Keek op mijn Week: persreis in Frankrijk van Pyreneeën naar Alpen, Argelès sur Mer, Wild Pig Wines en Avignon

Ik heb wel 6 artikelen in mijn hoofd die ik wil schrijven naar aanleiding van de persreis naar Zuid-Frankrijk afgelopen week. We troffen het in eerste instantie niet zo met het weer, maar hebben toch ontzettend veel kunnen zien van de prachtige omgeving! Als het heel warm was geweest waren we wellicht eerder op een terrasje gaan uitpuffen, nu zijn er behoorlijk wat wandel- en auto kilometers gemaakt. In deze keek een snelle update, uitgebreidere verslagen volgen uiteraard de komende weken. Wijn, heritage en prachtige uitzichten… dat is de beste samenvatting denk ik.

domaine saint thomas
Een paar spoedmailtjes beantwoord bij Domaine Saint Thomas, maar echt aan de blog werken kwam er niet van: we waren hier om sights te zien!

Argelès sur Mer en Collioure bezocht

Zaterdag kregen we een heerlijk ontbijtje met streekproducten gemaakt bij Domaine Saint Thomas waar we in een prachtig appartement verbleven. De jam heb ik gekocht voor thuis en ook cadeau gedaan aan mijn ouders als dank voor de post. Net als… de wijn, de olijfolie, de aioli, de abrikozensap… Op zaterdagochtend is het winkeltje open tot 12 uur, aanrader! In de zomer kun je hier zelf kersen plukken in de fruitgaard.

domaine saint thomas ontbijt

We hadden al vroeg een afspraak in badplaats Argelès sur Mer met Emanuelle van de lokale tourist board die speciaal voor ons Casa de l’Albera opende. Dit is een klein museum in hartje Argelès met de lokale geschiedenis, tradities en toeristische highlights.

argeles sur mer casa del'albera
De omgeving van Argelès sur Mer is perfect voor de mountainbike.

streekmarkt argeles sur mer

Onderweg kwamen we over de streekmarkt met lokale producten, deze is elke zaterdagochtend en druk bezocht door de locals. Daarna door naar museum Mémorial du Camp met schilderijen gemaakt in het concentratiekamp op het strand van Argelès. Hier strandden de Spaanse mensen die op de vlucht waren voor Franco…

argeles sur mer memorial du camp

Indrukwekkend, zeker gezien de huidige situatie in Oekraïne. Nog even snel koffie gedaan op een terras en daarna langs de Spaanse begraafplaats gereden die hieraan herinnert.

Vervolgens reden we naar de Monolith naast het strand. Hier is enkele weken geleden op het strand zelf ook de memorial route met foto’s van het kamp geopend…

De plek van het prachtige strand naast de Middellandse Zee met op de achtergrond de bergen en dan de foto’s uit de Tweede Wereldoorlog… kippenvel. Een indrukwekkende herdenkingsplek, die is gemaakt omdat veel mensen die dit strand bezoeken geen weet hebben van de geschiedenis. Opdat wij nooit vergeten, zouden we in Nederland zeggen…

argeles sur mer memorial du camp

’s Middags tijd voor iets vrolijkers dus reden we naar het schilderachtige plaatsje Collioure. Hier moet je echt naartoe wanneer je in Argelès sur Mer op vakantie bent! Alle historie van de streek komt hier samen: Moorse gebouwen, Spaanse gebouwen, de Franse stijl… en dat alles in een prachtige baai vol wonderschone straatjes met kunst aan de muur en natuurlijk terrasjes.

collioure

We raakten hier niet uitgekeken en hebben heel wat gewandeld langs kastelen, steile steegjes en natuurlijk de baai met surfers en een zandkastelenbouwer.

De bergen en de hamam in

Zondag kregen we een rondleiding over de fruitgaarden van Domaine Saint Thomas en de meegebrachte paraplu was geen overbodige luxe.

domaine saint thomas

Gelukkig was een deel van onze tour overdekt en had gastheer Pierre-Jean een auto om ons naar de prachtige kersenbloesems te rijden. Zo mooi!

Ook kregen we uitleg over het proces van wijn maken en bewonderden we de verschillende tanks, amforen en vaten waarin de streekwijn lag te rijpen. De streek van Argelès staat bekend om de Muscat wijn, een zoete sterke aperitief wijn.

banyuls argeles sur mer

De wijngaarden van Pierre-Jean zijn Domaine Saint Thomas vind je onder meer bij Banyuls op de berg. In de verte zie je het strand van Argelès sur Mer. Hier groeit dus de druif voor de Muscat. De hoogte en de bodem geven ‘m die bijzondere smaak.

site des paulilles
Naar de Site des Paulilles, een prachtige plek. In de omgeving zijn overigens nog veel meer geweldige wandelroutes, maar van dit korte stukje waren we al aardig nat geregend. Normaal regent het vrijwel nooit in deze streek.
Site des Paulilles
De baai van Site des Paulilles.
hotel du golf
’s Middags was er vanwege het slechte weer voor ons een privé hamam geboekt en een ayurvedische massage in Hotel du Golfe. Heerlijk! Je bubbelt met uitzicht op zee. Even opwarmen en tot rust komen.

thais restaurant argeles

In het toeristische stuk van Argelès sur Mer heb je overigens een heel goede Thai zitten! Aanrader en aantrekkelijk geprijsd ook: Sabai Sabai. Daar hebben we gegeten. Tijdens ons verblijf was er nog veel gesloten omdat het toeristenseizoen nog niet is gestart, maar deze was open en top.

Roadtrip langs de Zuid-Franse kust

Maandag moesten we de sleutels van ons fijne stekje bij Domaine Saint Thomas alweer inleveren. Tijd voor een roadtrip langs de Franse zuidkust, maar niet voordat we eerst nog even met onze neus in de boter vielen. Of eigenlijk in de wijn: de mensen met de bottel installatie waren deze morgen aanwezig om de wijn in de flessen te doen.

wijn bottelen domaine saint thomas

Domaine Saint Thomas is te klein voor een eigen fabriek, en deze mensen met bottel installatie trekken langs alle kleine wijnboeren om hun werk te doen. Zoals vandaag. Ze begonnen met witte wijn, toen wij er waren was men bezig met de rosé en daarna zouden ze de rode wijn nog doen. Als souvenir kregen we een kurk mee, erg leuk als aandenken.

Ze checken eerst of de wijn zuiver genoeg is en of de kleur aan de kwaliteitsnorm voldoet. Daarna wordt de apparatuur op de tank met wijn aangesloten, gaat het in de flessen, komt er een kurk op en natuurlijk etiketten etc. Erg mooi om te zien!

Buiten goot het ondertussen pijpenstelen. Nog even tanken tegenover Domaine Saint Thomas en op naar nieuwe avonturen. Van diverse toeristische ambassadeurs had ik allerlei tips gekregen en daar 3 dingen uitgehaald die ik dolgraag wilde zien:

1. de wilde flamingo’s in de Franse zoutmeren
  2. dorpje Sète, het klein Venetië van Frankrijk
  3. het imposante Pont du Gard

We zijn best lang onderweg geweest, maar ik heb ze allemaal kunnen aftikken! Yay! Om een dergelijke roadtrip echt goed te doen, zou je hier eigenlijk een paar weken voor moeten uittrekken. Toch hebben we tijdens deze persreis van een kleine week ontzettend veel gezien.

wilde flamingo's frankrijk

De flamingo’s zouden vooral zitten in de roze zoutmeren nabij Gruissan, in natuurgebied Parc Naturel Régional de la Narbonnaise en Mediteranée. Het was even zoeken in de regen, maar daar in de buurt hebben we langs een afgesloten weg inderdaad de eerste flamingo’s gespot. Ik stond te juichen omdat ik het zo bijzonder vond, maar de rest van de route tot aan Montpellier hebben we nog honderden flamingo’s gespot. Langs deze kustroute zitten ze in maart / april werkelijk overal!

sète haventje

We reden langs Narbonne en Beziers en zelfs langs Cap d’Agde – waar ik ooit mijn eerste vakantie zonder ouders doorbracht – om uit te komen in het mooie Sète met prachtige straatjes, gebouwen en vooral mooie jachten. Hier hebben we even iets lekkers genomen en daarna het uitkijkpunt Le Mont Saint-Clair opgezocht.

pont du gard

Volgende stop was voor donker de Pont du Gard bekijken. Grappig detail: om hier te komen reden we door het dorpje Marguerittes. Vond ik heel leuk. De Pont du Gard is heel indrukwekkend… vooral als je bedenkt dat dit in 5 jaar is gebouwd! Zeker een bezoekje waard wanneer je in de buurt van Montpellier, Nimes of Avignon op vakantie gaat.

In het donker arriveerden we in het prachtig verlichte middeleeuws ogende Avignon. Heel indrukwekkend. Lekker gegeten in het hotel. Zie hier de roomtour van de kamer die Wild Pig Wines voor ons had geboekt in Mercure Hotel Pont d’Avignon.

Met 4×4 langs de Wild Pig Wines wijngaarden

Dinsdag liepen we eerst om het Palais des Papes heen. Hier hebben maar liefst 9 pauzen gewoond. Een indrukwekkende eyecatcher die we vervolgens van binnen bekeken, want de Avignon Tourist Board had kaarten voor ons geregeld.

palais des papes avignon

Met een histopad in de hand en koptelefoon op loop je hier doorheen en krijg je uitleg en beelden van hoe het er vroeger moet hebben uitgezien. Wat een historie! In bepaalde beschilderde kamers mocht je niet fotograferen en wat ik zelf heel bijzonder vond was de schatkamer waar ook onder de vloer rijkdommen verstopt waren.

De beroemde brug van Avignon gefotografeerd vanuit de tuin van het Palais des Papes.

We lunchten even snel op één van de leukste pleintjes van Avignon (tip van de Tourist Board) en vertrokken daarna naar Domaine Longue Toque van wijnhuis Maison Gabriel Meffre, het bedrijf achter het merk Wild Pig Wines. Prachtig weer voor deze autorit en vervolgens een 4×4 tour over de rotserige bergweggetjes langs diverse wijngaarden van Domaine Longue Toque.

wild pig wines bij maison gabriel meffre in gigondas
Bij het Palais des Papes stonden de dozen van Maison Meffre al opgestapeld.

Heel bijzonder! De smaak komt dan ook van de grond waar regelmatig lijmsteen van de berg af valt. Wild Pig Wines is een jonge, lichte wijn en speciaal bedoeld om binnen 2 jaar op te drinken. Niet te lang bewaren dus (en de schroefdop geeft al aan dat je deze wijn snel kunt drinken en dat deze ideaal is voor bijvoorbeeld een picknick of dagje strand).

Op de allerhoogste wijngaard zijn volop fossielen te vinden. Ooit lagen de Alpen onder water, het zijn aardkorsten die tegen elkaar zijn aangeduwd en zo is dit gebergte ontstaan. Vandaar dus de vele fossielen in het gesteente dat onder invloed van zon, regen en de Mistral wind van de bergen afbrokkelt. Als klein meisje droomde ik ervan om ooit zelf archeoloog te worden en fossielen te vinden en voilà: hier in Frankrijk is die droom uitgekomen. Het mooiste fossiel dat ik vond was helaas te zwaar om mee naar huis te nemen in de koffer, maar ik heb wel een paar kleintjes. Mijn kinderen zijn diep onder de indruk.

wild pig wines bij maison gabriel meffre in gigondas

Daarna maakte ik kennis met de marketingmensen achter het merk en kregen we een proeverij van alle Wild Pig wijnen van de ‘smaakpapil’ achter de wijnen van Maison Gabriel Meffre. Gaaf hoe ze ons vertelde over smaakvisies die ze vervolgens omzet in bepaalde druivensoorten op specifieke grond waarbij ook de oogstperiode invloed heeft. Dat alles bij elkaar en het rijpingsproces resulteert vervolgens in een smaak die ze voor ogen had. Ontzettend knap!

We kregen uitleg over de verschillende wijnsoorten die Wild Pig in Nederland op de markt brengt en ik kreeg een mooi oranje Wild Pig t-shirt én bijzondere gesigneerde wijnen van Wild Pig uit 2018 mee. Deze kun je niet kopen. Een zeer bijzondere experience deze dag.

In Avignon had Maison Gabriel Meffre restaurant l’Arlequin voor ons geboekt, vlakbij het hotel. Hier stonden 2 flessen Longue Toque voor ons klaar: wit en rood. Eén hebben we bij het eten opgedronken en de ander is meegegaan naar huis voor een bijzondere gelegenheid.

l'Arlequin Avignon

Mooiste plekjes van Avignon

Woensdag uitchecken, koffers in de auto en op pad met Laureline van de tourist board van Avignon die ons de allerleukste plekjes van de stad liet zien. Zo hoorden we over de geschiedenis van de stad en kregen we uitleg over de leuke straatjes en vele monumentale details en gingen we naar Les Halles, een overdekte food markthal. Hier mocht ik verschillende dingen proeven waaronder een zalige aioli hummus (aanrader, proeven en kopen als je Serge Olives spot), brood met wijnsmaak etc.

les halles avignon

De straatjes van Avignon zijn ontzettend leuk om te winkelen. Zeer fotogeniek ook. Overal waar je kijkt kun je Maria spotten, verstopt in de muurtjes van oude panden. En er zitten ontzettend leuke boetiekwinkeltjes.

mariabeelden in avignon

Laureline wist als local feilloos de allermooiste plekjes te vinden en had allerlei interessante wetenswaardigheden over de stad. Na afloop van de citytour deden we geheel naar Franse gewoonte nog even koffie op een terras.

avignon

Eigenlijk hadden we veel te weinig tijd om deze prachtige stad aan de Rhône goed te bezoeken, echt een aanrader voor een citytrip: alles is binnen de Middeleeuwse stadsmuren te vinden in een straal van 5 kilometer en overal waar je kijkt straalt de historie er vanaf. Bovendien is het hier vrijwel altijd mooi weer, alleen de Mistral wind kan soms (dat duurt dan 3 dagen) vervelend zijn.

palais des papes avignon

Daarna snel naar de luchthaven, waarbij ik onderweg nog door de juf werd gebeld… Waar ik bleef want mijn kinderen stonden te wachten… Uhm… nou in Zuid-Frankrijk dus. Hun vader was even vergeten dat ik pas rond 7 uur thuis zou zijn. Dikke stress voor mij, ik raakte ook meteen mijn paspoort kwijt… die uiteindelijk gewoon in mijn tas bleek te zitten. En met de kinderen was het gelukkig ook vlot opgelost, want hun vader werkte vanuit huis. Ik had wat moeite om mijn zen weer te vinden, maar goed: met een loodzware koffer (denk: wijn, streekproducten, fossielen) ben ik veilig thuis aangekomen.

wild pig wines bij maison gabriel meffre in gigondas
Wild Pig: merci beaucoup!

Mijn vriend weet nu ook dat een persreis hard werken betekent: wat normale mensen in een paar weken vakantie proppen, deden wij in 5 dagen. Dan ben je wel een heleboel zeer bijzondere, geweldige ervaringen rijker!

Knallen als een malle

Donderdag kinders naar school, snel wat boodschappen gehaald en daarna knallen als een malle achter de laptop. Ik had dolgraag willen beginnen aan de artikelen over Zuid-Frankrijk, maar eerst moest ik de mailbox door en natuurlijk mijn Blogboot verslag afmaken. Heel veel nieuwe aanvragen en een aantal die ik voor de reis al binnen had maar waar ik nog niet aan toegekomen ben.

tulpen uit oekraïne
Ik had een doos met 50 tulpen uit Oekraïne besteld, gered van de vernietiging en ze zijn zo mooi <3

Toch met de kinderen uit school even bij oma een potje abrikozenjam van Domaine Saint Thomas langs gebracht als dankjewel voor de post in mijn afwezigheid. En natuurlijk een ijsje gehaald bij de Zoete Inval aan het Raadhuisplein. Thuis zijn heeft weinig nut als je kinderen je vervolgens niet zien, al kroop ik bij thuiskomst wel direct achter de laptop tot laat. Gelukkig stond een snelle texmex redelijk vlot op tafel.

krypto boek
Het stripboek Krypto voor dyslectische kinderen werd argwanend opgepakt en vervolgens binnen een kwartier in 1 ruk uitgelezen. Top, Uitgever De Vier Windstreken!

Meeting met wereldkampioene rolstoeltennis

Vrijdag reed ik naar Alphen a/d Rijn voor een meeting met wereldkampioene rolstoeltennis Lizzy de Greef. Heb haar wat tips gegeven omtrent social media en wil sponsors voor haar gaan werven. Ze heeft net de HAVO afgerond en wil zolang het kan fulltime als sportvrouw aan de slag. Heel inspirerend, zeker vanwege de beenprothese! Mocht je leuke bedrijven kennen op tennisgebied of actief zijn met sportsponsoring en als bedrijf een bijdrage willen leveren aan de toernooigelden in het buitenland van deze jonge doorzetter, let me know.

tekening aislynn
Dochterlief is een mooi project gestart: haar hele klas als karikatuur tekenen. Erg knap!

Daarna stond de telefoon roodgloeiend, stortte ik me op de mailbox en natuurlijk op het schrijfwerk. Ontzettend veel gedaan, weinig kunnen afronden hahaha. Dit weekend nog maar even wat uren aanpoten, want ik heb geen idee hoe ik het allemaal gedaan moet krijgen. Bloggen… tis hollen of stilstaan…

souvenir avignon
Souvenir voor mijn kids gekocht in het Palais des Papes.

Heb in ieder geval een geweldige week gehad, heel veel mooie ervaringen rijker, mijn kinders weer lekker kunnen kroelen en ook businesswise gaat het momenteel even heel hard (mits ik de artikelen geschreven krijg uiteraard).

Ben jij al eens in Argelès sur Mer, Avignon of andere Zuid-Franse plaatsjes geweest?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle