Rot op stelletje oplichters!

Grrrr… ik ben zo boos! In consumentenprogramma’s zie je regelmatig mensen die zijn opgelicht. Vandaag ontvingen mijn ex-man en ikzelf voor de tweede keer een oplichtingsbrief van The Warranty Group. Bloedirritant, in december stuurde dit bedrijf er ook al een. We zouden 10 jaar na het afsluiten van onze hypotheek ineens een maandelijkse premie verschuldigd zijn voor de ING Woonlastenbeschermer. En daar hadden wij het destijds inderdaad met onze toen-nog-Postbank adviseur over gehad. Maar niet afgesloten…

In de brief van The Warranty Group wordt hieraan gerefereerd. Al onze gegevens kloppen, tot het hypotheeknummer aan toe! Het ziet er allemaal ontzettend echt uit, behalve… dat ze onze naam verkeerd spellen! En dat ik precies weet via welk telemarketing telefoontje van tig jaar geleden dit op deze manier werd geregistreerd. Dat voelde destijds ook als oplichting, ik was er toch ingetuind maar kon de eerste betaling storneren en het contract beëindigen voor ik schade leed.

Zoveel jaar later proberen ze het dus op een andere manier. Blijkbaar hebben ze vertrouwelijke gegevens van de ING weten te achterhalen. Ik vraag me af hoeveel andere mensen deze brief ook hebben ontvangen en ineens gaan twijfelen. Heb ik dan toch die woonlastenbeschermer afgesloten? Klopt het dat ik 10 jaar premievrij was en nu maandelijks 10,96 euro moet neertellen?

Zogenaamd zou onze hypotheekadviseur van toen van de London General Insurance Company Ltd. geweest zijn. Maar ook dit is dus niet zo. Wij hebben rechtstreeks bij de Postbank afgesloten en daarna is alles overgegaan naar de ING.

Hoe lichten ze je op?

Deze Warranty Group heeft een website vol spelfouten als je die op Nederlandse taal zet. Overal ‘fake news’. Als online savvy persoon kan ik dit eruit halen, door de verkeerd gespelde naam was ik natuurlijk al alert. Maar oudere mensen zien dit niet! Ook mensen die niet voor hun werk de hele dag online zijn, zullen er moeite mee hebben. Die herkennen dit niet!

In hun brief vragen ze mij alle gegevens te controleren en even de SEPA machtiging te ondertekenen en terugsturen, want ook als ik dat niet doe gaan ze over 4 weken incasseren. Zeggen ze. NIET DOEN DUS! Ze kunnen pas incasseren na het tekenen van die machtiging! En ja, bijna alles staat daar correct op. Het lijkt heel echt, en daarom ben ik zo boos.

Ze stellen zelfs dat deze nepverzekering nog door zou lopen als ik mijn koopwoning niet meer heb, maar een huurovereenkomst heb. Echt, rot op stelletje oplichters!

Wat kun je aan dit soort oplichting doen?

Na ontvangst van de eerste brieven in december hebben wij de ING bank ingelicht en gecheckt wat er aan de hand was. ING wist nergens van. Misschien naïef dat ik had verwacht dat de ING wel aangifte zou doen van misbruik van hun goede naam en van gegevens uit hun bestand? Nu wij voor de 2e keer post ontvangen van deze oplichters, heb ik een melding gemaakt bij de Fraudehelpdesk met een kopie van de brief. Aangezien ik niet daadwerkelijk financieel gedupeerd ben, lijkt aangifte me nog een stap te ver gaan. Maar pislink ben ik wel!

Hebben jullie meer ervaring? Kan ik nog andere stappen doorlopen om te voorkomen dat niet alleen wijzelf maar ook anderen de dupe worden van dit soort oplichterspraktijken?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Comments

  1. Marian Zw says:

    Dat kan ik me heel goed voorstellen dat je pislink bent. Echt zo iets oneerlijks, en dan als je gegevens die inderdaad kloppen. Ik denk dat er toch best veel mensen”intrappen” omdat het allemaal zo echt eruit ziet, en omdat dit soort dingen voor veel mensen toch een “moeilijke”materie is. Hadden we nu wel…of hadden we nu niet…. Jammer dan ING er blijkbaar weinig aan doet. Gaat toch om gegevens die van hun (ex) klanten zijn

  2. Annick says:

    Wat goed dat je door had dat het niet klopte. Via de mail ontkom je tegenwoordig ook niet meer hieraan. Het blijft op letten op de kleine details.
    Aangifte hiervan is altijd goed. Daardoor weet de politie ook in welke mate deze brieven rond worden gestuurd.

    1. Annick says:

      Hoe toevallig, gisteren kregen wij een telefoontje van de belastingdienst. Er zou iets niet goed zijn gegaan in de aangifte van een paar jaar terug. Of we gegevens wilden opsturen voor een excacte berekening.
      1. De belastingdienst belt je nooit op, zonder vooraf een brief te hebben gestuurd.
      2. Vraagt nooit via mail voor informatie.
      Wij zijn hier verder niet op ingegaan. Wel zag ik bij de belastingdienst het bericht of we er melding van willen maken zodat ze er achter aan kunnen gaan. Om leed bij anderen te voorkomen.

  3. Nynke says:

    Vandaag hebben wij dezelfde brief gekregen!!
    We zijn inmiddels verhuisd en hebben geen hypotheek meer bij de ING . En de naam en geboortrdatum klopte ook niet.
    Ik vond het maar raar…. heb dus ook meteen gebeld met the warranty group. Die mevrouw had een pasklaar antwoord dat er mogelijk in de kadastergegevens iets misgegaan was en daarom de brief naar verkeerde adres gestuurd was en ik het retour afzender kon sturen. Ja daaaaag. Die mevrouw ratelde me iets te vlot dit antwoord op alsof ze vaker dit soort telefoontjes krijgt van mensen die niet in deze misleiding trappen..

    1. Marguerita says:

      Oppassen hoor ze hebben afgelopen maand ook daadwerkelijk geincasseerd, we waren heel boos op de bank dat dit zomaar kan zonder getekende opdracht en correcte naam!

      1. Nynke says:

        Hoe hebben jullie dit nu opgelost? Heb je het geld teruggekregen? Heb je contact kunnen krijgen met the warranty group of ING? Zijn de incasso’s nu gestopt?

        1. Marguerita says:

          Hai, het werd geïncasseerd van de rekening van mijn ex. Hij heeft het laten storneren. Ik probeerde ze aan te geven, maar dat kan niet omdat deze partij in het buitenland is gevestigd. Je hebt dus geen poot om op te staan als consument…

  4. Sas says:

    ook gehad. in aug ’17. met verkeerde naam erop en verkeerde geboortedatum. heb het genegeerd maar goed idee om het te melden bij de Fraudehelpdesk.

  5. Maurus says:

    Hi allemaal, ik heb vandaag ook een zelfde brief ontvangen. Is het echt fake? Geen gezeur mee gehad achteraf?

    Ik ga morgen ook de ING bellen om te vragen wat dit is. Vaag verhaal. Mijn hypotheek ging ook over van de Postbank naar ING.

    Als het echt fake is ga ik hier zeker wat aan proberen te doen. Groet, Maurus

    1. Marguerita says:

      Ha Maurus, het is nep en ze hebben bij ons nog geprobeerd te incasseren ook! Je kunt geen stappen ondernemen omdat ze in het buitenland zitten, dus dat is echt waardeloos. Goed in de gaten houden dus en direct storneren als ze wat afschrijven.

      1. Jo says:

        Is het echt fake?
        De twg is volgens mij een bedrijf dat de premies incasseert voor bepaalde verzekeringen. Zoals bv de premie voor de woonlastenbeschermer van de ING. Vaak zit deze woonlastbeschermer de eerste jaren bij de hypotheek in, daarna wordt de premie los van de hypotheek geïncasseerd door, naar mijn weten, twg…….

        1. Marguerita says:

          Het is fake, wij hadden namelijk nooit de woonlastenbeschermer afgesloten…

          1. Archel says:

            Het is niet fake, er zijn zelfs uitspraken van de hoge raad.

          2. Marguerita says:

            Als ik nooit zo’n verzekering heb afgesloten, vind ik dat heel erg raar… lijkt mij dat een hoge raad ook naar bewijzen vraagt

          3. Juul says:

            The warranty group is geen oplichter. Dit is gewoon een echte verzekeringsmaatschappij waarbij heel veel mensen onwetend een woonlastenbeschermer hebben lopen die ze bij het afsluiten van de hypotheek meestal afkopen voor 10 jaar. Daarna wordt er een maandelijkse premie berekend. Ook wij hebben de hypotheek destijds bij de postbank onder gebracht. In de offerte staat of je een woonlastenbeschermer had ja of nee. Slordig van de fouten maar door je verhaal lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit een nepbrief is die gebruik maakt van de naam van deze firma.

          4. Marguerita says:

            Wij hebben navraag gedaan bij de ING bank omdat wij zeker wisten dat we geen gebruik hadden gemaakt van de woonlastenbeschermer. Dus dat het jou onwaarschijnlijk lijkt moet je zelf weten, naar mijn mening zijn het oplichters. We hebben ING hier ook van op de hoogte gebracht en die waren het met ons eens. Er is bewijs dat wij geen woonlastenbeschermer hebben afgesloten. Ga er solliciteren zou ik zeggen, ik vind het oplichters.

          5. Juul says:

            Wij hebben ook contact gehad met de ing en zij wisten ook niets van deze verzekering. Dus dat kan helemaal kloppen, mij maakt het niet uit hoor dat jij je opgelicht voelt maar ga geen bedrijf door de slijk halen wat gewoon haar gewerkt doet. En dan kan je ook wel zo denigrerend praten dat ik er maar moet gaan solliciteren!? Ik probeer mensen te voorzien van de juiste informatie en onjuiste informatie mag ik dan best corrigeren 😉

          6. Marguerita says:

            Het gaat er dus om dat ze hun werk niet goed doen en ik na deze onrechtmatige daad geen aangifte kon doen omdat het om een buitenlands bedrijf gaat.

  6. Nette says:

    Hey Marguerita,

    Dankjewel voor je blog. Ik kon me ook niet herinneren dat we iets hadden afgesloten. Mijn man is 8 jaar geleden overleden. Hij is dus hartstikke arbeidsongeschikt. Super dat ze me een bericht sturen dat ik recht heb op een verzekerd maandbedrag van € 589!
    Ik heb onderstaande mail gestuurd:
    Geachte heer/mevrouw,

    Tot mijn vreugde ontving ik vandaag uw brief waarin u aangeeft dat mijn man, dhr. M. Scheepstra, 10 jaar geleden een woonlastenbeschermer heeft afgesloten. Wat een goed nieuws, aangezien hij naar aanleiding van een ernstige ziekte niet meer in staat is een inkomen te verwerven! Uw brief helpt ons uit de brand!

    Ik wil u verzoeken het verzekerde maandbedrag van € 589 per maand aan mij uit te keren. Gezien het feit dhr. Scheepstra sinds 14 mei 2010 definitief niet meer kan werken, komt dit t/m oktober 2018 neer op: 101 maanden. Ik zie dat er een eigen risico is van 365 dagen en dat de uitkeringsduur 100 maanden is. Zullen we dan ineens tot complete uitkering overgaan? Wel zo gemakkelijk: 100 x € 589 = € 58.900.
    U kunt dit bedrag overmaken naar: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx te Rotterdam.

    Als u meer informatie omtrent zijn arbeidsongeschiktheid nodig heeft, hoor ik het graag; ik kan aantonen dat M. Scheepstra op geen enkele manier meer arbeid kan verrichten en op geen enkele manier meer inkomen ontvangt.

    Voor de zekerheid heb ik direct maar de fraudehelpdesk op cc gezet, aangezien ik begreep dat er uit uw naam weleens valse brieven worden verstuurd. Wat vervelend!

    Ik kijk erg uit naar het geld!

    Met vriendelijke groet,

    Nette (A.) Scheepstra-Kruit

    1. Marguerita says:

      Hahaha geweldig! Strakke actie, ik hoop dat je het geld krijgt

    2. Juul says:

      Het gaat natuurlijk om een arbeidsongeschiktheidsverkezering en niet om een overlijdensverzekering, dus in dit geval is het sowieso te laat om nog een claim in te dienen.

      1. Marguerita says:

        Een ernstige ziekte kan er prima voor zorgen dat je arbeidsongeschikt bent voordat je overlijd…

  7. […] Dinsdag zou ik naar het blogevent van PR4Kids gaan. Dat is altijd erg leuk, gezellig en inspirerend. Maar ik was op. De kinderen hadden vandaag een studiedag en ondanks dat ik me heb afgemeld voor het event, mochten ze gelukkig wel komen spelen bij opa en oma. Een beetje uitgeslapen dus en daarna even koffie bij mijn ouders. En ik maakte me die ochtend boos over stomme oplichters en schreef daar een blog over. […]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.