Rot op stelletje oplichters!

Grrrr… ik ben zo boos! In consumentenprogramma’s zie je regelmatig mensen die zijn opgelicht. Vandaag ontvingen mijn ex-man en ikzelf voor de tweede keer een oplichtingsbrief van The Warranty Group. Bloedirritant, in december stuurde dit bedrijf er ook al een. We zouden 10 jaar na het afsluiten van onze hypotheek ineens een maandelijkse premie verschuldigd zijn voor de ING Woonlastenbeschermer. En daar hadden wij het destijds inderdaad met onze toen-nog-Postbank adviseur over gehad. Maar niet afgesloten…

In de brief van The Warranty Group wordt hieraan gerefereerd. Al onze gegevens kloppen, tot het hypotheeknummer aan toe! Het ziet er allemaal ontzettend echt uit, behalve… dat ze onze naam verkeerd spellen! En dat ik precies weet via welk telemarketing telefoontje van tig jaar geleden dit op deze manier werd geregistreerd. Dat voelde destijds ook als oplichting, ik was er toch ingetuind maar kon de eerste betaling storneren en het contract beëindigen voor ik schade leed.

skapadvocatuur banner

Zoveel jaar later proberen ze het dus op een andere manier. Blijkbaar hebben ze vertrouwelijke gegevens van de ING weten te achterhalen. Ik vraag me af hoeveel andere mensen deze brief ook hebben ontvangen en ineens gaan twijfelen. Heb ik dan toch die woonlastenbeschermer afgesloten? Klopt het dat ik 10 jaar premievrij was en nu maandelijks 10,96 euro moet neertellen?

Zogenaamd zou onze hypotheekadviseur van toen van de London General Insurance Company Ltd. geweest zijn. Maar ook dit is dus niet zo. Wij hebben rechtstreeks bij de Postbank afgesloten en daarna is alles overgegaan naar de ING.

Hoe lichten ze je op?

Deze Warranty Group heeft een website vol spelfouten als je die op Nederlandse taal zet. Overal ‘fake news’. Als online savvy persoon kan ik dit eruit halen, door de verkeerd gespelde naam was ik natuurlijk al alert. Maar oudere mensen zien dit niet! Ook mensen die niet voor hun werk de hele dag online zijn, zullen er moeite mee hebben. Die herkennen dit niet!

In hun brief vragen ze mij alle gegevens te controleren en even de SEPA machtiging te ondertekenen en terugsturen, want ook als ik dat niet doe gaan ze over 4 weken incasseren. Zeggen ze. NIET DOEN DUS! Ze kunnen pas incasseren na het tekenen van die machtiging! En ja, bijna alles staat daar correct op. Het lijkt heel echt, en daarom ben ik zo boos.

Ze stellen zelfs dat deze nepverzekering nog door zou lopen als ik mijn koopwoning niet meer heb, maar een huurovereenkomst heb. Echt, rot op stelletje oplichters!

Wat kun je aan dit soort oplichting doen?

Na ontvangst van de eerste brieven in december hebben wij de ING bank ingelicht en gecheckt wat er aan de hand was. ING wist nergens van. Misschien naïef dat ik had verwacht dat de ING wel aangifte zou doen van misbruik van hun goede naam en van gegevens uit hun bestand? Nu wij voor de 2e keer post ontvangen van deze oplichters, heb ik een melding gemaakt bij de Fraudehelpdesk met een kopie van de brief. Aangezien ik niet daadwerkelijk financieel gedupeerd ben, lijkt aangifte me nog een stap te ver gaan. Maar pislink ben ik wel!

Hebben jullie meer ervaring? Kan ik nog andere stappen doorlopen om te voorkomen dat niet alleen wijzelf maar ook anderen de dupe worden van dit soort oplichterspraktijken?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, ik voel me een glitterkanon en probeer met mijn blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, ondernemer en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 12 jaar. Je leest hier over intens genieten van het leven na longcovid, fijne perks, bijzondere ervaringen en de band versterken met je tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Reacties

  1. Ellen zegt:

    Ooit 10 jaar geleden een woonrust hyp. Bescherm. ( assurant europe services bv ) Verzekering afgesloten direct voor 10 jaar betaald. Vanaf afgelopen december ineens een automatische afschrijving. Blijkbaar zijn we niet goed geïnformeerd en is het na 10 jaar een doorlopende verzekering. Om het op te zeggen was een behoorlijke zoektocht maar vandaag is de opzeg brief verstuurd. Hierbij de info om contact met ze op te nemen: 026-7505790 en opzegging kan verstuurd worden naar info.cpi@assurant.com denk aan Polis nummer en handtekening. Succes

    1. Marguerita zegt:

      Dankje Ellen, hopelijk heeft iemand er iets aan! Het is ook bizar deze gang van zaken.

  2. Roel zegt:

    Ik heb helaas de twee brieven van deze Warranty Group ook mogen ontvangen. Het voelde bij mij ook als fhishing, oplichting of wat dan ook. Echter tot mijn grote verbazing zag ik dat ze het volgends hen verschuldigde bedrag toch hebben proberen af te schrijven. Is niet gelukt dus ik ben niet gedupeerd.
    Ik ga mijn bank maar eens bellen dat ik geen toestemming heb gegeven voor deze overschrijving en eens kijken wat we er mee kunnen gaan doen.

    1. Marguerita zegt:

      Jeetje, brutaal zijn ze he. Bizar dat ze zomaar bedragen proberen af te schrijven. Wat een opluchting dat het ze niet lukte. Hopelijk kun je het in de kiem smoren idd!

  3. Mark zegt:

    Hi, ik heb vandaag ook deze brief in de bus gehad. Een vaag verhaal, nooit van gehoord van deze partij. Gewoon negeren dacht ik eerst, maar inderdaad de gegevens kloppen en ik lees dat er bij andere mensen daadwerkelijk wat afgeschreven is. Belachelijk natuurlijk! Dus morgen maar gelijk de ING bellen.

    Naam, adres en geboortedatum kloppen. Tel nr, e-mailadres en bank gegevens zijn leeg gelaten. Dat heeft me hoop dat ze die gegevens niet hebben. Kijken wat de ING zegt, ik zal het hier terugkoppelen.

    1. Marguerita zegt:

      Ha Mark, ja echt even goed opletten hoor! En direct laten storneren mochten ze iets afschrijven, maar zo te zien hebben ze je bankgegevens niet in handen dus ben je wat dat betreft safe. Aangezien het een buitenlandse partij betreft kun je heel moeilijk actie ondernemen als ze wel incasseren. Succes!

  4. Bram de Lorijn zegt:

    Ik heb zojuist ook een brief gekregen over verzekering die ik zogenaamd zou hebben.
    Ik ga niets mailen naar ze en ook mijn handtekening niet sturen.
    Wel apart dat ze dit soort oplichtingstruukjes gebruiken, het lijkt net echt.
    Hopelijk worden er niet zomaar rare bedragen straks van mijn rekening gehaald, ze beweren dat ik 51.30 per maand zou moeten gaan betalen.

    1. Marguerita zegt:

      Verstandig! Houd het in de gaten zodat je het direct kunt storneren als ze wat incasseren, zou niet moeten kunnen zonder handtekening maar het gebeurd.

  5. Gerard zegt:

    Ff weer een update. Bij mij is er nu 2x een bedrag afgeschreven. Ik heb het bedrag zonder probleem direct terug geboekt.
    De vage brieven had ik nog bewaard. Er stond ee n telefoon nummer in deze brudf die ik heb gebeld.
    Ik moest de bijlage die er bij zat doorstrepen en erop zetten dat ik de verzekering wil beeindigen. Ik heb dit gedaan en het via email met in de bijlage een foto van het doorgestreepte blad verstuurd naar doorloop@thewarrantygroup.com gestuurd.
    Ff afwachten dus.
    Wordt vervolgd.

    1. Marguerita zegt:

      Spannend, maar ben je niet bang dat ze dan juist gaan incasseren? Want het klopt natuurlijk van geen kant dat je iets moet opzeggen dat je nooit hebt afgenomen…

  6. Lisa zegt:

    Even een aanvulling op onze brief.
    Na de tweede brief is er dus bij gewoon geïncasseerd. Ongeloofelijk. Gelijk terug laten boeken natuurlijk. Zo vreemd ga morgen gelijk de bank bellen. Ik snap er helemaal niks van.

    1. Marguerita zegt:

      Oh nee wat erg! Ongelooflijk hoe ze zonder toestemming kunnen incasseren, hopelijk valt het te storneren?

  7. Gerard Meijer zegt:

    Vandaag na ongeveer een maand weer ee brief gehad in een zelfde A4 enveloppe met de mededeling dat ik nog niet gereageerd heb. En ook dit keer zal ik niet reageren. Misschien iets voor Alberto Stegeman of het programma opgelicht. Want in denk dag dit gewoon doorgaat.

    1. Joey zegt:

      Ik heb vandaag ook voor de tweede keer een brief ontvangen van deze oplichters. Ga ook deze keer niet reageren. Kijken hoe het verder loopt

  8. Ben van der Burg zegt:

    Ik heb deze brief ook gehad in 2017, niet op gereageerd omdat ik nooit een woonlastbeschermer heb afgesloten.
    echter nu blijkt dat er al 2 jaar iedere maand een bedrag wordt afgeschreven terwijl ik nooit mijn rekening nummer heb doorgegeven.
    en ja ik ben wat laks maar wat ik ik hier nu nog aan doen?

    1. Marguerita zegt:

      Dat is wel shocking… wat naar… misschien even je bank opbellen om te vragen hoe er zonder toestemming kan worden afgeschreven?

  9. gerard zegt:

    Ik heb deze brief ook gehad. Allemaal dikke nep. Zoek maar eens op het adres wat in de brief staat. Dan kom je bij een pand in Amsterdam terecht dat te huur staat.
    Als je er niet bij stil staat kan ik me wel voorstellen dat mensen erin trappen.
    Mijn vrouw viel meteen het design van de enveloppe op. Die zei direct dat het reclame was. Feit blijft wel dat mijn gegevens op straat liggen waar een derde partij bij kon. En dat vind ik niet fijn. Ik zou graag willen weten hoe die daar terecht zijn gekomen.

    1. Marguerita zegt:

      Nou inderdaad hè Gerard? In ons geval was de naam fout gespeld, en ik wist precies welke fake telemarketingactie het op die manier had genoteerd. Inmiddels is het al zoveel jaar terug dat ik die naam weer kwijt ben. Maar ik vind het wel heel erg dat ze blijkbaar ook over de administratieve gegevens van onze hypotheek beschikten.

    2. Lisaa zegt:

      Wij hebben ook al 2x een brief gekregen bij de 2de brief ging ik toch een beetje twijfelen. Maar na dit gelezen te hebben ga ik er niks mee doen. Wat ook vreemd is, dat wij 2 brieven op 1adres gekregen hebben geadresseerd aan 2 verschillende mensen 1voor mij en 1voor iemand die ik helemaal niet ken. Maar wel op mijn adres. Vreemd toch. Ook ga ik hier wel melding van maken bij ING. Thanks voor deze blog

  10. Lot zegt:

    Wij hebben een exact eenzelfde brief ontvangen. De brief heeft m’n vriend naar verschillende dingen lezen online nu verscheurd maar ik wil graag ook ergens aankloppen. Zijn er tips?

    1. Marguerita zegt:

      Beste Lot, wat vervelend! Wij hebben destijds zelf melding gemaakt bij de ING Bank. Omdat de Warranty Group in Engeland zit, kun je verder helaas nergens terecht ténzij je je geld al kwijt bent, maar dat wil je natuurlijk niet.

  11. Robert zegt:

    Mooi dat dit blog bovenaan de zoekresultaten verschijnt als je zoekt op doorloop the warranty group!

    Ook ik heb zo’n brief ontvangen, dat mijn woonlastenbeschermer na 10 jaar was verlopen. Ik heb destijds wel een offerte voor de woonlastenbeschermer laten maken, maar nooit afgesloten. Er staat in de brief dat, als je de woonlastenbeschermer niet wilt verlengen, je dat schriftelijk en ondertekend kenbaar moet maken. Dat doe ik lekker niet, ze hebben geen bankgegevens van me en ik heb geen overeenkomst me hen, dus ze kunnen de boom in, stelletje boeven!

    Ik ben wat verder gaan graven. De site doorloop.thewarrantygroup.com die in de brief wordt genoemd doet het helemaal niet, als je naar thewarrantygroup.com gaat word je automatisch doorgestuurd naar Assurant, die The Warranty Group heeft overgenomen in 2018. The Warranty Group bestaat als zodanig niet meer.

    Ik plaats hier wel een reactie zodat mensen die in Google zoeken op London General Insurance, The Warranty Group en TWG Services Ltd. (dat is de instantie die de premie int) hier terecht komen.

    1. Marguerita zegt:

      Dankjewel voor je reactie Robert, ik merk inderdaad aan de google zoekresultaten dat er nog altijd vele mensen worden opgelicht met deze nare brieventruuk. Goed dat je het hebt uitgezocht!

  12. Sonja zegt:

    ik heb deze brief ook ontvangen, en niets ingevuld, was een beetje verbaasd, want ik weet idd niet van deze woonlastenbeschermer. Ga ‘m ook niet tekenen!

  13. Gerrit zegt:

    Ook bij mij voor de tweede keer in de bus. Ik ga niet verder reageren en wacht af. Gerrit

    1. Marguerita zegt:

      Oh irritant zeg, succes!

  14. D zegt:

    Ik heb deze brief ook gehad

  15. Suzanne zegt:

    Ook wij hebben voor de 2e maal een dubieuze brief gehad, vol met fouten. ING geeft aan met ze samen te werken dus dat het mogelijk zou kunnen zijn… lekker antwoord, kan je dus niks mee.
    Als ik het bedrijf zelf bel willen ze me alleen verder helpen als ik mijn geboortedatum geef, en juist die is fout in de brief…. Ik weet niet goed wat ik ermee moet… ING geeft eigenlijk niet thuis….

  16. Nette zegt:

    Hey Marguerita,

    Dankjewel voor je blog. Ik kon me ook niet herinneren dat we iets hadden afgesloten. Mijn man is 8 jaar geleden overleden. Hij is dus hartstikke arbeidsongeschikt. Super dat ze me een bericht sturen dat ik recht heb op een verzekerd maandbedrag van € 589!
    Ik heb onderstaande mail gestuurd:
    Geachte heer/mevrouw,

    Tot mijn vreugde ontving ik vandaag uw brief waarin u aangeeft dat mijn man, dhr. M. Scheepstra, 10 jaar geleden een woonlastenbeschermer heeft afgesloten. Wat een goed nieuws, aangezien hij naar aanleiding van een ernstige ziekte niet meer in staat is een inkomen te verwerven! Uw brief helpt ons uit de brand!

    Ik wil u verzoeken het verzekerde maandbedrag van € 589 per maand aan mij uit te keren. Gezien het feit dhr. Scheepstra sinds 14 mei 2010 definitief niet meer kan werken, komt dit t/m oktober 2018 neer op: 101 maanden. Ik zie dat er een eigen risico is van 365 dagen en dat de uitkeringsduur 100 maanden is. Zullen we dan ineens tot complete uitkering overgaan? Wel zo gemakkelijk: 100 x € 589 = € 58.900.
    U kunt dit bedrag overmaken naar: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx te Rotterdam.

    Als u meer informatie omtrent zijn arbeidsongeschiktheid nodig heeft, hoor ik het graag; ik kan aantonen dat M. Scheepstra op geen enkele manier meer arbeid kan verrichten en op geen enkele manier meer inkomen ontvangt.

    Voor de zekerheid heb ik direct maar de fraudehelpdesk op cc gezet, aangezien ik begreep dat er uit uw naam weleens valse brieven worden verstuurd. Wat vervelend!

    Ik kijk erg uit naar het geld!

    Met vriendelijke groet,

    Nette (A.) Scheepstra-Kruit

    1. Marguerita zegt:

      Hahaha geweldig! Strakke actie, ik hoop dat je het geld krijgt

    2. Juul zegt:

      Het gaat natuurlijk om een arbeidsongeschiktheidsverkezering en niet om een overlijdensverzekering, dus in dit geval is het sowieso te laat om nog een claim in te dienen.

      1. Marguerita zegt:

        Een ernstige ziekte kan er prima voor zorgen dat je arbeidsongeschikt bent voordat je overlijd…

  17. Maurus zegt:

    Hi allemaal, ik heb vandaag ook een zelfde brief ontvangen. Is het echt fake? Geen gezeur mee gehad achteraf?

    Ik ga morgen ook de ING bellen om te vragen wat dit is. Vaag verhaal. Mijn hypotheek ging ook over van de Postbank naar ING.

    Als het echt fake is ga ik hier zeker wat aan proberen te doen. Groet, Maurus

    1. Marguerita zegt:

      Ha Maurus, het is nep en ze hebben bij ons nog geprobeerd te incasseren ook! Je kunt geen stappen ondernemen omdat ze in het buitenland zitten, dus dat is echt waardeloos. Goed in de gaten houden dus en direct storneren als ze wat afschrijven.

      1. Jo zegt:

        Is het echt fake?
        De twg is volgens mij een bedrijf dat de premies incasseert voor bepaalde verzekeringen. Zoals bv de premie voor de woonlastenbeschermer van de ING. Vaak zit deze woonlastbeschermer de eerste jaren bij de hypotheek in, daarna wordt de premie los van de hypotheek geïncasseerd door, naar mijn weten, twg…….

        1. Marguerita zegt:

          Het is fake, wij hadden namelijk nooit de woonlastenbeschermer afgesloten…

          1. Archel zegt:

            Het is niet fake, er zijn zelfs uitspraken van de hoge raad.

          2. Marguerita zegt:

            Als ik nooit zo’n verzekering heb afgesloten, vind ik dat heel erg raar… lijkt mij dat een hoge raad ook naar bewijzen vraagt

          3. Juul zegt:

            The warranty group is geen oplichter. Dit is gewoon een echte verzekeringsmaatschappij waarbij heel veel mensen onwetend een woonlastenbeschermer hebben lopen die ze bij het afsluiten van de hypotheek meestal afkopen voor 10 jaar. Daarna wordt er een maandelijkse premie berekend. Ook wij hebben de hypotheek destijds bij de postbank onder gebracht. In de offerte staat of je een woonlastenbeschermer had ja of nee. Slordig van de fouten maar door je verhaal lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit een nepbrief is die gebruik maakt van de naam van deze firma.

          4. Marguerita zegt:

            Wij hebben navraag gedaan bij de ING bank omdat wij zeker wisten dat we geen gebruik hadden gemaakt van de woonlastenbeschermer. Dus dat het jou onwaarschijnlijk lijkt moet je zelf weten, naar mijn mening zijn het oplichters. We hebben ING hier ook van op de hoogte gebracht en die waren het met ons eens. Er is bewijs dat wij geen woonlastenbeschermer hebben afgesloten. Ga er solliciteren zou ik zeggen, ik vind het oplichters.

          5. Juul zegt:

            Wij hebben ook contact gehad met de ing en zij wisten ook niets van deze verzekering. Dus dat kan helemaal kloppen, mij maakt het niet uit hoor dat jij je opgelicht voelt maar ga geen bedrijf door de slijk halen wat gewoon haar gewerkt doet. En dan kan je ook wel zo denigrerend praten dat ik er maar moet gaan solliciteren!? Ik probeer mensen te voorzien van de juiste informatie en onjuiste informatie mag ik dan best corrigeren 😉

          6. Marguerita zegt:

            Het gaat er dus om dat ze hun werk niet goed doen en ik na deze onrechtmatige daad geen aangifte kon doen omdat het om een buitenlands bedrijf gaat.

  18. Sas zegt:

    ook gehad. in aug ’17. met verkeerde naam erop en verkeerde geboortedatum. heb het genegeerd maar goed idee om het te melden bij de Fraudehelpdesk.

  19. Nynke zegt:

    Vandaag hebben wij dezelfde brief gekregen!!
    We zijn inmiddels verhuisd en hebben geen hypotheek meer bij de ING . En de naam en geboortrdatum klopte ook niet.
    Ik vond het maar raar…. heb dus ook meteen gebeld met the warranty group. Die mevrouw had een pasklaar antwoord dat er mogelijk in de kadastergegevens iets misgegaan was en daarom de brief naar verkeerde adres gestuurd was en ik het retour afzender kon sturen. Ja daaaaag. Die mevrouw ratelde me iets te vlot dit antwoord op alsof ze vaker dit soort telefoontjes krijgt van mensen die niet in deze misleiding trappen..

    1. Marguerita zegt:

      Oppassen hoor ze hebben afgelopen maand ook daadwerkelijk geincasseerd, we waren heel boos op de bank dat dit zomaar kan zonder getekende opdracht en correcte naam!

      1. Nynke zegt:

        Hoe hebben jullie dit nu opgelost? Heb je het geld teruggekregen? Heb je contact kunnen krijgen met the warranty group of ING? Zijn de incasso’s nu gestopt?

        1. Marguerita zegt:

          Hai, het werd geïncasseerd van de rekening van mijn ex. Hij heeft het laten storneren. Ik probeerde ze aan te geven, maar dat kan niet omdat deze partij in het buitenland is gevestigd. Je hebt dus geen poot om op te staan als consument…

  20. Annick zegt:

    Wat goed dat je door had dat het niet klopte. Via de mail ontkom je tegenwoordig ook niet meer hieraan. Het blijft op letten op de kleine details.
    Aangifte hiervan is altijd goed. Daardoor weet de politie ook in welke mate deze brieven rond worden gestuurd.

    1. Annick zegt:

      Hoe toevallig, gisteren kregen wij een telefoontje van de belastingdienst. Er zou iets niet goed zijn gegaan in de aangifte van een paar jaar terug. Of we gegevens wilden opsturen voor een excacte berekening.
      1. De belastingdienst belt je nooit op, zonder vooraf een brief te hebben gestuurd.
      2. Vraagt nooit via mail voor informatie.
      Wij zijn hier verder niet op ingegaan. Wel zag ik bij de belastingdienst het bericht of we er melding van willen maken zodat ze er achter aan kunnen gaan. Om leed bij anderen te voorkomen.

  21. Marian Zw zegt:

    Dat kan ik me heel goed voorstellen dat je pislink bent. Echt zo iets oneerlijks, en dan als je gegevens die inderdaad kloppen. Ik denk dat er toch best veel mensen”intrappen” omdat het allemaal zo echt eruit ziet, en omdat dit soort dingen voor veel mensen toch een “moeilijke”materie is. Hadden we nu wel…of hadden we nu niet…. Jammer dan ING er blijkbaar weinig aan doet. Gaat toch om gegevens die van hun (ex) klanten zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.