ZZP update: business keuzes, hoe maak je een afweging?

De laatste Marstyle ZZP update is alweer van even geleden. Ik weet dat veel mensen het leuk vinden om een kijkje achter de zakelijke schermen te krijgen dus bij deze toch weer eens een update. Zaken doen gaat om keuzes maken. Soms maak je de juiste keuzes, soms de verkeerde. Ik vind het zelf altijd leuk om te zien hoe iemand een bepaalde afweging maakt, waar een ondernemer de juiste keuzes maakte en zo in een sneltrein flow komt en ook hoe ze terugkijken op hun fuckups. Mijn eigen grootste worsteling is de factor ‘tijd’, herken je dat?

zzp update business keuze

Longcovid dwong mij om anders om te gaan met ‘tijd’. De werkuren maken die ik gewend was, dat gaat niet meer. Al sinds april 2020 kan ik niet omgaan met ‘werktijd’ zoals voorheen. Nu had ik als zzp-er toch al geen 9-tot-5 bestaan, maar wanneer je op de meeste dagen slechts 2 uur effectief aan werk kunt besteden in plaats van de ‘norm’ van 8 dan is het echt zaak om je business anders te bekijken dan voorheen.

Voor ik covid kreeg, leek het me bijvoorbeeld leuk om als interimmer bij een bedrijf in een andere branche aan de slag te gaan. Uurtje factuurtje zou mij meer opleveren dan de ad hoc klussen voor mijn blog en voor andere bloggers en PR events draaien stond ook on hold. Inmiddels weet ik dat dit eigenlijk geen optie is: fulltime een werkdag van 8 uur + reistijd kan mijn lichaam nu niet aan.

Boek schrijven

Mijn nieuwsgierigheid naar andere branches kan ik gelukkig ook kwijt in mijn huidige voornaamste werk: in onderwerpen duiken die mij interessant lijken en daar een mooi artikel over schrijven voor mijn blog. Ik deed het NL leert door traject om te ontdekken hoe ik mijn werk zou kunnen ombuigen naar iets dat passend is bij mijn huidige fysiek. Daaruit kwam dat ik een boek zou kunnen schrijven met al mijn marketingcommunicatiekennis, aangevuld met mooie anekdotes uit de jarenlange ervaring die ik heb. Heel erg leuk en ik ben hier enthousiast mee aan de slag gegaan.

Het is alleen nog steeds niet af omdat het na weer een terugval stil lag en het ineens weer heel erg druk werd met andere opdrachten. Het wordt overigens wel een ontzettend mooi en praktisch handboek! Ben heel trots op wat ik al geschreven heb, maar het is nog niet wat ik ermee voor ogen heb om compleet te zijn. Daar moet echt nog een keer tijd en focus voor zijn. Er zitten al heel wat waardevolle uurtjes in, dus wordt vervolgd. Het boek is bedoeld als visitekaartje. Aan mijn blog zien mensen mijn vakkennis over marketingcommunicatie niet af en ze weten dus niet waarvoor ze zakelijk bij mij terecht kunnen. Ze zien alleen dat ik fijne teksten kan schrijven (en die wil ik dus alleen voor mijn eigen blog maken) en nuttige dingen kan zeggen over zaken als vakanties, huishoudelijke apparaten en single parenthood. De belangrijkste fuckup is dat het nog steeds niet af is omdat het schrijftraject stil ligt.

iPhone 12 of een 12 Pro?

Verder moest mijn telefoon door naar een kind (je kent dat wel, zoek, kapot of wat, die kinderen die verslijten telefoons bij ‘t leven). Goede foto’s zijn ontzettend belangrijk en het lukt me niet altijd om perfecte plaatjes te schieten. Zeker voor mijn groeiende instagram kanaal heb ik daarom goede apparatuur nodig, dat is het halve werk. Mijn oude iPhone had ‘slechts’ 2 camera’s, de nieuwste iPhone heeft er 3… Maar welke kies je? Tussen de iPhone 12 en de iPhone 12 Pro zit best een aardig prijsverschil. Het scheelt een paar honderd euro. Waarom zou je dan voor de Pro kiezen? De gewone iPhone 12 is met 162 gram wat lichter dan de Pro die 187 gram weegt. Als je veel foto’s en filmpjes maakt, heb je meer aan de Pro die al direct begint met 128GB aan opslagruimte. Bij een gewone 12 kun je eventueel ook nog kiezen voor 64GB. De Pro is echter qua beeld net wat sterker uitgerust, waardoor je vloeiendere filmpjes maakt en met minder licht betere foto’s kunt maken. Daarom heb ik deze uiteindelijk gekozen, vanwege de standaard extra opslag en de betere foto’s bij minder daglicht.

Informatie opslurpen van Clubhouse

Audio app Clubhouse valt voor mij zowel in de categorie slimme keuze als onder de fuckups. Zo ben ik zakelijk met iemand in zee gegaan die ik via Clubhouse leerde kennen die achteraf niet integer bleek en heb ik ook wat uurtjes verspild met ‘gezellig achtergrond kantoorgeluid’ waarbij ik dan toch deel ging nemen aan het gesprek en zo mijn focus op het werk verloor. Hier staat tegenover dat ik ontzettend veel interessante mensen heb leren kennen én een nog mooier zakelijk netwerk heb opgebouwd. Er zijn heel veel rooms in deze app te vinden waar waardevolle vakkennis wordt uitgewisseld en waar je andere mensen dus ook kunt helpen met hun business (of andere struggles) en interessante nieuwe inzichten kunt krijgen. Ik heb een aantal mooi punten genoteerd waar ik ‘nog een keer iets mee wilde in een artikel’.

> Moeten mensen die niet succesvol zijn anderen coachen?

Groot irritatiepunt van mijzelf zijn de vele mensen die anderen coachen, terwijl ze zelf helemaal niet succesvol zijn op een bepaald vlak. Ze hebben hun salesfunnel goed ingericht en krijgen zo klanten die zich vervolgens bekocht voelen. Ik ben niet de enige, want dit was de titel van een Amerikaanse room waar ik met nog een paar honderd anderen luisterde naar de sprekers. Het ging onder meer over het verschil tussen een consultant en een coach. Een coach weet niet persé inhoudelijk iets van jouw vakgebied en stelt gewoon wat handige vragen. Een consultant kan juist met jou de diepte in. Mijn persoonlijke ‘verwachting’ is dat een coach dit ook zou kunnen, maar die weten in feite nergens iets van en zetten vooral jou zelf aan het denken.

Andere mooie takeaway was dat CEO’s de pijn van een bedrijf niet voelt in de portemonnee: een CEO krijgt toch wel betaald of een probleem nu wordt opgelost of niet. Je kunt zo iemand dus wel een oplossing aanrijken, maar het is niet gezegd dat ze daar iets mee zullen doen ondanks dat dit in het belang van het bedrijf is. Verder adviseerden ze bij consultancy richting grote bedrijven: verander niet 1 persoon (als zwakke schakel) maar ook alles eromheen. Een groot bedrijf is als de titanic, die kun je niet zomaar omkeren. Je kunt dus het management of een medewerker trainen en coachen, maar daarbij kunnen deze alleen veranderen wanneer je ook tools inzet om de rest van het bedrijf mee te bewegen in een nieuwe richting.

Een laatste mooie uitspraak vond ik “don’t flash things, flash the people you’ve helped”. Loop niet te koop met spullen, loop te koop met de mensen die je hebt geholpen. Zo kan ik wat meer over de bühne brengen dat veel bloggers door mij geholpen zijn aan extra inkomen, leuke content en mooie nieuwe zakelijke contacten, of juist inzoomen op de dankbare berichtjes die ik ontvang op artikelen die mensen hielpen met inzicht in de menstruatie of vruchtbaarheid na covid. Mooie inzichten.

> Dieper doorvragen naar de behoefte en kennis van je klant

Hoe bereik ik mijn doelgroep voor de Blogboot? Zond ik als vraag in bij het Nederlandse Ondernemerscafé dat wekelijks wordt gehost. Ik hoor vaak dat het een origineel, leuk en kansrijk concept is, maar hoe bereik ik nu de bedrijven voor wie deze marketing PR tool handig is? De experts in de room coachten mij door een salesgesprek heen, waarbij enkele ondernemers op het podium als ‘potentiële klant’ interesse toonden. Heel mooi en leerzaam om te doen. En ontzettend moeilijk ook! Waar PR-bureaus mijn doelgroep vormen, heb ik de toegevoegde waarde heel scherp. Maar op het podium bleek dat ik wat denkstappen oversla bij bedrijven die niet goed weten wat PR voor ze kan betekenen en hoe dit aan te pakken. Voor hen is het helemaal nieuw. En dan kom ik aanzetten met een praktische, concrete en voordelige oplossing. Maar ze weten nog helemaal niet dat daar een stuk behoefte ligt. Ik moet eerst doorvragen op ‘hoe zet jij op dit moment PR in’ en ‘hoe loopt dat’? Voordat ik aan kom zetten met hoe ik met mijn oplossing al die problemen voor ze uit handen neem.

Daarnaast zijn er natuurlijk de nodige learnings die ook andere bedrijfsprocessen raken. Wist je bijvoorbeeld dat interactie bij Instagram je bereik enorm vergroot? En dat daarom ineens een overkill aan vragen en polls op de insta stories voorbij komen en dat je beter een galerij post met 3 of meer foto’s kunt plaatsen omdat het opzij swipen en verder kijken ook als interactie geldt?

Ik leer graag nieuwe dingen om mezelf en mijn werkprocessen te verbeteren. Welke tips of inzichten hebben jou verder geholpen?

disclaimer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.