Lockdown: wat kun je nu doen met je bedrijf?

Vijf weken alles dicht. Een prikkelarme kerst. Ik had nog even snel mijn Vakantieveilingen bon voor De Koperen Hoogte ingewisseld. In januari de veiling gewonnen, maar pandemie, zelf ziek en verplaatsen vanwege preventieve quarantaine… Je kent het wel. 

Zou eigenlijk een dag later gaan, maar was zo slim om even te vragen of er wellicht een afzegging was. Maar goed ook. Nu kon er nog gegeten worden in het restaurant waar dat een dag later verplicht eten op je hotelkamer zou betekenen. Afhaal, want roomservice mag ook niet meer. Anders dan anders. Toestemming gevraagd aan de ober om Mark Rutte op tafel te mogen zetten. Die had al voorinfo gekregen, maar kwam toch af en toe een update vragen…

Is content niet je core business?

Dan zijn deze 5 weken een goed moment om er even bij stil te staan. Bij deze ontvang je gratis mijn goede ideeën om aan je bedrijf te werken zolang het in je bedrijf even niet kan.

Zo kun je in 2021 goed voorbereid van start met de dingen die er normaal gesproken bij inschieten omdat december en januari zo druk voor je zijn. Ik wens je veel sterkte en hoop je te inspireren om door te zetten met een beetje goede moed. Dat valt wel, maar niet mee.

  • Maak een contentplan: welke communicatiekanalen gebruikt jouw bedrijf? Probeer daar wat topics voor te bedenken zodat je bijvoorbeeld wekelijks iets kunt delen. Leg een kladblok neer, waar je bij elke briljante ingeving (die krijg je heus) iets aan toevoegt. Het hoeft niet in 1x.
  • Plan die posts ook alvast in via de facebook business suite (of Hootsuite etc voor de professionals). Hoef je er straks niet meer naar om te kijken. Inplannen en het is van je lijstje.
  • Maak eventueel mooie foto’s (of laat ze maken) voor de mediabibliotheek van je bedrijf. Je kunt ze gebruiken voor je socials, nieuwsbrieven, artikelen in vakbladen en persberichten.
  • Denk vast na over onderwerpen voor je nieuwsbrief. Heb je leuke klanten die nu ook even niets kunnen met hun bedrijf? Bel ze op en interview ze! Jouw andere klanten vinden het super om te lezen wat vakgenoten doen. En hebben nu meer tijd om daar even voor te gaan zitten. Jouw klant krijgt een mooie spotlight en je hebt een gezellig contactmoment.
  • Kun je deze input gebruiken voor een persbericht? Of voor een artikel in een vakblad? Of een blog op je eigen website?
  • Welke innovaties, vernieuwingen, producten of jubilea verwacht je in 2021? Nu kun je rustig brainstormen over hoe je lanceringen gaat aanpakken. Ga je in januari starten met een online training nu mensen mogelijk meer tijd hebben om deze te volgen? Heb je plannen voor een creatieve (online) nieuwjaarsborrel?
  • Probeer een beknopt marketingplan, PR-plan of communicatieplan te maken of huur hier een bureau of freelancer voor in.

Ik hoop natuurlijk dat linkbuilding campagnes of influencer campagnes er in 2021 weer tussen passen. Met mijn blog zou helemaal leuk zijn. Authenticiteit schijnt dé trend op dit gebied te zijn, zeker nu ‘het perfecte plaatje’ voor de meeste mensen even niet zo geloofwaardig is.

Rond de jaarwisseling wil ik graag een feestelijke online Blogboot organiseren tijdens de lockdown waarin bloggers worden geïnspireerd content te maken over de deelnemende merken. Even een momentje weg van de ‘homeschoolhell’ en proosten op alle mogelijkheden die we in het nieuwe jaar op hernieuwd zullen waarderen. Heb jij een merk dat past bij de hoopvolle thuisfuif of voorpret voor 2021? Stuur me een reply, dan denk ik graag met je mee over een aantrekkelijke presentatie of online activiteit door jou of door mij.

Zie je het na deze tips nog steeds niet zitten aan de slag te gaan met je content? Geef me een kort belletje voor wat snelle tailormade inspiratie of maak reclame voor jezelf door deelname aan de rubriek ‘Ondernemen waar liggen jouw marketingkansen?’ Voor de laatste vraag ik wel een vergoeding, je krijgt namelijk reclame, een backlink én retegoed advies.

Sterkte de komende weken. Nu lekker aan de slag met je content en ‘rumour around the brand’. Ga los met creatieve haakjes om je merk aan te koppelen en filter het daarna tot bruikbare acties. Hatseflats! Heb je dat vast van je lijstje en kun je na de lockdown lekker de dingen gaan doen die je het liefste doet.

Waarom houden mensen van jouw merk? Wat kun je daar mee? 

Reacties

  1. Justine zegt:

    Hee Marguerita, ik kwam via RUM toevallig op je blog. Wat een leuk blog en toffe schrijfstijl heb je! Bovenstaande tips neem ik zeker even mee. Toevallig had ik deze maand net ingepland om te knallen voor mijn bedrijf, goede timing met corona dus haha.

    1. Marguerita zegt:

      Wat leuk om te horen Justine! Er staan een paar 1000 artikelen online dus wie weet staat er nog iets interessants tussen? Tof als je me wilt volgen ?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.