Strategie om van jouw muziek een hit te maken

Als je muzikant bent, wil je graag een zo groot mogelijk publiek bereiken. Een hit scoren is daarbij het ultieme doel. Hoe doe je dat? Hoe werkt het algoritme van Spotify? Ik ging hierover op Clubhouse in gesprek met artiesten, producers en andere professionals uit de muziekbusiness, zoals de baas van Spotify. Belangrijkste punt: pak de luisteraar in de eerste 15 seconden. In dit artikel zet ik de beste tips op een rij.

hit maken

Mijn eigen achtergrond ligt in de marketingcommunicatie. Hierbij kijk je naar het product – in het geval van een artiest ben je dat zelf – en hoe dit zich onderscheid van anderen. Is jouw muziek echt anders? Welk verhaal heb je te vertellen? Net als bij elk ander merk, red je het niet met meer van hetzelfde. Een handig truukje dat ik vaak gebruik: vergelijk je product met een automerk. Alle auto’s rijden, maar veel mensen hebben een hele sterke merkvoorkeur. Een auto die ze nu al rijden en eentje waarvan ze dromen. Begin je net? Verwacht dan niet dat je meteen een Ferrari, Porsche, Mercedes of Tesla bent. De meesten zijn dit namelijk niet. Brengen deze merken echter iets nieuws uit? Dan heeft dat de aandacht van een veel groter publiek dan van de goedkopere merken. Simpelweg omdat zij ‘het’ met hun imago al gemaakt hebben.

Bouw aan je portfolio

De grote conclusie is dat dit ook zo werkt voor een artiest. Voor artiesten werkt het namelijk hetzelfde als voor bloggers: je moet eerst zorgen dat je content hebt. Eén leuk artikel maakt nog geen succesvolle blog. Eén leuk riffje maakt nog geen nummer. Zorg ervoor dat mensen meer van je kunnen zien of horen. Bouw iets op. Wanneer je dan de vraag krijgt om je demo te laten horen, dan ligt er ook iets. Op Clubhouse spot ik regelmatig Demodrop rooms waarin je iets kunt laten horen en waar je daar ook direct feedback op krijgt.

iPhone SE

Ook nieuwsgierig? Via Ben kun je voor 432 euro al een iPhone SE aanschaffen, niet het nieuwste model maar prima om er lekker op los te Clubhousen.  De SE staat bekend om zijn duurzaamheid: stevig apparaatje dat stof en waterbestendig is. Kleiner en dus handzamer dan de iPhone Xr, voorzien van touch ID en mijn dochter maakt met haar SE prachtige foto’s ondanks de enkele camera.
Voor iedereen die zijn geld verdient met audio (dus als artiest, dj, podcaster, voice over) is deze app eigenlijk een onmisbare netwerktool in deze tijd waarin echte events en borrels niet plaatsvinden. Door jezelf hier te laten horen, kun je vraag naar jouw product creëren en de juiste contacten opdoen.

>> Lees ook hoe je Clubhouse als jouw visitekaartje kunt gebruiken.

Groeien op Spotify

Spotify vindt het fijn om mensen meer van je te kunnen laten horen, als jouw nummer in de smaak valt. Ook hier geldt hetzelfde als bij andere social media: het algoritme bepaalt alles. Zorg daarom dat je de luisteraar pakt in de eerste 15 seconden. Als hij je nummer skipt, verdwijn je snel uit het algoritme. Je ultieme doel is hier misschien om in grote playlists als Woordenschat te komen, maar de beste strategie is om klein te beginnen. Zorg ervoor dat je in specifieke kleine playlists komt in jouw niche. De luisteraars zijn al fan van de muziekstijl waarin jouw muziek past. Als artiest draait alles om het aantal keer dat jouw nummer wordt afgespeeld. Richt je pijlen dus eerst op de kleinere afspeellijsten waarna je verder kunt groeien richting wat grotere lijsten.

Belangrijke pro tip: de ervaren producers die ik sprak, benadrukten hoe belangrijk het is om eventuele ‘harde’ teksten te bewaren voor wat verder in het nummer. Start jouw nummer met een scheldkanonnade of heftige uitspraak? Veel luisteraars skippen jouw nummer direct. Zonder dat ze de rest hebben gehoord. Het algoritme weet dat dit nummer niet in de smaak valt en zal het minder vaak laten horen.

Waar kun je jouw muziek nog meer laten horen?

Je muziek kun je niet alleen op Spotify laten horen. Er zijn veel meer mogelijkheden en via andere kanalen kun je natuurlijk wel weer jouw ‘fans’ richting Spotify sturen. Als het straks weer mag, wil je bijvoorbeeld in contact komen met clubs waar je mag optreden. Het is daarom belangrijk dat je bij deze mensen op de radar komt. En dat gebeurt niet zo snel als je alleen maar met 1 nummertje op Spotify staat. Men wil meer van je weten. Veel artiesten hebben daarom ook een managementbureau ingeschakeld dat de marketing regelt. Zij weten precies waar jouw muziek het beste te pluggen valt. Maar je kunt ook zelf een heel eind komen.

  • Maak een website met mooie foto’s, contactgegevens, je verhaal en natuurlijk je muziek. Embed bijvoorbeeld je spotify en je sociale kanalen zoals youtube, tiktok of instagram. Alles over jou, waarmee fans zich een beeld van je vormen is hier te vinden.
  • Zorg dat mensen kunnen volgen wat je doet, bijvoorbeeld op Instagram.
  • Geef kijkjes achter de schermen om je verhaal te vertellen én mensen kennis te laten maken met zowel jouw muziek als de persoon er achter.
  • Lift mee op het succes van anderen. Is er geen goed doel dat een promotiefilmpje heeft opgenomen waar jouw muziek perfect onder zou passen? Ken je een grote TikTokker die met jouw muziekfragment een toffe challenge kan uitzetten? Ken je iemand die een toffe game ontwikkelt waarmee je kunt samenwerken?
  • Stel dat je graag wilt optreden in … Amersfoort. Je kunt via jouw social media, bijvoorbeeld een Instagram story, heel goed aan jouw fans vragen welk café leuk is en of ze die willen taggen of jouw story naar ze willen doorsturen. Zo creëer je zelf jouw aanvragen. Mensen waarderen dat je initiatief neemt én mensen vinden het leuk een ander te helpen.

Vergeet de PR machine niet

Heb je bedacht wie je bent, waar je voor staat én heb je een lancering? Vergeet dan ook de PR machine niet. In feite kun je dit net zo aanpakken als een nieuwe chocoladereep of wasmiddel. Je hebt je imago en je cover ontwerp gereed. Je weet waarin jij anders bent dan anderen en op welk gebied jij een inspirerend verhaal hebt. Daarom schrijf je een persbericht. Daarin vertel je kort wie je bent, waar je voor staat en wat je doet. Je zoemt even kort in op jouw muziekstijl en de technische details van jouw nummer. Wie, wat, waar, waarom en hoe leer je in de journalistiek. Gewoon 1 A4tje met een verhaal dat het liefst wat nieuwswaarde heeft.

Stel dat de (lokale) radio jouw nummer wil laten horen én je wat vragen wil stellen, dan doet hij voor die vragen inspiratie op in dat persbericht. Zelfde geldt voor de schrijvende pers. Je moet ze kort wat ins en outs geven en daar pikken zij uit wat voor hun luisteraars of lezers interessant is om te weten. Met slimme marketing kun je echt een nummer 1 hit scoren.

Kortom: waarom ben jij boeiend en wil men jouw nummer horen?

Bij dit persbericht doe je een professionele foto, waarvan je de auteursrechten hebt afgekocht. (De media wil deze foto gebruiken en je wilt ze niet met een boete opzadelen omdat ze jou een plezier deden, toch?) Vervolgens stuur je het uit naar relevante media. Dat kunnen radiozenders zijn, maar vergeet ook de lokale krant of vakbladen niet. En wie weet zijn er influencers actief die passen bij jouw muziek (willen die in jouw videoclip)? Inspireer ze met dit bericht en nodig uit tot samenwerking. Zorg dat onderaan in de noot voor de redactie jouw naam en contactgegevens staan, geef aan of je beschikbaar bent voor interviews of andere samenwerkingen.

Zo deel ik zelf geregeld op de facebookpagina van Marstyle een ‘fout verzoeknummertje’ van youtube. Dat kunnen hits voor kinderen zijn, filmmuziek, iets moois waar ik toevallig aan moest denken, iets grappigs uit de actualiteiten of pak ‘m beet Snollebollekes.

Conclusie

Waar het op neer komt:

  • Zorg dat je meer te bieden hebt dan alleen je muziek.
  • Creëer pro-actief vraag en wacht niet af.
  • Bouw aan een portfolio: mensen willen meer van je horen dan 1 nummer of fragment.
  • Maak goede muziek!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.