De tofste samenwerkingen van… InteriorTwin

Influencers houden van leuke samenwerkingen. In deze rubriek lees je de mooiste ervaringen van bloggers die al even bezig zijn. Voor merken zijn Marketing PR en Content PR perfecte manieren om in de spotlight te komen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat krijgen zij zoal aangeboden en hoe hebben ze dit bereikt? Hebben ze nog tips voor PR-professionals? Leuk en leerzaam voor zowel content creators als merken. Vandaag Ilse van InteriorTwin.

blog samenwerkingen pr tips

Wie ben je en waar blog je over? 

Hai, ik ben Ilse van InteriorTwin. Ik ben in het najaar 2016 gestart met InteriorTwin.com en hier deel ik allerlei inspiratie over interieur en huishouden. Bijvoorbeeld binnenkijkers, DIY, tips en inspiratie voor het inrichten van je huis, maar ook favoriete planten en schoonmaaktips. Ik was al jaren actief op Instagram @ilsevanelleswijk, maar had het gevoel dat ik hier onvoldoende mijn verhaal kwijt kon. Ook wilde ik graag dat dingen die ik deelde langer bewaard bleven dan op het vluchtige Instagram. Een blog was een logische vervolgstap.

Begin 2019 ben ik begonnen met bloggen op ilsevanelleswijk.nl. Hier deel ik vooral tips over bloggen en social media, met name Pinterest. Ook deel ik regelmatig selfcare tips op deze blog. Ik kreeg namelijk steeds vaker vragen van andere influencers en ondernemers hoe het kon dat mijn interieurblog zo hard gegroeid is. Ik wilde graag mijn ervaring daarin ook delen, maar vond het niet passen bij mijn interieurblog en ben daarom een tweede blog gestart.

ilse van interiortwin
Ilse aan het werk voor haar interieurblog. Check meteen hoe tof haar eigen werkplek is ingericht!

Heb je een favoriet social media kanaal? Welke en waarom?

Dit vind ik altijd een lastige vraag! Pinterest is strategisch gezien mijn favoriet, omdat het mij gewoon heel veel bezoekers naar mijn website oplevert en daarmee een stabiel inkomen. Pinterest is eigenlijk meer een zoekmachine dan sociaal medium, dus misschien kan ik beter Instagram als favoriet noemen? Via Instagram heb ik al heel veel leuke mensen ontmoet en ook vriendschappen gesloten en dat maakt het voor mij erg waardevol. Daarnaast is het natuurlijk leuk om anderen te volgen en daarnaast om inspiratie vanuit mijzelf met anderen te delen.

Wat vind jij fijne persinformatie om te krijgen? Heb je voorbeelden van echt bijzondere input?

Om heel eerlijk te zijn doe ik weinig met persinformatie. De waardevolste persinformatie die ik krijg is waarschijnlijk van boeken die nieuw zijn uitgebracht, ook al doe ik daar lang niet altijd wat mee. Ik ga veel liever op zoek naar eigen inspiratie en informatie en doe maar weinig met persinformatie, voor mij is dit dan ook niet relevant.

Wat is de top 3 van gaafste perspakketten die je kreeg thuisgestuurd?

Ik heb er maar 1 eigenlijk en dat zijn planten. In de interieurniche is het niet gebruikelijk om perspakketten op te sturen zonder voorwaarden, maar planten krijg ik nog regelmatig opgestuurd en dat vind ik altijd leuk.

Natuurlijk krijg ik wel vaker de vraag of ik een product wil ontvangen. Als dit zonder voorwaarden is en ik vind het product echt leuk dan ga ik hier graag op in. Voor de meeste producten die ik krijg aangeboden, heb ik of niet direct plek in mijn interieur of er komen voorwaarden bij zoals een verplichte Instagrampost of blogpost. Dan zeg ik uiteindelijk meestal toch nee.

Wat zijn de leukste events die je hebt bezocht voor je site? Wat was er leuk aan? Hoe zorgde men ervoor dat je mooie content kon maken? 

Flexa persevent: dit was ontzettend mooi in elkaar gestoken. De locatie was top, er waren leuke workshops en er was veel aandacht voor randvoorwaarden als mooie settings voor fotografie en lekker eten en drinken.

(Helemaal mee eens Ilse, hier is mijn verslag, het was zo gaaf om een item van de kringloop te pimpen!)

IKEA persevent: een prachtige locatie met heel veel leuke workshops en veel mooie foto locaties. Ook was er meer dan genoeg tijd om met collega’s bij te kletsen, ook erg fijn!

Zen Lifestyle event: inmiddels heb ik bij dit event 2 keer mogen spreken als Pinterest expert en anderen waardevolle info mogen meegeven. Dit is natuurlijk extra tof, maar ook hier was het verder top geregeld. Naast leuke workshops, een goede maaltijd en een mooie goodiebag was er hier uitgebreid de tijd om in de prachtige (grote) woonwinkel rond te kijken en zo inspiratie op te doen.

interiortwin event ikea
Ilse genoot van de inspiratie op het event van Ikea.

Wat waren je leukste persreizen? 

In de interieurbranche zijn persreizen niet gebruikelijk.

Dat klopt inderdaad, de laatste jaren niet meer. Ik ben in 2003 als woonredacteur wel eens meegeweest met radiatormerk Zehnder naar hun showroom in Frankfurt. Inclusief architectuur rondleiding door de stad. En in 2004 ging ik met keukenbladenmerk Cosentino mee op persreis naar de fabriek en marmergroeves in het zuiden van Spanje. Erg tof, maar de tijden zijn wat dat betreft duidelijk veranderd in de PR branche.

 

Hoe heb je bereikt waar je nu staat? Hoe heb je jouw blog laten groeien? 

In het laten groeien van de blog en Instagram zit heel veel tijd, dus ik wil iedereen die net begint aanraden om niet te snel te willen en eerst te focussen op goede content waarmee je anderen inspireert voordat je bedrijven gaat benaderen. Als de volgers en het bereik groeien dan komen die samenwerkingen vanzelf wel.

Tegenwoordig focus ik vooral op Pinterest en Google om mijn blog te laten groeien, maar nog belangrijker: ik ben continue aan het kijken wat mijn volgers graag willen zien en probeer daar mooie content omheen te maken. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk dat ik het zelf interessant vind.

Hoe kom je in contact met merken? Heb je tips voor de lezers? 

Zelf zoek ik eigenlijk zelden contact met bedrijven. Wel sta ik bij de belangrijkste bureaus ingeschreven. Wat ik wel soms doe is als ik oprecht enthousiast ben over een merk en hierover iets op de blog of socials deel, ik zorg dat het bedrijf dit weet. Soms volgt hieruit later dan een samenwerking, maar ook veel vaker niet.

De meeste bedrijven benaderen mij echter rechtstreeks of via tussenpersonen. Bedrijven waar budget voor samenwerkingen is, hebben zelf goede tools om de beste match te vinden. Juist daarom is het zo belangrijk om eerst voor volgers en bereik te zorgen voor je bedrijven gaat benaderen. Wil je meer weten over hoe ik aan mijn opdrachten kom? Dat deel ik in dit artikel

Welke verbeterpunten zie jij voor PR-professionals?

Ik merk gelukkig dat het steeds beter gaat en PR-professionals bloggers steeds beter op waarde weten te schatten. Toch geldt dat nog niet voor elk bureau.

Verdiep je bijvoorbeeld eerst in welke bloggers en influencers je benaderd, voor je lukraak iedereen een bericht stuurt om een product zo goedkoop mogelijk weg te zetten. Zo krijg je de beste samenwerkingen die voor beide partijen een meerwaarde zijn.

De tijd dat bloggen alleen hobby was, is voorbij. Voor steeds meer bloggers is deze ‘hobby’ een (parttime) baan. Bij een groot bereik is het heel normaal dat hier een vergoeding voor wordt gevraagd. Kun je die niet bieden? Houd het dan professioneel en ga niet kinderachtig doen. Ik krijg soms onprofessionele reacties na het sturen van mijn prijslijst, terwijl bloggen gewoon mijn fulltime baan is en ik dus heel goed weet wat ik waard ben. Geen probleem als iemand dit niet kan betalen, maar hou het alsjeblieft wel professioneel.

Mee eens Ilse! Met een hebbedingetje van 10 euro hoef ik in de supermarkt niet aan te komen bij de kassa en mijn verhuurder incasseert ook gewoon traditioneel euro’s van de bankrekening… Zo’n adverteerder wil er tenslotte zelf ook geld mee verdienen.

Volg Ilse ook op Instagram.

Wil jij ook in deze rubriek? Leuk! Klik hier voor de vragenlijst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.