen om waarmee jij je fijn voelt en die positief zijn, hierdoor zul jij je namelijk ook een stuk positiever gaan voelen. Want je zult je automatisch gaan aanpassen aan je leefomgeving. Bij klagers ga ik zelf ook klagen, bij positivo’s deel ik graag leuke verhalen. Lees bijvoorbeeld mijn artikel over ‘de dingen die je niet mag van andere mensen‘.

Social media kan zorgen voor een negatieve invloed, zoals bijvoorbeeld een slecht zelfbeeld. Heel eerlijk ik ‘moet’ er als blogger zichtbaar op zijn maar tegelijk maken social media me enorm gestresst en nerveus want oh jee ik heb niet zoveel likes, vinden mensen me niet sympathiek, is die foto wel leuk genoeg en herkent niemand zich hier in? Op social media zie je vaak de beste en leukste kant van mensen (zoveel likes, zij hebben veel meer vrienden dan ik) ziet, terwijl je eigen leven helemaal niet zo bijzonder is of je gewoon een kleinere sociale kring hebt (wat lekker rustig is, maar killing op social media kanalen waar je aan hartjes en duimpjes je likability afleest). Maar ja, ook deze mensen die je volgt op social media ervaren de normale dingen en rauwe randjes, alleen delen ze dat niet uitgebreid op hun accounts. Daarom is het goed om jezelf vooral niet te gaan vergelijken met anderen en lekker op jezelf te gaan focussen. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van! Of in ieder geval vrolijker en minder gestresst, haha.

Omgaan met stress is echt iets dat ik beter heb leren beheersen tijdens de pandemiejaren door mijn longcovid. Het blijft uiteraard altijd tricky om me niet te laten opjagen, maar ik weet mezelf er eerder uit te snappen.

Heb jij dat ook? Maak je ook graag lijstjes? Heb je een deskplanner?

disclaimer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.