Rot op stelletje oplichters!

Grrrr… ik ben zo boos! In consumentenprogramma’s zie je regelmatig mensen die zijn opgelicht. Vandaag ontvingen mijn ex-man en ikzelf voor de tweede keer een oplichtingsbrief van The Warranty Group. Bloedirritant, in december stuurde dit bedrijf er ook al een. We zouden 10 jaar na het afsluiten van onze hypotheek ineens een maandelijkse premie verschuldigd zijn voor de ING Woonlastenbeschermer. En daar hadden wij het destijds inderdaad met onze toen-nog-Postbank adviseur over gehad. Maar niet afgesloten…

In de brief van The Warranty Group wordt hieraan gerefereerd. Al onze gegevens kloppen, tot het hypotheeknummer aan toe! Het ziet er allemaal ontzettend echt uit, behalve… dat ze onze naam verkeerd spellen! En dat ik precies weet via welk telemarketing telefoontje van tig jaar geleden dit op deze manier werd geregistreerd. Dat voelde destijds ook als oplichting, ik was er toch ingetuind maar kon de eerste betaling storneren en het contract beëindigen voor ik schade leed.

Zoveel jaar later proberen ze het dus op een andere manier. Blijkbaar hebben ze vertrouwelijke gegevens van de ING weten te achterhalen. Ik vraag me af hoeveel andere mensen deze brief ook hebben ontvangen en ineens gaan twijfelen. Heb ik dan toch die woonlastenbeschermer afgesloten? Klopt het dat ik 10 jaar premievrij was en nu maandelijks 10,96 euro moet neertellen?

Zogenaamd zou onze hypotheekadviseur van toen van de London General Insurance Company Ltd. geweest zijn. Maar ook dit is dus niet zo. Wij hebben rechtstreeks bij de Postbank afgesloten en daarna is alles overgegaan naar de ING.

Hoe lichten ze je op?

Deze Warranty Group heeft een website vol spelfouten als je die op Nederlandse taal zet. Overal ‘fake news’. Als online savvy persoon kan ik dit eruit halen, door de verkeerd gespelde naam was ik natuurlijk al alert. Maar oudere mensen zien dit niet! Ook mensen die niet voor hun werk de hele dag online zijn, zullen er moeite mee hebben. Die herkennen dit niet!

In hun brief vragen ze mij alle gegevens te controleren en even de SEPA machtiging te ondertekenen en terugsturen, want ook als ik dat niet doe gaan ze over 4 weken incasseren. Zeggen ze. NIET DOEN DUS! Ze kunnen pas incasseren na het tekenen van die machtiging! En ja, bijna alles staat daar correct op. Het lijkt heel echt, en daarom ben ik zo boos.

Ze stellen zelfs dat deze nepverzekering nog door zou lopen als ik mijn koopwoning niet meer heb, maar een huurovereenkomst heb. Echt, rot op stelletje oplichters!

Wat kun je aan dit soort oplichting doen?

Na ontvangst van de eerste brieven in december hebben wij de ING bank ingelicht en gecheckt wat er aan de hand was. ING wist nergens van. Misschien naïef dat ik had verwacht dat de ING wel aangifte zou doen van misbruik van hun goede naam en van gegevens uit hun bestand? Nu wij voor de 2e keer post ontvangen van deze oplichters, heb ik een melding gemaakt bij de Fraudehelpdesk met een kopie van de brief. Aangezien ik niet daadwerkelijk financieel gedupeerd ben, lijkt aangifte me nog een stap te ver gaan. Maar pislink ben ik wel!

Hebben jullie meer ervaring? Kan ik nog andere stappen doorlopen om te voorkomen dat niet alleen wijzelf maar ook anderen de dupe worden van dit soort oplichterspraktijken?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Comments

  1. Marian Zw says:

    Dat kan ik me heel goed voorstellen dat je pislink bent. Echt zo iets oneerlijks, en dan als je gegevens die inderdaad kloppen. Ik denk dat er toch best veel mensen”intrappen” omdat het allemaal zo echt eruit ziet, en omdat dit soort dingen voor veel mensen toch een “moeilijke”materie is. Hadden we nu wel…of hadden we nu niet…. Jammer dan ING er blijkbaar weinig aan doet. Gaat toch om gegevens die van hun (ex) klanten zijn

  2. Annick says:

    Wat goed dat je door had dat het niet klopte. Via de mail ontkom je tegenwoordig ook niet meer hieraan. Het blijft op letten op de kleine details.
    Aangifte hiervan is altijd goed. Daardoor weet de politie ook in welke mate deze brieven rond worden gestuurd.

    1. Annick says:

      Hoe toevallig, gisteren kregen wij een telefoontje van de belastingdienst. Er zou iets niet goed zijn gegaan in de aangifte van een paar jaar terug. Of we gegevens wilden opsturen voor een excacte berekening.
      1. De belastingdienst belt je nooit op, zonder vooraf een brief te hebben gestuurd.
      2. Vraagt nooit via mail voor informatie.
      Wij zijn hier verder niet op ingegaan. Wel zag ik bij de belastingdienst het bericht of we er melding van willen maken zodat ze er achter aan kunnen gaan. Om leed bij anderen te voorkomen.

  3. Nynke says:

    Vandaag hebben wij dezelfde brief gekregen!!
    We zijn inmiddels verhuisd en hebben geen hypotheek meer bij de ING . En de naam en geboortrdatum klopte ook niet.
    Ik vond het maar raar…. heb dus ook meteen gebeld met the warranty group. Die mevrouw had een pasklaar antwoord dat er mogelijk in de kadastergegevens iets misgegaan was en daarom de brief naar verkeerde adres gestuurd was en ik het retour afzender kon sturen. Ja daaaaag. Die mevrouw ratelde me iets te vlot dit antwoord op alsof ze vaker dit soort telefoontjes krijgt van mensen die niet in deze misleiding trappen..

    1. Marguerita says:

      Oppassen hoor ze hebben afgelopen maand ook daadwerkelijk geincasseerd, we waren heel boos op de bank dat dit zomaar kan zonder getekende opdracht en correcte naam!

      1. Nynke says:

        Hoe hebben jullie dit nu opgelost? Heb je het geld teruggekregen? Heb je contact kunnen krijgen met the warranty group of ING? Zijn de incasso’s nu gestopt?

        1. Marguerita says:

          Hai, het werd geïncasseerd van de rekening van mijn ex. Hij heeft het laten storneren. Ik probeerde ze aan te geven, maar dat kan niet omdat deze partij in het buitenland is gevestigd. Je hebt dus geen poot om op te staan als consument…

  4. Sas says:

    ook gehad. in aug ’17. met verkeerde naam erop en verkeerde geboortedatum. heb het genegeerd maar goed idee om het te melden bij de Fraudehelpdesk.

  5. Maurus says:

    Hi allemaal, ik heb vandaag ook een zelfde brief ontvangen. Is het echt fake? Geen gezeur mee gehad achteraf?

    Ik ga morgen ook de ING bellen om te vragen wat dit is. Vaag verhaal. Mijn hypotheek ging ook over van de Postbank naar ING.

    Als het echt fake is ga ik hier zeker wat aan proberen te doen. Groet, Maurus

    1. Marguerita says:

      Ha Maurus, het is nep en ze hebben bij ons nog geprobeerd te incasseren ook! Je kunt geen stappen ondernemen omdat ze in het buitenland zitten, dus dat is echt waardeloos. Goed in de gaten houden dus en direct storneren als ze wat afschrijven.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.