Vijf studenten starten een social mediabedrijf in de coronatijd: heb jij een opdracht voor ze?

Sommige mensen kopen een zachtharige huisvriend om zichzelf bezig te houden tijdens deze pandemie en andere zetten hun eerste bedrijf op. Met de toenemende ondernemerszin is er ook de drang om meer gebruik te maken van sociale kanalen. Sinds de ‘lancering’ van social media rond de jaren 90 is het fenomeen onmisbaar geworden. Hoe vaak ben jij er zelf te vinden? Precies!

Gastblog door de Young Media Group

ondernemen social media
Foto: Shutterstock

Nu fysieke deuren worden gesloten, gaan andere deuren open. Digitale deuren hebben we het dan over. Wat te doen met zeeën van tijd? Geen mogelijkheid tot de organisatie van events en toch omzet binnen willen halen? Het antwoord voel je al aankomen: social media! Althans dit is ons antwoord; wij zijn dé nieuwe duizendpoot op het gebied van social media marketing, genaamd Young Media Group. Een groep van vijf creatieve doeners. Vandaag delen we met jou het verhaal over hoe wij in de coronatijd ons eerste bedrijf hebben opgestart. Lees je mee?

Van student naar ondernemer

Ons laatste studiejaar is aangebroken. Dit is het einde van een bijzonder leerzaam tijdperk en dat voelt spannend. Het vangnet vanuit school dat er jaren onzichtbaar maar aanwezig hing, valt weg. Het is tijd dat we een eigen vangnet op gaan bouwen. Er rest enkel nog een minor en een afstudeerstage. Vanaf dan mogen wij onszelf officieel ontdoen van het stempel ‘student’.

Aangezien wij vijf eigenwijze doeners zijn, dachten we: waarom beginnen we niet gewoon nu al met ondernemen? Hoe fijn is het om een vangnet op te bouwen tijdens je studie? Met deze doelstelling in het hoofd melden Rik, Tim, Jasper, Merel en Myrea zich aan voor de minor ondernemerschap. Wat we bij de aanmelding bij het Fontys te Eindhoven natuurlijk nog niet wisten was dat we elkaar zouden leren kennen. Dat wij samen in maar liefst een halfjaar een bedrijf vanaf scratch zouden opbouwen, hadden we destijds moeilijk kunnen geloven.

Sportende
Jasper
21 jaren Young
Bakkende
Merel
23 jaren Young
Schrijvende Myrea
22 jaren Young
Helpende
Rik
24 jaren Young
Managende
Tim
20 jaren Young

“Hé jou ken ik nog nergens van?”

Zoals verwacht ging alles anders dan verwacht bij een opleiding in ondernemerschap. We stapten de minor open minded in en werden direct verrast met de roodgloeiende deadline om binnen één dag een groep te vormen. En dat met zo’n honderd mensen, terwijl we elkaar nog nooit hadden ontmoet. Dit leek ons onnodig tijdrovend, maar niks bleek minder waar. Binnen twintig minuten hadden wij elkaar gevonden. Sociale kanalen waren hierbij cruciaal. De volgende dag nog zaten we lachend aan de koffie in het gezellige café de Bagel & Beans.

In het begin leek het een bij elkaar geplukt zooitje, maar al gauw vonden we mooie overeenkomsten. Rik bleek een doorgewinterde ICT’er met een focus op Cybersecurity uit Elst, Tim de handige bedrijfsmanager uit het gezellige Tilburg, Merel de bakkende creatieveling thuis in leisure management uit Best, Jasper de sportieve marketeer uit Uden en Myrea de duurzame business innovator uit Geldrop.

Terwijl we onze cappuccino dronken, werden de verhalen rijker en kwamen we erachter hoe we alle vijf van Young’s af aan al ondernemend waren. Zo haalde Merel bijvoorbeeld als 8-jarige vuilnis op in ruil voor een zakcentje en groeide Rik dankzij zijn aandacht voor zelfontplooiing uit van stille observator tot behulpzame techneut. 

De creatieve ondernemerszin uit zich bij ons 5 in grootse plannen. Zo droomt Tim ervan om een horecabedrijf op te zetten en dat tot internationaal niveau te laten uitgroeien. Jasper heeft ambitie om in het hart van de sportwereld aan de slag te gaan als marketeer. Merel hoopt zichzelf tot gezonde lunchroom te bakken, met meerdere vestigingen. Rik heeft als passie om met mensen te werken en zichzelf te blijven ontwikkelen door meerdere ondernemingen op te zetten. Voor nu gaat zijn aandacht 100% naar het succesvol maken van Young Media Group. En Myrea droomt ervan om groots copywriter te worden met meerdere eigen boeken.

Ondanks dat we allemaal een andere achtergrond hebben, is de brandende ambitie bij iedereen voelbaar. Alle vijf hebben we een ander doel. De overeenkomst: het hebben van een doel en bereid zijn met alle energie hier stappen toe te zetten. Wat ook al gauw duidelijk werd, is dat social media hierin voor ons allemaal in dezelfde mate centraal staat.

Young geleerd is oud gedaan

Alhoewel Young Media Group nog droog is achter de oren, zijn wij van Young’s af aan ondernemend en zit social media ons als het ware in het bloed. Onze dagen, eerste contactmomenten in vriendschappen en soms liefde, werk en persoonlijke doelen bestaan er grotendeels uit. Zo ook onze schoollessen die aan elkaar hangen van Microsoft-team meetings.

In het begin voelde dit onwennig, maar we pakten het binnen een mum van tijd op. Inmiddels halen wij plezier uit alle online-activiteiten. Ook zijn we steeds beter geworden in het signaleren van problemen en kansen op dit gebied. Zeker in tijden van Corona. Hier vloeide onze missie uit voort: kleine tot middelgrote bedrijven helpen om een online podium te krijgen. Grotere bedrijven hebben hier over het algemeen meer tijd, middelen, kennis en mensen voor. Daarom vinden wij het leuk om onze expertise te delen met bedrijven die het écht nodig hebben. Daar waar nog veel te leren valt, springen wij in. Zoals bij Marstyle.nl!

Onze Group activiteiten

Dé manier om mensen te bereiken, is door een verhaal te vertellen. Een goed verhaal vertellen gaat over het totaalplaatje: mooie beelden, ondersteund door sterke tekst, geplaatst op de beste tijd, het geschikte kanaal en voor de meest kansrijke doelgroep. En laten wij hier nu net sterk in zijn!

Young Media Group biedt content creatie, copywriting en social media onderhoud. Daarnaast doelgroeponderzoek om de meest waardevolle klant voor onze klant te bereiken. We zijn niet de enige die dit aanbieden of een bepaalde content strategie hanteren. Wat wij wel het beste doen is 100% betrokken zijn. Betrokkenheid betekent voor ons zowel serieus als gezellig en informeel mét en voor de klant werken. Ook het regelmatig fysiek bezoeken van de klant om het bedrijf intern en extern te kennen, vinden wij belangrijk. Hierbij staan co-creatie en transparantie over resultaten en processen hiertoe centraal. Onze betrokkenheid gaat dus niet alleen over online resultaten, maar reikt door naar het bedrijf van onze klant en haar proces.

We staan altijd op scherp wat betreft vernieuwende concepten en strategieën. Young Media Group vormt zo een ware duizendpoot. Meer dan een simpelweg een social mediabureau. We zijn namelijk conceptontwikkelaars. Dit betekent dat we meedenken in digitale en fysieke kansen wat betreft branding en het vergroten van de omzet. ‘De social media klusjesman die het even komt regelen’. Zo doen wij het net even anders.

En nu jouw verhaal?

Heb je nog vragen of interesse gekregen om jouw bedrijf in een origineel totaalplaatje te verpakken op social media? Wij helpen je met liefde verder. Je kunt ons vinden op www.young-mediagroup.nl. Graag tot ziens!
Je kunt ons bereiken via info@young-mediagroup.nl of via ons mobiele nummer 06-40290587.

Testimonial van Marstyle

Deze gastblog is hier geplaatst omdat ik weet dat veel van mijn lezers zzp-er zijn of een kleine onderneming hebben. Na goedkeuring door de docent van de Fontys Hogeschool is de Young Media Group enthousiast voor Marstyle aan de slag gegaan. Ze staan open voor feedback, tenslotte willen ze heel graag leren hoe het er in de praktijk aan toe gaat en hebben we regelmatig overleg via een zoom-meeting. 

Wat ze voor mij doen? 

  • Pinterest afbeeldingen maken naar aanleiding van onderzoek in de Google Analytics van Marstyle (de best scorende artikelen).
  • Maandplanningen maken voor het ‘recyclen’ van oude artikelen door ze nogmaals op facebook te delen. Ze kiezen variërende onderwerpen uit de 2000 gepubliceerde artikelen op mijn site die nog eens onder de aandacht mogen komen en geven een voorzetje voor een tekst op de socials.
  • Deze facebookplanning inplannen in de Facebook Business Suite.
  • Deze gastblog schrijven en mogelijk meer artikelen.

Het zijn dingen waar ik zelf niet aan toe kom. Wel moet ik zorgen dat ik mijn artikelen optimaliseer nadat ze hun werk hebben aangeleverd (kloppen de links nog?) maar het zijn dingen waarmee ik mijn site kan laten groeien. Vooral met Pinterest behaal ik echt nog niet de resultaten die ik zou willen. De ingeplande artikelen op Facebook, zorgen voor een lichte stijging in de bezoekcijfers zie ik nu al. Erg prettig!

Heb jij ook zulke klusjes liggen? Of wil je andersoortige hulp op social media gebied?

Stel hieronder je vraag of neem contact op via het e-mailadres. Ze zouden dolgraag aan de slag gaan voor kleine bedrijven in hun gedroomde vakgebieden (horeca, sport, copy, IT).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.